Formula 1 în 2014: Cum (nu) am văzut cursele în direct pe internet pe Dolce TV şi Telekom TV

de Daniel Popescu
Joi, 27.11.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
2014 a fost primul sezon în care Formula 1 a fost transmisă în România de postul Dolce Sport. În calitate de fan al competiţiei şi fără să fiu client Telekom (fostul Romtelecom), am reuşit să văd cursele în direct pe internet în mod legal, pe platforma Dolce TV, însă după transferul la Telekom TV acest lucru a devenit imposibil.

Agenţia de drepturi sportive MP&Silva a cumpărat drepturile TV ale Formulei 1 pentru România pentru sezoanele 2014-2019.


Mai erau doar câteva zile până la Crăciunul anului 2013. Într-o perioadă în care ştirile legate de sporturile cu motor erau sporadice şi mai mult forţate, un comunicat de presă produce un mic şoc printre fanii Formulei 1 din România: agenţia de drepturi sportive MP&Silva anunţă că a cumpărat drepturile TV ale Formulei 1 pentru România pentru sezoanele 2014-2019.

Teoretic, o astfel de veste semnalizează că în România există un interes suficient de mare pentru Formula 1 pentru ca o agenţie internaţională să preia drepturile TV pentru nu mai puţin de şase sezoane. În practică, lucrurile sunt mai complicate: televiziunile interesate de competiţie trebuie să vină cu oferte pentru MP&Silva, care devine astfel un intermediar între Formula One Management (FOM) şi televiziuni. Ce se întâmplă în orice tranzacţie la apariţia unui intermediar? Creşte preţul pentru cumpărătorul final, în cazul nostru pentru televiziuni.

Negocieri cu Digi Sport şi Dolce Sport

Dacă nu luăm noi drepturile, nu le ia nimeni.

Sursa RCS-RDS
În ultimele trei sezoane, Formula 1 fusese transmisă de Digi Sport, post TV aflat în proprietatea operatorului RCS-RDS. Între timp, politica operatorului începuse deja să se schimbe: nu mai dorea să cumpere cu orice preţ drepturi TV pentru competiţii sportive, dovada fiind renunţarea la Premier League, una dintre cele mai importante competiţii interne de fotbal din lume şi, mai târziu, la Liga I, campionatul intern de fotbal. La începutul anului 2014, sursele RCS-RDS afirmau despre drepturile TV ale Formulei 1 că "dacă nu le luăm noi, nu le ia nimeni".

Exista într-adevăr pericolul ca Formula 1 să nu fie la TV în România, întrucât televiziunile comerciale (printre care se numără ProTV şi Antena 1) nu erau interesate de subiect din cauza preţului mare şi a audienţelor mici, iar despre Romtelecom, singurul rival RCS-RDS care deţinea o televiziune de sport, se spunea simplu că "nu are bani" pentru un sport scump precum Formula 1.

Formula 1, unul dintre cele mai scumpe sporturi pentru o televiziune

Şi totuşi, în 21 februarie, cu mai puţin de o lună înainte de startul sezonului, Dolce Sport anunţă triumfător achiziţionarea drepturilor TV pentru Formula 1 pentru sezoanele 2014 şi 2015.

Vom oferi telespectatorilor un adevărat spectacol, vom inova şi vom face din fiecare Mare Premiu o experienţă de neuitat.

Vlad Enachescu
Director general Dolce Sport
"Încercăm să oferim telespectatorilor Dolce Sport competiţii de calitate, întreceri cu pedigree, iar clasa Formulei 1 este principalul motiv pentru alegerea noastră. Ştim că vorbim despre un fenomen foarte îndrăgit în România, din care ne bucurăm că vom face parte şi noi în următoarele două sezoane. Vom oferi telespectatorilor un adevărat spectacol, vom inova şi vom face din fiecare Mare Premiu o experienţă de neuitat", spunea atunci Vlad Enăchescu, directorul general al postului Dolce Sport.

Vestea nu a picat tocmai bine: la nivelul lunii iunie 2013, postul Dolce Sport putea fi recepţionat doar de cei 1.3 milioane de clienţi Romtelecom şi avea un istoric nu tocmai faimos în gestionarea drepturilor TV pentru motorsport. De exemplu, promovarea pentru Campionatul Mondial de Raliuri este aproape inexistentă, iar transmisiunile în direct ale ultimei probe speciale din cadrul etapelor se face sporadic, deşi există nu mai puţin de patru posturi Dolce Sport, dintre care două permanente.

Primele nemulţumiri au apărut chiar în rândul clienţilor Romtelecom în momentul în care Dolce Sport a confirmat că nu va transmite în direct sesiunile de antrenamente. Decizia era surprinzătoare în contextul în care drepturile pentru antrenamente erau incluse în pachetul complet din care mai făceau parte calificările şi cursele de Formula 1, dar şi cursele de GP2 şi GP3, însă postul considera că audienţa mică pentru aceste evenimente nu justifică investiţia în spaţiul de emisie.

Romtelecom a oferit posibilitatea de a urmari Formula 1 si pe internet

Formula 1 pe internet: concept modern implementat modest

Esential 4 euro pe luna a fost pretul initial al pachetului Dolce Sport pentru utilizatorii Dolce TV care nu erau abonati la Romtelecom
2.5 euro pe luna este pretul actual al pachetului Dolce Sport dupa lansarea Telekom TV
5 euro plus TVA este suma minima pe care trebuie sa o incarci in cont pentru a putea ulterior sa te abonezi la pachetul Dolce Sport
Ca fan al Formulei 1 care nu este abonat la niciun serviciu Romtelecom, nu am privit deloc cu ochi buni preluarea drepturilor TV pentru Formula 1 de către Dolce Sport.
Din diverse motive mai mult sau mai puţin subiective, nu aveam nicio intenţie să mă abonez la Romtelecom. Evident, existau numeroase alte alternative, inclusiv pe posturi de televiziune din străinătate, însă pe de altă parte aş fi vrut să existe posibilitatea să urmăresc Dolce Sport. 

Soluţia a venit în 14 martie, chiar în ziua în care noul sezon al Formulei 1 debuta pe circuitul de la Melbourne cu primele sesiuni de antrenamente libere: postul Dolce Sport putea fi urmărit în direct pe platforma Dolce TV sau prin aplicaţia pentru smartphone-uri şi tablete şi de către fanii care nu erau abonaţi la Romtelecom, în schimbul unui abonament de 4 EUR/lună sau de 1.5 EUR/zi.

De aici a început însă distracţia: pentru a cumpăra unul dintre cele două abonamente disponibile existau două opţiuni: să încarci contul prin intermediul unui card bancar sau să trimiţi un SMS la un număr scurt. Indiferent de opţiune am fost nevoit să plătesc cel puţin 5 EUR+TVA, adică 6.2 EUR, pentru a putea încărca contul, adică cu peste 50% mai mult decât preţul abonamentului solicitat de Dolce Sport.

O altă problemă a fost lipsa de informaţii relevante: după achiziţionarea abonamentului, nu puteam vedea în cont când expiră abonamentul. De fapt, în profilul de utilizator nu exista nicio menţiune că sunt abonat la acest serviciu, însă partea bună era că, atât timp cât abonamentul era activ, nu puteam cumpăra din greşeală un nou abonament lunar.

Calitate HD pentru transmisii pe desktop şi tabletă

Sunetul de fundal era în continuare stereo, la un volum relativ scăzut, dar comentariile lui Berti Panaiot şi Alexandru Dobai erau mono.


În schimb, am fost plăcut impresionat de funcţionarea efectivă a serviciului. Chiar de la cursa de debut din Australia, am putut urmări Formula 1 pe calculatorul desktop sau pe tabletă pe postul Dolce Sport HD, la o calitate foarte bună a imaginii. Desigur, au existat ocazional şi mici întreruperi, inevitabile în cazul unui streaming pe internet şi dependente şi viteza conexiunii, însă în ansamblu calitatea a fost foarte bună.

Nimic de reproşat aici, cu excepţia sunetului: la aproape fiecare cursă, în momentul în care începea transmisiunea de Formula 1, comentariul stereo se transforma în comentariu mono. Cu alte cuvinte, sunetul de fundal era în continuare stereo, la un volum relativ scăzut, dar comentariile lui Berti Panaiot şi Alexandru Dobai erau mono. Singura soluţie a fost să renunţ ocazional la căşti în favoarea unicului difuzor al tabletei. 

Berti Panaiot si Alexandru Dobai au comentat Formula 1 la Dolce Sport in sezonul 2014

Trecerea la brandul Telekom, efecte negative asupra serviciului

Campania de promovare a noului brand a costat peste 15 milioane de euro, însă fanii Formulei 1 au fost afectaţi în mod negativ de această schimbare.


Serviciul a funcţionat în aceiaşi parametri timp de mai bine de o jumătate de an, însă lucrurile s-au schimbat în râu în toamnă. În luna septembrie a acestui an, Romtelecom şi Cosmote au trecut la brandul Telekom, operatorul german de telecomunicaţii care deţine 40% din acţiunile grupului grec OTE, care la rândul său deţine pachetul majoritar de acţiuni la Romtelecom şi Cosmote.

Potrivit unor informaţii dezvăluite de Ziarul Financiar, campania de promovare a noului brand a costat peste 15 milioane de euro, însă fanii Formulei 1 au fost afectaţi în mod negativ de această schimbare.

Serviciul Dolce TV a rămas funcţional şi după luna septembrie, însă nu am mai avut posibilitatea de a încărca contul pentru a plăti abonamentul la pachetul Dolce Sport. În plus, Telekom anunţase că serviciile Dolce TV vor fi transferate pe o nouă platformă Telekom TV începând din 1 octombrie.

Abonamentul meu la Dolce TV expirase la sfârşitul lunii septembrie, la câteva zile după Marele Premiu al statului Singapore. Următoarea etapă era programată în Japonia în 3-5 octombrie, atunci când nouă platforma Telekom TV trebuia să fie deja operaţională. Din păcate, nu a fost cazul. Site-ul menţiona că serviciile Telekom TV şi, implicit, pachetul Dolce Sport, pot fi urmărite pentru moment doar pe tabletă.

Din păcate, contul Dolce TV nu era valabil şi pentru Telekom TV, iar înregistrarea unui nou cont se putea face doar pe versiunea de desktop a serviciului Telekom TV, care nu era încă funcţională.

Prin urmare, nu am putut vedea pe Dolce Sport cursele din Japonia, Rusia şi Statele Unite, în ciuda faptului că eram interesat să plătesc pentru acest serviciu, astfel că a trebuit să apelez la alte soluţii.

Serviciul Dolce TV a suferit un accident dupa cursa din Singapore

Telekom TV: o nouă platformă, noi probleme

Marea problemă a venit însă la activarea codului primit prin SMS, când am fost redirecţionat în pagina de autentificare, fără ca suma încărcată să apară în cont.


La câteva zile după Marele Premiu al Statelor Unite, platforma Telekom TV a devenit funcţională şi a devenit chiar mai atractivă: pachetul Dolce Sport costa acum doar 2.5 EUR/lună în loc de 4 EUR/lună, o scădere de aproape 50%.

Prin urmare, în weekendul Marelui Premiu al Braziliei din 7-9 noiembrie, mi-am făcut cont pe platformă şi am ales să încarc contul prin SMS, după aceleaşi reguli: încărcarea minimă era de 5 EUR. Aici am avut primele neplăceri: deşi pe pagina produsului era menţionat că preţul plătit este de 5 EUR cu TVA, în realitate am plătit 5 EUR plus TVA, adică 6.2 EUR.

Marea problemă a venit însă la activarea codului primit prin SMS, când am fost redirecţionat în pagina de autentificare, fără ca suma încărcată să apară în cont. Ulterior codul nu a mai fost valid, iar din acest motiv nu am putut accesa pachetul Dolce Sport, deşi plătisem 6.2 EUR.

În săptămâna care a urmat etapei din Brazilia, am fost contactat de serviciul de relaţii cu clienţii al Telekom şi am fost informat că problemele au fost remediate: într-adevăr, în cont apăreau acum 6.2 EUR. M-am bucurat la gândul că voi putea vedea măcar ultima cursă a sezonului din Abu Dhabi pe Dolce Sport, însă totul s-a năruit în weekendul respectiv: platforma Telekom TV nu era funcţională: se încarcă doar meniul din partea de sus şi de jos a ecranului, fără posibilitatea de a mă loga în cont. Aplicaţia pentru tablete era de asemenea nefuncţională, întrucât la introducerea numelui de utilizator şi parolei primeam o eroare potrivit căreia contul respectiv nu există.

Serviciul a redevenit funcţional abia la începutul săptămânii următoare, însă deja era tardiv: sezonul 2014 al Formulei 1 se încheiase.

Finalul sezonului, imposibil de urmarit pe Telekom TV

Câteva concluzii

Iniţiativa de a oferi tuturor fanilor Formulei 1 posibilitatea de a urmări postul Dolce Sport şi fără să fie clienţi Telekom este de apreciat, mai ales că preţurile solicitate de companie sunt decente şi, de la trecerea la brandul Telekom, chiar mici.

Din păcate, modul în care a funcţionat serviciul pe parcursul acestui an indică faptul că proiectul a fost realizat pe ultima sută de metri (vezi lipsa de informaţii despre abonament în vechea platformă Dolce TV), fără să fie îmbunătăţit semnificativ pe parcursul anului (vezi problemele cu sunetul) şi fără ca trecerea la brandul Telekom să fie realizată imediat pentru a asigura o continuitate a serviciului (vezi imposibilitatea de a urmări Dolce Sport începând din luna octombrie).

Nu-mi rămâne decât să sper că reprezentanţii Telekom vor învăţa din aceste probleme şi vor oferi în 2015 o platformă care să funcţioneze în mod corespunzător pe tot parcursul sezonului.

Echipa Automarket a încercat să obţină informaţii despre numărul de utilizatori activi ai serviciului Telekom TV, însă până la publicarea acestui articol reprezentanţii Telekom nu au răspuns solicitărilor noastre. În cazul în care vom primi un răspuns, vom actualiza acest articol cu informaţiile oferite de operator. 

Comentarii (23)

  • martin_brundle
    Draga Dolce Sport,

    1. Este de neconceput ca un post tv (dedicat exclusiv sportului) care detine drepturile pentru televizarea campionatului de Formula 1 sa se rezume la a oferi doar calificari si cursa propriu-zisa. NU antrenamente libere, NU o emisiune dedicata acestei competitii (total neprofesionist, se intra in direct cu 5 minute inainte de inceputul cursei).

    2. Din pacate pentru echipa de comentatori Dolce, avem niste repere mult mai profesioniste din anii precedenti de la RDS (in persoana lui Florin Ion si a lui Antal Putinica). Cu sunetul noilor motoare si ritmul celor 2 comentatori pe fundal ai toate sansele sa adormi inainte de jumatatea cursei. Jalnic. Nu mai fac referire la pronuntia numelor pilotilor care deja ma amuza teribil.

    Abonat Telekom care prefera sa urmareasca cursele in online pe Sky Sports F1
    36 2
  • Am ajuns sa ma uit la moto gp decat la acesti domni neprofesionisti care incerca de fiecare data sa ma impresioneze cu comentul lor de low level, si o Formula 1 de te i-a somnu, sincer sa fim de cand a plecat Shumi din F1 parca nu mai are nimic farmec in acest sport.
    12 4
  • Subliniez era motoarelor V10.
    6 0
  • De cand s-a mutat f1 pe dolcesport imi amintesc de tvr . Cel mai penibil mi se pare faptul ca au 4 posturi de tv dedicate sportului dintre care 2 sunt ruginite (99% reclame de-ale lor si alea vechi de un an) pe care puteau sa transmita antrenamentele la orice ora . Nu aveam nevoie de comentariul celor doi (apreciez efortul lor dar sunt pe langa mai tot timpul) ,eram supermultumit doar cu transmisia .
    17 1
  • motorsport fan
    daca este corect ceea ce am auzit, formula 1 va reveni la digi sport din 2015. momentan este doar un zvon care circula pe forumuri si pe facebook. inteleg ca dolce nu are exclusivitate, iar asta s-ar putea sa ii avantajeze pe cei de la digi, mai multi jucatori pe piata, mai putini bani. Ca la Champions League.
    11 0
  • televiziunea maghiara are una din cele mai bune echipe de comentatori la F1. Prevad strategii, te includ in febra cursei, sunt entuziasti, de pilda erau singurii care au intuit la un moment dat ca redbull a dezactivat luminitele de pe volan in viteza 5-6 la calificari, fapt al maghiarilor care a fost mentionat recunoscut cu laude inclusiv de redbull. Au foarte des corespondent trimis la curse, etc.
    Adica eu acolo urmaresc F1 din aceste motive. Daca anul trecut aveam sansa sa vad la postul nostru antrenamentele, anul acesta nu doar asta a fost taiat, ci au aparut si problemele enumerate in articol. Pot fi cat de patriot, daca asa va continua, plus atmosfera unui meci de bowling in loc de febra unuia de F1, nu voi opta pentru televiziunea din Romania care va transmite eventual cursele.
    16 2
  • FLorin
    Foarte slaba transmisia si comentatorii. Incepe transmisia din scurt fara sa fie niste comentarii despre calificari. Fara antrenamente televizate... sucks. Fara noutati, zvonuri (nu ca ale lui Miki mitomanul) etc...
    11 0
  • Cea mai buna emisiune si prezentare o au cei de la Sky Sports F1.Si inainte de cursa si dupa si se poate urmari cu programul XBMC cu o calitate video foarte buna chiar si pe televizar.
    9 0
  • Pentru efortul si banii oferiti de tine , eu am platit subscriptie pe sezon la Skysports uk si am vazut marile premii comentate la nivel extraordinar ! Imi pare rau ca nu mai e transmisa F1 pe Digisport , pentru ca primele transmisii pe care le-am vazut pe Dolce mi s-au parut slabe calitativ , cu un staff foarte bun dar nepregatit pentru asa ceva , neprofesionist !

    Atunci am realizat ca vreau sa vad cu adevarat F1 iar cei de la Sky si BBC ofera subscriptii online (2.4Lire/cursa) (sau 24Lire tot anul)
    5 1
  • Rusine pentru Telelekom! In primul rand online puteai sa vezi cand si cum, pica emisiunea sau nu era semnal deloc.
    Daca esti prin antena trebuia sa ai parte de o sambata si duminica fara nici un nor pe cer, deoarece daca cumva era innorat nu mergea deloc televizorul si cei de la Telekom au spus ca "da stim domnu, dar din pacate cand e vremea inchisa nu merge televizorul" SERIOSS???? in 2014 trebuie sa fie soare afara sa ma pot uita la TV. Super!
    Si pe langa toate astea nici nu au difuzat o cursa (Rusia sau Statele, nu mai stiu). Trebuia sa fie de la ora 18:00 asa scria in programa lor si au difuzat handbal. Pacat ca CNA-ul doarme si nu le-a tras o amenda corespunzatoare. Super sistem ce sa mai zic.
    5 1
  • ungurii sunt adevarati profesionisti la transmisii f1,dupa cm spune si jumbo.
    5 2
  • @ingerulol: Abonamentele online la SkySports sau BBC nu sunt disponibile oficial pe teritoriul Romaniei.
    3 3
  • Comentatori slabi? Asta e un pleonasm. Refuz sa cred ca cineva chiar a avut asteptari de la Berti Panaiot.
    4 0
  • Eu ma uit pe RTL si M1 pe rcs-rds am si dolce dar nu suport felul cum comenteaza
    3 0
  • Am spus-o din martie, si ma repet: nu se merita sa treci la Telekom(Dolce) pentru 19 curse.
    6 0
  • Vasile
    1. Acest articol trebuia sa apara pe blog
    2. Sunt abonat UPC de ani buni. Si mie nu mi-a convenit cand Digi a preluat dreptul de a transmite F1 in Romania. Atunci nu s-a comentat atat cat se comenteaza acum. Preferam sa ramana la TVR chiar daca erau slabi comentatorii pentru ca este un post national la care toata tara are acces. Dar asta este, a trebuit sa ma adaptez. M-am uitat la BBC si Sky Sports F1 ani buni. Din vara am trecut la RTL. E destul de faina transmisia si mai inveti si o limba straina. (fara legatura cu nationalitatea presedintelui ales :D)
    5 1
  • foarte buna transmisia, prost comentariu. dar sper sa ramana formula1 tot la Dolce sport. nu am abonament la digi si nu am nici o intentie sa ma abonez la Digi. mai bine urmaresc pe un post strain sau pe internet (care nu mi-au mers 50%din curse pe digi) decat sa imi fac un alt abonament la tv.
    1 7
  • "Corect", trebuie sa ramana la Dolce, pentru cei 1.3milioane abonati. Pentru celelalte cateva milioane, puteti juca F1 pe PC sau consola.....
    1 1
  • Eu am urmarit F1 pe Dolce, cu 4 euro/luna sau 1,5 euro/zi. Functioneaza bine pe PC si smart tv. Nu functioneaza pe telefon (cu Android 4.4.2), vrea ceva plug-in care nu se instaleaza. Sper sa mearga la fel de bine si-n sezonul urmator. Comentariul celor doi ... :)
    http://www.dolcetv.ro/#tv-live
    1 1
  • murdoch
    jigniti breasla comentatorilor numindu-i pe cei doi "comentatori". sunt foarte slabi, in speciala ala batran, care pune la pamant dulcea noastra limba...
    2 2
  • MIREL_F1
    Sa le fie rsine celor de la dolce pentru aplicatia telekom tv care nu merge pe tableta si smartphone bine ca platim abonamente uriase,si cursele online nu pot fi urmarite,eu lucrez in ture si aveam nevoie de aceasta aplicatie live,bine ca au functionat canalele nemtesti si asa am putut viziona f1 ca,la noi si unguri toate transmisile devin ofline....ceva legat de caracter dinaia suntem unde suntem ....
    1 0
  • oare de la anul o sa vada ca pe riccardo il cheama de fapt RICCIARDO, mai este pe undeva un I(DE LA ION ILIESCU....)
    1 1
  • Doamne cat i-am injurat ca nu am putut vedea cursa din Abu Dhabi. La anu fac pe dracu in patru si ma uit la englezi, nu le mai dau nici un ban cretinilor astora
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru