Avancronică Italia: Sub spectrul fragilităţii pneurilor în "Templul Vitezei"

de Daniel Popescu
Joi, 03.09.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Cea mai rapidă cursă din calendarul Formulei 1 are loc în contextul controverselor despre explozia de pneu suferită de Sebastian Vettel în Belgia şi a prespectivei ca Monza să fie exclusă din campionat.

Esential 1922 este anul in care Monza a gazduit primul Mare Premiu al Italiei
65 este recordul de curse de Formula 1 gazduite pe care il stabileste circuitul de la Monza in 2015
8 dintre ultimele 10 curse au fost castigate de pilotul care a plecat din pole position
247 de kilometri pe ora a fost viteza medie a celei mai rapide curse de Formula 1 din istorie (Michjael Schumacher, Monza, 2003)
0.61 secunde a fost diferenta dintre primii sase piloti in cursa de la Monza din 1971
În 1922, cu 28 de ani înainte de fondarea Formulei 1, Autodromo Nazionale Monza găzduia prima ediţie a Marelui Premiu al Italiei.

Ulterior, 1980 a rămas unicul sezon în care această etapă de Formula 1 a fost găzduită de Imola, însă istoria circuitului de la Monza are prea puţină importanţă pentru Bernie Ecclestone. În cazul în care organizatorii nu vor reuşi să strângă suficiente fonduri, Marele Premiu al Italiei va fi exclus din calendar după ediţia de anul viitor.

Până atunci, Monza va atrage şi în acest an ca un magnet zeci de mii de fani italieni dornici să-i vadă la lucru atât pe Sebastian Vettel şi Kimi Raikkonen de la Ferrari, cât şi să asiste la un nou episod din lupta pentru titlul mondial dintre Lewis Hamilton şi Nico Rosberg:

chiar în săptămâna în care a devenit tată, Rosberg şi-a avertizat rivalul că este pregătit să lupte cu toate puterile pentru a obţine un pole position care să-i uşureze misiunea de a câştiga cursa. "Startul meu din Belgia nu a fost atât de bun, aşa că trebuie să lucrez la asta şi să găsesc acele zecimi în calificări pentru a reveni în top. Ştiu că am un monopost cu care pot obţine pole-ul şi pot câştiga de fiecare dată, aşa că nimic mai puţin nu va fi suficient";

Hamilton nu se lasă mai prejos şi, în stilul său caracteristic, i-a oferit germanului un indiciu cu privire la cele 10 pole-uri obţinute în acest an. "Este vorba despre o mică schimbare în calificări care a funcţionat. Nu este ca şi cum eram un pilot dezastruos în calificări. Întotdeauna am fost rapid în calificări, dar pe atunci atacam mai mult";

Ferrari speră să lase în urma dezamăgirea ratării podiumului la Spa-Francorchamps, însă este greu de crezut că va putea lupta pentru victorie în faţa propriilor suporteri, prin prisma configuraţiei circuitului care favorează echipele cu motoare puternice (a.k.a. Mercedes). De altfel, cei de la Williams şi-au stabilit ca obiectiv să revină pe podium, ceea ce prefaţează o confruntare directă cu cei de la Ferrari. "Anul trecut am fost pe podium, aşa că intenţionam să replicăm performanta şi să-i surclasăm pe cei mai apropiaţi rivali ai noştri", anunţa Rob Smedley, directorul de performanţă al Williams;

chiar dacă Daniil Kvyat a obţinut un loc patru în Belgia, Red Bull Racing nu-şi face iluzii cu privire la performante asemănătoare la Monza. Tocmai de aceea, Kvyat şi Daniel Ricciardo vor primi fiecare a şasea unitate de propulsie a sezonului şi vor fi penalizaţi cu câte 10 poziţii pe grila de start.

O pedeapsă similară va primi şi Max Verstappen, unul dintre cei doi piloţi ai Scuderiei Toro Rosso;

Force India are motive să fie optimistă: monopostul de specificaţie B funcţionează bine, iar Nico Hulkenberg tocmai şi-a prelungit contractul cu echipa pentru încă două sezoane;

la polul opus se află Lotus, care a reuşit în extremis să ajungă la Monza în urma unor grave probleme financiare pe care spera să le rezolve după ce Renault va achiziţiona echipa.

Circuitul de la Monza şi regulamentul DRS

Viteză şi linii drepte lungi. Aceasta ar fi, pe scurt, cea mai potrivită caracterizare pentru circuitul de la Monza, care oferă doar şase succesiuni de viraje şi în care piloţii concurează cu acceleraţia la maxim trei sferturi din timp. Tocmai de aceea, circuitul favorizează echipele cu monoposturi dotate cu motoare puternice precum Mercedes, în timp ce restul speră ca deficitul unităţilor furnizate de Ferrari şi Renault să nu fie atât de mare. Echipele folosesc aici un pachet aerodinamic specific cu apăsare minimă pentru a obţine maximum de beneficii în termeni de viteză.

De altfel, Monza este cea mai scurtă cursă din calendar: anul trecut aceasta a durat doar o oră şi 19 minute, astfel ca viteza medie a fost de 232 km/h. Cu toate acestea, performanţa în viraje şi tracţiunea sunt în continuare importante: viteza de intrare pe liniile drepte este mai importantă decât viteza maximă atinsă pe acestea, element demonstrat că, de multe ori, monopostul cel mai rapid pe tur nu are viteze maxime impresionante.

Ca de obicei, piloţii vor avea la dispoziţie două zone distincte în care vor putea activa sistemul DRS atunci când se afla la mai puţin de o secundă în spatele unui rival. Prima zonă de activare este amplasată între virajele şapte şi opt cu punctul de detecţie înaintea virajului şapte, în timp ce a doua zonă are punctul de detecţie la intrarea în virajul 11 şi o zonă de activare care începe la 115 metri după linia de start-sosire.

Cifrele circuitului

Lungime tur 5793 metri
Cea mai lunga linie dreapta 1520 metri
Viteza de top 351 km/h
Consum de carburant 1.82 kg/tur

Cifrele cursei

Numar de tururi 53
Distanta cursei 306.720 km
Strategie tipica 1 oprire
Lungime pitlane 417 metri
Safety Car 40% sanse

Strategiile schimburilor de pneuri

Ferrari şi o serie de piloţi au criticat dur Pirelli pentru explozia pneului lui Sebastian Vettel în Marele Premiu al Belgiei, considerând că producătorul italian este vinovat de lipsa unor indicii premergătoare care să avertizeze pilotul că pneul urmează să cedeze. Pirelli a efectuat o investigaţie amănunţită şi va dezvălui concluzii în cadrul unui amplu raport care va fi publicat în acest weekend.

Producătorul italian va furniza la Monza pneuri medium şi soft, compoziţii similare cu cele folosite la Spa-Francorchamps, dar cu o treaptă de duritate mai mică decât cele utilizate în Italia anul trecut. Decizia a fost luată prin prisma faptului că în ediţia de anul trecut primii 10 piloţi au folosit strategii identice cu o singură oprire la boxe, element care a redus semnificativ spectacolul de pe circuit. Diferenţa dintre cele două compoziţii este estimată de Pirelli la 0.8 - 1 secundă.

"Ne aşteptăm la un grad normal de uzură şi degradare, dar ca întotdeauna munca din timpul antrenamentelor libere va fi foarte importantă atunci când vine vorba de calcularea strategiei optime.

Cu aceste două compoziţii, potenţial foarte apropiate din punctul de vedere al performanţei, strategia rămâne deschisă mai multor opţiuni", spune Paul Hembery, directorul de motorsport al Pirelli.

Informaţii meteo: posibile ploi în antrenamente

Piloţii vor fi întâmpinaţi la Monza de posibile furtuni care ameninţa să afecteze buna desfăşurare a antrenamentelor libere de vineri. Cu toate acestea, vremea se va îndrepta în următoarele două zile, astfel că o ultimă posibilă furtună va avea loc sâmbătă dimineaţă. Ulterior, cerul va deveni predominant senin, astfel că sesiunea de calificări şi cursa vor avea loc pe un circuit uscat.

Temperaturile vor fi unele obişnuite pentru această perioadă a anului: în cele trei zile de competiţie se vor înregistra cel mult 23-24 de grade Celsius, în timp ce temperatura minimă va fi de aproximativ 16 grade Celsius.

Statistici pentru Marele Premiu al Italiei

Monza este circuitul care a găzduit cele mai multe curse de Formula 1. Anul acesta se desfăşoară ediţia 65;

cea mai rapidă cursă din istoria Formulei 1 a fost cea de la Monza din 2003, când Michael Schumacher a trecut primul linia de sosire cu o viteză medie de 247 km/h;

cel mai rapid tur la Monza a fost stabilit de Rubens Barrichello în 2004: 1:21.046, echivalentul unei viteze medii de 257 km/h;

şansele teoretice de victorie ale lui Hamilton sunt limitate, întrucât a câştigat deja anul trecut. Ultima oară când un pilot a câştigat de două ori consecutiv la Monza a fost în 1993-1994, iar autorul a fost Damon Hill;

8 dintre ultimele 10 curse de la Monza au fost câştigate de pilotul care a plecat din pole position. În schimb, doar 21 dintre cele 64 de curse de la Monza au fost adjudecate de cel mai rapid pilot din calificări;

Monza a găzduit cel mai echilibrat final de cursă din istorie: în 1971, Peter Gethin a câştigat cu un avans de numai 0.01 secunde în faţa lui Ronnie Peterson şi de 0.61 secunde în faţa ocupantului locului 6.

Sezon Castigator
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
2010 Fernando Alonso (Ferrari)

Marele Premiu al Italiei la TV

Drepturile TV ale Formulei 1 pentru România sunt deţinute de postul Dolce Sport, care poate fi recepţionat şi pe internet prin intermediul platformei TelekomTV. Calificările şi cursele pot fi urmărite în ţara noastră şi pe postul de televiziune RTL (limba germană).

Eveniment Ziua Ora Transmisiuni TV Internet
Antrenamente 1 vineri, 4 septembrie 11:00 -
Antrenamente 2 vineri, 4 septembrie 15:00 -
Antrenamente 3 sambata, 5 septembriet 12:00 -
Calificari sambata, 5 septembrie 15:00 DolceSport, RTL Telekom TV
Cursa duminica, 6 septembrie 15:00 DolceSport, RTL Telekom TV

▶ Formula 1 în 2015. La TV, pe telefoane, tablete, laptopuri şi calculatoare: unde poţi vedea în direct cursele din Marele Circ

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru