Feedback
atikurko
a intrebat pe 1 Iun 2010, 19:31 in categoria

Cum se calculeaza cuplul (Nm) la un motor, si de ce este mai mare la diesel decat la benzina?

Raspunsuri

a raspuns pe 1 Iun 2010, 22:21

Cuplul (momentul) este forta care are tendinta de a rasuci obiecte. Vei genera cuplu de fiecare data cand folosesti o cheie inelara de exemplu la strangerea piulitelor de la roata masinii . Cand folosesti cheia aplici o forta asupra manerului acesteia. Forta creaza cuplu asupra piulitei, cuplu care are tendinta de a rasuci.
In sistemul international (SI) unitatea de masura este Newton*metru. Observi ca unitatea de masura pentru cuplu contine o forta si o distanta? Pentru a calcula cuplul, multiplici forta cu distanta fata de centru. In cazul cheii de mai sus, daca o cheie ar avea un metru lungime si tu ai apasa cu 200 Newtoni pe capatul ei, ar rezulta un cuplu de 200 Newtoni*metru. Daca de exemplu ai avea o cheie de 2 metri atunci vei avea nevoie doar de 100 Newtoni pentru a genera acelasi cuplu.
Motorul creaza cuplu pentru a roti arborele cotit. Cuplul este creat in exact acelasi mod ca in exemplul de mai sus: O forta se aplica la o distanta>sa ne uitam mai de aproape la partile unui motor.
Combustia gazului din cilindru creaza presiune asupra pistonului. Aceasta presiune apasa pe piston cu o forta care il impinge in jos. Forta este transmisa de la piston, prin intermediul bielei, catre arborele cotit.
S-ar putea sa ti se para ciudat faptul ca in aceast caz conteaza doar forta orizontala.
PUTEREA
Puterea este unitatea de masura a "cat de repede poate fi un lucru facut".
Folosind o parghie poate fi creat un cuplu de 200 Newtoni metru. Dar poti rasuci acea parghie de 3000 de ori pe minut? Asta este exact ceea ce face motorul masinii tale.
In SI unitatea de masura pentru putere este Watt-ul.Un Watt este egal cu 1 Newton metru/secunda (Nm/s). Poti multiplica cuplul cu viteza de rotatie pentru a afla puterea in Watt-i. Altfel: daca impingi ceva cu o fortza de 1 Newton cu o viteza de 1 m/s atunci consumi o putere de 1 Watt.
1000 W = 1 kW (Kilowatt)
1 kW=1.341 cp
Pentru a intelege mai bine cuplul si puterea ,uite o comparatzie intre doua motoare cu aceeasi putere, dar cu cupluri diferite
Aici se vede puterea si cuplul maxim generate de doua motoare diferite.
Unul apratine unui camion Caterpillar C-12 diesel. Motorul este un diesel cu turbina de aproximativ o tona, si cu o cilindree de 12 litri.
Cel de al doilea apartine unui Ford Mustang Cobra cu turbina, de 4.6 litri pe benzina
Ambele produc aproximativ 430 cai putere, dar numai unul dintre ele este bun pentru a trage un camion mare.
Cand animatia se opreste, poti sa vezi ca motorul de pe Caterpillar produce cam 800 Nm cuplu la 1200 rpm, care inseamna 377 hp. La 5600 rpm motorul Mustang produce de asemenea 377 hp dar numai 170 Nm )cuplu. Daca s-ar folosi un reductor (cutie de viteze) de 4.66:1 pe motorul de Mustang am avea rpm=5600/4.66=1200 si cuplu=170*4.66=800 Nm -- exact la fel ca motorul de pe Caterpillar.
Intrebarea vine...Dece nu se folosesc la camioane motoare mici, pe benzina in locul gigantelor diesel? In scenariul de mai sus motorul de pe Caterpillar se moscaie pe la 1200 rpm producand 377 hp, in timp ce motorul de pe Mustang urla pe la 5600 rpm. Micul motor pe benzina nu va rezista foarte mult la asemenea solicitari, pe cand diesel-ul este facut sa mearga ani si ani, si sute de mii de km.
Din motive evidente motoare diesel mari si grele, de aprox. o tona, nu se folosesc pe masinile mici.

andrei sirbu
a raspuns pe 2 Iun 2010, 00:57

@besche in principiu ai dreptate.........
dar e cam ambigua relatia ta intre cuplu-newtoni/metru-watti-caiputere...

cat despre diferentele diesel-otto:
prin constructia motorului diesel si proprietatilor acestui carburant se obtine o fiabilitate MULT mai mare si functionare cu performante bune la turatii si resurse putine...

motorina inmagazineaza o energie mai mare decat benzina.
in plus de asta randamentul unui motor diesel e mai bun.
40%diesel 20-35%benzina(sdi-tfsi)
apoi si raportul de comprimare e mai mare de asemenea la diesel
fiind diferente majore fata de aprinderea prin scanteie de la otto.

raportul de comprimare determina presiunea maxima din cilindru, care la diesel atinge 170 - 200 bari, in timp la benzina atinge doar 60- 80 bari.
presiunea este responsabila cu forta de capul pistonului si acea forta da cuplu la arborele cotit...

motorul diesel functioneaza la o turatie mai mica decat cel pe benzina, deci in acelasi interval de timp are mai putine injectii, adica o doza mai mica de combustibil arsa...(unul din factorii care det consumul scazut)
altul ar fi faptul ca dieselul lucreza cu amestecuri sarace fiind prioritara existenta din belsug a oxigenului(existenta turbosuflantei).......
bafta

babu`
a raspuns pe 2 Iun 2010, 14:55

"Felicitare" Besche!Mi-ai placut,esti un bun profesor! Din ce oras esti?

a raspuns pe 2 Iun 2010, 20:54

mersi pt raspunsuri, a lui Parazytu a fost mai clar
Mersi mult

close

Raspunde la intrebare

Ai deja cont? Login
Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod

Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru