Reportaj: Autobuzul şcolii şi noul drum către Grecia

de Bogdan Mirică
Joi, 24.07.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Este mare, este galben şi l-am botezat „autobuzul şcolii”. Ford Tourneo Connect este maşina care ne-a înghiţit toate bagajele pentru un concediu în Grecia şi ne-a susţinut de-a lungul noului drum prin Bulgaria.

Vine o vreme când trebuie să laşi deoparte ştirile, testele şi reportajele pentru ceva mai solicitant: o vacanţă. O vacanţă dincolo de graniţele ţării, în care să poţi combina utilul cu plăcutul: adică relaxarea pe care ţi-o poate oferi nesfârşita întindere de apă sărată şi provocarea testării unei maşini pe o distanţă considerabilă de kilometri.

Pentru apa sărată am ales o destinaţie extrem de populară, Grecia, iar pentru provocarea pe patru roţi am mers pe mâna lui Ford Tourneo Connect, o maşină cu şapte locuri, încercată deja de Dragoş într-un test dedicat.

AM TESTAT: Ford Tourneo Connect - Sala polivalentă

Ca să ajungi la întinderea de ape azurii şi culmi muntoase sterpe trebuie să treci peste obstacole. Şi primul dintre ele ar fi aşezarea geografică deficitară a ţării noastre. Din păcate nu ne învecinăm cu suficient de multe ţări civilizate care să ne permită folosirea unor autostrăzi. Este frustrant când priveşti pe ecran cele 13 ore anunţate de navigaţie.

Drumul Golgotei sau noua frontieră de la Makaza?

Este şi mai frustrant când începi să realizezi că te aşteaptă Drumul Golgotei imediat ce ai trecut Dunărea pe la Ruse. De aceea, pentru a mă feri de surghiunul pe care l-am trăit anul trecut pe clasicul drum ce bifează Sofia ca destinaţie obligatorie, am ales anul acesta necunoscuta cale a Makazei, proaspăt inauguratul punct de frontieră dintre Bulgaria şi Grecia, pe care românii l-au făcut mai popular decât ar fi cazul.

Cu inima strânsă de teama unor atacuri nocturne ale haiducilor bulgari, dar şi cu decizia de a nu opri pentru nimic în lume am apucat-o pe drumul către Veliko Tărnovo când soarele era încă sus şi se încăpăţâna să încălzească din spatele unei furtuni apocaliptice. Se înţelege că, deşi vorbim de o maşină mare, cu trăsături de utilitară şi monovolum, lucrurile s-au păstrat într-un regim sigur. Acvaplanarea a lipsit, ţinuta de drum a rămas ţeapănă, iar ştergătoarele au muncit din greu.

Miez de noapte bulgăresc

Miezul nopţii l-am petrecut undeva în munţii care despart Veliko Trnovo de Stara Zagora, trecând printr-un oraş pitoresc numit Gabrovo. Au fost multe serpentine şi mult ruliu. Tourneo Connect s-a înclinat, direcţia a căutat traiectoria ideală, iar motorul diesel de 1.6 litri a rămas într-un regim de turaţii înalte. Cu cinci pasageri în maşină şi bagaje care echivalează cu două dulapuri pline ochi, Ford-ul a tras bine la fiecare urcare.

Cei 270 de Nm şi 115 cai putere sunt resurse generoase, deşi pe hârtie nu par.

Experienţa prin munţii vecinilor de la sud a fost de excepţie, mai ales dacă eşti genul de şofer care apreciază un traseu virajat cu provocări. Asfaltul este şi el bun, chiar dacă suspensia lui Tourneo Connect este croită să absoarbă bine imperfecţiunile. A demonstrat asta mai târziu, în Grecia, când s-a luptat din greu cu gropile unei naţiuni destul de lente în a rezolva probleme de infrastructură.

Frontiera de la Makaza leagă Bulgaria de Elada printr-un drum care încă miroase a proaspăt, bine asfaltat şi extrem de plăcut. Cozile de la vamă sunt nişte fantasme, însă indicatoarele care te avertizează de prezenţa unor vaci nu sunt. După o frână zdravănă, care a evitat la mustaţă întâlnirea cu o bovină speriată din mijlocul drumului, am înţeles utilitatea semnului rutier.

Urmareste Automarket
Grecia este enervantă. Cu tunelurile ei interminabile, cu autostrada care o leagă de la Est la Vest şi cu pustietatea pe care o dovedeşte, mai ales în miez de noapte. Un pilot automat fixat la 130 de km/h şi o cafea tare te duc uşor la destinaţie. E drept că pilotul automat preferă să reacţioneze extrem de încet la comenzile date de butoanele amplasate pe volan.

În tot acest timp climatizarea pe două zone a muncit din greu să asigure cele 20 de grade în habitaclu. E drept că atunci când a funcţionat, cei 115 cai au părut ceva mai osteniţi la viteze mari.

Transfăgărăşanul grecesc

Lefkada este una dintre insulele care te vor face să crezi că Transfăgărăşanul e o joacă de copii. Şosele extrem de înguste, croite parcă prin acoperişurile unor case pipernicite. E destul de greu să te strecori pe acolo cu o maşină care măsoară aproape cinci metri. Dar sunt provocări pe care le accepţi, tocmai din dorinţa de a ajunge la acel colţ de rai, în care vei fi doar tu, departe de hoardele de români care iau cu asalt şi bere Mythos plajele populare, cum este Porto Katsiki.

Esential 3028 de kilometri a parcurs Ford Tourneo Connect în vacanţa noastră
6.8 litri/100 de kilometri a fost consumul mediu înregistrat de Tourneo Connect de-a lungul celor 3000 de kilometri.
1529 de litri însumează portbagajul lui Tourneo Connect.
Utilul şi plăcutul s-au îmbinat vreme de 700 de kilometri pe insula din sud-estul Greciei.
O distanţă considerabilă, de-a lungul căreia nu cred că am trecut niciodată mai sus de a treia treaptă de viteză, având în vedere că Tourneo Connect are o transmisie cu şase rapoarte, etajate ceva mai lung pentru a ajuta consumul. Şi nici viteza nu a sărit peste 60 de km/h, deşi scuterele greceşti au sfidat mereu această valoare.

„Autobuzul de şcoală” şi dulapurile de haine

Spuneam mai devreme că Tourneo Connect a avut grijă de cinci pasageri şi bagajele lor, chiar dacă a fost proiectată să suporte chiar şi şapte persoane pe un al treilea rând de scaune. Aici însă, situaţia ar fi fost puţin înghesuită pentru nişte adulţi nevoiţi să îşi privească de aproape genunchii. Iar capacitatea portbagajului s-ar fi îngustat la numai un dulap de lucruri nefolositoare.

În condiţii normale însă, portbagajul e o adevărată debara în care poţi arunca ce vrei. Capacitatea de 1529 de litri e o desfătare pentru cei nehotărâţi, care vor arunca acolo tot ce le cade în mână. Inclusiv cutiile de ulei de măsline cumpărate de pe marginea drumului, care aduc Ford Tourneo Connect mai aproape de latura sa utilitară. E drept însă că am simţit Ford Tourneo Connect mai aproape de latura sa modulară, dedicată pasagerilor şi confortului lor. Un adevărat „autobuz de şcoală” aşa cum l-am botezat după ce l-am văzut aşa mare şi galben.

De-a lungul celor 3028 de kilometri petrecuţi la volanul său, „autobuzul de şcoală” a cerut doar 6.8 litri/100 de kilometri şi a demonstrat în schimb că poate fi maşina care se mulează, aşa mare cum e ea, pe nevoi mici, mărunte, buchisite, înghesuite cum sunt limbile de asfalt croite pe marginea unor culmi stâncoase ce mărginesc golfuri cu apă în culori neinventate.

Comentarii (7)

• johnny_Zwee
    e ideala pentru familisti si pentru cei care calatoresc mult si vor spatiu.
    10 1
  • Foarte fain articolul. Si eu am plecat din Bucuresti pe 19 dimineata la ora 5 catre Makaza, dar oprirea a fost in Thassos ( apropo - nu mergeti - va plictisiti enorm) tot cu un Ford - dar de data aceeasta un Ford Mondeo mk4 - 143 cp, diesel. Consum pana acolo a fost de 6 iau pe insula Thassos a crescut la 6.5. De fapt cam aceasta a fost consumul pentru toate masinile din grup ( un Opel Vectra diesel de 120 cp si un Seat Leon de 105 Cp dar urcat din Soft la 130, sau ceva de genul asta )

Noi nu am putut sa plecam mai dimineata ( pe la 2 ) pentru ca tot asa aveam in grup oameni speriati de bombe, ca vezi Doamne in Bulgaria - apar teroristii si daca scapam de ei dam de rapitorii de organe. Asa ca am plecat la 5 catre Ruse - pe o ploaie dementiala. Ne-am ratacit un pic pe la Nova Zagora - dar ne-am revenit. Macaza este dementiala -asfalt superb - 3- sau 5 tuneluri de lungimi de pana la 500 de metri ( si ceva camere fixe la intrarea in ele - eu am cam calcat masina si sper sa nu primesc amenzii ceva ) Vama din Makaza este foarte mica - 6 containere de vaport de 20 mc3 si astai tot. Eu am facut cam 1500 km si totul a fost perfect deci concluzia este ca sunt multumit de Forduletul meu. Cred ca tot Ford o sa ramana pe viitor.
    6 5
  • Suleyman Cunoscatoru
    De ce nu ati mers cu 1.0 in cea mai slaba versiune a lui sa vedeti cum tragea bostanu incarcat si in regim inalt de turatii, eram curios si ce consum de +8% scoteati :)) ?
    15 3
  • Am facut acum 3 saptamani o parte din traseul descris .... pe zona cu tuneluri , m-am simtit ca mecanicul-conductor de la metrou ! Oricum , a fost o experienta in drumul spre plajele grecesti .
    1 0
  • Chiar ati fost prin Gabrovo, pe DN 5 bulgaresc? Pe harta de pe Google Maps pe care ati atasat-o articolului apare traseul prin Kilifarevo.
    Sunt curios daca se poate circula pe varianta Gabrovo, credeam ca e stricata soseaua de cand cu inundatiile.
    0 0
  • @verde
    Am ales varianta prin Gabrovo, deşi harta ataşată este cea indicată de Google prin Kilifarevo. Am mizat pe Gabrovo pentru că drumul nu risca să fie închis din cauza inundaţiilor. Şi am făcut bine pentru că drumul este ok.
    1 0
  • Cristi C
    @Suleyman Cunoscatoru

Cred ca la orice drive-test sau raportaj etc. trebuie sa fie si un romanas autentic care sa se o dea in bara. De data asta e turcu Suleyman... Ce legatura are subiectul prezent cu motorul de 1 litru pe benzina numai el stie. Toti discuta f. interesant despre masina prezentata, de traseu, de placerea condusului, o incantare sa citesti ... si vine el sa strice cheful tuturor. De ce sa ne gandim cat consuma motorul pe benzina, cand articolul este despre motorina?! Si chiar daca ar consuma mai mult, care e problema?! Cine cumpara benzina o face in cunostinta de cauza, cu avantajele (pret mai mic) si dezavantaje (consum) pe care si le asuma... Pacat de articolul asta frumos scris....
    5 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.