Istoria logo-urilor auto europene

De Mihai Tudosa
Publicat Luni, 25.02.2008
Automarket a pregatit o scurta rememorare a logo-urilor care au individualizat marii constructori europeni.

Istoria marilor producatori de automobile a fost una foarte agitata, unii constructori europeni construind la inceput avioane sau biciclete. Automarket ti-a pregatit o scurta trecere in revista a celor mai importante brand-uri auto, precum si modificarile aduse logoului propriu.

 

Alfa Romeo

Pentru ca din punctul Alfa a inceput Universul, incepem si noi a va spune despre Alfa Romeo. Asa cum orasele Buda si Pesta s-au unit si au format Budapesta, tot la fel A.L.F.A., acronimul de la Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, s-a alaturat celor de la Romeo (nume venit de la Nicolas Romeo, inginer care a preluat compania in 1914).

Proiectul initial a fost fondat de catre Alexandre Darracq, care mai apoi a colaborat cu Cavaliere Ugo Stella in 1910 si a inceput constructia de automobile. Romano Cattaneo este cel „vinovat” de prezenta sarpelui pe stemele masinilor italiene. In timp ce astepta un tramvai in statia Piazza Castello din Milano, acesta a fost inspirat de crucea rosie de pe steagul milanez, care mai apoi se va alatura sarpelui verde.

Dupa 1916, Romeo Nicolas a transformat Alfa Milano in fabrica de munitii, urmand ca dupa razboi compania sa preia numele patronului si sa devina Alfa-Romeo. Un nume greu pe acele timpuri care s-a remarcat in special in competitii, dar si prin modelele unice care adoptau un design de exceptie inspirat de celebra casa Itale Design.

 

Aston Martin

Aston Martin a luat nastere in 1913, cand Lionel Martin si Robert Bamfold au fondat compania Martin & Bamford Limited la acea vreme. Abia in 1922, Lionel Martin prezenta primul sau automobil Aston, denumit astfel in urma probelor efectuate in raliul de pe dealul Aston Clinton.

Nu putem aminti de Aston Martin, fara sa amintim de numele pereche, James Bond. De culoare argintie si foarte rapid, Aston Martin DB Mark III a fost masina condusa in 1959 de catre Ian Fleming. Productia cinematografica, Goldfinger, a avut ca personaj principal un Aston Martin DB5 dotat cu mitraliera, scaun care se putea catapulta si placute de inmatriculare interschimbabile.

De unde vine insa abrevierea DB? David Brown a fost omul care a preluat firma in 1947 si care a pus in vanzare masini de mare putere cu caroserii de aluminiu: AM DBS, DBS Vantage si DBSV 8, initialele sale fiind preluate de modelele produse.

Daca la inceput literele A si M au fost inconjurate intr-un cerc, dupa 1927 aripile au reprezentat decorul celebrului nume.

 

Audi

Toti stiu acum ca Audi produce modele ca A1, A2 si tot asa pana la R10. Putini stiu insa ce inseamna Audi: "Hark!" in germana, "listen" in engleza si "Audi" in latina. Inceputul companiei se leaga de numele celebrului August Horch, inginer german care a lucrat initial la Karl Benz.

In 1899 si-a creat propria sa fabrica, A. Horch & Cie. Un deceniu mai tarziu, a fost fortat sa-si infiinteze o alta companie, al carei nume era un mister chiar si pentru el. Ideea i-a venit in timp ce-si vizita pertenerul de afaceri, Franz Fikentscher, pe care l-a gasit studiind latina. Cum pe August il chema Horch, iar "Horch!" insemna "Asculta!" in limba germana, Franz a propus ca numele companiei sa fie Audi. Ideea a fost acceptata imediat, astfel luand nastere in 1910 Audiwerke GmbH.

Si cum "Unde-s multi, puterea creste", in 1932 a luat fiinta Audi Union, alianta constituita din Audi, Horch, DKW si Wanderer. Interesant este faptul ca acest logo cu patru inele unite era folosit doar pentru masinile de curse, cele patru companii continuand sa produca masini separat.

Mergand mai departe in istorie, uitata dupa anul 1939, Audi, singura firma care a ramas in viata din cele patru, s-a unit cu Volkswagen si Mercedes in 1965 in vederea unei colaborari atat pe plan tehnic, cat si pe plan economic.

Abia in 1985, Auto Union s-a constituit in compania Audi pe care o cunoastem astazi.

 

BMW

Bayerische Motoren Werke AG sau Bavarian Motor Works, a luat fiinta in 1916 la Munchen, la inceput fiind un atelier de reparatii. Karl Friedrich Rapp si Gustav Otto au fost cei care au pus initial bazele firmei, fiecare dintre ei fiind directori la doua fabrici distincte de productie a aeronavelor.

Rapp si Otto nu erau deloc familiarizati cu industria constructoare de masini, oamenii de baza care au stat in spatele BMW fiind Josef Popp, Max Friz si Camillo Castiglioni. Aceste trei personalitati au facut posibila dezvoltarea in timp a companiei, asigurand o baza tehnica trainica.

Cercul din sigla BMW provine de la logo-ul companiei Karl Rapp, care se ocupa de constructia de avioane de mici dimensiuni. Culorile alb si albastru vin de la steagul bavarez, pe vremea aceea toate avioanele fiind vopsite in aceste nuante.

In timpul Primului Razboi Mondial, BMW a fost principalul distribuitor de avioane. Esecul Germaniei i-a facut pe conducatorii companiei sa-si schimba planurile, incepand sa produca saboti de frana, motorete, motociclete si in final masini. Mai este de remarcat aici faptul ca BMW este printre singurele companii care si-au pastrat numele si sigla inca de la lansarea lor pe piata.

 

Fiat

Asemeni companiei Alfa Romeo, Fiat isi are radacinile tot in Torino, cunoscuta pe atunci sub numele de Fabbrica Italiana Automobili Torino. Unul dintre cei mai mari producatori de automobile din Italia si chiar din Europa, a fost fondat in 1899 de un grup de entuziasti, in frunte cu Giovanni Agnelli. Chiar si in zilele noastre, numele Agnelli a ramas in consiliul de conducere al firmei.

In paralel cu construirea de masini de curse, asa cum se obisnuia pe atunci, FIAT a trecut pe segmentul producerii de masini de serie. Pana in 1967 a fost pe locul intai ca producator de automobile in Europa, fiind apoi detronat de rivalii de la Volkswagen.

Istoria FIAT se leaga in mod direct si de marcile Ferrari si Lancia, acestea intrand de mult timp sub umbrela firmei din Torino. Mai apoi, FIAT isi dezvolta influenta inspre U.R.S.S. si Republica Populara Polona, instaland noi linii de fabricatie sub licenta.

In 1960, directorul de design s-a uitat spre fabrica in timpul unei furtuni puternice, observand numele FIAT sub forma a cinci linii oblice, de aici luand nastere logo-ul ciudat adoptat de italieni.

 

Peugeot

Despre producatorul francez Peugeot se spune ca reprezinta cel mai vechi stindard al industriei auto. In 1812, doi frati, Jean-Pierre si Jean-Frédéric Peugeot, au convertit moara lor de vant intr-o fabrica specializata in lucrari metalice. Decenii la rand, familia Peugeot construia bunuri din metal, masinarii, umbrele, masini de cusut si mai apoi biciclete, dupa 1885. Peugeot a reprezentat in acele timpuri cel mai mare producator de biciclete din Franta.

Dupa 4 ani, in 1889, Armand Peugeot a construit primul automobil cu aburi, iar in 1890 a produs un model cu propulsie pe benzina tip Daimler. Justin Blazer a avut ideea imortalizarii leului pe sigla Peugeot in 1847, animal care a fost inscriptionat si pe steagul Regiunii Franche-Comté. Simbolul leului s-a dorit a reprezenta calitatea inalta de care dadeau dovada lucrurile iesite din curtea Peugeot.

Tot Justin Blazer a avut ideea de a propune familiei franceze sa se reprofileze pe masini. In 1842, Peugeot a inventat rasnita de piper, al carei mecanism a ramas neschimat vreme de peste 150 de ani.

 

Renault

In 1898, Louis Renault construieste primul sau automobil cu motor De Dion Bouton, locul de productie nefiind altul decat propria-i curte. In scurt timp a primit mai multe comenzi pentru realizarea de modele, astfel ca la sfarsitul aceluiasi an, alaturi de fratele sau, Marcel, infiinteaza compania Societe Renault Freres, cu o productie de 77 de autoturisme.

Sediul firmei avea sa fie in Boulogne-Billancourt, Franta, avand ca logo cele trei initiale ale fratilor Renault: Louis, Marcel si Ferdinand. Noua marca isi capata reputatia dupa cursele de la Paris-Viena si Paris-Bordeaux.

In 1908 ajunge sa produca 4.000 de unitati pe an, urmand ca in timpul razboiului mondial sa ajunga sa construiasca tancurile FT-17. Sigla trece si ea prin modificarile razboiului, infatisand o perioada un tanc.

Constructorul francez reuseste sa se evidentieze dupa razboi cu modelele aparute in 1927, Monasix, Monaquatre si 4 CV. In 1927, Victor Vasarely a fost cel care a transformat emblema Renault intr-un romb atat de familiar astazi.

 

Saab

Asemeni companiei BMW, Saab construia la inceput avioane necesare Flotei Aeriene a Suediei. Chiar si in reclamele de astazi, se remarca faptul ca modelul adopta un design asemanator bolizilor aerieni. Compania Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) a fost infiintata in 1937 si a avut mai apoi multe succese in ceea ce priveste randamentul si performantele obtinute in cadrul raliurilor de atunci. 

Primul prototip aparut in 1946 a fost testat pe o distanta de 530.000 de km in conditii severe de mediu, modelul numindu-se 92001 sau "ursaab". Dupa un an de la aparitia primului automobil, a fost lansat si SAAB 92, denumit astfel pentru ca a fost proiectul cu numarul 92 infiintat de companie, precedentul 91 fiind un avion.

In frunte cu un logo ce reprezenta griffon-ul, fiinta legendara cu cap de vultur si trup de leu, in 1947 s-a fondat Saab Automobile. Scania-Vadis a fost partenerul SAAB timp de cateva decenii, dupa care in 2000 firma suedeza a fost preluata de General Motors.

 

VOLKSWAGEN

Ultimul, dar nu cel din urma, reprezinta in momentul de fata producatorul numarul unu de automobile din Europa. In anul 1934 inginerul Ferdinand Porsche incepe sa studieze proiectele de executie ale unui autoturism popular in cadrul uzinei NSU. Dupa 4 ani de zile, la Wolfsburg este fondata uzina care avea sa produca viitoarele autoturisme Volkswagen.

Cea de-a doua mare conflagratie mondiala intrerupe constructia in serie la uzina Volkswagen, locul acestora fiind luat de amfibiile Kubelwagen si Schwimmwagen. Productia de autoturisme a reinceput in anul 1945, iar dupa doar trei ani se fabricasera deja 20.000 de unitati. Compania se dezvolta incredibil de mult, in luna noiembrie 1972 ajungand sa totalizeze 20.000.000 de unitati produse.

Franz Xavier Reimspiess este angajatul Porsche care a castigat concursul de design organizat pentru stabilirea logoului VW. Pentru realizarea sa, a primit o suma modica de doar 400 de dolari.

via | Neatorama

Comentarii (28)

  • INTERESANTE POVESTI
    M-am bucurat mult sa citesc aceste povesti frumoase despre oameni si firme de real succes din lumea capitalista.Romanii din TOP 300 ar trebui sa invete cum se construiesc, prin munca, firme adevarate. Pacat ca ei nu stiu decat cum sa jefuiasca "Patria". Ce rusine...
    0 0
  • plumbiX
    altele
    Astept cu nerabdare si alte firme. Sunt curios de Dacia si Opel.
    0 0
  • "Automarket a pregatit o scurta rememorare a logo-urilor care au individualizat marii constructori europeni. "
    De ce spuneti asta? Voi ati preluat de pe alt site imaginile. Se vede prin simplu fapt ca scrie in engleza.Scrieti si voi acolo ca ati tradus.Bine ca ati pus sursa macar.Pentru plumbiX, uita-te aici, poate gasesti ce cauti http://www.neatorama.com/2008/02/18/evolution-of-car-logos/
    0 0
  • @Eugen
    lol DE PARCA NOI AM FII AI MAI RAI DINTRE AIA RAI.... cHIAR CREZI CA SUNTEM AI MAI HOTI? INSEAMNA CA SUNTEM O NATIE DE HOTI.... nU SUNT NATIONALIST DE NICI O CULOARE DAR SI VULPEA ZICE DE STRUGURI CA SUNT ACRII CAND NU AJUNGE LA EI.... APROPO NICI BOGAT NU SUNT....DECI looooooolllllllllll
    0 0
  • interesant mod de prezentare dar foarte succint si cu mari repet mari greseli ale anilor
    0 0
  • o carte care va recomand sa o cititi ;TRANSPORTUL MODERN de Traian Canta Editura Albatros 1989.Ptr plumbiX in aceasta carte gasesti ce te intereseaza pe tine(DACIA si multe alte firme)
    0 0
  • patrocle
    @Tibi
    Dak te uitzi pe sait-ul mentzionat, ai sa vezi k nu este Opel si Dacia.
    0 0
  • Iulian
    @kkk
    Dupa cum scrii se observa ca ai un nivel extraordinar de cultura. Pe scurt, ti-ai ales bine nick-ul! @Eugen, nu-i asa ca-i pacat de tara asta frumoasa si de oamenii care muncesc cinstit? Ontopic, foarte interesant articolul.
    0 0
  • Cristi
    ar tre sa spuneti ca..
    monitorizati atent DaciaClub. Aceasta stire, precum si link-ul de unde este tradusa a aparut de curand pe forumul DaciaClub.Nu-i frumos. Precizati sursa de inspiratie!!!
    0 0
  • rookie
    Nu chiar
    La Audi nu e chiar adevarat. Horch nu prea inseamna a auzi. Poate seamana. Hören inseamna a auzi. Nu e totuna.
    0 0
  • the_one
    abureala
    Logo-ul de la skoda nu este, opel, dacia....incomplet
    0 0
  • mafiozzo
    undei dacia?
    undei dacia cu Daca Ai Cap Iati Alta
    0 0
  • florinbvro
    foarte interesant ... as vrea sa prezentati mult mai multe logo-uri...
    1 0
  • LilShaq
    mda...
    stirea asta a aparut si in e-transport.ro :)) si chiar mai multe, nu numai asta. eu zic ca "redactorii" de la automarket.ro sunt foarte "cool" "..."
    0 0
  • Opel
    Pentru PlumbiX, daca te uiti un pic la comenturile de pe link-ul de la Tibi o sa afli si ceva despre istoria Opel.
    0 0
  • Horch = "Asculta"
    horch este imperativul de la hoeren si insemana "asculta!".cand se fac traduceri "multiple" si nu e documentare atenta apar erori...e penibil ca v-au prins cu copiutza... ;)
    0 0
  • Crysty
    Mercedes Benz
    Ai uitat unu din marii producatori germani ! MERCEDES BENZ ! Mai bine a-ti face episodul 2 si i-ati include pe toti !
    0 0
  • AndreiRN
    Educativ
    Educativ articolul si interesant ca majoritatea au pornit de la facutul avioanelor pt guvernele locale. Hmmmmm, Boeing si Douglas nu au facut masini niciodata.
    0 0
  • asmaticu
    hmmm, interesant
    in sf. un articolas mai interesant decat multe altele. Da dupa cate stiu eu Torino nu-i tot una cu Milano, apropo de cele 2 marci italiene...
    0 0
  • cu adevarat un subiect interesant...felicitari!!!
    Nu cred ca mai conteaza daca informatia este luata de pe alt site sau daca mai sunt si unele greseli de traducere...astea se pot repara...ce mi se pare important de spus este ca astazi am vazut cu adevarat un editorial reusit si foarte interesant...bravo baieti...tot asa...sa vedem cat mai des stiri de genul asta ;)
    0 0
  • pt cei ce zik k romanii is hoti
    kiar e plin de hoti in tara asta da sa nu uitam k romanii is unii din cei mai tampiti si prosti oameni din lumea asta
    0 0
  • era mai fain articolul original si puteati sa luati si Mercedes de acolo
    0 0
  • interesant da degeaba
    un lucru facut aiurea e degeaba meme,da sa mai zik ceva la audi, Hark nu inseamna nik in germana si mai apoi sa zis deja greseala de mai jos da mai e o kestie la VW unde in putine randuri se putea spune mai complet si mai k lumea ce trebuia zis,in 1938 deja se producea primul model ,adica VW Kafer da in fine ce conteaza k nu e competenta... sa fie ceva interesant k restu vine de la sine si apropo intrun fel are dreptate meme da putin pt k is multe greseli(k de obicei de altfel) si dak tot preluati ceva de genu macar traduceti k lumea si dak vreti sa va lasati amprenta mai bine traduceti tot si nu puneti informatii eronate
    0 0
  • benjamin
    dacia
    dacia =daca ai cap iei alta,si sa fondat pe vremea comnunistilor si a facut aceleasi modele de berline pana in anul 2000
    0 0
  • bogdan
    :)
    Eu cred ca se vede ca a mai venit un editor la Automarket. Bafta
    0 0
  • Opel
    Dar pentru Opel?
    0 0
  • vw
    eu stiam k volkswagen in seamna ceva gen.."masina poporului"..corectati-ma dak gresesc...
    0 0
  • mishu88
    mishu88
    Toti stiu sa dea cu pietre, dar sa puna mana sa munceasca a incropi un astfel de articol sunt sigur ca nici 10% nu sunt in stare... Halal spirit romanesc de incurajator! Dand cu pietre unii in altii vom ajunge ultimii de pe acest pamant!!!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru