Feedback

Proiect de lege: șoferii care țin telefonul în mână la volan vor primi o amendă de minim 1.300 de lei și vor avea permisul suspendat 30 de zile

Publicat Vineri, 11.01.2019
de Daniel Popescu
Comenteaza 28
Proiect de lege: șoferii care țin telefonul în mână la volan vor primi o amendă de minim 1.300 de lei și vor avea permisul suspendat 30 de zile - Poza 1
Șoferii care țin în mână telefonul mobil în timpul mersului vor primi o amendă cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei și vor avea permisul suspendat timp de 30 de zile, potrivit unui proiect de lege pentru schimbarea Codului Rutier.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Ministerul Afacerilor Interne a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care introduce câteva modificări majore la Codul Rutier.

Principala noutate se referă la modificarea articolului care prevede interzicerea utilizării telefonului mobil în timpul mersului. În cadrul proiectului, se menționează explicit că șoferii nu au dreptul să țină telefonul în mână, astfel că legislația va fi una mai clară decât până în prezent.

"În timpul mersului, conducătorului de vehicul îi este interzisă ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod a telefonului mobil, precum și a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video".

În plus, o altă modificare este sancțiunea prevăzută în cadrul acestei contravenții. Astfel, rămâne valabilă suspendarea permisului pentru o perioadă de 30 de zile, însă amenzile vor crește substanțial: în loc de două puncte de penalizare și 2-3 puncte de amendă, sancțiunile vor ajunge la 6 puncte de penaliare și între 9-20 de puncte de amendă.

Cu alte cuvinte, amenda pentru ținerea în mâna a telefonului mobil va fi cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei.

Nu în ultimul rând, proiectul prevede că sancțiunea va fi aplicată și celor pentru care nu este prevăzută obligativitatea deținerii permisului de conducere, în această categorie fiind incluși, de exemplu, bicicliștii.

Proiectul de lege va rămâne în dezbatere publică timp de 20 de zile și, în cazul în care va fi aprobat, va intra în vigoare în 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial. Pe de altă parte, este cunoscut faptul că sancțiunile actuale împotriva utilizării telefonului mobil în timpul mersului se aplica foarte rar.

Via Hotnews


Comentarii (28)

  • Glumetul
    Nu-i problema. Cand sunt la semafor pun telefonul la ureche si il tin cu umarul. Pot sa merg asa cu capul stramb pana la urmatorul semafor. Este foarte periculos, dar e legal :)

    Glumesc, bineinteles! Este o lege buna, in timpul mersului toata atentia ar trebui sa fie la condus, nu la telefon, configurat GPS, radio, etc
    8 2
  • Cand punem amenzi si pentru cei care conduc cu tigara in cealalta mana??
    19 4
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • someone
    dar despre pietonii care vorbesc la tel cand trec strada nu aveti nimic? macar asa o donatie de 500 lei. pt ca , atunci cand sant pe strada si ei participa la trafic
    20 4
  • Anonim
    O masura FOARTE BUNA ! Suspendarea permisului 3 luni nu una !
    11 6
  • Foarte buna initiativa si amenda suficient de mare cat sa o tina minte. Iarasi la noi nu e problema cu amenzile, ci cu aplicarea lor.
    De prea multe ori observ soferi in masini moderne, care dupa cat de impodobite de butoane sunt volanele, sigur au kit bluetooth. Dar babuinii prefera sa stea cu fundul de lemn lipt de cap ca asa au semnal mai bun.

    @someone: daca pietonii trec pe la trecerile de pietoni semnalizate, nu vad care e problema? Altfel de acord, telefonul distrage in orice situatie.

    Legea nu specifica daca amenda se poate aplica si taximetristilor si soferilor de transport in comun, ca si ei isi incing urechile cu smartphoneuri toata ziua.
    8 2
  • Glumetul
    @Alex

    Chiar daca pietonul traverseaza pe o trecere semnalizata, ar fi bine sa se uite la strada, nu se treaca ca prin parc. O masina aflata la 10 metri de trecere s-ar putea sa nu poata opri daca pietonul incepe traversarea fara o minima asigurare. (mai ales iarna).
    18 1
  • din nefericire in codul rutier nu scrie nicaieri ca pietonul sa aiba obligatia asigurarii (in cazul zebrei)

    "Pietonii au prioritate de trecere fata de conducatorii de vehicule numai atunci cand sunt angajati in traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate si semnalizate corespunzator, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor."

    atat, nimic de atentie, nimic de asigurare. Daca bipedul pune piciorul sau schimba directia brusc intrand pe zebra urmarile (negative) raman in carca soferului. Pentru ca el:

    soferul are obligatia de a micsora viteza la 30km/h (in localitate) in dreptul trecerii pentru a putea opri in siguranta in cazul in care pietonii se vor angaja in traversare

    asta e motivul pentru care bipedele ingropate intr-o discutie extrem de importanta pe feisbuc cu teasta infipta in telefon iti pot aparea brusc In fata masinii si cand le tragi un claxon scurt se uita la tine cu o privire de aia goala de inteligenta dar plina de ura. Culmea, in litera legii au dreptate.
    12 1
  • someone
    @ vianu @ glumetul @ alex: exact asta zic si eu , sa le puna putina responsabilitate in carca si pietenilor, ca prea multe obligatii nu prea au . parca in Uk au introdus recent asa ceva: pietonii cu telefon la ureche care traverseaza strada chiar si pe zebra si chiar si pe verde sant amendati. si ce sa vezi?! surpriza, au fost mai putine accidente
    11 0
  • Nu-i bai; omniscientul, omnipotentul și omniprezentul vianu, de acum și până la sfârșitul lumii, va remedia orice eroare, orice neconcordanță și orice neajuns. Ȋn cazul de față, trebuie doar să-i punem macroul rutier ȋn brațe.

    Legat de subiect, Polițiile din toată lumea au “mirosit” că este rost de umflat bugetul public (implicit, cu efect direct asupra salariilor dumnealor) din cauza, pardon, datorită unui nărav ultraglobalizat (deh, are balta pește). Respectând același principiu, de ce să nu le fie interzis și producătorilor (auto) să-și doteze mașinile cu touchscreen? Și “ecranele tactile” de pe panourile de comandă ȋi distrag pe șoferi “la greu” (ia să-l văd pe imprudentul care s-ar hazarda să mă combată). Dar na! acum se poartă mintosul cu tabletă, deci nu sunt șanse…

    Prin urmare, dragii moșului, grija față de semeni (incluzând dialectica protecției) nu se poate manifesta decât la nivel personal, niciodată INSTITUȚIONAL! Nu ați observat până acum?? Nu cred să fi existat ȋn istorie absurditate precum “instituția/organul care gândește pentru tine și se preocupă de binele tău”. Cine a aruncat ȋn spațiul public această petardă merită un premiu pentru ingeniozitate și, totodată, un șut pe verso.

    Apropo, cum rămâne cu acea nespus de savuroasă utopie a lui “zero accidente” pe străzile viitorului “perfect” ? Doamne, cât pot s-o iubesc! Și sper să ajungem și pe culmea numită sublim, adică la Z–N, recte mulțimea numerelor ȋntregi negative. Mă refer, așadar, la următorul scop deloc irealizabil: minus 1, minus 2, minus 3…minus infinit accidente.

    PS. Dacă respectiva aberație de lege va fi promulgată, mi-am propus să-mi cumpăr un smartphone…de jucărie, care, evident, doar imită aspectul celui funcțional. O să-l folosesc ȋn mod ostentativ, astfel ȋncât să fiu clar observat ȋn trafic de PR. Ȋn momentul ȋn care vor dori să-și “facă datoria”, adică să mă sancționeze, le voi cere să prezinte dovezi filmate. La final, după parlamentări musai ȋn contradictoriu, voi preda “corpul delict”. “Nu scrie nicăieri” (de la vianu citire) că aș fi patologic psihopat clocind un asemenea scenariu sau că nu-mi este permis moralmente să-mi bat joc de niște imbecili, anume de sclavii literei. Adică lumii i s-a dat literalmente foc și tot autorii suflă apoi ȋn bățul de chibrit, ca nu cumva acesta să se aprindă?! – cine poate să ȋnțeleagă, să ȋnțeleagă! Pentru că o fi legea suverană, dar logica trebuie scrisă cu L majusculă…
    4 15
  • Ok, o intrebare am: cine o aplica?
    4 1
  • cum adica cine? ca si pana acum...nimeni.

    ca daca curgeau amenzile pentru toate balariile cate se intampla si se fac in trafic numai vedeai boi care isi schimba cauciucurile de vara in miezul iernii, nu vedeai panarame facandu-si selfi in mijlocul circulatiei, nici trapanati filmandu-se si postand online, samd

    vorba ceea.... lege avem aplicarea ei ce ne mai trebuie?
    6 0
  • @inexorabil,

    ma scuzi, spuneai ceva? aveam castile pe urechi... vrei sa repeti? Dar, te rog, dezvolta subiectul, astea +200 cuvinte per interventie mi se pare putin. Foarte putin!

    Deci, nu lasa o impresie proasta cu subtirimea textului pentru ca pe langa lipsa de continut (obisnuita), stufosenia de alta data incepe sa cheleasca. Batranete? memorie? no...ding-ding?
    7 0
  • sirca maria: aveti skoda fabia si cu programul remat? la ce pret? Raspunde
  • @lol. Cum cine? Politistul ala din masina de politie care conduce cu telefonul la ureche,niciodata nu are centura pusa si foloseste girofarul in exces atunci cand i se raceste ciorba pe masa in pauza de haleala.
    9 0
  • Sfiosu
    O lege aberanta din categoria legilor emise de poporu' psd!oricum e valabila doar daca militia are dovada video, ceea ce cam greu in oras sa te prinda!
    3 4
  • Slăbuțe tentative de zeflemisire, dar te mai poți instrui cu bufonii de la tembelizor.

    veninianu, rămâne așa cum am stabilit. Și noi doi ȋn tranșee până la capăt, pentru un război de uzură pe care ȋl consider inutil, dar adorabil…Exact cum ȋmi mărturisea un prieten: “Când disprețuiești, dai ce-i mai bun din tine”. Sigur nu este o optică ortodoxă, dar nu ne lăsăm alternative. Ca o posibilă soluție, putem reedita pactul de neagresiune Ribbentrop-Molotov, dar cu ceva mai multă minte decât respectivii.

    Este just că am parcurs și perioade armonioase, când, de pildă, ȋl “rașchetam” amândoi, concomitent, pe omul cu o mie de fețe, dar, exact ca ȋn politică, azi ne pupăm, mâine ne scuipăm și tot așa (deși mecanismul s-a gripat la noi, blocându-ne pe ultima variantă).

    Nu m-am ramolit, ci mai abitir mă ȋnviorez și mă automotivez atunci când vine vorba de…oh, am epuizat toate superlativele ȋn privința ta. Iar snoava despre “incoerența”, “non-substanța” și “divagația” mea să i-o servești lui Mutu.

    “Astea mi se par”, nu “mi se pare”. Când ai de-a face cu un subiect multiplu, mai poți greși și se admite, dar nu și ȋn acest caz.

    PS. Mai gândește-te la pact. Ca să trăim fericiți până la adânci bătrâneți (ramolite). Ȋn raiul electro-autonom sau ȋn vapoare de 6 m.
    1 10
  • Iniţiativa interesantă dar trebuie aplicată numai când maşina este în mişcare

    Cât despre pietoni, UN PIETON NU POATE omorî şoferul niciodată !!!

    Un şofer în schimb, da, poate omorî un pieton.

    Restul este poveste, că ce trebuie să facă pietonul. Scrie clar în lege că pietonul are prioritate când se află pe trecere , dar aceiaşi lege, regulament zice ŞOFERUL TREBUIE SĂ REDUCĂ VITEZA şi eventual să cedeze drept trecere la pieton când se află lângă trecere.

    Lucru pe care mulţi şoferi români îl încalcă.
    3 0
  • Din cate stiu eu, homo sapiensul sulii s-a descurcat de-a lungul istoriei cu ajutorul multor lucruri. Instinctele faceau parte din zestrea lui. In epoca asta , toate instinctele au disparut. Traversezi strada cu ochii in telefon? Nu mai putem sesiza pericolul din cauza cacatului de telefon? Esti pe trecereade pitoni, esti intr-o zona periculoasa, chiar daca ai un milion de drepturi. Au ajuns sa traverseze strada cu viteza melcului turbat. Altii trebuie sa-i protejeze? O batranica de90 de ani a ajutat un tanar de 25 de ani , sa treaca strada in sigurantza. Dobitocul era cu ochii in telefon! The world is banged in the head!
    @inexorabil si @vianu, viatza este a dracului de scurta. Are rost ce faceti voi doi? Raspunsul este NU !
    5 0
  • @edikkk, eu, ca pieton, te asigur ca pot omori soferul cu foarte mare usurintza! Nu crezi?
    2 2
  • marius
    Trebuia inceput cu 1-2 puncte adica 145-290lei,
    apoi in functie de abatere 3-4 puncte
    de consecinte 6-9 puncte
    si in final suspendare30-zile.

    PS: si legea asta sa se fi dat la cei cu statii, care ignora cu buna-stiinta limita vitezei maxime admise,
    precum si regula de a reduce viteza in functie de conditiile de trafic
    si de evitare a oricarui pericol.
    1 0
  • @edikkk: un pieton nu poate omori un sofer la volan, dar daca nu e atent, traverseaza prin loc nepermis vorbind la telefon, poate produce un accident in care sa cada el insusi victima, dar sa cauzeze accident in lant si mai multe victime. Asta e motivul pentru care pe buna dreptate multi cer aceleasi amenzi pentru pietonii care traverseaza vorbind la telefon. E logic.
    Eu personal am vazut extrem de multe cazuri de pietoni care traverseaza vorbind la telefon. In plus, traverseaza de pe partea stanga a strazii tinand telefonul cu mana stanga. In felul asta nu vad nici macar cu coltul ochiului daca e vreun pericol. Am franat de foarte multe ori sa nu lovesc asemenea pietoni. Astia merita aceeasi amenda cu soferii dupa parerea mea. Fara alte discutii si comentarii.
    0 2
  • @Kotegaeshi, păi tocmai de aceea am subliniat și eu că este inutilă și chiar păguboasă fricțiunea dintre mine și vianu, dar, poftim, eu cedez primul…Să vedem cine va mai deschide pliscul despre celălalt (și nu neapărat ȋn mod direct, cât aluziv!), fără să fie provocat! Fiindcă nu ar fi absolut nicio problemă să răspunzi unui utilizator, dar nu vezi că reproșurile, persiflările și, uneori, invectivele sunt inevitabile, invocându-se “justețea” și “oportunitatea” lor? Și doar am precizat de atâtea ori: dacă nu-ți convine ceva la o afirmație sau alta, atunci ai la dispoziție…votul. Unii ȋnsă nu se mulțumesc cu “dislike”, ci țin morțiș să-ți ȋmpărtășească “dragostea” lor (laolaltă cu “argumentele” contra și cu “consilierea pe drumul cel drept” din postura “superioară”, “experimentată”), numai bună de hârtie igienică.

    Cât despre subiect, se cuvine să simplificăm tărășenia: cine a deschis cutia Pandorei (recte a ademenit lumea spre transa transumanistă) ori să “curețe mizeria” (dacă mai poate ȋndrepta răul comis…), ori să suporte personal consecințele alienării profesionale și mintale a celor subjugați de tehnologism. Punct!
    2 7
  • @inexorabil... just ! Ai dreptate cand spui ca "Unii ȋnsă nu se mulțumesc cu “dislike”, ci țin morțiș să-ți ȋmpărtășească “dragostea” lor (laolaltă cu “argumentele” contra și cu “consilierea pe drumul cel drept” din postura “superioară”, “experimentată”), numai bună de hârtie igienică."
    Si pentru ca puterea exemplului este cea mai convingatoare, tu continui sa bati campii si sa ne semnalizezi putinatatea, pana spre absenta a inteligentei pe care incerci sa ne convingi ca o ai. Incearca cu Xanax. Nu ca te-ar face mai destept, dar te linisteste. Succes!
    2 0
  • Damaris1995: Sa dau bara jos sau nu? Raspunde
  • someone
    @edik: cum zicea si kote, cu ochii in telefon un pieton poate face un sofer speriat sa traga de volan si sa intre pe contrasens. booom !!!! si vinovatul moral al accidentului nu e tras la raspundere. that really sucks, nu crezi ?
    dar stiti ce e interesant? intr-o societate in care plagiatul e la rang de arta, cei responsabili cu aceste legi nu fac o sinteza a celor mai sigure strazi din tarile lumi si sa aplice acele legi la strazile mioritice.ei continua sa ceara amenzi uriase, caci bugetul e la fundul sacului, insa siguranta tuturor participantilor la trafic nu e prioritatea lor.
    2 1
  • Către “anonimul” de mai sus: eşti mai previzibil şi mai plictisitor decât stilul îngălat al Sasului. Şi nu vreau să mă “molipsesc” de “inteligenţa” ta, aceea suptă de imaginaţie…Apropo, credeam că s-au înţepenit în negura istoriei porcării de reacţii-şablon de genul celei care l-a consacrat pe sinistrul personaj Jack Torrance – “Take your medicine!” – dar se pare că nu…

    La urma urmei, ce-mi place de…Mircea Badea. “Marş, javră!”. Cred că voi adopta aceeaşi tactică pe viitor; nu mai merge altfel! Dar numai ca grenadă defensivă…
    1 2
  • Dle Someone...

    Pietonii trec strada în localitate, nu pe drumuri europene, nu pe autostrăzi, nici măcar pe judeţene... pentru că nu există treceri de pietoni decât în localităţi

    Asta înseamnă că autoturismul merge cu maxim 50 km/h
    şi să fii şofer foarte prost să mori la 50 km /h !!
    Deja nu mai este vina pietonului că tragi de volan aiurea sau că mergi cu 80-100 km/h în localitate !!!


    Aşa că un pieton NU POATE OMORÎ UN ŞOFER.
    INVERS DA.

    Şi de aici gata, se ştie răspunderea principală a cui este.
    1 1
  • @Inoxidabil... sau cam asa ceva.
    Vezi? Ti-am zis eu ca nu te face Xanax-ul mai destept. Bine, la ce debitezi p'acia nici n-ar avea cum. Totusi incearca cu aer proaspat, nu te mai ineca in partzurile ce le debitezi. Apoi ia o gura de ceai de tei. Iti tine mintea ocupata o perioada de la efortul de a tine cana in mana. Hai, dispari!
    1 1
  • R(aha)t, marş în tulumba lui Hector.
    1 1
  • @Edikkk, inca odata: eu , ca pieton, pot sa omor extrem de usor soferul. Il fac sa iasa din masina, si apoi.......E doar o gluma. Trateaz-o ca atatre!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru