Drivetest Alfa Romeo MiTo facelift (2014-2015)

1.4 M-Air 135HP Distinctive
Alfa Romeo MiTo facelift (2014-2015) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Joi, 24.06.2010
Aer curat
Deşi mulţi se pregăteau să bată o cruce la căpătâiul unuia dintre cele mai frumoase branduri italiene, Alfa Romeo renaşte cu ajutorul grupului Fiat. Aniversarea a 100 de ani de existenţă este echivalentă cu o a doua naştere a brandului din Peninsula, care promite un MiTo pe gustul tuturor şi un Giulietta capabil să redobândească strălucirea de altădată. Până când va aduce şi pe piaţa autohtonă înlocuitorul vechiului 147, Alfa Romeo are grijă ca oferta pentru publicul din România să rămână una foarte variată, aproape la fel de variată ca cea a unui constructor cu resurse mult mai mari, cum este Volkswagen. MiTo este actualul pion vital al macaronarilor pe piaţa noastră, Alfa testând reacţia publicului la introducerea mai multor motoare de ultimă generaţie pe micul hatchback. Începând cu această primăvară, în gama de motorizări a subcompactei premium a început să bată un aer proaspăt, mai economic, mai puternic. MiTo devine astfel exponentul tehnologiei MultiAir şi tendinţei generale de downsizing prin introducerea unui nou propulsor de 1.4 litri în gama deja existentă.

Motor / Transmisie

Cel de-al patrulea test cu Alfa Romeo MiTo, pe care îl citiţi pe Automarket, are de această dată în prim plan o nouă realizare a departamentului Fiat Powertrain Tehnologies. Este vorba despre tehnologia MultiAir, transpusă pe motorul cu patru cilindri de 1.4 litri, capabil să ofere un echilibru deosebit între putere şi consum de carburant. Indicativul MultiAir este sinonim cu noul sistem electronic de control dinamic al admisiei de aer. Tehnologia permite un control mai bun al valvelor şi obţinerea unor valori mai mici la nivelul emisiilor şi consumului. Raspunsul dinamic al motorului este cu mult îmbunătăţit iar resursele oferite sunt mai generoase şi mult mai uşor de folosit. În cazul versiunii testate de noi, MiTo primeşte un total de 135 de cai putere şi un cuplu motor de 206 Nm. Dacă puterea este atinsă la 5000 de rotaţii, o caracteristică tipică motoarelor pe benzină, cuplul motor atinge valoarea sa maximă la un regim de turaţii redus, de numai 1750 Nm. Această trăsătură, specifică dieselurilor, va face deliciul celor care preferă să exploateze maşina mai mult în oraş, unde regimul de turaţii nu este unul mereu foarte ridicat. Pentru a ne putea referi însă cum se cuvine la comportamentul unităţii cu patru cilindri, trebuie să luăm în calcul comportamentul acesteia alături de transmisia manuală cu cinci rapoarte şi sistemul DNA, tehnologie patentată de italieni, despre care am mai vorbit. Abrevierea modurilor Dynamic, Normal şi All Weather face ca direcţia, acceleraţia, frânele şi chiar suspensia să răspundă diferit în funcţie de cel care se află la volan. Dacă ar fi să fim sinceri, la prima vedere nu am înţeles utilitatea modurilor Normal şi All Weather, în condiţiile în care maşina se dovedeşte fără vlagă, acceleraţia este aproape inertă iar rularea atrage des claxoane în traficul bucureştean. Doar modul Dynamic asigură energie, dinamism şi un comportament demn de o maşină cu veleităţi sportive. Dacă luăm însă în considerare nevoia de a obţine un consum mic, chinul la care eşti supus în modul Normal se justifică. Acelaşi lucru este valabil şi pentru All Weather, funcţie utilă atunci când vrei să rulezi în siguranţă pe un carosabil alunecos. În concluzie, motorul MultiAir este foarte vioi, toarce bine la turaţii înalte, te ajută în depăşiri şi pe drumuri virajate, cu condiţia ca DNA-ul să fie în modul Dynamic.

Consum

MultiAir îşi propune să introducă disciplina consumului redus pe motoarele cu benzină, lucru pe care mulţi constructori se străduie să-l facă de ani buni. După ce am testat MiTo şi în Bucureşti şi pe drumurile extraurbane, putem spune că italienii sunt pe drumul cel bun. Modul Dynamic te poate aduce la aproximativ 10 litri/100 de kilometri în oraş, dar dacă suporţi cu stoicism claxoanele celor din jur poţi ajunge la un 8.5 în modul Normal. Aceeaşi diferenţă şi pe autostradă. Dacă preferi o viteză maximă de 130 de km/h, şi o rulare cu bun simţ, DNA-ul în treapta Normal îţi va aduce un 6.4 litri/100 de kilometri, decent şi mai mult decât acceptabil. Dynamic-ul poate face ca valoarea să urce uşor peste 7 litri/100 de km. Dacă ne uităm în cartea tehnică, italienii sunt mai mult decât optimişti, cifrele anunţate de ei fiind destul de diferite. Pentru o rulare urbană, MiTo 1.4 MultiAir cere 7.4 litri/100 de kilometri, în timp ce în afara oraşului, hatchback-ul se mulţumeşte cu doar 4.5 litri/100 de km, valoare întâlnită de obicei la dieseluri.

Performanţe

Motorul pe benzină ajută modelul italian să puncteze bine la capitolul performanţe. Cuplul motor bun şi puterea suficientă, duc la un sprint 0-100 km/h realizat în 8.4 secudne, cu 0.4 secunde mai mare decât valoarea obţinută de vârful de gamă 1.4 TJet de 155 de cai putere. Viteza maximă a versiunii testate de noi este de asemenea suficientă pentru drumurile din România, 207 km/h fiind o valoare pentru care poţi rămâne uşor fără permis.

Interior

Interiorul lui MiTo trădează legături de rudenie cu Grande Punto, de la care subsidiarul premium a preluat comenzile pentru instalaţia de aer condiţionat, dar vine în acelaşi timp cu o abordare sportivă, care va fi pe placul multora. Materialele de calitate sunt "acompaniate" pe alocuri de un plastic dur, cu aspect ieftin. Din fericire, pielea care îmbracă volanul, ornamentul sistemului DNA şi inserţia de pe mânerul schimbătorului dau impresia unui model individualist, cu trăsături aparte. Peisajul unui interior reuşit este completat de logo-ul Alfa brodat pe umerii scaunelor faţă, de sistemul de navigaţie generos, poziţionat în centrul planşei de bord, şi de instrumentele traduse în italiană, pentru o apropiere emoţională de fanii mărcii. Scaunele aduc şi ele un plus de emoţie în interiorul modelului, alături de pragurile cu inserţii din aluminiu. Ca orice coupe, MiTo face compromisuri în ceea ce priveşte spaţiul oferit pasagerilor de pe bancheta spate. Pentru picioare lucrurile se încadrează într-o limită permisivă, însă linia caroseriei poate crea probleme serioase pentru cei mai înalţi. Din fericire, portbagajul este suficient de mare pentru a compensa acest dezavantaj, capacitatea acestuia fiind de 270 de litri.

Preţ de achiziţie

Pe piaţa din România, MiTo începe să aibă parte de o concurenţă serioasă, cel mai nou pretendent la titlu fiind proaspătul Citroen DS3. Dacă mai adăugăm şi celebritatea britanicului Mini, lucrurile se complică pentru italieni. Alfa Romeo a fixat un preţ de 17.820 de euro pentru versiunea MultiAir de 135 de cai putere. La acesta se pot adăuga opţionale care urcă valoarea modelului până la 20.000 de euro. Dacă ne uităm la rivalii din segment, Citroen DS3 percepe un preţ de 16.990 de euro pentru versiunea echipată cu motorul de 1.6 litri şi 120 de cai putere, în nivelul de echipare So Chic. Diferenţa de aproape 1000 de euro dintre cele două modele poate fi justificată de cei 15 cai putere şi 46 de Nm în plus. De cealaltă parte, Mini îşi permite o politică de preţuri ceva mai piperată, un Cooper echipat cu motorul de 1.6 litri şi 122 de cai putere fiind estimat la 19.516 euro, cu aproximativ 2000 de euro mai mult decât italianul testat de noi.

Siguranţă

Alfa Romeo MiTo a punctat bine în cadrul testelor EuroNCAP, unde protecţia pasagerilor a fost cotată cu cinci stele, protecţia pietonilor a primit două stele iar protecţia pasagerilor copii doar trei. Pentru a fi premiat de organismul european, Alfa Romeo a echipat MiTo cu şapte airbaguri, două frontale, două laterale, două cortină şi unul pentru genunchi, plus tetiere anterioare active. Şi lista sistemelor de siguranţă activă este una foarte lungă, incluzând sisteme precum ABS, VDC (echivalentul Alfa Romeo pentru ESP), control al tracţiunii ASR şi o lungă înşiruire de funcţii abreviate ca BAS, CBC, DST, EBD şi MSR. Nu lipseşte nici funcţia Hill Holder, la mare preţ pentru cei care consideră tabu plecarea din rampă. Un element pentru care Alfa merită cuvinte de laudă este sistemul de prindere a centurilor de siguranţă, valabil pentru toate locurile.

Ţinută de drum

Alfa Romeo MiTo nu-şi propune să fie un model confortabil. Puţini tineri caută această trăsătură. Drept pentru care, italienii au votat în unanimitate pentru un şasiu cu trăsături sportive, capabil să se comporte excepţional pe drumuri virajate, acolo unde plăcerea şofatului se simte cel mai bine. Puntea faţă McPherson şi cea spate semi-rigidă sunt ingredientele de bază ale unui comportament sportiv în cazul lui MiTo. Sistemul DNA are de asemenea meritul său, deşi diferenţele de comportament ale suspensiei în modul Normal şi în cel Dynamic sunt relativ mici. Ambele alegeri te vor face să suporţi cu greu fiecare groapă, fiecare şină de tramvai, unde ai impresia că laşi o bucată din articulaţii. MiTo se simte cel mai bine pe un asfalt impecabil, acolo unde te poate trata cu o stabilitate bună în curbe şi o siguranţă deosebită la rularea cu viteze mari. În situaţiile în care aderenţa este pierdută, iar traiectoria maşinii dă semne de ezitare, modurile Normal şi All Weather pot interveni brutal dar sigur pentru restabilirea echilibrului. Dacă vorbim însă de Dynamic, şoferul este lăsat să îşi valorifice capacităţile... până la un punct.

Vizibilitate

Linia caroseriei nu putea mulţumi pe toată lumea, aşa că în timp ce unii vor admira designul coupe-ului, alţii se vor plânge de vizibilitatea slabă. Vorbim de un al treilea rând de montanţi ceva mai mari, care încurcă şoferul la manevrele cu spatele. O mână de ajutor în aceste situaţii poate fi întinsă de senzorii de parcare, bineînţeles contra cost. La drum întins, vizibilitatea spate va fi înlesnită de oglinzile laterale, suficient de mari şi bine proporţionate. Pe timp de noapte luminile se descurcă bine, iar funcţia Cornering poate fi foarte utilă atunci când nu vedeţi unde viraţi.

Tehnologie

Alfa Romeo introduce pe MiTo un sistem de navigaţie proiectat pe un ecran de 6.5 inch, unde putem găsi informaţii şi despre sistemul audio, echipat cu şase boxe, capabil să redea melodiile preferate, fie că sunt stocate pe un stick fie că sunt stocate pe un CD. Fanii gadget-urilor auto vor fi puţini dezamăgiţi de utilizarea oarecum complicată a sistemului multimedia, care necesită o acomodare prealabilă din partea şoferului şi pasagerului faţă. Lista elementelor de confort continuă cu o climatizare pe două zone, cu o reglare lombară pentru scaunul şoferului, cu o priză de 12V pe tunelul central şi cu o banchetă rabatabilă fracţionat. Viaţa şoferului la volan este uşurată de prezenţa unui sistem Blue&Me, de un pachet de senzori pentru lumină, ploaie şi parcare, de o oglindă electrocromă cu funcţie anti-orbire şi de comenzi pe volan, incluzând aici un cruise control cu răspuns bun la accelerare, dar destul de slab la decelerare.

Design

Despre designul lui MiTo am vorbit în nenumărate rânduri. Unii au spus că "este o maşină pentru gay", alţii au susţinut că e cel mai frumos model Alfa din ultimii ani, iar cei mai indiferenţi au declarat că este o maşină pentru fete. Dacă judecăm după eleronul posterior, după, ornamentele cromate ale blocurilor optice frontale şi posterioare, după ţeava de eşapament cromată, după jantele de 18 inch şi după logo-ul Alfa Romeo imprimat pe aripa spate, cu siguranţă MiTo este o maşină sportivă, dedicată barbaţilor.

Nu ne-a placut

  • Asemănările cu Grande Punto
  • Comportamentul în modul Normal
Date tehnice - Alfa Romeo MiTo facelift (2014-2015) 1.4 M-Air 135HP Distinctive
Combustibil
Benzina
Nr. usi
3
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
1368
Lungime mm
4063
Putere maxima CP (rpm)
135 (5000)
Latime mm
1720
Cuplu maxim Nm (rpm)
206 (1750)
Inaltime mm
1446
Viteza maxima km/h
207
Greutate kg
1135
Acceleratie 0-100 km/h s
8.4
Ampatament mm
2511
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
270
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Alfa Romeo MiTo facelift (2014-2015)

Ultimele teste

Comentarii (18)

  • Preotul
    Copiii de la Alfa au gresit cand nu l-au lasa pe Giugiaro sa deseneze noile generatii.Am citit chiar pe site la Giugiaro ca erau socati cum de concernul Fiat nu mai doreste colaborarea cu eu.
    7 13
  • krajla
    comparatie
    Cand testati o masina cu 1.4 TSI 122cp/125 (seat)? As fi foarte curios ce stie mai ales ca este motorul anului.
    5 14
  • cristi677
    superba
    este foarte frumoasa si sportiva!daca as avea bani as vrea sa o am!doar pt mine !
    19 7
  • 123
    Citat: "cuplul motor atinge valoarea sa maximă la un regim de turaţii redus, de numai 1750 Nm "

    O mica greseala de tipar. Rotatii in loc de Nm.
    11 1
  • 123
    Cum adica e un punct negativ asemanarea cu Grande Punto ? Design-ul masinii e relativ spectaculos, iar interiorul e bine proportionat si echipat. Chiar nu consider acest lucru un punct negativ. Astept mai multe detalii din partea dvs.
    12 6
  • nu inteleg ce asemanare are MiTo cu Grande Punto...comenzile pentru instalaţia de aer condiţionat???pai intre timp a intrat pe piata Punto Evo care are comenziile putin mai schimbate.....si ce e rau in asemanarea asta???conteaza sa fie eficient
    20 6
  • imi place masina..e chiar frumoasa..ce numi place la ea este terminatia de la esapament...e mica si parca nu are nici o forma..era mai frumos ceva mai mare sau dublu:)
    2 12
  • ,,,,,,,,,,,,
    ,,,,,,,,,,,,,,
    o masina prea frumoasa ca sa nu o vrei
    17 7
  • O vreau rau! Sa intru in ea... sa ii dau tare pana in fund.. pedala! Sa o aud cum ii geme motorul... si sa o storc de ultima picatura de benzina. :))))))))

    Sunt nebun.. stiu! E frumoasa mai! Interiorul nu ma prea da pe spate dar merge...
    13 8
  • schumi
    Alfa MiTO
    Ieri am vazut una de culoare rosu sangeriu. Arata superb, mult mai bine decat in poze.
    15 6
  • lamurire
    @123
    @david jupanu
    Asemanarile se observa doar la interior, unde italienii au preluat instalaţia de aer condiţionat din raţiuni economice. Spun ca este un minus pentru ca modelul caută să se poziţioneze undeva in segmentul subcompactelor premium, iar un astfel de transfer face ca modelul sa piarda din personalitate.
    3 4
  • @Bogdan Mirica
    ms de lamurire
    dar daca teai uita mai atent la amandoua si la Grande Punto si la MiTo ai observa ca doar butoanele sunt aceleasi....si banuiesc ca plasticul care imbraca instalatia de la MiTo e de o calitate mai buna.......orcum si la case mai mari se mai practica astfel de imprumuturi
    in plus cum spuneam a aparut deja pe piata( la noi din pacate cam intarzie)Punto Evo care are putin schimbata climatizarea
    7 1
  • catalin
    aer conditionat
    Seamana cu aerul meu de la Grande Punto dar nu cred ca e ceva rau. Stie sa faca niste lucruri pe care nu le-am vazut nici pe modele de 5 ori mai scumpe. La majoritatea aerelor cu doua zone iti poti alege doar temperatura diferentiata. Aici pot sa imi aleg sa nu imi bata aerul pe la picioare cand sotia vrea sa se "racoreasca".
    9 0
  • @schumi
    solutii eficiente pt masini la fel de eficiente ! cu sarma nu mergea???
    1 7
  • schumi
    @@schumi
    Cu sarma (solutie simplista) merge doar la Toyota. Italienii sunt mai creativi :))).
    8 3
  • Mircea
    Mie nu-mi plac farurile
    Parca e o broasca care a luat un sut in fund de i-au iesit ochii din cap...nici interiorul nu ma da pe spate, chiar nu exceleaza la nimic aceasta masina ca design. Motorul insa am inteles ca face toti banii, sper sa-l foloseasca si pe alte modele de la Fiat.
    7 10
  • Cicciolina
    De frumoasa e urata,da-i desteapta proasta dracului !
    5 14
  • Macaronari!?!?!
    "...actualul pion vital al macaronarilor pe piaţa noastră."

    Nu v-a atras nimeni atentia ca este o jignire la adresa poporului si culturii din peninsula???
    2 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru