Feedback

IBM a inventat bateria litiu-aer cu o autonomie de 800 kilometri

De Bogdan Mirică
Publicat Joi, 12.01.2012
IBM susţine că a elaborat o baterie inovatoare, litiu-aer, care depăşeşte net performanţele actualelor agregate litiu-ion şi garantează o autonomie de 800 de kilometri.

Esential

800 de kilometri autonomie ar putea oferi bateriile gândite de IBM.

Una dintre cele mai sâcâitoare probleme ale unui vehicul electric este, de departe, autonomia. Toţi constructorii se lovesc de probleme reale atunci când vine vorba de extinderea autonomiei unui vehicul electric cu ajutorul bateriilor. Deşi s-au făcut progrese majore în ceea ce priveşte tehnologia de stocare a energiei, majoritatea constructorilor trecând de la cele nichel-hidride la cele pe litiu-ion, există întotdeauna loc de mai bine.

În prezent, automobilele oferă foarte rar posibilitatea de a merge mai mult de 160 de kilometri cu un plin de energie. Chiar dacă s-ar opta pentru un set de baterii mai mare, masa totală ar creşte nepermis de mult.

IBM crede însă că a găsit o soluţie de compromis, care va revoluţiona lumea automobilelor electrice. Specialiştii au pus la punct o baterie litiu-aer, capabilă să înmagazineze o cantitate de energie de 1000 de ori mai mare decât cea a unei baterii litiu-ion. Mai mult decât atât, bateriile sunt cu o cincime mai mici şi au o durată de viaţă de cinci ori mai mare decât cele litiu-ion actuale.

Deşi la început au întâmpinat ceva probleme cu ciclul de încărcare, ajungând de mult ori să compromită celulele bateriei, inginerii IBM au găsit noi componente şi au rezolvat problema. Compania americană intenţionează să dea naştere unui prototip la scară reală în 2013, bateriile urmând să ajungă pe piaţă abia spre sfârşitul deceniului, cu o autonomie estimată de specialişti la nu mai puţin de 800 de kilometri. 

via | newscientist

Comentarii (19)

  • era dragut daca ati fi tradus si ultimul paragraf .. ala cu "litiul arde spontan in contact cu aerul"
    13 15
  • si eu am inventat calatoria in viitor si voi vinde peste 1000 ani
    sau chestia aia cu detinerea tehnologiei acum dar se va vinde peste 10 ani...ha ce m-am ris...pina atunci o sa fie terminat si al 5-lea razboi mondial
    16 6
  • Marin Boldeanu: Cand este preconizata aparitia unui Opel Grandland X cu tractiune integrala... Raspunde
  • @unckle
    de fapt era in contact cu apa
    10 0
  • ccp
    prototip anul viitor si o posibila productie de serie in 6-7 ani nu mi se pare asa de mult, mai ales ca uneori mai am impresia ca 2005 a fost anul trecut...
    4 4
  • hadouken
    totusi.. te lauzi ca o ai ..vrei sa iei fata la concurenta...sa fim rezonabili..crei ca astialalti o sa doarma?..nu stiu ce virsta ai, dar cind o sa te privesti in oglinda peste 10 ani o sa vezi o mare diferenta chiar daca ti se va parea ca a fost ieri..spre ex am un calculici destul de vechi care a crapat (cit sa aiba 5-6 ani,un athlon xp 1800) placa de baza..bun ,am zis eu las ca iau celelalte componente si le pun pe o placa noua...e poate va trebui sa mai cumpar o componenta doua etc nu ma poate costa prea mult...ha(dupa o documentare de vreo 10 min pe net) sti cite trebuie sa schimb????...tot ...deci 10 ani tradusi in progres tehnologic la ora asta inseamna enormmmm
    12 6
  • ermm.. so?
    "Lithium is a limited resource, being produced in only a few places at a limited rate. It would be very problematic to try to replace most cars with lithium-powered electric vehicles." zise Eric Kvaalen in comentariile articolului original .... si-i dau dreptate:) Momentan avem China (cu ale sale rezerve de litiu blocate pentru productia interna), Argentina, Chile si Bolivia (our newest contender:) ) o sa avem o a 3-a goana dupa aur (alb-argintiu tura asta:D ), alte conflicte de natura economica/politica (tot un drac). De remarcat ca in majoritatea tarilor cu petrol ... a scazut drastic durata medie de viata precum si conditiile, doar marile corporatii avand de castigat. Oi fi eu pesimist, dar daca nu reusesc astia sa extraga litiu din oceane mai eficient de cel putin 1000 de ori... ceea ce e posibil fizic, ma tem ca nu va fi posibil economic, cel putin nu in inca 10 ani de sistem piramidal... pardon! monetar international.
    P.S. degeaba exista o tehnologie (necesara in momentul actual intr-un domeniu) daca nu e si fezabila d.p.d.v. economic si material, iar stiri de astea cu "posibile" tehnologii apar pe diferite site-uri (si aici ma refer la alea de incredere) cel putin lunar.
    P.S.2: si eu sunt unul din aia care, desi imi plac sporturile cu motor, conduc zilnic si depind destul de mult de autovehicul, m-as bucura sa nu le mai vad pe astea propulsate de motoare cu combustie interna decat in manualele de istorie, sa trec pe la o trecere de pietoni automatizata si sa nu mai respir noxele si benzina nearsa a distinsului domn care in graba de a prinde verdele sa ajunga la ... servici, a calcat-o pe coada fix inaintea trecerii. TOTUSI, fara un proiect de legi serios (ceva in genul aluia spre care se indreapta GB pentru Londra in momentul actual) nu o sa fie posibila trecerea spre o asemenea "utopie". Si acu sa revenim un pic pe pamant, daca s-ar da legi aspre cu privire la poluare, probabil ca m-as alatura si eu multimii de biciclisti care nu ar avea bani de masini electrice (DA! tehnologia va fi mai ieftina, materia prima in schimb se va scumpi in timp suficient de mult incat sa compenseze, si vor fi lansate supozitii de genul celor cu petrolul care se tot termina peste 50 de ani de 100 de ani incoace:) )
    11 13
  • vali86
    falimente
    deja au inceput primele falimente ale constructorilor de masini electrice, (lipsa cererii unei masini pe care sa dai o caruta de bani si sa te duca mai putin ca o caruta), am citit zilele trecute ca inca un producator de masini electrice a incetat sa mai produca, tot zilele trecute am observat ca s-a scumpit si energia electrica iar, ganditiva cu va fi peste cativa ani daca totul va fi electric , case utilate cu o multime de electrice, masini electrice, retele supraincarcate, dar mai ganditiva ca cei care apar acum la tv cum ca au investit sute de milioane de euro in eoliene, solare , hidro, oare peste cativa ani ei nu vor dori sa isi scoata investitia ? oare ei vor sa produca curent doar de dragul poporului roman , englez , maghiar....??? oare chiar asa de buni afaceristi sunt incat sa investeasca fara profit ? Dupa parerea mea din moment ce o sa depinzi de un lucru (curent) si cel care produce are cerere, pretul va exploda , si apoi o sa vina altii care o sa jeleasca vechile vremuri cand cu un plin de benzina traversa toata tara indiferent daca este vara , sau iarna si nu ramanea pe drumuri . This is the future! green.
    6 20
  • sa fim seriosi...
    @vali86
    Cand te-ai uitat ultima data la pompa de carburant? Eu zic sa revii cu picioarele pe pamant baietel... Atata timp cat barilul de petrol se mentine la cota actuala, cei care au mizat pe masini electrice sunt in castig. Iar pretul energiei electrice nu va "exploda" , pentru electricele deabia daca vor atinge 10% din piata in 2020. Da, electricele vor merge in PARALEL cu alte tehnologii (ardere interna, hidrogen, etc). Deci nu o sa "depinzi de un singur lucru".
    Sunt nenumarate modalitati de producere a energiei electrice, multe "in-house". Nu acelasi lucru se poate spune si de combustibilul fosil...

    PS: se estimeaza ca litiul ajunge pentru 4-5 MILIARDE de masini.
    23 1
  • @sa fim seriosi...
    Poate sa ajunga litrul la pompa si 8 lei in decurs de un an, ca lumea tot cu masinile cu motoare clasice o sa mearga.

    Anul trecut pretul litrului a crescut cu 82%, si vanzarile, exprimate in cantitate, ce sa vezi, au crescut si ele. Atata timp ca masinile electrice nu o sa ofere un nivel de pret si confort al autonomiei foarte apropiat de cele clasice, lumea nu se va da pe brazda. Asa ca, "baietel", dorintele si asteptarile lumii reale difera foarte mult de asa zisele tendinte tehnologice impuse de niste imbuibati care vor doar sa treaca controlul banilor dintr-un buzunar in altul. Crezi ca curentul ala de vine la priza e, asa, produs de mama natura, gratuit si fara noxe? Nu face decat sa mute problema poluarii din orase in afara lor. Asta nu e solutie, e doar un apel la ipocrizie. Nu ma intelege gresit, eu sunt pentru o solutie cu adevarat ecologica si m-am saturat sa tot inspir si eu noxe zilnic, dar nu pot permite unora care se cred mai smecheri sa ma ia la misto cu niste Matiz-uri pline ochi cu baterii, care sa coste nejsutificat cat un Seria 3 si sa ma duca pana la Ploiesti si inapoi in cazul cel mai fericit, ca pe urma sa stau 5-6-7 ore sa se incarce. Iar peste noapte sa aflu ca China e noul Orient Mijlociu al lumii, care de la luna la luna mareste pretul litiului ca deh, e materie prima rara, si deci sa inteleg ca de fapt s-a ajuns la aceeasi Marie cu alta palarie.
    8 15
  • Carlos
    @dan
    Ai citit ce am scris? "electricele deabia daca vor atinge 10% din piata in 2020" . Degeaba te incapatanezi sa demostrezi tu... ce?! Teorii ale conspiratiilor? :)) De energia produsa din surse regenerabile ai auzit?

    Te citez:

    "Nu face decat sa mute problema poluarii din orase in afara lor"

    Asta-i o alta mare idiotenie si vine din proasta informare sau NEINFORMARE mai bine zis. Chiar daca luam cel mai nou, mai economic si mai anemic motor pe benzina existent pe piata, tot scoti 90 g CO2/km, pe cand la o masina electrica cu tot procesul de fabricatie va fi maxim 10 g CO2/km (per masina). Astea sunt date reale. Dorinta de a circula curat si economic nu e nicio ipocrizie.

    Legat de autonomie s-a discutat. Chestiunea e simpla: faci pana in 100-150 km zilnic? Masina electrica e o alternativa. Faci mai mult de 150 zilnic? Atunci masina electrica nu e pentru tine.
    Pana una alta, exista o piata pentru masinile electrice. O piata mica, dar o piata in crestere.
    18 1
  • ccp
    mda, progresul e relativ. Ai dat exemplu din domeniul IT, unde legea lui Moore spune ca odata la 2 ani se dubleaza numarul de tranzistori de pe un chip. In schimb in domeniul auto, progresul are loc mult mai incet. Tehnologii noi sunt greu adoptate, testele sunt mult mai ruguroase iar riscurile mult mai mari (pentru constructori). Asa ca in domeniul auto 7 ani nu mi se pare mult. Daca un alt producator de baterii ar veni cu o tehnologie similara sau mai buna, de cat timp crezi ca va avea nevoie pentru a o implementa?
    3 1
  • hadouken
    da ai dreptate ,dar vb de ibm unde nu cred ca se pune problema banilor sau a resurselor umane si de un domeniu unde cel ce va veni primul cu o solutie unanim acceptata va da o adevarata lovitura...daca veneam eu cu solutia probabil mie nu-mi ajungeau nici 1000 de ani,dar vb de un colos financiar si de relatiile pe care le dezvolta astfel de firme etc etc...eu cred pur si simplu ca au vrut si ei sa semnalizeze...de ce?D-zeu stie(oricum probabil au ei ceva in tartacuta ,dar sa vi sa spui ca dispui ,dar nu vinzi decit peste 10 ani mi se pare o mare discrepanta)
    2 0
  • Marius: Un a6 3.0 si nu intra turbo . Se aprinde motorasi si bujile Raspunde
  • Li
    1. Litiul folosit in baterii e reciclabil INTEGRAL.

    2. In Afganistan sunt mari rezerve de litiu. Nici o legatura cu razboaiele, bin laden si gemenii.
    6 0
  • guvernu
    tinand cont ca din pretul unui litru de carburant peste 60% merge catre stat ar fi o perdere ffff mare pentru fiecare tara
    1 5
  • @Carlos
    Energii regenerabile?? Ma faci sa rad. Cam cate panouri solare si mori de vant crezi ca ar trebui montate pentru a asigura necesarul de energie si pt a putea inlocui cu succes petrolul? Miliarde, cumva? Imi pare rau pt tine ca inghiti toate prostiile propagandiste servite de guvernanti prin intermediul mass media, dar te inteleg, faci parte din majoritatea celor care cred tot ce se spune la tv. Energia electrica, crezi ca vine din pamant? Peste 80% vine din termocentrale si centrale atomice. Prin asta m-am referit ca mutam poluarea dintr-un loc in altul, ba mai mult, o si dublam sau triplam in afara oraselor. Si, cu asta ce-am facut? Am bagat mizeria sub pres si suntem fericiti ca e curat in casa. Solutia este sa permita lansarea unor tehnologii care sa nu depinda energetic de nimic, si aceasta exista sub forma unora inventate de cineva celebru pe nume Tesla. Dar asta n-o sa se intample, indiferent de cat de conspirationista ti se pare ideea. Intre timp, oameni fara minte cumpara masini pline de baterii si sunt impacati cu sine ca au salvat puii de foca. Ipocrizie curata!
    1 7
  • Carlos
    @dan
    Esti mult prea limitat in gandire baiatule.

    Nu e vorba de nicio "inlocuire a petrolulului". Cel putin nu in urmatorii 100 de ani. Sunt tehnologii alternative. Si nu se rezuma numai la ce ai enumerat tu. Potentialul este imens. N-o sa ma complic sa-ti explic mai mult.
    5 1
  • @Carlos
    Asa e la romani, cand nu mai ai argumente, jignesti oamenii. Nimic deosebit, mergem mai departe, "baiatule" nelimitat in prostie.
    2 4
  • Carlos
    Lasa pentru altii mai destepti ca tine sa priceapa.
    2 0
  • bomba mediatica
    "Specialiştii au pus la punct o baterie litiu-aer, capabilă să înmagazineze o cantitate de energie de 1000 de ori mai mare decât cea a unei baterii litiu-ion."
    E cam cusuta cu "ata alba", in plus o baterie se consuma si o arunci spre deosebire de acumulator care se reincarca.
    5 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru