de Mircea Meșter, Foto: Golfuletz
Marti, 30.06.2009
-
-
Trimite pe:
O masina cu doua motoare. Aceasta este impresia pe care ti-o lasa Alfa Romeo MiTo dupa cateva zile de test la volanul celui mai mic model Alfa creat vreodata. Logica acestei impresii este data de sistemul DNA, un acronim al celor trei tipuri de rulare actionabile manual: Dynamic, Normal si All Weather. Daca pe normal si pe All Weather vorbim doar de o alta masina de segment subcompact, modul Dynamic dezlantuie un intreg arsenal sportiv latent.
Motor / Transmisie
Versiunea testata de Automarket a fost echipata de motorul diesel Mjet de 1.6 litri si 120 CP pe care Grupul Fiat l-a lansat pe piata europeana relativ recent, acum un an si jumatate. Vorbim de cel mai puternic diesel disponibil in gama MiTo, o unitate care se potriveste oricaror necesitati ale clientilor Alfa. Chiar daca cilindreea sa redusa nu il recomanda initial ca fiind un motor sprinten, cifrele din cartea tehnica ridica sprancene atunci cand sunt analizate: 120 CP/3750 rpm si un cuplu excelent, de 320 Nm, atins de la 1750 rpm. La rulare, Alfa MiTo nu exceleaza la prima pedala. Pornesti lent, iar primele doua trepte ale cutiei de viteze nu te ajuta, fiind relativ lungi. Urcat in treapta a treia, MiTo incepe sa isi arate coltii, apropiindu-se usor de pretentiile pe care fiecare fan al spiritului narcii din Milano il are vizavi de un model care poarta pe grila sigla binecunoscuta a marcii. Continui sa rulezi, iar masina pare sa ramana la acea limita dintre modestie si sportivitate, impresia fiind ca MiTo poate mai mult si ca undeva, cumva, cineva a hotarat ca modelul sa ramana la nivelul modest al segmentului in care Alfa a spart in sfarsit gheata. Pare doar un alt model de oras cu design interesant, cu o abordare sincera si care, dupa design, iti arata ca se poate mult mai mult decat atat. Ei bine, chiar se poate. Secretul celor de la Alfa Romeo sta in sistemul botezat inspirat DNA (referire deloc subtila la spiritul Alfa si la istoria sportiva a marcii). Observi ca fiecare pornire a motorului reseteaza sistemul pe normal, astfel ca decizi sa testezi cealalta fata a lui MiTo. Odata setat pe Dynamic prin switch-ul aflat pe consola centrala, MiTo devine alta masina. Peisajul se schimba instant intr-o secunda, impresia fiind ca sub capota s-au activat alti doi cilindri care leneveau pana in acel moment. Raspunsul pedalei de acceleratie este imediat, suspensiile se intaresc simtitor, directia devine mult mai exacta, ESP-ul isi relaxeaza chingile iar comportamentul dinamic te face sa nu-ti doresti sa revii la sentimentul anterior. Functia de overboost se actioneaza si ea automat, un kickdown sanatos insemnand automat un avantaj la serviciu in meciul de tenis cu partenerii de trafic. MiTo musca din asfalt pe sosea, cutia pare etajata foarte bine in treptele superioare pentru acest tip de abordare iar simturile ti se acutizeaza direct proportional cu cresterea vitezei de rulare. Impresia imediata e ca sub capota ai peste 120 de cai, tocmai pentru ca diferenta fata de modul anterior de rulare este radicala, astfel ca e o placere sa asculti dieselul de 1.6 litri ajungand in zona 3500-4000 a turometrului inainte de a schimba in treapta superioara. Nota finala lasa insa loc de mai bine, mai ales in ceea ce priveste comportamentul ante-Dynamic al propulsorului. Impresie care s-ar putea schimba dupa testul cu versiunea Tjet de 155 de cai a lui MiTo.
Consum
Vorbim de un diesel. Aceasta intrroducere ar trebui sa spuna totul despre faptul ca elementul "consum" este unul dintre avantajele modelului Alfa de segment mic. Avand in vedere vivacitatea modelului in modul Dynamic si imboldurile pe care le primesti la nivel psihic atunci cand simti ca masina de sub tine poate mai mult, tinzi sa eviti discutia despre consum. Si totusi, Multijetul de 1.6 litri reuseste sa se mentina in limite mai mult decat decente. In conditiile in care am rulat circa 900 de kilometri prin tara cu o viteza medie excelenta, de 84 de kilometri pe ora, 95% din timp in modul Dynamic, consumul pe care computerul de bord l-a indicat a fost de 6.5 litri/100 km. Nu am menajat deloc motorul celui mai mic Alfa, altfel ca cifrele sunt unele foarte bune. E adevarat, vorbim de un model de segment subcompact, deci cifrele nu au voie sa fie mai mari decat atat in cazul unui motor diesel, fie el dotat cu acel "cuore sportivo" atat de laudat de alfisti. Oricum, utilizarea motorului de 1.6 litri in limite normale apropie consumul de cel declarat oficial in cartea tehnica: 4.8 litri in regim mediu mixt. Un punct pozitiv al acestei unitati este insa reprezentat de emisiile poluante, de doar 126 grame CO2/km.
Interior
MiTo este construit pe platforma "varului" de grup Grande Punto, insa asemanarile interioare se rezuma la panourile din plastic din zone rar accesate, precum usa torpedoului, sau la afisajul sistemului audio si al computerului de bord. In rest, MiTo este altceva, transferand in habitaclu imaginea sic a exteriorului. Materialele sunt de calitate superioara, imbinarile nelasand nici ele loc de comentarii. Designul interior este unul clar intinerit fata de modelele invechite ale gamei Alfa, chiar daca nu se ridica la feeria bombastica ce caracterizeaza interiorul unui Mini. Liniile generale ale interiorului sunt destul de moi, de cuminti, iar impresia generala este faptul ca Alfa a incercat sa atraga, pe langa clasicii fani ai marci, si femeile doritoare de actiune care nu sunt multumite de aura in general limitata ca performante a modelelor de oras care li se adreseaza. Locurile din spate ar putea sa ridice anumite probleme persoanelor cu inaltime ridicata, MiTo platind astfel tribut caracterului coupe al modelului. Totusi, italiana se revanseaza la spatiul pentru bagaje, care la 270 de litri se afla la egalitate cu cel al celui mai vandut model al segmentului in Europa, Peugeot 207. Versiunea testata de Automarket nu a fost una superioara, insa MiTo a demonstrat ca face parte din linia modelelor premium de segment mic prin faptul ca nu uiti niciodata ca masina in care te afli cere atitudine.
Preţ de achiziţie
Ca de obicei, nota la capitolul pret trebuie sa fie abordata intr-o comparatie directa cu modelele concurente pe acest segment, singurul model premium diesel care reuseste sa se ridice la nivelul si imaginea lui MiTo fiind, asa cum am subliniat mai devreme, Mini. Iar Cooper D (1.5 litri, 110 CP) este adversarul direct din celalalt colt al ringului. In comparatie cu modelul creat de Grupul BMW, MiTo reuseste sa ramana la un nivel de pret mult mai bun, diferenta dintre cele doua versiuni fiind de exact 3000 de euro cu TVA (18.000 MiTo versus 21.000 Mini Cooper D). Celelalte versiuni diesel ale concurentei relative pe segment, premium sau non-premium, nu reusesc sa se ridice la acest nivel de putere, astfel ca preturile acestora sunt evident mai reduse.
Siguranţă
Pe langa cele cinci stele primite la testele EuroNCAP, MiTo vine in serie cu nu mai putin de sapte airbaguri si cu o armata de sisteme care il ajuta intr-adevar pe cel de la volan in conditiile unei rulari sportive. Vorbim de pachetul Electronic Q2, care reproduce actiunea ajutatoare a unui diferential autoblocant, dar si de pachetul VDC, care contine ABS (Sistem antiblocare roti), EBD (repartitor electronic al fortei de franare), VDC (controlul stabilitatii), ASR (controlul tractiunii), HBA (asistenta la franarea de urgenta), Hill Holder (Asistenta la pornire in rampa), MSR (controlul cuplului motor la pedala), CBC (optimizarea franarii in viraje) si DST (asistenta servodirectiei electrice). Toate acestea isi acutizeaza sau isi inmoaie prezenta in functie de modul de rulare ADN selectat.
Ţinută de drum
MiTo nu induce senzatia unui "kart", asa cum se intampla in cazul unui Mini, avantajul modelului Alfa fiind insa reliefat de faptul ca posesorul poate seta suspensia dupa gust prin pachetul ADN. Altfel spus, daca prin orase poti sa treci bazandu-te pe un confort relativ peste sinele de tramvai setand suspensia pe Normal, modul Dynamic trebuie sa fie prietenul tau la drum lung, pentru ca sentimentul pe care il simti in viraje sa se apropie de ceea ce inseamna spiritul Alfa. Mai mult, exista un al treilea mod de rulare, All Weather, care promite sa iti adapteze masina la rulare pe timp ploios sau pe zapada. Nu am experimentat insa fenomene meteorologice radicale in timpul testului, setarea All Weather comportandu-se identic cu cea Normal pe sosea uscata. Per total, inginerii Alfa au proiectat masina astfel incat aceasta sa multumeasca toate categoriile de clienti si toate tipurile si stilurile de rulare. Bonus: setea de sportivitate a pilotului este stinsa la mare arta.
Vizibilitate
Unul dintre punctele slabe ale lui MiTo este vizibilitatea. Nu vorbim neaparat de o "buba" personala, ci de un dezavantaj al unui intreg segment. Din cauza faptului ca se afla la intersectia dintre modelele de oras care pot fi usor de manevrat si de urmarit si segmentul compact, cu suprafete vitrate ceva mai mari, modelele de segment mic stau mediocru la acest capitol. Desi oglinzile laterale ale lui MiTo nu dezamagesc, vizibilitatea posterioara plateste tribut formelor dinamice exterioare ale modelului italian. Senzorii de parcare trebuie sa faca parte din arsenalul fiecaruia pentru evitarea surprizelor nedorite.
Tehnologie
DNA. Un acronim care spune deja multe si cu care v-ati familiarizat in aproape fiecare categorie de notare pana acum. Insa aportul acestui sistem - disponibil in versiunea standard a lui MiTo - la comportamentul pe sosea al modelului merita intreaga noastra atentie. Exista astfel de sisteme la multe alte modele de pe piata, insa diferentele dintre Normal si Dynamic pe MiTo sunt atat de abrupte incat poti sa spui, fara riscul de a gresi, ca Alfa Romeo iti ofera doua masini la pretul uneia. Din pacate, modelul testat de noi nu a dispus de celalalte inovatii tehnologice ale italienilor, cum ar fi sistemul Blue&Me, pachetul Navi sau chiar kitul alcoolmetru, care nu te lasa sa pornesti masina daca detecteaza alcool in aerul expirat de sofer. In lipsa acestora, modelul testat este depunctat. Cu amendamentul ca toate aceste elemente pot fi regasite in lista de optionale ale masinii. Contracost, evident.
Design
MiTo este creat de Manuel Diaz, designerul Alfa Romeo avand trasate cerinte clare inainte de a se aseza in fata hartiei: MiTo trebuie sa preia liniile de succes ale lui 8C Competizione. Desi mult au strambat din nas la auzul ca Alfa va incerca sa mute designul unui model eminamente sport pe segmentul mic, Diaz s-a descurcat admirabil, reusind sa exprime stilul Cuore Sportivo pe un model de 4.06 metri. A iesit o masina dinamic, care isi exprima ADN-ul sportiv prin profilul coupe si prin nervurile accentuate, preluand dinadins si asumat stilul 8C. Pentru a-i multumi pe cei mai putin fericiti de rezultatul final, Alfa le pune acestora la dispozitie o serie de apendice estetice, cum sunt ramele stopurilor si ale blocurilor optice frontale sau cele 14 variante de alegere a profilului si culorii oglinzilor laterale. Acestea se adauga jantelor de 17 sau 18 inch si stickerelor Alfa Romeo realizate cu gust. Nota maxima.
@Schumi
Te invit la un test cu MiTo. Toate explicatiile legate de vizibilitate sunt acolo. Olinzile laterale mari nu inseamna automat vizibilitate perfecta.
Nota de la calitate pret reflecta pretul in care MiTo 1.6 Mjet se incadreaza in segmentul mic. E un produs premium, toate celelalte versiuni ale concurentilor din segment sunt mult mai ieftine. Exceptie: Mini.
Nu vi se pare ca sistemul vostru de evaluare are probleme? Scenic 81, mito 81, c5 83, mercedes e classe 87. Pai de ce sa dai 60000 de euro pt o masina care are doar 6 puncte peste una de 15000? testele astea nu sunt facute pt a ajuta potentialii cumparatori? apoi mediile ies pentru ca fiecare element are aceeasi importanta. fara o transmisie calumea condusul e chin asa ca nu vad de ce designul ar cantari la fel. Vezi cat de urat era passatul vechi si ce frumos sau, ma rog, interesant arata 407 dar cat de bine mergea ala uratu!
@Bogdan: aceeasi intrebare ca mai sus. Citez din comunicatul de presa al celor de la Alfa Romeo: "Alfa DNA system. This control acts on the engine, brakes, steering, suspension and gearbox, allowing three different vehicle behaviour modes based on the driving style best suited to the situation or the customer’s wishes"
@alex: shit happens. Era singura eroare intr-un text enorm. Pe de alta parte, punctajele obtinute de modelele testate de noi nu trebuie comparate intre segmente, ci intre reprezentantii aceluiasi segment. Altfel spus, daca vrei sa compari MiTo, compara-l cu Jazz, cu Polo si cu celelalte modele din acest segment testate deja de Automarket.
Numai bine tuturor.
Am avut ocazia sa stau de vorba cu unul dintre responsabilii de proiect pentru MiTo care mi-a expus pe larg "problema" DNA. Diferentele dintre o suspensie clasica si ceea ce utilizeaza MiTo sunt imense. Este o suspensie pseudoadaptiva, nu "lucreaza" activ, setarile fiind unele punctuale si exacte pentru fiecare program de rulare in parte. la fel se intampla in cazul cutiei, a pachetului ESP si a motorului.
Iar pretul reflecta toate aceste diferente pentru ca vorbim de un model de segment mic si de o platforma deja existenta. Daca inginerii Alfa ar fi fost nevoiti sa construiasca o alta platforma pentru modelul lor, fii sigur ca vorbeam de preturi relativ prohibitive.
Eu depilda consider ca Fiat 500 ca si alte modele mici si mignione este perfecta pentru o femeie moderna, care vrea sa fie si utila si sic si mai ales stilata. Daca ele vor masini mari si inutile... de ce sa incerci sa le schimbi parerea? Prostia ca si mentatitatea sunt... greu sau imposibil de schimbat.
Pentru ca sunt foarte interesat de subiect, poti afla pentru noi, cititorii tai, cum se face adaptarea suspensiei? Toate celelalte sunt realizabile relativ simplu prin varierea unor presiuni/curenti intr-o pompa sau circuit electrohidraulic sau reglaje electronice disponibile cu ceva programare si niste actuatori minimali.
Totusi suspensia asta pseudoadaptiva sau nu e un concept care cere mai multe detalii...
Anyway, inginerul Alfa se referea la urmatoarele:
"When the shock absorber coilover springs intervene during a cornering manoeuvre, only the inner wheel shock absorber springs work (by stretching) while the outer wheel shock absorbers do not work (remaining compressed). Under such conditions, the stiffness configuration is therefore asymmetrical and this alters the car’s dynamics during rollover motion, with two consequences: the outer wheels sit more firmly on the road to promote tyre grip (and the hence the transmissible lateral forces) and the roll centres are lower for greater stability"
A fost o discutie interesanta, iar expresia exacta a inginerului Alfa a fost "They act, but they are not adaptive, because the manufacturing price would have been too high. But let's say we got some so called adaptive suspension, the hydraulic telescopic dampers acting dually".
E tot ce mi s-a spus. Probabil ca secretele stau undeva in interior, insa nu am continuat discutia, pentru ca devenea mult prea tehnica :)
In aceste luni incep sa simt nevoia unei a doua masini si evident m-am gandit la MiTo, am citit, am intalnit-o ‘in persoana’ la diferite showroom-uri din strainatate si Romania, din pacate nu am ajuns inca sa conduc una. Ceea ce dealerii romani numesc test drive este din pacate o gluma proasta, nu poti evalua o masina, cu atat mai putin o Alfa pe 4 kilometri de drumuri drepte si parcari.
Alfele se diferentiaza de alte masini prin cateva lucruri greu de masurat.
1. Senzatia pe care ti-o da directia demultiplicata foarte scurt. Poti conduce masina foarte rapid pe serpentine cu doua maini pe volan, nu pentru ca asa ti s-a spus la scoala de soferi ci pentru ca asa poti lega curbele mai fluid si pentru ca te poti ‘impinge’ de volan in spatarul scaunului simtind comportamentul sasiului. Directia de Alfa mai are un atu coplesitor: feedbackul excelent si real pe care ti-l da asupra starii drumului si aderentei existente/ramase. Simti clar in volan, se ‘inmoaie’ usor directia, momentul in care ai luat totusi prea tare o curba, o simpla corectura din acceleratie te readuce pe trasa corecta inainte ca subvirarea sa fie excesiva
2. Stabilitatea in viraje, masina se inclina foarte putin, chiar si cu suspensii stock, comparat cu masini ‘normale’, in aceeasi gama de pret. Faptul ca avem drumurile proaste si dai in crapaturi de asfalt pe viraje rapide nu o deranjeaza, suspensia le niveleaza fara pierdere de aderenta. Crapaturi, nu gropi.
3. Motoarele, atat diesel cat si benzina, au un suflu aparte ce nu poate fi transcris in cifre. Personal am nevoie de diesel (consumul) dar imi si place la nebunie acest JTD. La 3000 se trezeste la viata, vede 4000 la fiecare semafor si depasire, pe circuit sta intre 3500 si 5000 fara nicio problema
4. Designul si materialele interiorului. Cuvant cheie premium, dar fara toate brizbrizurile si gadgeturile planetei inghesuite intr-un vraf de butoane sau o interfata LCD criptica. De exemplu, va invit sa gasiti o cusatura in tapiteria unei Alfe din ultimii 5 ani care nu ar avea ce cauta intr-un costum facut la comanda
Ar mai fi multe de detaliat dar e vorba despre MiTo. Daca punctul 3 nu este o problema, in afara de motorul entry-level toate sunt la nivelul cerut si asteptat, punctele 1 si 2 ridica mari semne de intrebare.
De ce? Traditional, feelingul Alfa era obtinut prin suspensia anterioara cu brate triunghiulare suprapuse, eminamente sportiva, si cea posterioara independenta sau multilink, completate de amortizoare coilover in toate cele 4 colturi atent alese si bare stabilizatoare bine ticluite.
MiTo, in schimb, are platforma Grande Punto, McPherson fata si punte semirigida spate. Blasfemie?????
Alfa Romeo incearca sa ne convinga ca nu este asa, ca au reusit sa obtina acceleratii laterale mai mari decat pe 147 si ruliu mai redus prin adoptarea directiei servoasistate electric (vs hidraulic traditional) si a unor amortizoare speciale pe spate. Acestea au un arc incorporat ceea ce le face sa se comporte oarecum ca si colioverele dar nu sunt in niciun caz autoadaptive. Bara stabilizatoare spate a fost inlocuita de puntea semirigida, zic ei cu succes.
Concluzia este ca singurul lucru care se poate schimba la actionarea DNAului pe Dinamic este softwareul. Acesta comanda mai rapid directia electrica, raspunsul pedalei de acceleratie si, evident, o gramada de alti parametri. Personal nu sunt inca pe deplin convins ca asta ajunge pentru reproducerea feelingului dat de suspensia independenta spate si cea cu 4 brate triunghiulare pe fata. Este mai ieftin de construit si intretinut si incape in sasiul de Punto, acestea sunt motivele reale ale configurarii suspensiei de MiTo, DNA-ul era absolut necesar pentru a o apropia deceea ce inseamna Alfa Romeo.
Va invit sa urmariti prezentarile tehnice facute de Alfa pe http://www.alfamitoblog.it/content/view/183 pentru detalii, desi tocmai faptul ca inginerul din filmulet subliniaza cifrele nu feelingul imi da de gandit.
Foarte pe scurt, punctul 4, interiorul, niciun interior de MiTo vazut de mine in Romania nu este din pacate la nivelul tuturor celor vazute in Italia, Slovenia si Ungaria. Imi pare rau pentru asta dar imi confirma convingerea de a nu cumpara masini de la noi. Materialele sunt pur si simplu mai proaste la panourile si butoanele interiorului. OK, iese mai ieftin si se apropie de bugetul romanului, dar asa ceva nu sta in picioare la o marca premium.
Si da, mi-ar place un test cu MiTo, sa-l compar cu 156-le meu :))) .
Intrebi de notele lui Mini? Automarket a realizat recent un test cu Mini Cooper S Cabrio. La capitolul pret, acesta a luat 2/10. Any further questions? :)
"Faptul ca avem drumurile proaste si dai in crapaturi de asfalt pe viraje rapide nu o deranjeaza, suspensia le niveleaza fara pierdere de aderenta. Crapaturi, nu gropi"
am avut ! nu mai vreau! inca ma dor rinichii! ala nu e feedback e constructie prosta! am condus masini cu suspensie mult mai ferma, mai sportive, care stateau f bine pe curbe dar care nu imi rupeau dintii..dar poate pt tine e un avantaj ! sti cum e...orice parinte isi vede frumos copilul!
Cel mult puteau sa ii puna o suspensie cu o curba a coeficientului de amortizare mai bine acordata la frecvente duale de oscilatie (si frecventa inalta si joasa si amplitudine mare si mica). In genul suspensiilor duale ulei-gaz.
Adaptive sunt cele precum Koni FSd - cu reglaj al coeficientului de amortizare, adica fiecare alege cat invarte surubul si modifica acel coeficient; astea ar fi mai degraba reglabile...
IAr "continuu adaptive" sunt cele care se ajusteaza in timp real"citind" drumul. Sunt doar pentru masini de peste 50000 euro - CES (electro-hidraulice) sau Magne Ride (magneto-reologice).
Acum trageti voi concluzia unde se afla Mito pe scala aceasta...
UN Punto mai pretentios si usor mai rafinat tehnic nu inseamna Alfa Romeo.
am condus suficient de mult, si am luat cu ea gropi pe valea oltului cat n-am luat in toata viata mea, incat sa fac afirmatiile de mai sus si pot sa iti spun sincer (si medicul meu de familie poate sa confirme) ca organele mele interne sunt intacte.eu am pus primul post pentru restul cititorilor, in fata ta... doar ma bag in seama.eu nu spun ca o masina e buna sau nu din clipuri de pe youtube, nu sunt genul de persoana, tine minte data viitoare ok? si nu mai exagera cu 147-le tau ca nimeni nu e de acord cu tine.acuma ne bagam toti in seama sau cum? poate ai uitat sa-ti pui cauciucuri la ea si din cauza asta iti juca tie volanul.
"nu are rost sa va explic pt ca stiti voi la ce ma refer". se pare ca nu stim.
si daca eu am fost civilizat in postul meu adresat tie, ma asteptam sa ai destul bun simt incat sa imi raspunzi cu aceeasi moneda.dar tu esti cazul clasic de umanoid care daca nu esti de acord cu el, atunci sigur esti prost, te bagi in seama si habar nu ai.ai o parere proasta despre alta? nici o problema, dar de aici pana la a forta oamenii sa recunoasca ca alfa lor e ca a ta e cale lunga.
poate sunt unii care se gandesc sa-si cumpere o alfa si renunta ca vad un post ca al tau care nu este adevarat.
iti doresc multa sanatate si sper sa ai ocazia sa mai conduci o alfa.poate iti schimbi parerea. ;)