Cum ne păcălesc constructorii auto? Mașinile noi sunt vândute fără un accesoriu esențial

de Bogdan Mirică
Marti, 17.11.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Deși s-a dovedit a fi un accesoriu extrem de util de-a lungul a mai multe decenii, el este abandonat acum de majoritatea producătorilor auto, din dorința de a mai scăpa de câteva kilograme în plus.

De-a lungul ultimilor ani, cele mai multe mașini noi care au trecut prin redacția Automarket au venit fără roată de rezervă. Nu puține au fost situațiile în care ne-am trezit cu o anvelopă înțepată și cu o soluție de rezolvare simplă: un kit de reparație ascuns în portbagaj. Au fost însă și situații mai delicate, când am lovit o groapă iar anvelopa a cedat sau a cedat flancul ei. Exceptând rarele situații când am avut cauciucuri run-flat, mașinile au sfârșit pe platformă, deși ar fi fost mai simplă înlocuirea anvelopei cu o roată de rezervă.

O roată de rezervă care dispare din echiparea mașinilor actuale, pentru că producătorii vor să reducă masa vehiculelor, cu scopul de a se încadra în noile standarde de poluare. Este o înlănțuire vicioasă, care va duce la dispariția treptată a roții de rezervă, un accesoriu care și-a dovedit utilitatea de-a lungul a zeci de ani.

Esential 36 de procente din numărul mașinilor vândute în 2015 nu au roată de rezervă.
6 procente din numărul mașinilor vândute în 2006 nu aveau roată de rezervă.
20 deprocente dintre șoferi știu să schimbe o anvelopă.
O treime din mașinile vândute anul acesta vin fără roată de rezervă, iar marea majoritate a clienților nici măcar nu știu asta.
Un studiu desfășurat de AAA în Statele Unite dezvăluie faptul că 36% dintre mașinile vândute în 2015 oferă un kit de reparație și nu roată de rezervă. Este un procent îngrijorător, dacă ne gândim că în anul 2006 doar 6% din mașini aveau această opțiune.

Tot AAA susține că poate fi mult mai costisitor să repari o anvelopă cu un kit de reparație decât să o înlocuiești cu o roată de rezervă. În plus, kiturile de reparație au o durată de valabilitate de patru ani.

De asemenea, nici anvelopele run-flat nu sunt neapărat o soluție mai bună. Deși numărul mașinilor echipate cu astfel de pneuri a crescut de la an la an, numărul apelurilor pentru rezolvarea unei pene de cauciuc se menține la aproximativ patru milioane pe an, în Statele Unite.

Tot studiul AAA a arătat că doar 20% dintre șoferii americani știu să schimbe o anvelopă. 

via time

Comentarii (30)

  • ati uitat sa precizati ca AAA vine de la American Automobile Association si ca studiul priveste in special piata americana.

    Nu de alta da' iar sa trezesc cativa isteti sa injure.

    Si n-am inteles de ce poza e cu Ford Focusuri. E adevarat ca atunci cand mi-au predat masina, am gasit-o in curtea dealerului urcata pe 8 caramzi. Mi-au zis ca n-am platit destul. Da' in portbagaj aveam un doughnut de 16"! :)
    22 6
  • pt vianu
    Ford focusuri pt ca e vorba de AAA nu? :) Fordul e reprezentativ pentru americani
    16 3
  • qwerty
    Pai e normal avand in vedere ca rotile actuale sunt din ce in ce mai mari. Unde sa bagi un 245X18"? Pe vremuri erau roti mult mai mici 175X14" erau considerate mari.
    Cred ca cea mai buna solutie este roata slim care este suficienta pana la primul service.
    Eu, in 12 ani de cand conduc, nu am facut nici macar o pana.
    Dar le fac presiunea lunar, le schimb indata ce se uzeaza si folosesc numai branduri bune ca Michelin.
    21 17
  • soselele lor nu s ca ale noastre,presarate cu pietre,cuie si cioburi,plus schimbarea lor cand au profilul sub 4 mm
    16 2
  • @pt vianu

    as fi preferat o poza cu marca reprezentativa pentru... Romania. Macar o adaptare a pozelor daca nu a textului :)

    da' ar fi fost deja cireasa de pe coliva....emisii mai mari compensate de accesorii mai putine.
    10 2
  • Eu am un sedan, cu o roata full-size si mai incap si 2 biciclete fara sa rabatez banchetele. Deci, se poate. Consider foarte utila roata de rezerva calumea si nu-mi ocupa foarte mult spatiu, plus ca in janta rotii de rezerva tin palnia, becuri, coliere si alte prostii, asa ca nu e spatiu irosit.
    18 2
  • ADRIANSLJ
    a mea a venit fara scut la motor!
    12 2
  • @mowgli, ai sa zici ca m-am zapacit, dar chiar ti-am dat +1 pt comentariul tau. Parca mi-ai fi luat vorba din gura. Infine ! Eu la masinile mele personale am roata de rezerva, doar la Toyote ele sunt de dimensiuni reduse. In rest nu pricep cu o roata de cateva kile ar putea influenta masa masinii. E ca si cum le-ar spune clientilor : Sa nu puneti pe voi mai mult de 5 kile ca veti influenta masa masinii 5+5 =25 kile, e prea mult '' :)))))
    9 10
  • 5x5* .......
    3 4
  • Greutatea rotii de rezerva influenteaza masa masinii care se ia in calcul la stabilirea coeficientilor aplicati in testele de consum din laborator (discutia aia veche, cu masinile care stau pe banc si sunt testate).
    Impreuna cu roata de rezerva se subtiaza si rezervorul - daca acum 15-20 ani era normal sa ai un rezervor de 60litri, acum unul de 45 este considerat "mare".
    8 2
  • eu optez pt roata de rezerva normala, sau cel putin masina sa fie prevazuta cu spatiul pt. depozitarea ei,dar unii degeaba au roata sau chit de reparatii pentru ca oricum habar nu au ce sa faca cu ele, poate nici nu stiu unde se afla.
    In occident rar se apuca careva sa schimbe roti in strada sau sa faca alte reparatii pt. moment.........se suna la firma de asigurari sau asistenta si pa.
    .In caz de pana sau alta defectiune cel mai sigur, simplu si usor este sa tragi masina pe dreapta sau cauti un refugiu sau parcare, toti pasagerii merg intr-un loc sigur si suni..........indiferent de costuri pt ca de multe ori se pierd vieti omenesti.............asa cum sa intamplat zilele trecute cu acei sportivi. Pacat.
    11 3
  • qwerty
    Daca ai masina cu portbagaj mare gen Skoda Octavia, Dacia Logan etc atunci merge roata full size.
    Dar daca ai hatchback gen VW Golf, Opel Astra sau mai mici atunci probabil nu vrei sa-ti ocupi mult spatiu cu roata de rezerva full size si merge si un space saver.
    6 7
  • @qwerty
    La Vw Golf 6 (masina mea) masina vine cu roata de rezerva de dimensiuni normale. Doar daca comanzi sisteme audio performante de gen Dynaudio masina vine cu roata de rezerva de dimensiuni reduse, dar in rest eu nu am auzit sa vina cu doar cu kit. La concurenta nu ma pronunt pt ca nu stiu.
    4 6
  • qwerty
    @qwerty, dar n-am zis ca vine cu kit.
    2 1
  • Roata de rezerva ca roata de rezerva insa sunt si alte dotari esentiale care prin anii '70 erau perezente pe toate masinile vestice (chiar si pe cele rusesti) si care acum sunt ori oprionale, ori apanajul nivelurilor de dotare superioare. Farurile de ceata sunt cel mai bun exemplu...
    15 2
  • @Andy,

    De acord ! As mai adauga, geamurile electrice spate ( cu blocare pt copii ), antena integrata in luneta ( nu pe acoperis ) inca o chestie de aerodinamica, sau macar antena ''rechin'' . Diuzele sub buza copotei nu pe capota, si alte cateva maruntisuri cum ar fi A/C care e total inexistent pe masinile de clasa B si A in variante de intrare. Lista poate continua. Chiar nu pricep ce era asa greu sa ofere aceste maruntisuri raportate la pretul destul de mare care il au masinile.


    @unchiul

    Ce legatura are rezervorul ? Poti sa ii faci sau nu plinul. Eu spre exemplu prefer sa alimentez in jumate , nu tot odata . Doar atunci cand plec la drum lung si sunt convins ca nu prea mai am statii de alimentare in drum. Insa chiar si atunci alimentez doar 30L si pe drum daca este cazul opresc pt realimentare inca 30 , niciodata nu o tin cu rezervorul plin. Probabil acum vei spune ca inca cativa centimetri de ''tabla'' in plus cat are un rezervor de 60L fata de 45 sau 40 este o greutate ''foarte mare'' . Hai sa-ti zic un secret, daca nu iei masa toata ziua masina va deveni si mai usoara cu 2 kile :)))))
    4 9
  • PS: Ar mai fi un secret, daca ii pui roti de bicicleta ''mountain bike'' cred ca va devenii si mai usoara :)))))
    4 7
  • A/C-ul manual e disponibil pe toate modelele de la B in sus, chiar in echiparile de baza. Mai putin la Logan/Sandero. La clasa A nu stiu ca nu m-a interesat niciodata, insa la B era valabil si acum 2 ani.
    3 2
  • "diuzele" nu pot fi intotdeauna puse sub capota din ratiuni tehnice. Respectiv jetul de apa ar interfera cu stergatoarele. Spre stiinta ta modelele mai destepte arunca mai intai apa si la 2 sec se pun in functiune stergatoarele. E vorba de o prespalare a parbrizului pentru a se evita zgarierea lui.

    rezervoarele mari sunt doar marketing, cand gasesti benzinarii la tot pasul....si nu e vorba doar de tabla in + ci de spatiul necesar acesuia in conditiile in care acesta este cat mai ascuns in maruntaiele masinii pentru a fi ferit de lovituri.
    6 3
  • inexorabil
    Nici nu se pune problema ca un autoturism (ORICARE) să nu dispună de roată de rezervă (care să fie ȋn regulă, desigur), cric și set de chei (doar “autonomelor” nu le vor trebui “ciurucurile” astea). Dacă ți se ȋntâmplă ceva la una dintre roți, ȋn timp ce te deplasezi pe un drum ȋn afară, la oarece distanță de cea mai apropiată localitate, și te surprinde “chel” ca dotări elementare, cum ieși din pocinog? Mă rog, prevenirea este de preferat remedierii: un tip isteț trebuie să aibă permanent ȋn agenda lui de telefon mai multe numere salvate ca servicii de tractări auto, dacă se poate măcar câte unul din fiecare județ.
    4 1
  • de doi lei
    Forduri Focus nu Ford Focusuri, auzi !!! Unde kkt faceti scoala aia?
    3 1
  • antonny
    Buna dimineata AUTOMARKET acum ati aflat si voi ????verificati cum a dispaut si scrumiera de pe anumite modele .....
    @vianu .....daca pentru tine un rezervor mare inseamna marketing pentru mine e un avantaj ......si nu gasesti benzinari peste tot daca alimentezi de la un singur furnizor ......
    5 0
  • @Andy,

    Gresesti!....... Drept urmare te sfatuiesc sa intri pe lista de dotari a lui Peugeot 208, Opel Corsa, Skoda Fabia, Seat Ibiza, Ford Fiesta,etc si ai sa observi ca A/C-ul este trecut doar la optiuni nu pe lista de dotari standard.
    3 2
  • @vianu. Corect! Ceea ce face Dacia cu modelele sale montand ''diuzele'' pe capota e ceva ''premium'' si de ''ratiune tehnica'' . La fel si Dacia 1310 , o inovatie d.p.d.v al ratiunii tehnice.
    3 5
  • eu mai mult de 10 litri nu alimentez. doar cand trebuie sa fac un extraurban pun cat e necesar. si se cunoaste!
    3 2
  • Am văzut în filmele americane că o roată se poate vulcaniza cu gumă de mestecat şi se poate umfla cu gura (câte desene animate nu sunt jucate acuma de actori ?). Constructorii au început să trăiască în realitatea virtuală şi nu în cea reală. Vezi consumuri, roţi de rezervă, poluare, gageturi inutile.
    3 0
  • Bun articolul!
    Din titlu si din poza se intelege ca Ford este constructorul cu musca pe caciula!
    Rusinica!
    2 0
  • Mecanicu'
    Nu sunt deacord cu titlul vostru.

    Anul acesta mi-am luat masina noua VW Passat si a venit cu roata de rezerva si anvelope de calitate.

    Deci titlul vostru este ostentativ. Ar mai de ajutor sa enuntati constructorii care fac asa ceva si pe ce modele. Asta e articol de presa de scandal nu de "foaie de specialitate" cum se vrea Automarket.
    3 2
  • @antony...

    cu rezervorul din dotare fac cel putin 800km extraurban + fataiala prin oras, daca raman in pana pot sa-mi calc pe inima sa mai pun 10 litri sa ajung la benzinarul preferat

    daca merg mai mult urban cred ca stiu unde sunt benzinariile, nu?

    cat despre scrumiere...normal ca au disparut atat timp cat fumatul la volan nu e vazut cu ochi buni nici de autoritati si se inscrie si in campania antifumat. Daca vrei iti trimit gratis si scrumiera si bricheta ca ma pot lipsi bucuros de mizeriile astea. :)


    @madalaescu...mi-ar fi mai usor sa invat un betiv sa traseze un cerc decat sa duc cu tine o discutie logica.
    3 0
  • Autorul articolului are dreptate; la Audi A4 (si nu numai !) roata de rezerva (de dimensiuni reduse) este optionala...
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru