Saab ar putea fi vândut unui constructor suedez de vehicule electrice

De Sebastian Toma
Publicat Joi, 24.05.2012
După ce Youngman s-a retras din lupta pentru achiziţia mărcii Saab, constructorul din Trollhattan ar putea fi cumpărat de un consorţiu suedez care produce automobile electrice.

National Electric Vehicle Sweden, o companie care produce vehicule electrice, este favorit în cursa pentru achiziţia bunurilor mărcii Saab. Consorţiul NEVS îl include şi pe Karl-Erling Trogen şi a devenit favorit în lupta pentru achiziţia bunurilor Saab după ce Youngman, compania din China interesată de Saab, s-a retras din luptă. NEVS a fost fondat recent şi este susţinut de un grup de investitori din China şi din Japonia. Acţiunile NEVS sunt împărţite între o companie numită Sun Investment şi Mikael Kubu, Preşedintele Ac-Gruppen, o firmă de avocatură bazată în Gothenburg.

Jurnaliştii suedezi au încercat să afle indentitatea celor care susţin consorţiul NEVS, dar aceştia nu au reuşit să afle decât intenţiile lor – producţia de vehicule electrice. În cazul în care National Electric Vehicle Sweden ar achiziţiona bunurile mărcii Saab, aceştia ar putea să-şi pună în aplicare planul vizând automobilele electrice, dacă vor avea fonduri suficiente să se susţină.

În această situaţie, Saab ar putea deveni un constructor de automobile premium cu propulsie electrică.

Salariaţii uzinei din Trollhattan şi-au găsit deja alte locuri de muncă de la închiderea fabricii până în prezent, aşa că noii investitori ar putea forma alte locuri de muncă în Suedia în timp ce ar folosi fosta uzină Saab. În ceea ce priveşte tehnologia la care vor avea acces noii posesori ai mărcii Saab, cei de la General Motors au declarat că nu vor negocia privind tehnologiile cheie prezente în concern şi utilizate de Saab, ceea ce ar exclude numeroase elemente moderne găsite pe modelele Saab, de la motorizări până la suspensii şi sisteme multimedia. În schimb, noul posesor al mărcii Saab ar putea să atingă valorile tradiţionale Saab, manifestate până când General Motors a achiziţionat marca suedeză.

Via | Autocar

Comentarii (13)

  • http://www.autoblog.com/2012/05/23/chinas-youngman-bails-on-saab-mahindra-still-in-the-mix/
    http://www.autoblog.com/2012/05/23/chinas-youngman-bails-on-saab-mahindra-still-in-the-mix/

    Zhejiang Youngman Lotus Automobile has been jettisoned from the dwindling pool of bidders for Saab after tendering an offer of $492 million for the whole kaboodle. Exact reasons weren't given for Youngman leaving the table, but according to a report in Autoweek.nl, "Chinese bureaucracy" was partially to blame and there apparently wasn't complete confidence in the Chinese company's finances.

    Reports say the bidding is meant to close in the next week, but we still don't know who all the bidders are – India's Mahindra & Mahindra, China's Geely/Volvo and at least one as-yet-unknown entity are after the whole company or select assets. Swedish media was hinting at another bidder with electric car knowledge, not from China, to take control of Saab. And if that same Autoweek.nl story is correct, Spyker's Victor Muller didn't leave the premises empty-handed, as "Spyker would be the licensing agent of the Saab 9-5 and continue to be paid for its use."
    10 4
  • Plictis sau subterfugiu?
    Mă îndoiesc ca nişte târtani “electrici” locali să fie dintr-odată favoriţi pentru a prelua un brand cu rezonanţă colosală în Suedia…şi mai ales să-şi facă de cap prin ditamai uzina, în care te pierzi dacă o iei la pas. Ar putea fi considerată o mutare credibilă doar dacă în spatele lor s-ar afla o altă entitate, cu adevărat puternică, care vrea să-şi păstreze anonimatul până la încheierea formalităţilor de cumpărare şi pe care o animă intenţii mult mai serioase decât să arunce pe piaţă becuri marca SAAB…
    Faza cu chixul lui Youngman o ştiam de ceva vreme, dar mi se pare absolut normal să fie rejectaţi atâta timp cât gălbejiţii n-au putut dovedi provenienţa privată a eventualelor fonduri de cumpărare a brandului şi de investiţii ulterioare şi că, de fapt, în spatele obscurităţii lor bâjbâia Guvernul chinez, care cine ştie ce veioze mai avea în cap şi ăsta. Deci adminii au procedat cât se poate de logic. Cât despre Mahindra, acest uriaş indian practică nişte kitsch-uri care îţi înlemnesc mintea: distribuie în acea zonă asiatică Logan rebranduit ca Mahindra Verito şi a achiziţionat SsangYong, care cică în segmentul de lux doar a substituit sigla Mercedes cu a lor, tot semeaţă pe verticală! Aşa că ce mi-e Youngman, ce mi-e Mahindra…Până la urmă, de ce nu se înscrie în cursă şi Dalai Lama; poate călugării săi tibetani îşi vor broda veşmintele cu Griffin şi deviza “born from jets”, că doar acum este în vogă să te afişezi cât mai “kinky”.
    13 22
  • nu inteleg...
    de ce nu vrea cineva cu adevarat sa ia SAAB, care indiferent ca e in faliment acum, are totusi un renume, e un brand.
    oare nu cumva americanii de la GM nu au interes sa`l dea? cred ca motivele reale pt care tot pica ofertele astea ne depasesc si nu le stim cu adevarat.
    pe de alta parte, nu m`ar surprinde ca saab sa devina o marca strict ecologica, asa cum vor baietii astia sa o faca, are potentialul asta.
    4 8
  • AndreiRN
    Viitorul
    Se pare ca Saab ramane firma de guvern.
    Nimeni nu doreste firma acolo unde este datorita conditiilor de productie.
    Daca o luau chinezi mutau productia la ei asa cum fac cu Volvo si de acolo aveau de castigat.
    Conditiile de vanzare includ mentinerea fortei de munca si asta o face o investitie ineficienta ca oricum Saab nu a produs profit niciodata.
    Asa ca ....... sa devina masina electrica finantate cu taxele puse pe benzina si va asambla baterii si motoare electrice chinezesti pe caroseri locale.
    4 7
  • sergiu
    Omorati saabofilu pana nu depune oua!!!
    7 11
  • Of...
    Se pare că am rămas singurul Saabist pe metereze…Unde sunt tradiţionalii susţinători ai mărcii? Exceptându-l pe amicul Devorattor, care este un tip extrem de ocupat şi de aceea nu mai are timp de net (şi pe care trebuie să-l înţelegem omeneşte), de ce nu se pronunţă un 900, un ztele, un werewolf3, chiar si un octav72?...Sau şi dânşii au fost răpiţi involuntar de sadicul timp?...Chiar credeţi că nu mai avem nici un cuvânt de spus? Cumva v-aţi autoinsuflat convingerea defetistă, comodă şi ingrată conform căreia soarta SAAB-ului ar fi pecetluită ireversibil?...Nu vreau să înţelegeţi că apelez la critică, dar, de pildă, fanii de pe saabsunited.com (care a devenit de mult etalonul de luptă ideologică pro-SAAB) s-au zbătut ca nişte lei şi au salvat ultimul 9-3 Griffin de pe linia de asamblare, înainte de a fi casat, organizând o chetă globală prin care au strâns banii necesari graţie cărora au cumpărat efectiv acel model, plătind şi finalizarea lui profesională, pe care l-au donat apoi muzeului SAAB…Păcat că n-am putut contribui şi eu câtuşi de puţin, dar situaţia mea din acest punct de vedere este jalnică. Poate că unii Saabişti români mai potenţi au sărit şi ei cu banul şi ar fi cu atât mai lăudabili cu cât şi-ar păstra anonimatul dintr-un impuls veridic de modestie, dar noi, cei de aici, n-avem dreptul să tăcem pe fondul unor eforturi titanice şi jertfe de suflet ale altora, ci trebuie să milităm verbal până în pânzele albe (măcar atât să sinchisim şi noi!) , chiar dacă avem impresia eronată că n-am produce nici un efect palpabil...
    În loc de concluzie: chiar m-ar tenta să mă înscriu pe o parabolă suprarealistă cu ochii minţii spre viitor, ca profeţii din vechime, numai ca să mă edific câţi iubitori reali şi loiali de SAAB ar mai exista la scară globală să zicem peste 20 de ani, chiar în condiţiile în care firma n-ar mai fiinţa de mult ca personalitate juridică…Pe Cuantic l-aş vedea sigur ca deţinător concret de SAAB Automobile (chiar de factură SH, cum ar deveni atunci), îndrăgostit nostalgic de istoria acestui fenomen veşnic viu şi chiar admirator fervent al lui SAAB Aero&Systems. Dar şi unul care ar da târcoale vecinei Koenigsegg.
    8 14
  • Constatare
    @sergiu, eu ştiam că, de prea multă ploaie, putrezesc plantele, dar se pare că şi unele creiere plantate adânc în tina răutăţii şi a dispreţului…
    4 10
  • :)
    SaabCuantic, nu esti singurul pe metereze :) Urmaresc atent fiecare miscare, chiar daca timpul mi s-a imputinat drastic.

    Tacerea mea se datoreaza mai multor factori. Sunt de acord cu strategia adminilor de la Trollhättan, anume de a face public ceva doar atunci cand este nevoie. Trecutul ne-a invatat o lectie, anume ca tacerea e de aur, iar prietenii nostrii de la saabsunited au fost nevoiti sa recunoasca faptul ca au gresit atunci cand s-au grabit sa publice imediat fiecare zvon, lucru care a fost nociv pentru SAAB.

    Trebuie vazut ce va fi, daca va mai fi ceva, pentru ca pe zvonuri nu are rost sa ma bazez. Se tot vehiculeaza idei cum ca vor produce masini 100% electrice, mai nou se vorbeste de hibrizi s.a.m.d., in Germania se tot vorbeste de platforma Phoenix care asa si pe dincolo etc. Timpul e prea scump pentru a-l pierde cu zvonurile aruncate presei, prefer sa ma bucur zi de zi de micutul meu 900, care se dovedeste a fi nu numai un sprinter focos, un cruiser relaxant, mai nou si o masina de familie suficient de incapatoare cu care imi pot rezolva si problemele, nu doar poftele.

    Inca mai cred ca soarele va lumina si prin cartierul Stalbaka din Trollhättan, ultima carte inca nu s-a jucat. Pana atunci, toate cele bune si nu lasa capul plecat ci... Griffin up! ;)
    7 9
  • Vom vedea...
    @SaabCuantic

    Salutare, maestre! Am revenit recent din concediu, de aceea nu am mai comentat. Pe langa acest aspect, asa cum spuneam intr-un comentariu legat de Up!, nu prea am mai deschis aici in ultima vreme, pentru ca am avut mult de lucru.

    Ca sa revin la subiect, nu mi-as face griji in ceea ce priveste viitorul SAAB. Imi place sa cred ca au reusit sa scrie un trecut si un prezent de insemnatate, in asa fel incat sa-si asigure si un viitor. Probabil, alte marci nu ar fi rezistat in noianul de probleme pe care le-a avut SAAB in ultimii 2 ani. Faptul ca a rezistat imi spune ceva. Sunt multe interese la mijloc, pentru ca asa merg (din pacate) lucrurile la ora actuala. Insa nu s-a uitat de SAAB, pentru ca rezistenta lor este importanta. De aceea cred ca multi incearca sa prinda o parte cat mai consistenta din SAAB sau, de ce nu, totul... Prefer sa cred ca mai este posibila continuarea in traditia marcii. Probabil din anumite interese, este cam devreme pentru modelele electrice. Planeta mai are de asteptat pana cand tehnologiile nepoluante vor castiga mult teren, pentru ca asa se pare ca se prezinta (deocamdata) interesele actuale. Tocmai de aceea, fiecare incearca... Spuneam intr-un comentariu anterior ca aceste incercari ma fac sa zambesc. Vom mai vedea ce o sa fie. Ultima batalie nu s-a dat inca :)
    9 7
  • Mă bucur...
    ...că nădăjduiţi şi voi în revenirea la normalitate. Oficial, totul ar trebui decis pe 31 mai. Problema cea mai spinoasă ar fi reprezentată de plecarea spre alte zări a majorităţii angajaţilor companiei, oameni care şi-au îndeplinit datoria profesională cu simţ de răspundere şi cărora nu le poţi reproşa nimic în legătură cu gestul lor iminent, deoarece au familii cărora pasiunea pentru SAAB nu le poate ţine de foame...Este de înţeles atitudinea lor radicală prin prismă psihosocială, dar tot nu-mi pot reprima un sentiment vrăjmaş de amărăciune: totuşi, de ce s-a ajuns aici ?!? O entitate care, în secolul trecut, părea că va cuceri lumea cu avântul ei ştiinţific, cu voluptatea atragerii de noi fani şi cu pedanţa grijii faţă de exigenţele clienţilor, în doar două decenii s-a împotmolit în haos, incertitudine şi arbitrariul altora...Însă , invariabil, aşa păţeşte orice firmă care nu urmăreşte cu nesaţ chiaun îmbogăţirea cu orice preţ, inclusiv al neglijării calităţii, şi ralierea necugetată la directivele "trendului" global...În ziua de azi, trebuie musai să vinzi mult şi orice, chiar şi...cacao (eufemistic vorbind), dacă îţi convine preţul. Şi mai trebuie să minţi fără să clipeşti, atât de convingător încât să te păcăleşti până şi pe tine însuţi cum că marfa ta ar fi parfum de trandafir, altfel nu poţi fi un comerciant veritabil, în speţă unul plin de "succesuri"...
    5 8
  • La loc comanda!
    S-a modificat schimbarea! “The SAAB saga” tinde să devină grotescă…Se pare că s-a ajuns la un război al nervilor dincolo de orice limită acceptabilă pentru iubitorii Griffin-ului. Până deunăzi, era vorba ca aşa-zisa National Electric Vehicle Sweden (NEVS), parte a unui consorţiu japonezo-chinez, să fie desemnată proprietarul de fapt şi de drept al lui SAAB Automobile AB, dar fără să fi putut oferta şi subsidiara foarte importantă SAAB Automobile Parts AB [ materiale, piese, accesorii şi susţinere globală service / sunt teribil de tupeişti cumetrii de la Parts, care s-au constituit într-un veritabil stat în stat: deşi întreaga reţea SAAB Auto geme încă sub procedura falimentului, dânşii au chef de obiective de genul “SAAB Parts expands its global operations” ?! – sau: “we can help other companies in different industries to become more competitive” ?! – de fapt, mă îndoiesc că fragila NEVS s-ar fi putut înţelege cu nebunii ăştia rebeli :) ], care intrase de mult în custodia National Debt Office (NDO) din cauza mai vechiului împrumut de 400 milioane de euro contractat de Spyker de la EIB şi garantat de statul suedez, care însă n-a putut fi restituit de Muller & co, fiind risipit în mod aventuros pe strategii disperate de supravieţuire care numai priorităţi stringente n-au însemnat. Iată însă că, deşi cu doar o săptămână în urmă fuseseră rejectaţi autoritar de către admini pe motiv de neclarificare a provenienţei fondurilor de achiziţie declarate, gălbejiţii de la Youngman au revenit în trombă pe ultima sută de metri, contrar oricăror predicţii, refuzând cu obstinaţie să se lase păgubaşi, de data asta promiţând să înhaţe SAAB Parts de la NDO, ca bonus de cumpărare (245 milioane de euro), şi întreaga şandrama, inclusiv sectoarele mai "domestice" SAAB Automobile Tools AB (tehnologii de fabricaţie, echipamente de producţie, platforme tehnice şi linii de asamblare) şi SAAB Automobile Powertrain AB (laboratoare de cercetare, documentaţie tehnică şi sisteme de rulare-testare / această ultimă entitate deţine unele licenţe tehnologice de origine GM), cu 445 milioane de euro…Dar de nărav tot nu s-au lepădat, deoarece presa menţionează ceva de genul “they received a large amount of money from the Chinese government”...Hm, în ziua de astăzi, guvernele lumii se pretează la cele mai prolifice şi mai spumoase afaceri, deci la naiba cu iniţiativa privată!
    Eu am afirmat de ceva vreme că preţul “corect” gravitează în jurul valorii-bornă de 500 de milioane de euro. Mă rog, de la parşivii ăia nesimţiţi de peste Ocean ştim şi noi care este valoarea reală de piaţă (la nivel de active / cca. 20 de miliarde de euro) şi nu mă mir în acest sens, deoarece, deşi proprietarul încă viabil (de facto) este Spyker, deţinătorul de jure se numeşte…ha ha ha, SAAB Group AB. Recent, CEO al companiei-mamă a dezvăluit faptul incontestabil că drepturile legale de folosire a brandului SAAB i-ar permite oricând fostului proprietar istoric să recapete în mod gratuit controlul asupra fabricii din Trollhattan, asupra terenului aferent şi asupra patrimoniului general al mărcii auto (în care oricum a investit de-alungul deceniilor împreună cu Scania), ceea ce domnul Hakan Buschke deja a promis solemn dacă viitorul cumpărător al lui SAAB Automobile AB (repet: nu poate achiziţiona decât brandul în sine şi ceea ce semnifică şi implică acesta, atât! – nici GM n-a putut face mai mult…iar visul său fierbinte de a nărui SAAB Cars s-a…năruit) ar cuteza numai în gând să mute producţia afară din Suedia, iar adminii, strict juridic vorbind, n-ar avea ce să facă în acest caz, deoarece legile trademark-ului sunt necruţătoare la scară planetară…Extraordinar! Deci până acum pe cei de la SAAB Aero&Systems i-a durut în plex de soarta cumplită din ultimii doi ani a bietului ex-mădular (ca să nu mai pomenesc de gafa impardonabilă de a se lăsa seduşi de vrăjelile americanilor în ’89, o rană perpetuu vie…), însă s-au trezit să reacţioneze şi ei în stil “muscle smart” în ceasul al n-şpelea…Adică, mai neaoş spus: “Dobitocilor de la secţia auto, noi şi Scania nu vrem să vă dăm nici o leţcaie nicicând, chiar dacă suntem conştienţi că aveţi nevoie de bani precum cel ce se îneacă de oxigen, dar ne jurăm pe toţi sfinţii că pe cine va încerca să vă ducă departe de noi o să-l ia mama dracu’! Noi vă dăm numele, iar Scania sigla, aşa că mucles şi resemnaţi-vă!”…Cool, nu? Asta da justiţie adevărată! :)
    2 5
  • Devorattor
    A FOST DEJA VANDUT IERI, DAR CU AUTOMERKET.RO este in urma cu stirile...doar cand vine vorba de Dacia-Renault sunteti primii! Detalii stire: http://www.thelocal.se/saab/
    3 0
  • chuck norris
    @cuantic nu esti singur !sunt fan saab!
    0 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru