Cum funcţionează: Left Turn Assistant, cel mai nou sistem de asistenţă BMW

De Sebastian Toma
Publicat Miercuri, 18.05.2011
BMW testează, în condiţii reale, un sistem care previne accidentele care pot avea loc într-o intersecţie când un conducător auto efectuează un viraj de stânga.

Nemţii de la BMW testează un sistem care să ajute şoferul să se asigure la virajele de stânga. Fie că staţionezi într-o intersecţie sau vrei să virezi stânga într-un loc unde te întâlneşti cu trafic din sens opus, sistemul previne accidentele grave prin aplicarea completă a frânelor la viteze de până la 10 km/h. Astfel, vehiculul care ar fi putut să intre în coliziune cu modelul echipat cu sistemul Left Turn Assistant va putea să treacă mai departe în siguranţă, iar accidentul va fi evitat. Bineînţeles, există două metode de dezactivare a sistemului după ce acesta a fost activat automat la semnalizarea intenţiei de a vira la stânga: apăsarea pedalei de frână sau apăsarea puternică a acceleraţiei.

CUM FUNCŢIONEAZĂ?

Sistemul este proiectat să funcţioneze la o viteză de până la 10 km/h, deci este funcţional fie la plecarea de pe un loc de parcare aflat pe marginea şoselei, fie la semafor, pe banda destinată virării la stânga. Astfel, este prevenită o frânare bruscă la viteze mari. Pentru a detecta un vehicul care vine înspre automobilul echipat cu Left Turn Assistant, cei de la BMW au implementat trei lasere în partea frontală a automobilului, care lucrează în strânsă legătură cu sistemul de navigaţie (cu precizie de până la un metru) şi cu o cameră video care înregistrează marcajele de pe şosea, indicatoarele şi marginile fiecărei benzi.

CE SE ÎNTÂMPLĂ CÂND E ACTIVAT?

Odată ce şoferul acţionează maneta de semnalizare şi îşi arată intenţia de a vira la stânga, sistemul este activat automat. Cele trei lasere din partea frontală a maşinii analizează ”terenul” şi monitorizează drumul pe o distanţă de până la 100 de metri. Camera video amplasată lângă oglinda centrală a observat deja marcajele de pe şosea şi a introdus în computerul de bord restricţiile aplicate pe segmentul respectiv de drum.

GPS-ul îi ”dictează” sistemului poziţia exactă a vehiculului în intersecţie şi Left Lane Assistant evaluează din nou condiţiile. Dacă totul este în regulă, şoferul poate să îşi continue manevra. Dacă nu, sistemul afişează o lumină de avertizare în bord şi un avertisment distinct pe afişajul de pe parbriz.

VIITORUL SISTEMULUI

Cei de la BMW au dezvoltat şi o tehnologie anexă pentru acest sistem, intitulată Car-to-x communication. Respectiva tehnologie are scopul de a mări funcţionalitatea acestui sistem şi de a creste siguranţa pe şoselele lumii. Mai precis, atât modelul Seria 5 din imagini, cât şi motocicleta R1200 GS au fost echipate cu acest sistem. Ambele vehicule beneficiază de o unitate de comunicare WLAN, care le permite să transmită informaţii între ele la o distanţă de până la 250 de metri. Aşadar, chiar dacă şoferul vehiculului nu îl vede pe motociclist sau invers, sistemul va funcţiona şi va preveni accidentul.

CUM FUNCŢIONEAZĂ CAR-TO-X COMMUNICATION?

Sistemul respectiv avertizează autoturismul că se apropie o motocicletă echipată cu Left Turn Assistant. Echipamentele montate pe motocicletă notează viteza vehiculului, unghiul la care este bracat ghidonul, dacă sunt aprinse farurile şi dacă motociclistul semnalizează. Automobilul este avertizat că se apropie o motocicletă. Dacă impactul ar putea avea loc, motocicletei i se aprind automat farurile, semnalizările şi farurile i se reglează la o înălţime superioară. Astfel, silueta motociclistului este observată mai uşor.

Vehiculul va staţiona în continuare, iar motociclistul va putea trece în siguranţă.

DE UNDE S-A PORNIT?

Totul a plecat de la parteneriatul INTERSAFE2. Acesta este realizat de un consorţiu de 11 producători de automobile din Europa, care au pus laolaltă mai multe idei alături de anumite institute de cercetare şi de furnizorii săi. Consorţiul celor 11 lucrează din 2008 şi se bazează şi pe rezultatele proiectului PReVENT (prima parte a INTERSAFE). Uniunea Europeană a furnizat circa 3.8 milioane de euro din bugetul de 6.5 milioane de euro al proiectului, iar premiera sistemului Left Lane Assistant va avea loc astăzi, într-o intersecţie închisă circulaţiei din Wolfsburg. Printre membrii proiectului INTERSAFE2 se numără BMW Group, Volvo Technology (divizia de camioane), Volkwagen AG, NEC Europe, SWARCO Traffic Systems şi alţii.

Comentarii (9)

  • Really now?
    Se pare ca a mai aparut o problema pentru orice sofer...incapacitatea de a vira fara sa faca accident. Asa ca este nevoie de o solutie.....
    15 2
  • YMihai
    INTERESANT...
    mi se pare deosebit de interesant articolul, nu neaparat informatia publicata... E placut sa vedem cateodata, o " iesire " pozitiva prin prisma unui articol bine redactat. Mentionez ca toate motocicletele de serie, fabricate incepand cu 2004, au in permanenta faza scurta activa, in sensul ca nu se mai pot opri luminile deloc... deci in cazul acestui BMW, chiar nu stiu ce ar putea sa se aprinda mai mult ... Inca o data, felicitari !
    9 0
  • Nice!!!
    Nu toti soferi sunt capabili sa vireze fara sa faca accident.
    Cheers!
    8 0
  • Moto
    Cred ca se refera ca este comutat pe faza lunga plus ca se regleaza in asa fel incat sa il orbeasca pe sofer (ceea ce nu este neaparat un lucru rau), astfel atragandui atentia catre motocicleta.
    4 0
  • Nu si in Romania
    ,,Odată ce şoferul acţionează maneta de semnalizare şi îşi arată intenţia de a vira la stânga, sistemul este activat automat. ''
    Si daca soferul nu actioneaza maneta de semnalizare, ceea ce in Romania se intampla foarte des, sistemul este nul, iar banii au fost aruncati pe apa sambetei.
    Pacat de timpul pierdut de cercetatori
    10 0
  • fara maneta de semnalizare!
    Da dar in romanica noastra , viitoarele masinile vor fi echipate cu senzori de semnalizare care simt in ce directie urmeaza sa vireze cocalarul!!
    12 1
  • Sistemul nu este pentru idioti
    Daca nu ati inteles...acest sistem nu este pentru idioti si cocalari. BMW face masini din ce in ce mai bune.
    3 1
  • Dar soferul ce rol are ?
    Orice fel de sistem de siguranta care preia din responsabilitatea soferului nu face decat sa amorteasca atentia lui. Mai devereme sau mai tarziu, o tragedie asteapta sa se intample.
    5 2
  • @dudu

    tragedii se intampla oricum..
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru