ESP, ESC, VDC, DSC - denumiri diferite, acelaşi sistem de control al stabilităţii

De Mircea Meșter
Publicat Joi, 20.05.2010
V-aţi întrebat vreodată de ce producătorii auto preferă să nu standardizeze denumirile date sistemului de control electronic al stabilităţii? Ne-am interesat şi vă spunem noi.

Foarte mulţi dintre cei care vor să-şi cumpere o maşină se lovesc de multe ori de problema denumirilor diferite pe care producătorii le dau unor sisteme care, în mare, au acelaşi rol şi fac aceleaşi lucruri. Iar cel mai bun exemplu în acest sens este sistemul de control electronic al stabilităţii, cunoscut în România în special sub acronimul ESP.

CE ESTE ESP-ul?

Sistemul de control electronic al stabilităţii, inventat de Bosch şi montat pe modele de serie în primă fază de Mercedes şi de BMW în 1987, are rolul de a detecta şi de a micşora efectul derapajului uneia sau al mai multor roţi. Atunci cand senzorii sistemului detectează faptul că maşina se îndreaptă în altă direcţie decât cea imprimată de şofer prin volan, sistemul aplică franele individual pentru fiecare roată pentru a repune maşina pe traiectoria dorită de conducătorul auto.

Conform studiilor de specialitate din domeniul siguranţei auto, sistemul de control al stabilităţii este cel mai eficient element prezent pe o maşină care împiedică apariţia accidentelor. Statisticile arată că ESP-ul reduce riscul accidentelor cu 25 până la 35%.

OBLIGATORIU DIN 2011

Acum un an, Uniunea Europeană a decis ca, incepând cu noiembrie 2011, toate maşinile care se vând pe pieţele din această zonă să fie dotate standard cu ESP. O decizie foarte interesantă, care a fost adoptată cu amendamentul că unii producători vor avea nevoie de o perioadă de tranziţie pentru a putea pune în aplicare această regulă. În condiţiile în care toată lumea conştientizează importanţa acestui sistem, care este motivul pentru care producătorii preferă să îşi denumească diferit sistemul, inducând în eroare publicul?

DENUMIRI DIFERITE = MARKETING

Cel mai clar dintre răspunsuri este legat de marketing. Chiar dacă unii producători, cum este Honda, şi-au exprimat în nenumărate rânduri dorinţa ca denumirile să fie unificate, diferitele nume au în spate decizii care se bazează pe faptul că, până la urmă, fiecare sistem cu nume diferit are caracteristici proprii. Pe scurt, nu toate sistemele de tip ESP sunt egale.

Un reprezentant al celor de la Subaru susţine, în plus, că avantajul de a avea o denumire proprie pentru sistemul mărcii japoneze (VDC - Vehicle Dynamic Control) este creat mai ales de clienţi. În cazul Subaru, aceştia tind să analizeze mult mai în profunzime sistemele oferite, aceştia având o educaţie tehnică ceva mai ridicată.

"Foarte multe branduri au investit foarte mult timp intelectual în crearea unor puncte clare de diferenţă între diversele sisteme de control al tracţiunii", apără david Rowley, purtatorul de cuvânt al Subaru Australia, cauza denumirii diferite.

Cum denumeşte fiecare marcă propriul sistem de control electronic al stabilităţii

  • Electronic Stability Program (ESP) - Ford, Dacia, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Renault, Chrysler, Citroen, Dodge, Skoda, Peugeot, Suzuki, Fiat, Jeep, Opel, Saab
  • Electronic Stability Control (ESC) - Chevrolet
  • Dynamic Stability Control (DSC) - BMW, Mazda, Land Rover, Aston Martin, Jaguar
  • Vehicle Dynamic Integrated Management (VDIM) - Toyota, Lexus
  • Vehicle Stability Control (VSC) - Lexus
  • Vehicle Dynamic Control (VDC) - Nissan, Subaru, Alfa Romeo, Infiniti
  • Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) - Volvo
  • Electronic Stabilisation Program (ESP) - Audi, Volkswagen
  • Active Stability Control (ASC) - Mitsubishi
  • Vehicle Stability Assist (VSA)- Honda
  • Automatic Stability Control (ASC) - Mini
  • Maserati Stability Program (MSP) - Maserati
  • Porsche Stability Management (PSM) - Porsche
  • Controllo Stabilita (CST) - Ferrari
Taguri: ASC, CST, DSC, DSTC, ESC, ESP, MSP, PSM, VDC, VDIM, VSA, VSC

Comentarii (10)

  • Ivanoff
    Bucta...
    Baieti,scuze ca va contrazic insa cel putin la Toyota/Lexus VDIM si VSC+ fac putin mai mult decat "simplul" ESP,mai exact lucreaza si cu directia (sincer nu stiu dc in acest moment vreun alt producator mai are aceasta functie), nepermitind soferului sa vireze intr-o anume directie care ar amplifica miscarea de derapare,smart,isn't it?
    8 10
  • Da e ceva de neimaginat acest sistem de la Lexus!Mai rar gasesti asa ceva norocul lor ca alti producatori stau cu mainile in buzunare!
    3 4
  • mircea
    @Ivanoff
    Citeşte tot textul şi vei avea surprize. A spus cineva că nu face mai mult decât ESP şi atât? :)

    "fiecare sistem cu nume diferit are caracteristici proprii. Pe scurt, nu toate sistemele de tip ESP sunt egale"

    De acum, dacă vei comenta fără să citeşti textul, voi considera că faci spam.
    10 7
  • cristi
    interesant
    interesant articol! dar un comparativ sau top al sistemelor se poate face? doar din prisma capacitatilor tehnice de pe hartie nu cred ca este relevanta 100%?
    fiecare poate spune: ba sistemul meu e mai bun, dar unde ar adevarul?
    4 0
  • nu sunt singurii
    Din cate stiu din acest an toate sistemele ESP din grupul VW au si functia de reglare fina a directiei deci nu sunt singurii cei de la Toyota
    0 8
  • Seat are demult DSR adica driver steering recomandation impreuna cu esp si face exact ce zice Ivanoff
    2 3
  • Alukard
    sal all
    tare....mai bine ne luam vehicule de la U.C.L.A si gata......am scapat de orice....:-DDDDDDDDD
    0 0
  • Ivanoff
    @Mircea
    "ESP, ESC, VDC, DSC - denumiri diferite, ACELASI sistem de control al stabilităţii"
    Nu vad de unde supararea...tu ce ai intelege din subiectul ales?...
    E anormal sa vi cu niste lamuriri/completari dc este cazul?
    3 0
  • mircea
    @Ivanoff
    Să înţeleg că citeşti titlul, te uiţi la poze şi apoi îţi spui părerea?
    1 3
  • Ivanoff
    @Mircea
    Dc tu gasesti vreun pasaj in acest articol unde sa lasi cel putin impresia ca nu ar face toate acelasi lucru,te rog da-i copy si trimite-mi-l si mie
    5 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru