Temperaturi foarte scăzute: utilizarea motorinei de iarnă este foarte importantă

de Automarket
Marti, 13.01.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Utilizarea unui carburant adecvat sezonului geros are un rol extrem de important, mai ales în cazul motoarelor ce funcționează pe bază de motorină.

● Motorina de iarnă EVO Diesel distribuită de MOL România conține aditivi care asigură funcționarea corectă a motorului chiar și la -35°C
● În paralel cu folosirea unui carburant de calitate, mai există o serie de metode practice pentru evitarea problemelor de pornire a motoarelor în timpul iernii 

Perioadele de ger creează probleme suplimentare conducătorilor auto și este necesară pregătirea prealabilă a autoturismului, în special prin alimentarea unui carburant adecvat temperaturilor foarte scăzute.

Utilizarea unui carburant adecvat sezonului geros joacă un rol extrem de important, mai ales în cazul motoarelor ce funcționează pe bază de motorină. Este cunoscut că acest tip de carburant este mai sensibil la temperaturi scăzute decât benzina, întrucât conține, prin natura sa, parafină. Această substanță se poate cristaliza la temperaturi foarte scăzute, ducând la blocarea sistemului de alimentare a motorului.

Motorina de iarnă distribuită de MOL România conține aditivi care asigură funcționarea corectă a motorului chiar și în cazul temperaturilor extrem de scăzute. De exemplu, motorina premium EVO Diesel de iarnă are o limită de filtrabilitate care permite funcționarea motorului chiar și la - 35°C. Rețeta specială și pachetul de aditivi din compoziția EVO Dieselde iarnă au fost dezvoltate în urma testării în laboratoare independente, în scopul optimizării  funcționarii celor mai moderne motoare.

În paralel cu folosirea unui carburant de calitate, mai există și alte metode practice la care șoferii pot recurge pentru evitarea problemelor de pornire a motoarelor în timpul iernii:

Astfel, este recomandată umplerea rezervorului cu carburant, atunci când este posibil, deoarece o cantitate mai mare de carburant se răcește mai lent iar un rezervor plin nu mai oferă spațiu pentru crearea de condens.

De asemenea, în condiții de ger motorul trebuie pornit periodic.

În timpul funcţionării motorului, carburantul din rezervor se amestecă cu cel recirculat din motorul cald, prin aşa numita conductă de retur.  De asemenea, șoferii vor verifica/înlocui frecvent, mai ales în timpul sezonului rece filtrul de carburant și se vor asigura că acumulatorul este menținut în stare perfectă.

Utilizarea unui ulei de motor de calitate bună este la rândul său importantă deoarece starea tehnică precară a motorului (raportul de compresie) poate îngreuna pornirea autoturismului în condiții de ger.

Atunci când este posibil, se recomandă ca, în condiții de ger, autovehiculele să fie parcate în spaţii închise, ferite de îngheţ sau măcar adăpostite de vânt şi viscol.

Experții propun tuturor șoferilor care aleg să pornească la drum în condiții de ger și viscol să aibă asupra lor o trusă care să conțină: lanțuri antiderapante adecvate, sac de nisip sau sare, lopată pentru zăpadă, perie de zăpadă, racletă pentru gheață, prosoape de hârtie, o pătură călduroasă, haine de schimb, mâncare și apă pentru situații de urgență.

Ce trebuie să faceți în condiții de ger sau dacă rămâneți blocat ori înzăpezit?

● Încălziți vehiculul înainte de a porni la drum (ceea ce în sezonul rece reduce umezeala condensată pe interiorul geamurilor, dar niciodată în spații închise.
● Respectați limitările de viteză. Atenție la  «gheața neagră» care este invizibilă și face drumul să arate ca și cum ar fi proaspăt asfaltat.
● Evitați folosirea pilotului automat. Conducerea pe timp de iarnă necesită menținerea de către șofer a întregului control al vehiculului, pe toată  durata călătoriei.
● Mențineți o distanță corespunzătoare (mai mare decât în mod normal) față de mașinile din față. Distanța de oprire pe drumuri cu polei este dublă față de cea de oprire pe un drum uscat.
● Reduceți viteza în apropierea podurilor, acestea sunt predispuse să fie alunecoase, chiar dacă pe asfalt nu este gheață sau polei.

Dacă ați rămas blocat sau înzăpezit:

● Evitaţi suprasolicitarea şi supraexpunerea la frig.

Vremea rece poate exercita un stres suplimentar asupra inimii. Hainele transpirate la nivelul pielii nu sunt izolatoare împotriva frigului.
● Staţi în maşină dacă nu puteţi să înlăturați cu lopata zăpada de lângă aceasta.
● Staţi în maşină dacă afară viscolește. Nu părăsiţi maşina pentru ajutor cu excepția cazului în care ajutoarele sunt vizibile la o distanţă de maxim 90 de metri.
● Porniţi luminile de avarie. O haina colorată aprins, legată de antena radio a maşinii, va poate face mult mai vizibili pe timp de zi.
● Porniţi motorul maşinii constant (câte 10 minute în fiecare oră) pentru a vă asigura căldură (şi pentru a economisi carburantul). Asiguraţi-vă că ţeava de eşapament nu este înfundată sau blocată de zăpadă şi păstraţi un geam uşor deschis pentru a preveni acumularea de monoxid de carbon în timp ce motorul este pornit.
● Înfășurați-vă într-o pătură. Dacă sunt mai multe persoane în maşină, împărţiţi pătura – două persoane care împart paturile vor avea mai multă căldură decât dacă ar stă separat.
● Purtaţi o căciulă şi un fular – capul şi gâtul sunt surse majore prin care se pierde căldură din corp.
● Verificaţi-vă de orice semne de degerături sau hipotermie.
● Nu adormiţi. Dacă este mai mult de o persoană în maşină, dormiţi pe rând. Nu stați într-o singură poziție un timp îndelungat. Faceți exerciții care să ajute circulația sângelui – mișcați-vă mâinile și picioarele, bateți din palme, etc.
● Uitați-vă după semne de trafic sau ajutoare.

Comentarii (14)

  • Hei Mol, crezi ca (toti) romanii sunt prosti? Au astia o vrajeala de marketing ceva de speriat:

    "Astfel, este recomandată umplerea rezervorului cu carburant, atunci când este posibil, deoarece o cantitate mai mare de carburant se răcește mai lent iar un rezervor plin nu mai oferă spațiu pentru crearea de condens."

    Deci daca umpli ochi, la -35 'C gasesti dimineata motorina mai calduta decat daca umpli jumate. Bwahahahaha!!!!! Si cica tot daca umpli ochi nu mai faci condes. :)))) Bai esti nebun? Pai condensul s-ar face eventual pe exteriorul rezervorului presupunand ca motorina ar fi mai calda decat temp. de afara, se creaza diferenta de temp. si pe invelisul exterior al rezervorului (care de altfel la multe masini poate avea si izolatie, sic !!) ar aparea condensul, nu zic bine? Sau poate stiu ei altceva si condensul apare pe interior, desi nu vad de unde, ca doar nu indoaie MOL motorina cu apa, ori ba?

    Apoi cica: "În timpul funcţionării motorului, carburantul din rezervor se amestecă cu cel recirculat din motorul cald, prin aşa numita conductă de retur. " Conducta de retur pana la rezervor? Cei care va pricepeti mai bine, mai exista masini cu asa ceva? Se plimba carburantul pana la motor si inapoi la rezervor doar asa de florile marului, ca sa plimbe caldura (adica pierderi de randament) de colo colo?
    24 7
  • Suleyman Cunoscatoru
    De cand promovati astfel de articole ?
    Cel putin in 2015 nu mai exista dieseluri ca pe Mercedes Cobra sa nu porneasca iarna.
    25 4
  • Va rog, schimbati denumirea rubricii din ,,Advertorial'' in ,,Publicitate pe fata si pe bani multi prin influentarea subiectiva a cititorilor mai putin informati''!Multumesc pt. publicarea comentariului!....Oare va aparea..??
    25 2
  • joe.giorgica
    bujiile incandescente daca merg toate si motorul nu e f uzat,,si bateria buna,,porneste si fara evo la care i faceti reclama!
    16 1
  • @MNTS Un volum mai mare de fluid se va raci mai greu decat un volum mai mic. Aici vorbim de temperaturi extreme, nu ca ziua sunt 35 de grade si seara 30. Pe acelasi principiu, unui barbat de 50 de kg si 1,60 inaltime ii va fi mai frig la aceeasi temepratura decat unui barbat de 120 de kg si 2,10m inaltime.

    2. Condens se formeaza si pe interior datorita moleculelor de apa din aerul din rezervor. Cu cat este mai plin, cu atat este mai putin aer in rezervor. Un stiudiu a testat exact lucrul asta si a ajuns la concluzia ca un raport aer/benzina de 200:1 duce la formarea unei suficiente cantitati de apa incat sa se separe de benzina din rezervor.

    3. Exista inca foarte multe motoare cu un retur in rezervor, rolul nu este de a transfera temperatura, e pur si simplu principiul de functionare a multor sisteme de injectie si alimentare cu carburator.
    Doar motoarele cu regulator de presiune pe pompa, care variaza debitul si volumul din pompa, nu au retur in rezervor.

    @Joe.giorgica, trebuie inteles ca aici nu vorbim de temperatura de 0 grade la care ingheata apa, vorbim de -35 de grade. Daca fizica e complicata pentru multi, diferenta dintre 0 si -35 este o chestiune de matematica de clasa 1.

    Cu totii stim (sper) ca motorina este aditivata pentru a preveni formarea cristalelor de gheata.
    Poti sa-ti ofer un clip pe youtube cu un Camion in Siberia la care soferul face foc cu lemne direct sub rezervorul extern pentru ca motorina a inghetat bocna peste noapte.
    Este o situatie des intalnita in carburantii neaditivati.
    15 4
  • @Suleyman, nu toata lumea are diesel "de 2015". Multi inca conduc masini cu pompe de injectie rotative si injectie indirecte.
    Cred ca e lesne de inteles ca articolul nu se adreseaza masinii tale si cum traim in Romania in care sa fim seriosi, un Logan e un lux, n-ar trebui sa fii mirat.
    11 3
  • Marian
    In mare parte e de bun simt articolul chiar daca este si ceva reclama. Un singur lucru nu il prea inteleg in fraza urmatoare : "Utilizarea unui ulei de motor de calitate bună este la rândul său importantă deoarece starea tehnică precară a motorului (raportul de compresie) poate îngreuna pornirea autoturismului în condiții de ger."
    Care e treaba cu raportul de compresie? Ala nu era un raport intre marimea cilindrului si marimea camerei de ardere? Se schimba asa tare acest raport in cazul unui motor mai uzat? Sau era vorba ca motorul nu mai asigura aceeasi compresie (aceeasi presiune) in piston in cazul unui motor uzat din cauza ca nu este la fel de "etans"?
    5 3
  • @Marian probabil se refera la calitate dar mai ales la vascozitate. Avand un ulei invechit cu o vascozitatea mare, poate ingreuna pornirea pe timp de iarna. Odata ca uleiul bun si proaspat asigura o mai buna ungere si etansare, iar pe de alta parte ca un ulei vascos este foarte "gros" chiar si la temperaturi de -5 grade. Daca ai 10WXX, scoate-ti joja la -10 grade dupa ce motorul a stat peste noapte si vei observa ca uleiul abia curge. Din acest motiv se recomanda schimbul de ulei odata cu sosirea anotimpului rece. Asta ca sa nu te ia iarna pe nepregatite ca pe autoritati :)
    7 2
  • Nu prea am inteles pasajele astea : "Asiguraţi-vă că ţeava de eşapament nu este înfundată sau blocată de zăpadă şi păstraţi un geam uşor deschis pentru a preveni acumularea de monoxid de carbon în timp ce motorul este pornit." Pai o masina noua nu este izolata asrfel incat sa nu iti arunce in habitaclu noxele ?

    Al doilea pasaj pe care nu l-am inteles ar mai fi : " o haina colorata aprins legata de antena radio a masinii va poate face mult mai vizibil......" . Pai care masina moderna mai are antena telescopica sau radio ? Putine sunt cele care mai au.
    6 8
  • Suleyman Cunoscatoru
    @mowgli: Pana si loganul sh de 2500euro are injectie commonrail.

    Nu mai exista un diesel din asta ce nu porneste iarna cum erau in anii 80 sau la daciile 1300 cand aveam apa in filtrul de benzina si imi ingheta !

    Acuma cel mi parlit roman are motorul de baza 1.9tedei care porneste si ala saracu daca are bujiile incandescente functionale si este intretinut cat de cat + sistemul de aprindere corect si o baterie buna !
    4 8
  • Nu inteleg ce tot dezbatem aici. Articolul ne spune ce sa facem DACA se intampla sa nu porneasca masina, sau DACA avem antena radio.
    E chiar asa de greu de inteles ?

    @Suleyman iarna poti avea multe probleme. Bateria este una din ele, electromotorul alta, partea electrica alta, imobilizatorul, releul pompei de benzina sau motorina si cate si mai cate. Stii bine ca-i plina de sectiunea de raspunsuri de masini care ba nu pornesc, ba se opresc in mers, despre ce vorbim ?
    3 3
  • @Suleyman Cunoscatoru - Asa informativ, motoarele commonrail sunt si mai pretentioase la motorina decat cele "din anii 80", avand presiune de injectie mare, au nevoie ca motorina sa fie cat mai fluida. Unele au incalzitor auxiliar pe tur, altfele nu.
    Am vazut ca ai pomenit si de dieselurile vechi, gen Mercedes Cobra, alea porneau fara probleme daca erau intretinute, dar cand nu ai bujii functionale, injectia reglata, ulei cu vascozitate corespunzatoare si baterie buna, ce pretentii sa ai?
    3 1
  • Marian
    @mowgli - nu ai inteles ce am vrut sa spun. Raportul de compresie este o caracteristica a motorului care nu are legatura cu uleiul sau uzura motorului.Este un raport intre capacitatea cilindrului si capacitatea camerei de ardere si poate fi de 18.3 in cazul unui Logan 1.5 dci de 65 CP, sau de 16.3 in cazul unui motor de 2.2 de la Mazda. Fiecare le face cum se pricepe, dar motorul indiferent de vreme si km tot cu raportul ala de compresie o sa moara.
    Ei au vrut sa spuna in articol ca un motor uzat pierde din compresie, adica are "scapari" si nu se realizeaza aceeasi presiune in cilindru si astfel motorina se aprinde mai greu ... care e alta treaba, dupa parerea mea.
    1 1
  • @marian la asta ma refeream si eu, la motoare uzate unde uleiul face diferenta. Asta spuneau si eu "starea tehnica precara". Raportul de compresie are o legatura foarte mare cu uzura motorului pentru ca scade, ceea ce ai spus si tu mai jos.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru