Drivetest Citroen C-Crosser (2007-2012)

Citroen C-Crosser (2007-2012) zoom
de Bogdan Mirică
Vineri, 08.08.2008
Muschetar cu sange de samurai

Povestea noastra de astazi incepe in Japonia, unde un cavaler obisnuit sa strabata orice fel de teren a decis sa impartaseasca secretele sale unor francezi neinitiati in astfel de experiente. Asa au luat nastere inca doi frati, care desi nu ii seamana intru totul imprumuta aceeasi platforma cu tractiune integrala.

Mitsubishi i-a invatat practic pe francezi ce inseamna off-road si le-a oferit tehnologia necesara pentru a da nastere primelor SUV-din istoria unor brand-uri cu renume cum sunt Citroen si Peugeot.

In test-drive-ul de astazi vom vorbi despre Citroen C-Crosser fratele european al japonezului care a pus la bataie o platforma competitiva doar pentru ca francezii sa poata lansa primul lor SUV din istorie. Se intelege de la sine importanta noului model in gama constructorului francez, care incearca astfel sa intre pe o piata cu o crestere deosebita in Europa in ultimii doi ani.

Desi nu se vrea un off-road-er cu atestat, C-Crosser ofera viitorilor clienti o tractiune integrala destul de capabila, un design insolit care caracterizeaza intreaga filosofie Citroen si nu mai putin de sapte locuri, utile pentru familiile numeroase.

 

 

Design exterior specific Citroen 

Am avut ocazia sa testam noul C-Crosser timp de cateva zile, timp in care trebuie sa recunoastem ca ne-am simtit in centrul atentiei pe orice strada am calcat. Designul deosebit, caracteristic tuturor modelelor Citroen, a atras atentia si a placut celorlalti participanti la trafic si asa numitilor "gura-casca".

Ce atrage foarte mult insa la C-Crosser? In primul rand forma blocurilor optice fata care nu seamana cu nimic din ceea ce eram obisnuiti pana acum sa vedem la Citroen. Cu toate acestea, aspectul ascutit pastreaza liniile filosofiei traditionale de design.

Grila frontala preia ideea prelungirii logo-ului regasita pe mai toate modelele Citroen, exceptand exemplarele din clasa mica. Priza de aer larga, inglobata in spoilerul fata, panoul de protectie si proiectoarele de ceata cu contur cromat intregesc un look frontal bine inchegat care place inca de la prima vedere.

Accentele cromate se regasesc din abundenta la exterior: in partea laterala la nivelul pragurilor si a ramelor geamurilor, la nivelul grilei frontale si in partea posterioara unde apar printr-o bara ornamentala. Barele de amarare din aluminiu, de pe acoperis sunt folosite ca un detaliu de design dar au si utilitate.

Setul de jante din aliaj de 18 inch (dimensiunea celor cu care a fost echipata versiunea testata de noi), creat special pentru C-Crosser, insufla un aer sportiv SUV-ului francez. Un mic detaliu care ne-a atras atentia si care a impresionat placut a fost insa ornamentul integrat in coltul portierelor spate: un logo cu cele patru puncte cardinale si numele SUV-ului.

 

 

Dimensiuni generoase si spatiu pentru sapte

La interior se cade sa remarcam in primul rand suprafata vitrata foarte mare care ofera o senzatie de spatiu enorm in habitaclu. Nu este insa o iluzie, SUV-ul francez oferind pasagerilor sai, fie ca vorbim de sapte sau de cinci, un loc suficient pentru picoare si cap.

Acest lucru se datoreaza in primul rand dimensiunilor sale generoase, C-Crosser masurand 4645 mm in lungime, 1805 mm in latime, 1670 mm in inaltime. Ampatamentul masoara 2670 de mm si ofera stabilitate unui vehicul care se vrea a fi un SUV de dimensiuni medii.

Spatiul din habitaclu este sinonim cu volumul portbagajului care ofera o capacitate de incarcare de 510 litri atunci cand al treilea rand de scaune este rabatat. C-Crosser dispune bineinteles si de rabatarea celui de-al doilea rand de scaune, portbagajul dispunand astfel de un volum maxim de 1686 litri.

Daca vreti sa plecati in excursie si sa luati cu voi inca doi pasageri in plus e bine de stiut ca in portbagaj Citroen a mai ascuns doua scaune care pot fi asamblate foarte usor, C-Crosser devenind astfel, fara prea mari batai de cap, o masina de familie incapatoare.

Va trebui insa sa va luati gandul de la prezenta unor eventuale bagaje, pentru ca spatiul rezervat acestora va fi minuscul.

Tot pentru a face loc celor doua scaune, Citroen a ascuns roata de rezerva sub masina, un lucru util de stiut atunci cand apar situatii neplacute de genul pana de cauciuc.

 

 

Interior neobisnuit de simplu pentru Citroen  

Sa trecem insa la confortul pe care C-Crosser il poate oferi pasagerilor sai, fie ca vorbim de cinci sau de sapte. In primul rand vorbim de mult spatiu pentru pasagerii din spate dar de o pozitie putin inconfortabila pentru pasagerul din fata, care se poate simti deranjat de podeaua care se inalta. Aceasta trasatura poate fi considerata un dezavantaj pentru cei cu o inaltime peste medie, de aceea de preferat sunt locurile din spate.

Soferul este ajutat mult de oglinzile foarte mari, care nu scapa nici un detaliu, actionate electric, incalzite si rabatabile. Tapiseria din piele care imbraca saunele si cotiera centrala si posterioara este de o calitate superioara asemeni plasticului texturat care se regaseste pe plansa de bord. Desi ne-am fi dorit materiale ceva mai moi si la nivelul portierelor si al plansei de bord putem spune ca Citroen si-a facut bine datoria atunci cand vine vorba de atentie la detalii.

Pentru cei care se asteptau la artificii tehnice la interior si inovatii in pozitionarea instrumentelor de bord noul C-Crosser va parea plictisitor. Pentru cei care vor insa o masina simpla, utila, cu comenzi usor de accesat C-Crosser este o masina perfecta.

Trebuie sa observam ca interiorul noului SUV nu aminteste cu nimic de inovatia si spiritul tanar insuflat de C4. Singurul detaliu care iti aminteste ca te afli intr-un Citroen este logo-ul de pe volan si sistemul audio identic cu cel al celorlalte modele Citroen.

Daca tot am ajuns la partea de entertainment merita sa mentionam ca C-Crosser a impresionat placut la capitolul calitatea sistemului audio, care era asigurat in cazul versiunii noastre de un radio CD cu MP3 a carui magazie putea "inghiti" pana la 6 CD-uri.

Instalatia de climatizare automata a facut fata cu brio toropelilor mioritice din aceasta perioada, singurul dezavantaj al sistemului fiind pozitionarea sa. Faptul ca butoanele de reglare a temepraturii si ventilatiei sunt pozitionate mult prea jos face dificila utilizarea lor.

Pentru cei mai comozi dintre dumneavoatra Citroen ofera si o serie de comenzi pe volan pentru cruise control si pentru sistemul audio. Si fiindca tot am ajuns la capitolul pilot automat, merita sa laudam ideea instalarii unui asemenea sistem dar sa criticam modul sau de functionare.

C-Crosser dispune de un buton pentru accelerare, unul de "inghetare" si mentinere a vitezei si unul de anulare a comenzii anterioare. Am fi considerat mult mai utila folosirea unui buton care sa ajute la decelerare si nu unul de "cancel". Raspunsul mult intarziat al butonului de accelerare este iarasi un dezavantaj al cruise-control-ului.

Siguranta la bordul lui C-Crosser este asigurata de cele sase airbaguri pentru sofer si pasager, sistemul ASR, banalele ESP si ABS dar si centurile de siguranta pretensionate pentru toate cele sapte locuri.

 

Cuplu motor din belsug 

C-Crosser-ul de care noi ne-am folosit era echipat cu un motor diesel de 2.2 litri Hdi capabil sa dezvolte 160 de cai putere si un cuplu motor de 380 de Nm. Daca stam sa ne gandim ca unui SUV sau crossover ii sunt necesari minim 300 de Nm iar C-Crosser dispune de 380 Nm, atunci putem spune ca francezii au avut grija de aproape tot. Asta cel putin teoretic.

Pentru ca practic C-Crosser se simte cam greoi, cam anevoios atunci cand urci o panta cu inclinatie mare sau cand vrei sa pleci mai repede de la semafor. Cuplul motor se simte relativ devreme, de la 2000 de turatii, iar cei 160 de cai de la 4000 de rpm. Daca incerci insa sa te obisnuiesti vei reusi sa storci tot ce-i mai bun din SUV-ul francez.

Nu va asteptati insa la performante deosebite, fiindca vorbim de un SUV pentru oameni normali fara inclinatii catre un sofat sportiv sau apucaturi de piloti.

Sprintul de la 0 la 100 de km se realizeaza in 9.9 secunde iar viteza maxima este de 200 de km/h.

Resursele sunt cuplate la o cutie manuala cu sase trepte care dezamageste prin imprecizia schimbatorului si prin treptele foarte lungi. Trebuie sa recunoastem ca pe parcursul testului ne-am incurcat in treptele de viteza foarte "confuze" si am zabovit ceva cu levierul in mana pana cand "l-am potrivit". In rest putem spune ca masina se simte bine chiar si in treapta a sasea de viteza unde este destul de prompta chiar si atunci cand vitezometrul indica peste 150 de km/h.

 

 

Dilema: 4WD sau 2WD 

Cutia de viteze manuala poate transmite cei 160 de cai ambelor punti sau doar celei din fata in functie de preferinte. Pentru aceasta, soferul dispune in habitaclu de un selector al tractiunii, care ii permite sa opteze intre rularea 2WD si 4WD.

Care sunt avantajele si dezavantajele ambelor moduri de functionare? In primul rand, atunci cand selectezi 2WD si intentionezi sa calci mai violent pedala de acceleratie ar trebui sa stii un lucru foarte important: masina pierde foarte mult din aderenta si volanul trage dreapta. Deci uitati demarajele in tromba daca va ganditi la un C-Crosser.

Bineinteles, in modul 4WD nu veti mai avea asemenea probleme dar nici nu veti simti aceeasi zvacnire. Castigati stabilitate dar primiti in schimb si aproximativ 0.5 litri de combustibil la 100 de kilometri. Media consumului creste de fiecare data cand folositi tractiunea integrala.

E bine sa va ganditi la 4WD atunci cand abordati viraje stranse pentru ca dimensiunile mari ale SUV-ului si garda mare la sol pot crea un caracter supravirator atunci cand rulati doar cu 2WD. Suspensiile C-Crosser-ului sunt foarte confortabile pe drumurile accidentate din Romania, fie ca este vorba de asfalt sau macadam insa in viraje nu insufla o siguranta prea mare in abordarea lor, cel mai bun prieten in aceasta situatie fiind tractiunea integrala.

 

 

Consum real acceptabil 

Am amintit mai sus de cresterea consumului in modul de rulare 4WD dar nu am specificat pana acum ce cantitate de combustibil a indicat computerul de bord montat pe C-Crosser. Citroen anunta in fisa tehnica a masinii ca SUV-ul consuma 9.5 litri la 100 de km in mediul urban, 5.9 litri la 100 de km in mediul extraurban, in timp ce media este de doar 7.2 litri/100 km.

Cum probabil va asteptati, consumul real nu a coincis cu cel anuntat de producator, desi recunoastem ca nici nu am incercat sa rulam economic. Mai exact, in mediul urban C-Crosser a consumat aproximativ 11 litri/100 km in timp ce in mediul extraurban, pe autostrada, la o viteza constanta de 130 de km/h, consumul a fost de 8 litri/100 de km. Pe un drum national insa, acesta scade la 7.5 litri/100 de km.

 

 

Un pret pentru aproape toate buzunarele

Pretul de pornire al primului SUV din istoria Citroen este de doar 27.726 de euro, un pret corect pentru o masina mare care nu te lasa la greu si care ofera sapte locuri confortabile. Versiunea entry-level este echipata cu un propulsor pe benzina de 2.4 litri si ofera clientilor o echipare standard foarte bogata, care include printre altele ESP, climatizare automata, geamuri electrice fata-spate, cruise control si senzori de lumina.

Versiunea testata de noi a fost C-Crosser Exclusive cu un motor de 2.2 litri HDi, al carei pret este de 35.841 de euro cu TVA. In concluzie C-Crosser este un SUV mai mult decat abordabil la pret, spatios, confortabil si echipat foarte bine chiar si in versiunea standard.

Nu ne-a placut

  • Cursa imprecisa a schimbatorului
  • Aderenta scazuta la demaraje bruste

Ultimele teste

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru