FEATURE: UE vrea să scadă zgomotul traficului. 50.000 de oameni mor anual în Europa din această cauză

De Mircea Meșter
Publicat Marti, 13.12.2011
Zgomotul traficului urban duce la moartea a 50.000 de oameni în fiecare an în Europa. Uniunea Europeană vrea să schimbe acest lucru scăzând cu 4 decibeli zgomotul emis de maşini.

Autorităţile europene nu au de rezolvat în această perioadă doar probleme legate de economia zonei Euro, ci şi unele care au în vedere maşinile din Uniune. Iar una dintre cele mai stringente dintre acestea este cea legată de poluarea fonică a vehiculelor care circulă pe teritoriul Uniunii Europene.

PROPUNERI EUROPENE DE SCHIMBARE

După ce 20 de specialişti în acustică auto au trimis Comisiei Europene la începutul acestui an un raport care ruga autorităţile să ia măsuri urgente legate de poluarea fonică în creştere în Europa, Comisia de Industrie şi Antreprenoriat a redactat o propunere care are scopul de a reduce simţitor nivelul zgomotului produs de maşini în statele europene.

Documentul denumit oficial "Propunere pentru reglementarea nivelului sunetelor produse de autovehicule" arată, cu ajutorul unor date oferite de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, că zgomotul traficului din zonele urbane ale Europei este responsabil pentru perturbarea somnului şi al activităţilor zilnice, lucruri care duc la stress şi nelinişte. "Expunerea pe perioade lungi de timp la zgomote de acest tip poate duce la creşterea riscului de boli cardiovasculare şi a tulburărilor psihice", notează raportul Comisiei Europene.

MĂSURA DE BAZĂ: MINUS 4 DECIBELI

Printre măsurile pe care le propune Comisia Europeană se numără implementarea unor reguli valabile în industria auto a întregii Uniuni Europene. Cele mai importante se referă la reducerea zgomotului maşinilor, autobuzelor şi utilitarelor uşoare cu 4 decibeli, respectiv cu 3 decibeli pentru camioane. Scăderea se va face din media actuală a continentului.

Aceste modificări vor avea loc în doi paşi, reducerea urmând să fie de doi decibeli în primul pas şi de alţi doi decibeli în cel de-al doilea pas. La camioane, reducerea va fi de un decibel în prima fază şi de doi în a doua fază. Primul pas urmează să intre în vigoare la doi ani după publicarea regulilor, deci după ce acestea vor fi acceptate de statele membre ale Uniunii Europene. Al doilea pas va fi activ la trei ani după primul.

În plus, organizaţiile care militează pentru protejarea mediului solită ca aceşti paşi să fie urmaţi de un al treilea, implementat în 2020.

CE ÎNSEAMNĂ 4 DECIBELI?

Conform studiilor realizate de specialiştii în acustică, 4 decibeli înseamnă o reducere a sunetului pe care o poate distinge clar urechea umană. 5 decibeli reprezintă o schimbare evidentă a sunetului, iar 10 decibeli reprezintă înjumătăţirea sunetului perceput de urechea umană.

CONTESTATARII: "E MULT PREA PUŢIN"

Soluţia Comisiei Europene pare una foarte bună la prima vedere, dar ea este contrată parţial de unii militanţi pentru mediu. Motivul? Eficienţa unor astfel de măsuri ar fi foarte mică. "Deşi această propunere este un pas binevenit în direcţia bună, lucrurile ar trebui să se schimbe mai adânc şi mai rapid. Asta pentru că marea majoritate a vehiculelor europene îndeplinesc deja cerinţele din primul pas şi aproape un sfert reuşeşsc chiar să se ridice la nivelul pasului al doilea", spune Nina Renshaw, director al asociaţiei britanice Transport and Environment.

"Este mult mai ieftin ca producătorii să utilizeze deja existenta tehnologie de reducere a zgomotelor decât să punem autorităţile să cheltuie milioane de euro pe bariere fonice de-a lungul şoselelor şi autostrăzilor", continuă Renshaw.

Primul pas pentru adoptarea noilor măsuri va fi intruducerea propunerii Comisiei în dezbaterea Parlamentului European şi a Consiliului de Miniştri, urmând ca, apoi, propunerea să fie ratificată şi pusă în aplicare la nivelul întregului continent.

  • "După poluarea aerului, poluarea fonică este cea mai mare cauză a bolilor cauzate de mediu în Europa" - propunerea Comisiei Europene.
via | ENS | Comisia Europeană
foto | Statesman | Doterra

Comentarii (12)

  • Extraordinar...si ce mai vrea UE? Un burete in jurul masinii pt cazul in care intra un pieton in masina...
    Oamenii respectivi mor de stresul zilnic obisnuit, cum au ajuns ei la concluzia ca din cauza zgomotului produs doar de masini mor .Deci asta e cea mai mare problema a UE acum, penibili
    28 10
  • mor datorita stresului zilnic la care sunt expusi pentru plata taxelor interminabile :) ca sa aiba UE ce falimenta
    29 3
  • MARE ABERATIE
    Deci cifra asta pe care au dat-o asa la nimereala este o prostie ! In UE mor 30 si ceva de mii de oameni in accidente auto in fiecare an cum naiba sa moara 50.000 din cauza zgomotului produs de masini !? In cazul asta accidentele auto nici nu is asa periculoase ca zgomotul masinilor ? Si astia ce protejeaza mediul mint de rup ! Numai prostii se zic in ultima vreme !
    22 3
  • AndreiRN
    EU
    Socialismul EU in floare.
    Taxa pe zgomot va asteapta.
    19 2
  • deci mor 50.000 de oameni anual de zgomotul produs de masini...si fac boli nu de la stresul zilnic, stat la cozi si mancat nervi pe la diferite institutii, nu de la fastfood si mancat tot pe fuga...nu dom`le, de la zgomot!...deci e cea mai tare chestie pe care am auzit-o saptamana asta... :)))))))
    8 1
  • zarnesteanu
    Euro
    E la un pas de prabusire iar pe astia-i ard 4 decibeli la zgomot. Imi pare foarte rau de UE dar in momentul de fata banii ar trebui cheltuiti cu mult mai mare grija ca pana acum. Decat studii de genul asta, mai bine ar finanta verificarea modului in care opereaza institutiile financiare non-bancare. Asta e doar un exemplu.
    12 1
  • Zgomotul automobilelor
    Abia astept sa impuna aceasta regula.
    Vad ca aici au scis numai cei cu tobele sparte!

    In fiecarea dimineata un vecin isi porneste masina si pana la coltul blocului trebuie sa dea el trezirea! Este inadmisibil, eu trebuie sa dorm cu ferestrele inchise pentru a ma putea odihni, altfel incep sa numar masinile cu tobe largi (mai ales motocicletele) si vitezomanii (pentru zgomotul la rulaj).

    Si nu va ganditi ca sunt un mos razgaiat, am 31 de ani.

    Salut initiativa UE. Cine face zgomot sa plateasca ca sa-l usture la buzunar daca vrea show.
    16 9
  • Buburuzu
    Asta nu e nimic, in realitate alti 150.000 de oameni mor din cauza curentului de aer produs de inchiderea si deschiderea usilor la autoturisme, curent care ii trage la cap.
    16 2
  • O sa-mi pun o a 2 toba sport... sa faca infarct cainii comunitari cand mai trec pe langa unul. Si imi pun si goarna de 110 db pe masina
    6 8
  • BaditzaEx
    @koss
    mentalitate si raspuns de meltean , < sa faca , sa dreaga dusmanii & cainii si vecinii de ce smenar is io > , revenind la subiectul in cauza , sunt convins ca sunt alte probleme mai importante de dezbatut decat reducerea zgomotului cu toate ca si acesta este un mare factor de stres , mai ales in Bucuresti ( dupa cel al traficului care daca ar fi fluidizat probabil ar reduce si zgomotul cauzat de trafic ) , dar trebuie sa admitem ca , cel putin in Bucuresti ar trebui impuse anumite norme de conduita ( ca daca ar fi sa ne luam dupa cele ale minimului bun simt... ) vizavi de C... ricile pe scutere cu piranda in spate , ambaland pocnitorile la 2-3 dimineata ( asta doar vara ) sau bezmeticii care-si ambaleaza asa zisele motorete ( din Autovit la a -5- a mana ) de la un semafor la altul, ca sa putem avea un trai cat de cat decent si linistit.
    3 1
  • vjjjj
    ma scapa rasul zgomot in europa ?!?
    .... haideti la america sa mirositi niste zgomot ..... motoare de neam prost urlatoare si poluante .... nu moare nimeni din cauza aia ca nu apuca ................mor din alte mii de cauze
    2 2
  • zgomotul traficului
    din mesajele de mai sus observ deja tulburarile psihice datorate expunerii pe perioade lungi de timp la acest tip de zgomot
    eu sunt pentru liniste
    nu am nevoie ca masina mea sa faca zgomot, am nevoie doar sa ma transporte dintr-un loc in altul
    m-am saturat de tarani care ambaleaza motoarele aiurea si scartaie cauciucurile ca sa se simta potenti
    2 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru