REPORTAJ: Macadam, asfalt şi spectacol

De Bogdan Mirică
Publicat Luni, 19.07.2010
Raliul Sibiului a adunat weekendul acesta toată crema piloţilor din CNR. Cel mai dificil raliu din ţară a propus în premieră o probă mixtă asfalt şi macadam şi a readus în circuit o probă pe noapte.

Mijlocul verii aduce cu sine concediul, canicula, marea şi cel mai important eveniment al motorsportului românesc: Raliul Sibiului. Considerat de toţi fanii acestui sport drept cea mai dificilă probă a Campionatului Român de Raliuri, Sibiul şi probele sale pun la grea încercare talentul piloţilor înscrişi în concurs dar şi finanţele lor, numărul abandonurilor fiind foarte mare.

O zi de raliu începe în zori, chiar dacă startul pe probele speciale se dă după amiază. Fosta capitală cultural europeană devine un furnicar încă de la ivitul soarelui, maşinile de asistenţă şi oamenii care învârt mecanismul complex al unui raliu, mobilizându-se intens pentru cele două zile de foc.

Anul acesta miza a fost şi mai mare. Sibiul se vedea gazda primului raliu mixt din România, gata să amestece norii de praf ai macadamului cu mirosul de cauciuc încins al asfaltului. Numărul kilometrilor de probă specială au crescut pentru ca raliul din Transilvania să se apropie cât mai mult de standardele unei etape din Intercontinental Rally Challenge.

Super specială pe terenul de autocross

Prima zi de concurs a debutat mai întâi în parcul de service, unde agitaţia a fost cuvântul de ordine pentru fiecare echipaj. Mecanicii au făcut ultimele verificări, jantele şi cauciucurile au fost schimbate iar vaporii de benzină au început să plutească în aer odată cu alimentarea şi pregătirea de start.

Prima provocare pentru cele 45 de echipaje aliniate la start a fost super speciala desfăşurată pe terenul de autocross din cartierul Ştrand. Soarele încă sus, valurile de praf şi canicula nu au ţinut departe sutele de pasionaţi ai motorsportului, care s-au adunat pe marginea specialei, pentru a urmări tururile de forţă ale celor mai titraţi piloţi din CNR. Super speciala a aliniat la start câte două maşini, pregătite să scoată cel mai bun timp pe circuitul artificial de la periferia Sibiului.

Venit din postura de campion en-titre, maghiarul Georg Szabo şi copilotul său sibian, Csegzy Levente, au forţat cel mai mult super speciala şi s-au instalat în fruntea clasamentului, urmat îndeaproape de favoritul publicului, Vali Porcişteanu şi experimentatul Tempesta.

Proba a încins orgoliile participanţilor dar a marcat şi primele probleme tehnice pentru Dragoş Argeşanu, care a fost lăsat "baltă" de maşina sa, un Mitsubishi Lancer Evo, încă de la debut. Răbdător însă, pilotul de la grupa K a reuşit să termine destul de greu super speciala.

După agitaţia din cartierul Ştrand, publicul s-a mutat pe a doua probă specială, Dobârca, unde Szabo şi-a confirmat din nou valoarea.

Şanta pe noapte revine după doi ani

Principala atracţie a primei zile avea să se consume însă abia la orele 22:00, când soarele era deja la culcare şi seara se instalase peste dealurile de la marginea Sibiului. Sutele de fani ai sportului cu motor au migrat către cea mai importantă probă a zilei, speciala Şanta pe noapte, revenită în programul de concurs după doi ani de absenţă.

Interesul manifestat de public a fost unul maxim, organizatorii chinuindu-se să ţină în frâu sutele de tineri instalaţi de o parte şi de alta a macadamului, cu lumini, grătare şi chiar "vuvuzele" autohtone, pentru încurajarea favoriţilor. Mulţi au fost chiar nevoiţi să traverseze un curs de apă pentru a putea fi mai aproape de zona în care urmau să apară concurenţii.

Traseul a fost deschis de oficiali cu un Citroen C-Crosser, înarmat cu o sirenă asurzitoare, girofar şi bineînţeles pneuri speciale BF Goodrich All-Terrain. La numai câteva minute de la startul anunţat de organizatori, pădurea a început să răsune, iar întunericul a fost brăzdat de faruri puternice.

Szabo a trecut în forţă, fără probleme tehnice, în aplauzele publicului. Frenezia a atins însă cote maxime când Lancer-ul EVO 9 al lui Vali Porcişteanu şi-a făcut apariţia într-un nor de praf, în stilul caracteristic al tânărului pilot: "de-a latul". Preţ de aproape o oră, spectatorii s-au putut delecta cu jocul de lumini care brăzdau întunericul pădurii sau cu roşul încins al discurilor de frână şi al evacuării.

Seara a fost marcată de mai multe probleme tehnice, bolovanii mari de pe Şanta fiind vinovaţi pentru multiplele jante şi cauciucuri distruse. Mulţi au terminat pe avarie, iar alţii nu au reuşit să ajungă nici măcar la linia de sosire.

Victorios a fost însă Bogdan Marişca şi al său Subaru Impreza N15, care s-a declarat entuziasmat de revenirea probei pe noapte, susţinând că timpul său putea fi mai bun dacă forţa. Graţie rezultatelor din cursul zilei însă, Szabo nu şi-a văzut ameninţată poziţia de lider al clasamentului.

Prima probă mixtă asfalt-macadam din Raliul României

A doua zi de Raliul Sibiului a debutat devreme, piloţii fiind puşi la grea încercare de macadamul de pe probele Sadu şi Gâtul Berbecului. La orele prânzului, teatrul de luptă s-a mutat din nou pe Şanta, pe traseul unde cu o seară înainte piloţii au plătit scump pentru fiecare greşeală.

Şanta Max 1 a reprezentat prima probă mixtă din Raliul României, o premieră care nu i-a impresionat prea tare pe piloţi, decişi să forţeze pe ambele porţiuni ale traseului.

Spectatorii au împânzit cei 23 de kilometri ai probei, înarmaţi cu aparate foto, gata să surprindă orice ieşire în decor şi orice derapaj controlat. Mitsubishi EVO 9 a fost maşina care a adus cele mai bune clasări, primii patru piloţi fiind Georg Szabo, Vali Porcişteanu, Manu Mihalache şi Titi Aur. Traseul a fost reluat după câteva ore, Şanta Max 2 fiind ultima probă a raliului, cea care avea să desemneze şi câştigătorul absolut.

Podiumul de la Sibiu: Szabo, Porcişteanu şi Titi Aur

Szabo a profitat de avantajul său şi nu a forţat, preferând să nu sfârşească pe pană ca restul colegilor. Strategia se pare că a dat roade, el fiind lider pe toate probele speciale de a doua zi şi câştigătorul Raliului Sibiului.

Vali Porcişteanu a continuat să genereze ropote de alauze în rândul publicului, diferenţa de timp dintre el şi Titi Aur, permiţându-i chiar să ofere trei "cerculeţe" de senzaţie la trecerea de pe macadam pe asfalt a probei Şanta Max 2.

Multiplul campion naţional, Titi Aur, a reuşit să prindă a treia treaptă a podiumului, chiar dacă nu a forţat deloc pe tot parcursul raliului. Abandonurile rivalilor săi a făcut ca strategia de echipă să conteze însă enorm.

La grupa A, victoria a revenit echipajului Edwin Keletti şi Victor Ponta, care a rulat spectaculos la volanul unui Renault R3 MAXI EVO, bifând astfel al cincilea succes consecutiv. Sub ei, pe treapta a doua şi a treia a podiumului au venit două exemplare Citroen C2 R2 MAX, pilotate de Danny Ungur şi Vlad Cosma, ambii înscrişi în Citroen Racing Trophy.


Celelalte două maşini Citroen C2 R2 înscrise în concurs au căzut pradă traseului. Nistor Duval a fost ţinut pe loc de o jantă distrusă, în timp ce Alex Filip a sfârşit destul de rău, după o ieşire spectaculoasă în decor. Din fericire, pilotul a scăpat teafăr, doar maşina sa de concurs fiind grav avariată.

La grupa K, Dodo Piţigoi şi al său Ford Focus WRC au terminat pe prima poziţie, în timp ce la grupa H s-a impus Florin Crişan la volanul unui Subaru Impreza. Dezamăgirea raliului a fost însă echipajul Adi Răspopa/Lazăr Gabriel, care a abandonat deşi s-a bucurat de cea mai nouă maşină introdusă în concurs, o Skoda Fabia S2000.

Comentarii (4)

  • A fost intradevar un raliu frumos, insa datorita gradului de dificultate foarte mare, masinile care s-au inscris la startul raliului au fost mai putine decat cele care au participat la Raliul Clujului.
    Cred ca si din acest motiv, pilotii au rulat mult mai precaut.
    Oricum, un raliu frumos. Am ramas impresionat de echipajul Kelety/Ponta care au rulat mult mai spectaculos decat concurenti cu dotare tehnica mai buna.
    4 0
  • felicitari
    frumos articol , felicitari.
    2 0
  • Super raliu, super articol, frumos scris. abia astept anul viitor dinou raliul Sibiului.
    1 0
  • COObra
    ccrosser
    vedeti ca citroenul vostru ccrosser, era de fapt un mitsubishi outlander
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru