Automarket te învaţă cum să stai la volan

De Sebastian Toma
Publicat Miercuri, 08.09.2010
Ştiaţi că poziţia corectă la volan este importantă în cazul unui accident? Automarket vă prezintă câteva ponturi simple pentru a sta cât mai corect la volan.

Pentru majoritatea şoferilor, preţul sau consumul redus de carburant este principalul criteriu după care se ghidează în căutarea pentru o maşină nouă. Fie că vorbim de un autovehicul nou sau unul second-hand, poziţia la volan este un element foarte important care este uitat chiar şi de şoferii cu experienţă. Adesea, aceştia se aşează la volan fără să îşi mai regleze scaunul, în ciuda faptului că a condus altcineva înaintea lor. Ignorarea acestei regule de bază predată la şcoala de şoferi devine din ce în ce mai comună în ultima vreme.

Poziţia corectă la volan influenţează vizibilitatea, rapiditatea şi precizia manevrelor, dar şi gradul de oboseală al şoferului. În cazul unui accident, o poziţie incorectă la volan poate duce la răniri mult mai grave decât în cazul unui şofer aşezat corect. Problema principală apare la vehiculele extrem de ieftine sau foarte vechi, dar şi în cazul şoferilor cu un fizic ieşit din comun. În cazul modelelor foarte ieftine, producătorul nu a realizat un sistem de ajustare al scaunului foarte precis şi simplu de folosit, pe când modelele vechi fie au probleme cu funcţionarea sistemului respectiv, fie prezintă probleme de ergonomie învinse deja de noile modele.

GENUNCHII ŞI COATELE TREBUIE SĂ FIE ÎNDOITE TOT TIMPUL

Scopul unui şofer atunci când îşi reglează scaunul este de a putea atinge şi folosi toate comenzile necesare în timpul condusului fără să se întindă sau fără să facă niciun efort. De la pedale la comenzile sistemului audio, toate elementele necesare pentru o călătorie trebuie să fie la îndemâna şoferului.

O altă problemă ar fi posibilitatea de reglare pe înălţime a centurii de siguranţă, facilitate care nu este încă oferită pentru toate modelele de pe piaţă. Adesea, şoferii se plâng de dureri de spate după un drum mai lung. Acest lucru este cauzat aproape întotdeauna de poziţia incorectă la volan. Spre exemplu, ştiaţi că genunchii trebuie să fie îndoiţi chiar şi atunci când apăsaţi pedalele până la fund? Evident, aceştia trebuie să fie îndoiţi la un unghi situat între 160 şi 170 de grade, scopul principal fiind evitarea intinderii genunchilor la 180 de grade pentru a apăsa pedalele până la fund.

CUM REGLEZI CORECT SPĂTARUL SCAUNULUI

Odată aleasă distanţa şezutului în raport cu pedalele, cum se reglează spătarul scaunului?Foarte simplu. Amplasaţi încheietura mâinii libere pe partea superioară a volanului. Cu cealaltă mână, reglaţi spătarul astfel încât să aveţi cotul îndoit subtil atunci când aveţi încheietura pe centrul volanului. Odată reglată poziţia, nu manevraţi volanul cu mâna amplasată pe centrul acestuia, ci folosiţi ambele mâini. Poziţia optimă pentru o maşină modernă este de 9 şi 15, respectiv mâinile şoferului trebuie să imite acele unui ceas analogic care arată ora 9:15.

DACĂ TE DOARE SPATELE, REGLAJUL INCORECT AL SCAUNULUI AR PUTEA FI DE VINĂ

Adoptarea unei poziţii corecte la volan reduce oboseala aplicată tendoanelor şi spatelui, iar riscul de rănire în cazul unui accident este redus graţie faptului că genunchii şi coatele sunt înclinate. Dacă şoferul ar avea genunchii sau coatele drepte în timpul unui accident, acesta şi-ar putea rupe unul sau mai multe oase din cauza forţei impactului.

Un alt sfat important ar să nu vă îndoiţi încheieturile în timp ce staţi la volan.

Astfel, indiferent că manevraţi volanul cu ambele mâini sau schimbaţi vitezele, încheietura trebuie să fie dreaptă în raport cu antebraţul. Schimbarea treptelor de viteză ar trebui făcută cu palma deasupra schimbătorului, fără să schimbăm unghiul încheieturii mâinii. Orice efort suplimentar afectează tendoanele, iar acest lucru este periculos pe termen lung. Şoferii care insistă să conducă cu mâinile întinse vor avea probleme cu umerii, unde vor simţi dureri mari la drumuri mai lungi. Există riscul ca şoferii să-şi provoace afecţiuni ale tendoanelor dacă nu adoptă o poziţie corectă la volan nici după câţiva ani de şofat.

NU UITAŢI SĂ FACEŢI PAUZE OCAZIONALE

Pentru a preveni oboseala la drumurile lungi, este indicat ca şoferul să facă o scurtă pauză la marginea drumului la fiecare două ore. În timpul pauzei respective, şoferul ar trebui să iasă din maşină şi să facă o scurtă plimbare, sau măcar să efectueze câteva mişcări de stretching. Toate măsurile de mai sus au scopul de a reduce oboseala la volan şi de a evita rănile în timp sau adormirea la volan.

Comentarii (20)

  • bun articol!
    foarte bun articolul! daca l-ar citi multi si daca si ar tine cont de el...!
    21 3
  • :)
    o parte e ok restul e abureala pt cei care au hernie de disc si alte chesti ale coloanei.
    6 11
  • Raluca
    Mici pitici! :)
    Si ce ne facem cei la 1,5m inaltime, care trag scaunul la maxim in fata si abia ajung la pedale cu genunchiul aproape la maxim intins? :D ... sunt in cauza..si conduc un clio 2007... si adevarul e ca am dureri si de umeri si de spate la drum mai lung de 150km ... :D...am tot incercat sa gasesc o pozitie mai comoda...dar nimic...:D
    9 2
  • hai ma baieti ca se poate si mai bine de atat :) , 2 obiectii la textul de mai sus :

    1. Picioarele trebuie sa ramana indoite cand apasam pedala la maxim pentru a putea fi siguri ca forta de apasare ramane la un nivel aproape de maxim ( cu piciorul drept este posibil sa te trezesti ca apasarea pana in capat a pedalei o faci cu muschii gambei si astfel nu pui toata forta posibila pe pedala ) , de asemenea se pare ca si viteza de apasare a pedalei este mai mare cand piciorul este indoit ( nu ma intreba de unde stiu :P )

    2. Mainile nu cred ca se tin diametral opus pe volan ... regula cred ca spune ca tre sa le tii la 10 si 14 ( daca facem analogia cu ceasul :) ) . . . daca stau bine sa ma gandesc .. nici nu poti sa tii mainile diametral opuse pe volan dat fiind faptul ca ar trebui sa stai cu mana intr-o pozitie nenaturala, fortata, care te-ar obosi rapid ;)
    7 5
  • 09:15
    Mainile se tin exact cum spune AutoMarket pentru ca la deschiderea airbagului sa nu te lovesti cu mana peste fata.

    Acum, daca esti conducator de GIOARSA/RABLA/COAJA poti sa le tii unde vrei, oricum nu vei supravietui in cazul unui eveniment rutier major.

    Am vazut cazul unui Aveo nou din care au iesit oameni pe picioare cu toate ca masina a fost praf iar celalata masina, veche de 12 ani, a fost mai putin sifonata dar ambii ocupanti ai locurilor din fata au avut fracturi deschise la membrele inferioare.

    Doamne fereste si conduceti cu grija!!
    13 2
  • @unckle
    1. Nu ai tot timpul loc să mişti piciorul doar din gambă, iar această mişcare repetată îţi va zgaria partea din dreapta spate a pantofilor şi te vei trezi cu dureri de gleznă şi genunchi. Dacă mergi pe una dintre autostrăzile noastre fără să ai cruise control şi ţii piciorul aşa vei avea dureri serioase, îţi garantez.

    2. Mâinile se ţineau la 10 şi 10 la automobilele mai vechi, care nu aveau servo şi aveai nevoie să ţii mâinile aşa ca să poţi manevra mai uşor volanul.
    Plus, mai există cotieră. Dacă ţii dreptul pe cotieră ajungi la "şi 15" fără probleme la aproape orice maşină.
    6 4
  • idee buna;)
    Ideea articolului e buna,doar ca articolul e cam slab:(

    @ Sebastian Toma: daca imi arati o masina in care sa atingi (sa conduci),cu mana dreapta pe cotiera,esti cel mai tare;)....poate sa schimbi vitezele,dar nici intr-un caz sa tii mana pe volan:)



    @@@ Va rog sa explicati mai clar urmatorul paragraf: "Spre exemplu, ştiaţi că genunchii trebuie să fie îndoiţi chiar şi atunci când apăsaţi pedalele până la fund? Evident, aceştia trebuie să fie îndoiţi la un unghi situat între 75 şi 85 de grade, scopul principal fiind evitarea intinderii genunchilor la 90 de grade pentru a apăsa pedalele până la fund." => n-am prea inteles faza cu indoitul genunchilor la 75-80 grade ;) ...poate puneti si cateva poze:P

    Apropo,articolul era mult mai bun,daca aveam cate 2-3 poze la fiecare "indicatie" ;)

    Multumim,si numa bine! :)
    7 2
  • @io
    Dacă ai cotiera pe lateralul scaunului, poţi să îţi odihneşti liniştit cotul pe ea şi să ţii volanul în acelaşi timp.

    Mă refer la aşa ceva http://carphotos.cardomain.com/ride_images/2/4603/2101/24006050006_large.jpg

    http://www.cwn.org.uk/motoring/peugeot/images/990426-peugeot-406-int-w400-h261.jpg

    Evident, mai sunt destule modele pe piaţă, dar 406 a fost primul care mi-a venit în minte.

    Cât despre unghiul genunchiului, imaginează-ţi că vorbim de unghiul dintre coapsă şi tibie, iar acesta este de aproximativ 90 de grade când ai piciorul întins şi 45 de grade când stai pe un scaun obişnuit.
    2 3
  • asmaticu
    asa e
    Regret ca se produc asa de putine masini cu cruise control!

    Pozitia incorecta se face simtita imediat la drum lung.

    Pentru cei "mititei" daca depasesc maximum posibil de ajustare al scaunelor pot folosi perne (perne de scaune ma refer ca altfel o sa vad sute de "soferi" pe d-alea de pat...! Sau o vizita la reprezentanta pentru inaltatoare de scaune (avea asa ceva oldtimerul meu din '69).
    Adevarata problema e pentru cei mari.... care nu prea au ce face in masini "mici"!
    5 0
  • Unghiuri de picioare
    @Sebastian:

    1.Manechinul din poza articoliului la ce unghi are tibia față de femur?

    Și vreau răspunsul și-n radiani dacă se poate :-))

    2.Ce mă fac dacă n-am Peugeut? cum mai conduc?

    @asmaticu:
    Aveți grijă cu acest sistem de cruise control! Mai ales pe autostradă. De ce? Ești relaxat, Eventual picioarele în lotus pe sub șezut, iar la o problemă iminentă (gen necesitate de frânare bruscă), ai piciorul destul de departe pentru a putea acționa asupra comenzilor. Nu degeaba se întâmplă multe accidente cu lovire din spate pe autostrăzi.
    5 1
  • poti sta lejer cu mana pe cotiera de pe stanga . . . acu' sincer, cati dintre voi o fac cu dreapta ? . . . . . . . vorbesc de condus ;)

    deci :
    @ tipul cu explozia de airbag : airbagu' sta in centrul volanului, oricum ai avea mainile pe volan airbagul tot intre ele se va gasi, si oricum le vei avea airbagul te va lovi in antebrat ... problema este sa-mi arati cum vei reusi tu sa conduci 6 ore avand mainile |O| , vertical pe volanul ala ...

    @ S. Toma :
    1. eu nu cred ca am sugerat ca ar trebui sa faci miscarile alea... eu ziceam ca trebuie sa ai piciorul indoit cand ai pedala la "blana"
    2. In zilele noastre numai la scoala de soferi mai tii ambele maini pe volan .. sa fim seriosi.... si pozitia "regulamentara" este cu mainile la 10 | 14 ( s-o fi schimbat , cinestie.. dau si io cu parerea ) . In restul zilelor noastre de soferi cred ca dreapta sta pe schimbator / in nas / pe ziar / pe bulanele colegei din dreapta / etc. si stanga face manevre cu volanul utilizand podul palmei :)

    Nu am spus nimic despre ultimul paragraf al articolului , dar este cazul : ASTA AR TREBUI SA FIE BAGATA IN CAPUL TUTUROR INCA DE LA 10 ANI, CU 8 ANI INAINTE DE A MERGE LA SCOALA DE SOFERI, avand in vedere ca oboseala duce la accidente grave.
    5 0
  • @Dor3l
    Nici nu cred că ai permis, d-apai să conduci. :)

    Mai bagă o fisă.

    @unckle

    Doar fiindcă mulţi procedează greşit, nu înseamnă că trebuie să luam ca atare practica respectivă. Aproape orice se poate corecta.

    Cei care fac manevre cu podul palmei sunt idioţi. Până şi maimuţele au degete opozabile. E un motiv pentru care le folosim. :)
    4 5
  • gibelush
    hmm...
    In primul rand...sa-mi explice si mie careva ce este cu pozitia mainilor pe volan la 10:14 k nu prea o inteleg...uitati-va la un ceas analogic in caz k nu il puteti vizualiza in cap si apoi hotarati-va.In al doilea rand atunci cand stai pe scaun,normal, pozitia tibiei fata de coapsa este de 90 grade...cand intinzi picioarele pe pedalele ai undeva la 135...asa k din nou nu va prea inteleg...da hai sa comentam...:-j
    3 0
  • asmaticu
    Cruise ctrl
    Cruise control-ul nu e facut ca sa conduci precum "Tarzan" ala de pe youtube! E foarte bun pentru mersul pe autostrada, cine a condus mai mult de "n" ore incontinuu stie ce spun! si stie si ce inseamna sa-ti amorteasca piciorul din cauza tensiunii permanente, cand masina nu dispune de asa ceva.
    2 0
  • @io@dor3I
    Sebastian se tine de ironii ieftine. Se pare ca a chiulit ori la orele de matematica ori la cele de anatomie. Gibelush are explicatia corecta. Cand piciorul e intins unghiul intre tibie si gamba e de 180 de grade (pt. ST poate e 0).
    Am rugamintea sa nu mai fim luati la misto de realizatorii site-ului. Pana una alta si NOI contribuim la salariul vostru.
    0 0
  • @gibelush
    Într-adevăr, s-a strecurat o eroare în text.

    S-a corectat.

    Mulţumim pentru sesizare.
    0 0
  • eu tin o mana la ora 10 si cealalta pe bulan ;) :))
    0 0
  • Sebi . . . aveam pretentii de la tine .... da-mi voie sa citez 2 chestii

    "In restul zilelor noastre de soferi cred ca dreapta sta pe schimbator........si stanga face manevre cu volanul utilizand podul palmei :) "

    "Cei care fac manevre cu podul palmei sunt idioţi."

    nu comentez faptul ca-s idiot, asta stiam :D, dar as comenta asupra condusului si a miscarii volanului mai mult cu podul palmei decat cu mana stransa pe volan :
    Problema este ca , mergand pe strada o se poate observa cum majoritatea soferilor intorc volanul cu o singura mana in timp ce injura cate o domnisorica/baba/mos/martalog ca se misca prea incet . . .

    @mihe - eu o tin pe la 8 sau 12 ( dupa cum am chef sa-mi arat ceasul sau nu :P ) si cealalta pe bulan :)
    0 0
  • @asmaticu -> Cruise control
    Nu zic ca e un sistem rau.
    Spun doar ca e un sistem care trebuie folosit cu moderatie. Intr-adevar, la mers pe autostrada e bun, doar cu conditia sa nu stai prea relaxat, dupa cum ziceam in postul anterior.
    Dar pe de alta parte, avand in vedere la cate sute de mii de kilometri de autostrada avem in Romania...
    0 0
  • @Sebastian
    N-am permis.... N-am permis nimanui sa-mi spuna treaba asta, dar treaca-mearga ;)

    Unghiurile erau gresite, unii au comentat, altii au ascultat, asa ca data viitoare o sa-mi reglez scaunul dupa instructiuni (de fapt, eu asa merg tot timpul, inainte de a citi articolul) ;)
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru