Diferențial Torsen

Diferențialul Torsen este considerat cea mai complexă variantă mecanică de diferențial cu alunecare limitată (LSD). Sistemul "Torsen" (termen provenit din expresia Torque-Sensing - sensibil la cuplu) este mai complex și deci mai costisitor decât un diferențial LSD clasic, din această cauză fiind mai puțin răspândit în lumea auto și folosit în general de modele 4x4 premium (Audi sunt recunoscuți pentru utilizarea acestui sistem) sau de modele sportive.

Avantajul diferențialului Torsen este faptul că angrenajele complexe pinion melcat-roată melcată permit transmiterea mai rapidă a cuplului la roata/puntea care are nevoie de acesta.

Dezavantajul este utilizarea unui raport de multiplicare al cuplului (de obicei 1:4 sau 1:5, ceea ce înseamnă că 10 Nm transmiși roții fără aderență înseamnă 40 sau 50 transmiși celei cu aderență), care limitează performanțele Torsen pe mașinile dedicate off-road. Astfel, dacă o roată rămâne suspendată și are aderență zero, sistemul va avea limitări în transmiterea cuplului pe roata opusă, cu aderență. 

Diferențialul Torsen poate fi amplasat pe puntea față (pe mașini cu roți motrice față sau 4x4), pe puntea spate (pe mașini cu roți motrice spate sau 4x4) sau interaxial central (pe mașini cu roți motrice spate sau 4x4).

O mașină cu tracțiune integrală poate folosi unul, două sau trei diferențiale de tip Torsen.


VIDEO

Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru