Iarna nu-i ca vara: Automarket şi-a montat anvelopele de sezon

de Bogdan Mirică
Marti, 12.11.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Sezonul rece scoate de la naftalină anvelopele de iarnă şi ne trimite la montaj. Pentru că vrem să dăm exemplu pozitiv, am rezolvat problema din timp, înainte de zăpezi. Bonus: AutoZone ne-a invitat să "testăm" cel mai avansat aparat de geometrie din portofoliu. Aproape SF!

Deşi am avut parte de o toamnă care s-a dovedit a fi blândă şi de un început de noiembrie însorit, previziunile pentru următoarea perioadă nu mai sunt aşa de pozitive. Vremea se răceşte şi în curând vom avea parte de ninsori. Motiv pentru care echipa Automarket a decis să nu mai amâne inevitabilul: încălţarea maşinilor proprii cu botoşii de iarnă.

Ne-am scos de la naftalină jantele de iarnă şi ne-am învrednicit să facem o programare pentru montare şi echilibrare. Dragoş este un perfecţionist şi a ţinut să facem schimbul de pneuri într-un decor profesionist. Am pus mâna pe telefon şi am sunat la prietenii noştri de la AutoZone, recunoscuţi pentru volumul mare de anvelope pe care îl rulează în fiecare an şi pentru hotelul dedicat exclusiv pneurilor.

Hotel de anvelope cu temperatură controlată

Hotel pentru cauciucuri? Da. Există aşa ceva, pentru cei dintre voi care nu ştiau asta până acum. Noi l-am văzut şi arată bine. E drept, nu vorbim de jacuzzi, minibar sau room-service. Avem însă un mediu climatizat electronic, cu o temperatură optimă de 15 grade Celsius, ferit de lumină şi ultra-violete, o lipsă a umidităţii şi rafturi speciale pentru a evita deformarea. Unde mai pui că suntem mai ceva ca la Securitate: fiecare anvelopă are un cod de bare, care vorbeşte despre uzura ei, proprietar şi maşina de pe care provine.

Am cunoscut îndeaproape cauciucuri americane, franceze sau finlandeze, responsabile cu transportul unor oameni din domeniile farmaceutic, bancar, alimentar şi nu numai. Cererea pentru găzduire este destul de mare. Sunt peste 50.000 de anvelope cazate în hotelul celor de la AutoZone. Chiar şi aşa, loc se mai găseşte. Condiţia este simplă: fiecare anvelopă trebuie să plătească 6 lei pe lună.

Urmareste Automarket
Geometria - esenţială atunci când schimbaţi anvelopele

După o vizită scurtă prin depozitul de anvelope, maşinile noastre s-au cocoţat pe rampa aflată chiar la intrarea în service.

Doi mecanici amabili, echipaţi cu mănuşi chirurgicale, ne-au operat pe rând. Primul pe lista transplantului a fost Golf-ul lui Bogdan, urmat apoi de i10-le lui Dragos. Ambele au dat vechile pneuri de vară pe un set de anvelope proaspete, mirosind a cauciuc, livrate chiar din cămara Magazinului de Anvelope Automarket.

Montajul s-a făcut cât ai citi Ordonanţa Guvernului nr. 5/2011 privind obligativitatea echipării autoturismelor cu anvelope de iarnă în sezonul rece.

Esential 15 grade Celsius este temperatura optimă de depozitare a anvelopelor.
6 lei pe lună costă depozitarea unei anvelope în hotelul AutoZone.
35.000 de cadre este numărul minim pe care îl realizează noul sistem de măsurare a geometriei de la John Bean.

Nu puteam părăsi rampa fără a face şi o geometrie. De ce neapărat o geometrie? Pentru că evităm o traiectorie defectuoasă pe şosea, prevenim uzura prematură şi neuniformă a pneurilor, reducem consumul de carburant şi nu încurajăm uzura pieselor care fac parte din ansamblul sistemului de direcţie. De altfel, geometria este recomandată de fiecare dată după ce schimbăm o componentă a sistemului de direcţie (bieletă, bucşa, pivot, capăt de bară) sau suspensie.

Geometria cu 40.000 de fotografii pe roată

De această dată, geometria nu a mai semănat cu reglarea pe genunchi, ochiometric, a ansamblului. Cei de la AutoZone dispun de un sistem digital de măsurare, furnizat de compania JohnBean, de altfel inventatorul primului echipament de masurare geometrie directie roti.

Echipamentul de geometrie este printre puţinele 3D din ţară şi singurul care foloseşte imagine HD. Imagine HD? Exact. Sistemul foloseşte camere de înaltă rezoluţie pentru a fotografia poziţia fiecărei roţi. Acestea realizează între 35.000 şi 40.000 de poze pentru fiecare roată, la o viteză uimitoare.

Ce este unghiul Ackerman?

Fotografiile sunt apoi suprapuse pentru a determina distanţa dintre axe, dimensiunile diagonale, ampatamentul, unghiul de cădere şi chiar unghiul Ackerman, despre care foarte mulţi au auzit, puţini ştiu cum se măsoară şi aproape nimeni nu îl calculează. Unghiul Ackerman este unghiul pe care îl face roata faţă bracată maxim cu centrul roţii spate aflată în diagonala sa.

Pentru a înregistra o mișcare de rostogolire perfectă, roata aflată la interiorul virajului va trebui să vireze la un unghi mai mare decât roata dispusă la exteriorul virajului.

Acest aliniament automat este obținut prin utilizarea schemei și principiului Ackermann.

Aparatul face măsurători şi analize capabile să indice posibile urme de coliziune ale vehiculului, dar şi evaluează starea generală


Golf-ul lui Bogdan a primit patru instrumente de măsurare, câte unul pentru fiecare roată, pentru că geometria s-a făcut pe ambele axe. În cazul lui i10, procedura a fost similară. Spre deosebire de clasica geometrie, sistemul brevetat de John Bean are o precizie de 100% şi înjumătăţeşte timpul de măsurare şi intervenţie. Trebuie precizat că intervenţia se face tot mecanic, de către angajaţii service-ului. Însă, mulţumită setului de poze şi a expertizei amănunţite, ei ştiu asupra căror piese trebui să îşi îndrepte cheile. Încă un motiv pentru care timpul este redus considerabil.

Cum aflăm dacă o maşină second-hand a fost lovită

Aparatul celor de la AutoZone este foarte util şi pentru cei care abia au cumpărat o maşină second-hand. Graţie tehnologiilor Cross Diagonal şi FrameCheck, aparatul face măsurători şi analize capabile să indice posibile urme de coliziune ale vehiculului, dar şi evaluează starea generală şi dimensiunile pentru a vedea dacă reparaţiile din trecut au fost efectuate corespunzător şi dacă au existat lovituri serioase.

Măsurarea geometriei cu noul aparat 3D este gratuită în service-ul AutoZone, doar intervenţia mecanicilor asupra elementelor de direcţie fiind taxată. În cazul nostru totul a fost în regulă, iar la final, drept dovadă, aparatul ne-a emis şi un sumar al măsurătorilor. Colorat, foarte amănunţit, dar din care ochiul nostru profan nu a înţeles mare lucru.

Am părăsit service-ul scârţâind uşor din noile anvelope, aşteptând prima ninsoare pentru a le pune la încercare. Dacă nu v-aţi montat anvelopele de sezon ar fi cazul să mergeţi cât mai curând. Temperaturile încep să scadă, iar montarea pneurilor de iarnă este recomandată atunci când în termometru sunt mai puţin de 7 grade Celsius. Cu AutoZone ne vom revedea cel mai probabil în martie, când trecem înapoi la pantofii mai lejeri de vară. Până atunci, vă urăm drumuri aderente!

Comentarii (14)

  • Scrooge
    Cele 7 grade sunt praf in ochi aruncat de producatori. In octombrie cand au fost temperaturile scazute termomentrul masinii mi-a aratat si 6 grade in Bucuresti. Din experienta personala daca temperaturile sunt pozitive (oricare peste 0) pneurile de vara sunt mult superioare la franare decat cele de iarna care au tendinta de a aluneca, mai ales daca asfaltul este putin umed (lucru specific aceste perioade). Pentru clima din Romania (cu exceptia zonelor montane) timpul optim de montare a pneurilor de iarna este mijlocul lunii noiembrie cum "impingere" spre 1 decembrie daca meteorologii anunta temperaturi pozitive.
    12 8
  • @Scrooge
    Stiai ca gumele de iarna sunt mai bune decat cele de vara pe asfalt umed,vezi si in F1 ce cauciucuri au cand ploua?Daca stai si studiezi oleaca ai sa vezi ca distanta de franare este influentata de multi factori(temperatura,viteza,greutatea,timpul de reactie a soferului,starea partii carosabile,tipul asfaltului,PROFILUL CAUCIUCULUI etc.)
    Mai nou in RO clima a luat-o razna,azi e cald,maine e zapada de 20 cm,cand incepe sezonul rece(1-15 noembrie).
    Eu am patit-o anul trecut,dupa 3 sapt de temp peste 15 grade(era mijlocul lui aprilie),am pus cauciucurile de vara si in nici 2 zile s-a racit brusc si dimineata cand sa plec la drum era zapada de 20 cm.
    6 2
  • razorsbk
    Ideal ar fi fost sa puneti si cateva categorii de preturi in functie de dimensiuni, la fel si la geometrie.
    3 1
  • Srooge
    @yok.....ooo da, cand ploua in F1 incalta masinile cu "gume" de iarna :))))). Hai ca asta e tare. Din ce imi aduc aminte (nu m-am mai uitat de ani buni la F1 din cauza somnolentei pe care mi-o provoaca) in ultimii ani s-au folosit cauciucuri cu "zimti" doar in scopul in care acestea formeaza canale de eliminare/drenare a apei si pentru a reduce viteza masinii ca masura de siguranta. Uita-te si in anii 2000 cum erau cauciucurile de ploaie si ai sa vezi ca aveau doar simple canele pe raza pneului fara nici un fel de "zimti".
    Iar eu vorbeam de "umezela" accea periculoasa mult mai prezenta in aceasta perioada datorita cetii/diferentelor de temperatura care pe bitum ingreuneaza foarte mult franarea. Iar cand ploua torential indiferent de ce cauciuc ai e bine sa lasi mai moale pedala si nu vei avea nici o problema.
    6 5
  • Vasile
    Ce bine ca noi romanii ne pricepem la toate si suntem plini de experiente personale in loc sa ascultam de specialisti!!! De-aia nu o sa-i ajungem niciodata pe nemti:)))
    8 3
  • NU m-am referit ca incalta gume de iarna(numai un gogo ar face asocierea asta),ci la profilul lor(asemanator cu cele care sunt pe gumele de iarna)facute pentru a disipa apa si pentru a tine masina sub control.
    3 1
  • Dacia Plant
    Pur si simplu nu ma intereseaza ca schimbati sau nu cauciucurile. La fel cum nu ma intereseaza ca x si y s-au logodit pe facebook.
    Ceea ce mi-a sarit in ochi este ca aveti un Golf 5, ceea ce pentru mine spune multe. Cum de nu aveti Volvo, Fiat, Toyota sau alte marci ?
    Se poate sa raspundeti cam ce masini dispuneti ? Ma refer la masinile Automarket, nu pe care le testati voi.
    2 9
  • razorsbk - preturile sunt astea. practic nu mai dai banul pe partea de diagnoza.
    1 punte – 80 lei (de la 95-150 lei)
    2 punti – 110 lei (de la 120-180 lei)
    1 0
  • Srooge - anvelopele de iarna au ceva nitel special: evita slush planarea.
    adica derapajul pe zloata, mazga si alte combinatii romanesti.
    avem o clima destul de capricioasa si e bine sa ai ce trebuie cand trebuie.
    daca nu erau necesare, nu crezi ca fabricantii in loc sa bage o carca de bani in dezvoltare, marketing si logistica, faceau un singur tip de pneu si aia era?
    de ce crezi ca de exemplu cauciucurile all season sunt de fapt proaste si vara si iarna? :)
    ...parerea mea.
    2 1
  • Dacia Plant - au si volvo, au o serie de articole cu privire la comportamentul acelei masini in o mie de locuri si conditii
    si daca au golf si nu Bemveu' nu sunt prea shukari? sau cum?
    5 2
  • Scrooge@teo
    zloata, mazga de care vorbesti au ingredient principal zapada topita care apare la temperaturi sub 0 grade, cand deja a trecut de 15 noiembrie. Daca ai sa fii mai atent la ce am scris ai sa vezi ca eu fac referire la un anumit tip de asfalt care predomina in aceasta perioada. Mazga nu prea ai sa vezi in Romania inainte de 1 dec decat in zonele montane.
    3 0
  • Dacia Plant
    @Teo: Eu nu vorbeam de masinile pe care le folosesc la drive test sau test de anduranta. Ca nu alea ma intereseaza. Sau masinile lor personale. Eu ma refeream la masinile echipei Automarket. Masinile de servici. Golful ala se pare ca este al lor MRK. Ce i-a determinat sa aleaga o masina nemteasca si nu una suedeza, japoneza, italiana ? Dupa mine asta spune multe.
    1 3
  • mircea
    @Dacia Plant

    Nu există maşini de serviciu la Automarket, toate sunt personale. Avem Volkswagen, Volvo, Hyundai, Fiat, plus motociclete prin redacţie. Ştim că asta spune multe. Ar spune şi mai multe dacă am avea Pagani Huayra, Bugatti Veyron, Rolls Wraith şi Koenigsegg Agera, da' astea, care asigură o oarecare obiectivitate, sunt în service, nu le putem folosi iarna. Ba chiar, dacă mă gândesc, Bugatti şi Rolls arată că suntem vânduţi lu' VW Group şi lu' BMW Group, deci trebuie să scăpăm de ele cât mai repede.
    11 0
  • @vasile...da ,daca acesti specialisti ar fi cu adevarat specialisti i-as asculta...dar traim intr-un mediu socio-economic unde MANIPULAREA este dusa la rang de arta....si apropo auzi prin media de t-mii de specialisti ...de aia merge tara asta asa cum merge ,ca sintem condusi numai de specialisti...deja mi se face greata cind aud de termenul asta(drept ii ca am devenit cam gretos in ultimul timp) si acum on topic :umblu cu cauciucri de iarna(iarna bineinteles ) din vremuiri ïmemoriale""....ma doar in cot de ce spun ""pecialistii"" eu folosesc caucioacele la sub 0 grade sau pe zapada...peste aceasta temperatura cu caucioacele de iarna masin mea(308 an 2010)pur si simplu are niste frine execrabile cu caucioacele de iarna fata de cele de vara...hai, sa aveti drumuri bune fara peripetii!
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru