Poveştile motorsportului: Richard Seaman, pilotul britanic care a devenit eroul Germaniei naziste

de Daniel Popescu
Miercuri, 30.09.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Cu puţin timp înainte de izbucnirea celui de-Al Doilea Război Mondial, pilotul britanic Richard Seaman a acceptat compromisul de a deveni favoritul lui Adolf Hitler şi eroul Germaniei naziste pentru a-şi îndeplini visul de a câştiga curse în sporturile cu motor.

Esential 7 este numarul curselor la care a luat startul Richard Seaman in Campionatul European intre 1936-1939
1 victorie a obtinut Richard Seaman in Campionatul European
26 de ani este varsta la care a incetat din viata Richard Seaman
Chichester, Sussex, Marea Britanie. 4 februarie 1913. Ajunul Primului Război Mondial. Richard John Seaman-Beattie se naşte într-o familie înstărită care, pentru a-i asigura copilului un viitor strălucit, se mută la Suffolk câţiva ani mai târziu. Richard Seaman devine însă rebel de la o vârstă fragedă: se înscrie la o şcoală de rubgy şi, mai târziu, intră la Colegiul Trinity doar după ce toceşte cu numai câteva zile înainte de examen.

Părinţii săi îi doreau un viitor în diplomaţie, însă Richard Seaman, care devine cunoscut în anturaj drept "Dick", are o altă pasiune: maşinile de curse. O pasiune atât de mare încât, la începutul anilor '30, renunţă la studiile de la Universitatea din Cambridge pentru a urma o carieră în sporturile cu motor.

În 26 august 1934, Seaman obţine victoria la debutul în curse în Premiul Bernei la volanul unui MG K3 Magnette. Familia se împotriveşte planurilor sale şi, în momentul în care Seamăn pleacă în Africa de Sud pentru o cursă, tatăl său decide să-l dezmoştenească. Un atac de cord îl împiedică însă să-şi ducă planul la bun sfârşit, iar tânărul Dick Seamăn rămâne în grija mamei sale. Deloc surprinzător, Lilian Graham Pearce este de asemenea împotriva unei cariere în sporturile cu motor, însă cu toate acestea decide să îl ajute financiar pentru cumpărarea unei noi maşini de curse.

Lucrurile încep să meargă bine, întrucât Dick Seamăn câştigă numeroase curse în Marea Britanie şi pe continentul european, iar victoria obţinută în 1936 în Marele Premiu de la Donington Park are loc sub privirile lui Alfred Neubauer, şeful echipei Mercedes-Benz.

Dick Seaman in 1936

Context istoric: Adolf Hitler era la conducerea Germaniei din 1933 şi a demarat un amplu proiect de înarmare, contrar prevederilor din Tratatul de la Versailles, pentru ca în 1936 să formeze Axa Roma-Berlin cu Italia şi, mai târziu, cu Japonia.

Integrat în Germania nazistă

In urma impactului, este aruncat din maşină şi are nevoie de chirurgie plastică pentru rănile suferite la nas şi braţe.


Dick Seaman acceptă cu bucurie invitaţia Mercedes-Benz de a testa pe circuitul de la Nurburgring.
În fond, în Marea Britanie, sporturile cu motor erau considerate apanajul bogaţilor, iar cursele erau tratate cu superficialitate. În schimb, pentru Germania, sporturile cu motor reprezentau o parte esenţială a propagandei condusă de Josef Goebbels.

În calitate de pilot Mercedes-Benz, Seaman concurează în Marele Premiu al Germaniei din 1937 cu un W125, însă un pilot rival de la Auto Union îl acroşează în timp ce conduce cu 273 km/h şi, în urma impactului, este aruncat din maşină şi are nevoie de chirurgie plastică pentru rănile suferite la nas şi braţe.

Recuperarea este lentă, însă marile victorii abia aveau să urmeze. Începe să înveţe germana, în februarie 1938 face cunoştinţă cu Adolf Hitler la Salonul Auto de la Berlin, iar în iunie 1938 o cunoaşte pe Erica Popp, fiica directorului BMW, la o petrecere organizată de constructorul german pentru piloţii britanici din Germania. Întâmplător, tatăl acesteia este un bun prieten al lui Hitler şi un apropiat al regimului nazist.

Context istoric: În martie 1938, Germania anezează Austria.

Salutul nazist de la Nurburgring

Mi-aş fi dorit să se întâmple într-o maşină britanică.

Richard Seaman
Pilot Mercedes-Benz
În ciuda naţionalităţii sale, Dick Seaman este din ce în ce mai apreciat la Mercedes-Benz, ceea ce generează nelinişte în rândul coechipierilor săi, Rudolf Caracciola şi Manfred von Brauchitsch. În Marele Premiu al Germaniei de pe legendarul circuit de la Nurburgring Nordschleife, Mercedes îi impune să nu-l învingă pe von Brauchitsch, pentru ca Germania să poată obţină o victorie completă în cursa de casă.

Der Englander, aşa cum ajunge să fie cunoscut Seaman, ignoră însă ordinele şi câştigă magistral cursa la volanul unui Mercedes-Benz 154 în 3 ore, 51 de minute şi 46.1 secunde. Victoria este cu atât mai tensionată cu cât unchiul lui von Brauchitsch tocmai fusese numit comandantul armatei germane.

Conform tradiţiei, Dick Seaman urcă pe podium şi face celebrul salut nazist în timp ce aude imnurile Germaniei şi Marii Britanii. Legenda spune însă că, pe podium, Seaman i-a şoptit la ureche fotografului britanic George Monkhouse următoarele cuvinte: "Mi-aş fi dorit să se întâmple într-o maşină britanică".

Mama sa Lilian, care continuă să fie împotriva carierei germane a fiului său, încearcă să vadă partea plină a paharului: "Nu va exista niciun război. Oamenii germani formează o naţiune prietenoasă. Nu va exista un război".

Două luni mai târziu, în 14 septembrie 1938, Dick Seaman primeşte acordul viitorului său socru să se însoare cu Erica Popp.

Context istoric: În 30 septembrie 1938, Germania, Marea Britanie, Franţa şi Italia semnează Acordul de la Munchen, prin care Germania anexează o parte din Cehoslovacia, dar garantează că nu va avea şi alte pretenţii teritoriale.

Accidentul fatal de la Spa-Francorchamps

Pilotam prea repede pentru astfel de condiţii. A fost integral vina mea. Îmi pare rău.

Richard Seaman
Pilot Mercedes-benz
În decembrie 1938, Dick Seaman se căsătoreşte cu Erica Popp în localitatea britanică Westminster, în ciuda unui ultimatum primit de la mama sa, îngrozită că va avea nepoţi germani. La scurt timp, Mercedes-Benz îi prelungeşte contractul pentru sezonul 1939, însă semnele din ce în ce mai evidente ale unui război în Europa fac ca germanii să limiteze apariţiile sale pe circuit.

Totuşi, Dick Seaman participă la Marele Premiu al Belgiei din 1939 desfăşurat pe circuitul de la Spa-Francorchamps pe o ploaie torenţială. Devine lider după ce Caracciola, considerat un maestru al ploii, pierde controlul volanului. Deşi era lider, Seaman pilotează din ce în ce mai repede, însă în turul 22 derapează şi loveşte un copac. Monopostul Mercedes ia foc, iar Seamăn este trasportat la spital în stare de inconştienţă cu arsuri majore pe corp. la un moment dat îşi recapătă cunoştinţa în momentul în care la capul său se află inginerul şef al echipei. "Pilotam prea repede pentru astfel de condiţii. A fost integral vina mea. Îmi pare rău", sunt ultimele cuvinte ale lui Dick Seaman înainte de a înceta din viaţă în 25 iunie 1939. Avea doar 26 de ani.

Ramasitele monopostului lui Dick Seaman

A doua zi, publicaţia britanică Daily Mirror menţiona în câteva rânduri de pe prima pagină accidentul fatal suferit de Seaman. Sub acest text se afla un articol în care Maurice Gamelin, comandantul armatei franceze, critică atitudinea pasivă a ţărilor europene în faţa agresiunilor comise de Germania lui Hitler.

Înmormântarea lui Richard "Dick" Seaman are loc în 30 iunie 1939 la Londra, în prezenţa a numeroşi demnitari nazişti care lasă o imensă coroană de flori semnată de însuşi Adolf Hitler.

Două luni mai târziu, în 1 septembrie 1939, Germania invadează Polonia, iar în 3 septembrie 1939 Marea Britanie declară război Germaniei. Începe Al Doilea Război Mondial, iar performanţele lui Richard "Dick" Seaman se pierd undeva în negura unui conflict care avea să schimbe lumea. 

Comentarii (3)

  • rotilla
    a iscat un moment penibil la sfarsitul ultimului mare premiu castigat in germania cand insusi hitler era pregatit pentru a premia un neamt. castigand un englez a refuzat sa-premieze.
    la spa i-a fost ridicat un monument in locul unde a avut accidentul fatal.anul urmator un alt concurent a intrat in monumentul respectiv si a murit.
    8 6
  • Anul urm, adica 1940, nu a fost nicio cursă pe Spa pt ca începuse războiul, iar Belgia era ocupată de germani. Iar Hitler nu a fost prezent in 1938 pe Nurburgring la premiere. Nu mai aberati asa
    7 0
  • Asta e unul dintre cele mai slabe articole de gen pe care le-am citit vreodata
    6 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru