Drivetest Dacia Lodgy

1.5 Diesel Turbo (dCi) 109CP Man6 Laureate 7STR
Dacia Lodgy zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 19.09.2012
Imbatabil

Lodgy este o surpriză plăcută. Primul monovolum al mărcii româneşti şi, totodată, primul model Dacia construit integral în afara ţării. Pe lângă asta, Logdy are şapte locuri reale, motoare diesel economice şi o transmisie cu şase trepte suprinzător de reuşită.

De parcă aceste atribute nu ar fi suficiente, Lodgy este cu câteva mii de euro mai ieftin decât cel mai apropiat rival, chiar dacă este echipat cu toate dotările opţionale disponibile.

Trebuie să fii iraţional să spui că Lodgy nu este o ofertă bună sau un model competitiv, deoarece monovolumul din Tanger are o serie de calităţi incontestabile. Singura problemă a acestui model, pe lângă scorul EuroNCAP şi unele finisaje, este legată de apetitul scăzut al românilor pentru monovolume.

Din fericire, piaţa din Europa este matură de suficient timp încât să vadă ceea ce oferă Lodgy, iar asta va fi suficient pentru a asigura volume de vânzări pentru acest model.

Dacia Lodgy
1.5 Diesel Turbo (dCi) 109CP Man6 Laureate 7STR

  • Pret de pornire 9.500 €
  • Pret model testat 15.750 €
  • Taxa auto 150 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Am testat Lodgy în versiunea 1.5 dCi cu 110 CP şi transmisie manuală cu şase trepte. Pentru moment, gama Dacia nu are o automată în ofertă, dar manualele oferite de constructorul român devin din ce în ce mai bune. Încă de la Duster aveam o timonerie scurtă şi precisă, iar acest lucru nu a dispărut odată cu Lodgy. De data aceasta, treapta întâi este etajată ca la orice alt automobil, nefiind necesar un "artificiu" pentru teren accidentat, ceea ce ne pune în faţa primului model Dacia cu o transmisie manuală cu şase trepte în sensul adevărat al cuvântului.

Transmisia este etajată destul de bine şi reuşeşte să exploateze resursele unităţii 1.5 dCi într-un mod plăcut. Sigur, dacă doreşti economie maximă de carburant sau agilitate, trebuie să schimbi treptele destul de des, dar acest lucru este dictat de nivelul de putere şi de gabarit, pe care îl întâlnim la orice model din segment cu o motorizare echivalentă. Lodgy oferă reprize corecte pentru nivelul său de putere, iar motorizarea este silenţioasă până la 3.000 rpm.

Sigur, avem deja tradiţionalele nemulţumiri, cum ar fi lipsa unor motorizări ceva mai potente în gamă, lipsa unei transmisii automate, lipsa unui sistem Start-Stop sau măcar a unui indicator de schimbare a treptei. Dar toate acestea vin cu un preţ mai mare pentru clientul final, care ar putea să-l facă să aleagă altceva. Ceea ce sfidează scopul iniţial al maşinii.

Consum

Lodgy 1.5 dCi 110 CP are un consum mediu de 4.4 litri la sută. Valoare foarte bună dacă ne uităm la concurenţii săi, care tind să consume mai mult carburant în regim mixt, justificat de faptul că toţi oferă mai multă putere şi mai mult cuplu. Dar, dacă ne uităm doar la cifre, doar Renault Grand Scenic facelift în versiunea 1.6 dCi Energy cu Start-Stop reuşeşte să-i egaleze consumul lui Lodgy. Spre comparaţie, versiunea 1.5 dCi a monovolumului de la Renault are un consum mixt de 4.9 litri la sută. 

În mediul urban, Lodgy 1.5 dCi are un consum declarat la 5.3 litri la sută, în timp ce consumul extraurban este declarat la 4.0 litri la sută. Fără Start-Stop, este aproape imposibil să atingi consumul declarat de constructor în mediul urban cu majoritatea modelelor de pe piaţă. Chiar şi atunci, trebuie să conduci într-un regim economic şi să fii foarte atent la tot ce se întâmplă în trafic, pentru a anticipa tot ce se întâmplă la semafor şi în intersecţii.

În cadrul testului nostru, am obţinut un consum de carburant cuprins între 8 şi 8.8 litri la sută în regim urban, cu instalaţia de climatizare pornită. Consumul scade puţin sub această valoare odată cu decuplarea instalaţiei de climatizare, dar acesta variază mai mult la mila traficului, deoarece risipim prea mult carburant la semafor.

Consumul în regim extraurban variază între 4.5 şi 5.0 litri la sută dacă respectăm limitele de viteză şi încercăm să abordăm un stil de condus economic. În cazul în care situaţia se agită, consumul urcă puţin peste cinci litri la sută. Pe autostradă, la 120 km/h în treapta a şasea, turometrul afişează 2.000 rpm, iar computerul de bord înregistrează un consum de 5.9 litri la sută.

Performanţe

Dacia Lodgy 1.5 dCi are nevoie de 11.6 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h şi poate să atingă o viteză maximă de 175 km/h. Cu excepţia lui Logan 1.6 16v, versiunea de 110 CP a lui Lodgy este cel mai rapid model disponibil în gama Dacia.

Masa redusă a lui Lodgy în raport cu cea a rivalilor aduce un avantaj semnificativ, doar două modele cu nivel de putere echivalent fiind mai rapide decât Lodgy de la 0 la 100 km/h. Chevrolet Orlando 2.0D, în versiunea de 131 CP cu transmisie manuală, are nevoie de 10 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, în timp ce Renault Grand Scenic facelift 1.6 dCi are nevoie de 11.1 secunde. Modele precum Citroen C4 Grand Picasso 1.6 HDi, Ford Grand C-Max 1.6 TDCi 115 CP şi Volkswagen Touran 1.6 TDI 105 CP au nevoie de peste 12 secunde pentru 0-100 km/h, cu toate că acestea pot să atingă o viteză maximă superioară.

Interior

Dacia Lodgy a fost o surpriză plăcută în materie de habitaclu. Am avut ocazia să urc în modelul de serie încă de la lansarea de la Salonul Auto de la Geneva, când am ocupat pe rând, cu entuziasm, toate locurile din dotare. Şase luni mai târziu am urcat la bordul lui Lodgy cu aceleaşi intenţii. De data aceasta, am împărţit experienţa cu încă şase prieteni, pentru a-l explora pe Lodgy la maxima sa capacitate. Cei de la Dacia nu s-au încurcat când au spus că există o versiune cu şapte locuri a lui Lodgy, toate scaunele fiind adecvate pentru adulţi.

Lodgy a adus o schimbare semnificativă în gama Dacia - o nouă planşă de bord. Aceasta a ajuns să fie folosită, în diverse forme, pe Dokker, Dokker Van, Logan şi Sandero, fiecare model primind o versiune uşor modificată. Spre deosebire de viitoarele Logan 2 şi Sandero 2, Lodgy are butoanele care comandă geamurile electrice pe feţele de uşi, nu pe consola centrală, chiar dacă claxonul este actionat tot prin apăsarea butonului dedicat de pe maneta de semnalizare. 

Ne-a plăcut în mod special faptul că Lodgy oferă o serie de spaţii de depozitare la bord, cu toate că nu am înţeles nici până acum poza oficială care ilustrează un ananas în spaţiul de depozitare de pe bord. Ergonomia comenzilor este bună, inginerii Renault fiind concentraţi pe simplitate, iar toate elementele vitale sunt în locurile în care aştepţi să le găseşti. Scaunele pot fi rabatate destul de uşor, nefiind necesară forţa lui Schwarzenegger pentru a le muta din loc, dar sistemul de rabatare necesită folosirea ambelor mâini pentru manevrarea sa.

Portbagajul are un volum de 207 litri în versiunea cu şapte locuri, la fel de încăpător ca în cazul lui C4 Grand Picasso şi al lui Renault Grand Scenic. La acest capitol, Lodgy punctează serios în faţa lui Orlando, care oferă doar 89 de litri în configuraţia cu şapte locuri, dar are un sistem mai bun de pliere a scaunelor de pe cel de-al treilea rând.

Preţ de achiziţie

Preţul lui Lodgy este imbatabil. Pleacă de la 9.500 de euro, iar cea mai ieftină versiune cu şapte locuri pleacă de la 11.000 de euro. Cea mai ieftină versiune diesel pleacă de la 13.100 de euro cu TVA inclus. Nivelul de echipare de top, Laureate, testat de noi, pleacă de la 14.700 de euro cu TVA inclus. Cu toate echipamentele prezente pe modelul din imaginile alăturate, preţul de achiziţie ajunge la 15.750 de euro cu TVA inclus.

Cel mai apropiat rival al lui Lodgy în ceea ce priveşte preţul este Orlando, care costă 20.130 euro cu TVA inclus în versiunea diesel cu şapte locuri. Ceilalţi rivali au un preţ de achiziţie care trece de această valoare, cu toate că unii oferă un nivel superior de dotări şi o listă de opţionale mai lungă. Însă, clientul care are nevoie de ceva accesibil nu se va mai uita cu atât de multă atenţie la calitatea materialelor sau la finisaje.

Siguranţă

Cu bani puţini nu poţi să obţii performanţe. În niciun domeniu. Cu atât mai puţin la capitolul "siguranţă". Această situaţie este logică, chiar dar unii critici ai mărcii Dacia parcă nu vor să o înţeleagă. Mai mult decât atât, Renault nu a promis niciodată cinci stele EuroNCAP pentru Dacia, ci doar o gamă de automobile cinstite. Fiecare îmbunătăţire sau modificare realizată la un nou model Dacia costă, iar aceste costuri se resfrâng asupra utilizatorului final.

Însă asta nu înseamnă că Lodgy nu vine cu nimic nou. Modelul este oferit cu un limitator de viteză, care le permite şoferilor să nu depăşească o viteză prestabilită fără să decupleze sistemul sau să apese pedala de acceleraţie până la fund. Sistemul a fost cerut de clienţii Dacia din Europa de Vest, iar marca românească a răspuns îndată. Întrebaţi despre un eventual sistem cruise-control, reprezentanţii concernului franţuzesc ne-au explicat că această dotare ar fi costat prea mult în plus, iar clienţii nu erau dispuşi să achite această diferenţă.

În standard găsim centuri în trei puncte pentru toate locurile, ABS cu AFU, airbag-uri frontale şofer şi pasager şi airbag-uri laterale. Sistemul ESP este oferit ca dotare opţională, lucru care o să-i aducă lui Lodgy o depunctare atunci când va fi testat de EuroNCAP. Reprezentanţii Renault se aşteaptă la cel puţin trei stele pentru Lodgy, dar nu sunt speranţe prea mari pentru obţinerea unui punctaj de patru stele.

Ţinută de drum

Da, Lodgy are ruliu în viraje. Da, manifestă o tendinţă subviratorie atunci când este forţat. Nu-i cel mai dinamic model din segment. Ok, a pretins cineva contrariul? Nu, niciodată. Tocmai de aceea, putem considera că Dacia este o marcă sinceră şi corectă, la fel cum putem să clasificăm şi comportamentul rutier al monovolumului său.

Totuşi, eşti la volanul unui monovolum şi se presupune că ai o familie. Cine ştie, poate chiar sunt cu tine în maşină. Doar nu o să ataci fiecare viraj ca şi cum ai fi pe circuit. Trebuie să fii responsabil. Tocmai de aceea, dacă stai în banca ta şi conduci Lodgy-ul civilizat, modelul construit la Tanger te răsplăteşte cu un nivel rezonabil de confort. Când forţezi nota, trebuie să te concentrezi ceva mai mult să ţii maşina pe traseul dorit.

Denivelările sunt absorbite corect dacă sunt abordate cu o viteză decentă, iar suspensia este configurată cu precădere spre confort.

Vizibilitate

Lodgy nu pune probleme de vizibilitate, deoarece are suprafeţe vitrate bine proporţionate. Monovolumul construit la Tanger împrumută oglinzile laterale de la Duster, care se dovedesc a fi suficiente şi pentru Lodgy.

Singura potenţială problemă de vizibilitate apare la nivelul montanţilor C, care ar putea să încurce şoferul în timpul unor manevre, deşi gararea cu spatele nu este o problemă. În caz de îndoieli, apelaţi cu încredere la senzorii de parcare. Ar fi fost interesantă şi o cameră video pentru marşarier, deşi această dotare nu a apărut încă în această zonă de preţ.

Tehnologie

Dacia Lodgy a fost primul model al constructorului românesc echipat cu sistem de navigaţie opţional şi cu touchscreen. Vorbim despre o unitate cu diagonala de 7 inch, dezvoltată împreună cu cei de la LG. Dimensiunile sale deosebite au eliminat cititorul de CD-uri şi au trecut direct la mufa USB. Aceasta este completată de o mufă AUX, iar împreună cu un cablu pot forma un conector pentru iPod.

Pe lângă funcţia de navigaţie, unitatea Media Nav poate să conecteze telefonul mobil al şoferului prin Bluetooth şi să permită conversaţii în modul hands-free. Sistemul de navigaţie recunoaşte străzile româneşti şi pare să răspundă destul de repede la schimbările aferente abaterii de la traseul recomandat, GPS-ul fiind capabil să ofere în câteva secunde o altă variantă de drum. Până la urmă, am reuşit să nimeresc pe toate scurtăturile abordate de obicei fără ca sistemul de navigaţie să-mi recomande să mă întorc la traseul principal.

Lista de dotări opţionale mai include şi scaune încălzite şi limitator de viteză. Despre cel din urmă am discutat la capitolul "Siguranţă", acesta fiind un element care se punctează la EuroNCAP doar prin prisma faptului că este prezent în lista de dotări.

Dacă ar fi să fim critici, încă nu există un indicator de schimbare a treptelor, iar computerul de bord nu a fost actualizat pe măsura schimbărilor de la interior. Acesta a pierdut afişajul care prezenta temperatura lichidului de răcire, iar configuraţia ecranului ar fi permis afişarea mai multor parametri.

Design

Dacia a luat oglinzile lui Duster, o parte din platforma tehnică a lui Logan, mânerele portierelor de pe Sandero şi l-a creat pe Lodgy. Când ne gândim de unde au plecat şi cât au riscat cu componente de pe atâtea modele, parcă nu ne vine să credem cât de reuşit este design-ul. Sigur, este un monovolum accesibil. Nu o să câştige niciodată vreun concurs de frumuseţe, decât dacă se luptă cu SsangYong Rodius. Dar Lodgy arată bine.

Monovolumul şi-a împrumutat ”faţa” şi altor două modele noi, Dokker şi Dokker Van, care au preluat numeroase elemente de la Lodgy. De asemenea, unele trăsături de design prezente iniţial pe Lodgy - cum ar fi grila faţă - şi-au făcut ulterior apariţia şi pe noile Logan 2 şi Sandero 2, deşi acestea sunt ceva mai subtile. Însă, la interior, influenţele sunt mai mult decât evidente.

Nu ne-a placut

  • Lipsa ESP-ului în standard
  • Unele materiale şi finisaje nu sunt de excepţie
  • Ruliu accentuat în regim alert de condus
Date tehnice - Dacia Lodgy 1.5 Diesel Turbo (dCi) 109CP Man6 Laureate 7STR
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
7
Cilindree cmc
1461
Lungime mm
4498
Putere maxima CP (rpm)
109 (4000)
Latime mm
1751
Cuplu maxim Nm (rpm)
240 (1750)
Inaltime mm
1680
Viteza maxima km/h
177
Greutate kg
1310
Acceleratie 0-100 km/h s
11.2
Ampatament mm
2810
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
207
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Dacia Lodgy

Ultimele teste

Comentarii (23)

  • Sunt multumit de Dacia in acest moment ! Este pe drumul cel bun !
    46 8
  • Din pacate aceasta dacie nu prrea mai e dacie (adica nu e facuta in Ro).
    O alta chetie de ce pe capacul de la motor nu scrie Dacia DCI ? Ce la Skoda pe motor scrie VW ...NU !

    Din pacate UE-ul are o politica care incurajeaza producatorii auto sa produca in tari extracomunitare . Exista acorduri economice cu tari gen Turcia, Maroc, Tunisia ..etc prin care nu se platesc taxe vamale.
    Asta se traduce in profit mai mare pt.. Renault. Eu zic ca fabrica de la Pitesti isi va reduce cu timpul productia si asta nu e un lucru bun pt. noi.
    29 1
  • E un pic dubioasa aceasta clasa, cea a monovolumelor, la general vorbind. Are tot 5 locuri ca o compacta obisnuita, intradevar sunt mai "aerisite", dar sa fim seriosi de cate ori ati mers 5 in masina. Nu se justifica decat varianta cu 7 locuri pentru o firma care sa fie nevoie sa se urce 7 angajati in ea. Bine, sa zicem ca merg si familiile cu 7 persoane, dar atunci ce ne facem cu cei 200 de litri de portbagaj?
    Eu cred ca e mai potrivit un break, de exemplu la aceeasi bani poti lua un Megane Sport Tourer. Acelasi nr de locuri (5), portbagaj suficient de mare, se lipeste de sosea ceea Lodgy sau orice alt monovolum nu face, mult mai agila, e mai usor de parcat,habitaclul se incalzest mai repede iarna....etc. Pe cand la un monovolum pot sa zic doar ca am impresia ca merg cu microbuzul si am mai multe spatii de depozitare in care sa pun pixuri.
    24 9
  • Un articol scris bine, care caracterizeaza corect monovolumul Dacia. Nu inteleg totusi consumul de 8% urban. Mi se pare mult pt 1.5 DCi. Probabil ca s-a obtinut cu 7 oameni in masina si in conditii de drive-test (plus AC-ul care este specificat si in articol), pt ca altfel cifra mi se pare mare si nu cred ca in conditii normale de utilizare poate fi atinsa. Din pacate Dacia sufera in continuare la capitolul finisari, desi "lufturi" am mai vazut si pe la altii constructori, mai de fite :).

    P.S.: Dacia produce in Maroc pt ca nu ar fi avut capacitatea necesara sa produca atatea modele in fabrica de la Mioveni.
    13 1
  • Pai atat consuma. Am mers cu Duster acelasi motor singur in masina si vara cu aer in trafic in Bucuresti a sarit de 10 consumul. Nu, nu am avut talpa grea :) Si masina e si rodata cativa 10 de mii de km. Consumuri de 5-6 urban (Bucuresti) nu atingea decat motorul dci de 65 de cai.
    9 2
  • @ADM - doar nu te astepti s se aplice logica in aceasta poveste?
    1. Avem o masina cu consum mic.
    2. Avem o masina cu 7 locuri
    3. Avem o masina cu un portbagaj imens.

    Logica spune ca nu poti avea decat o calitate dintre cele trei ... Marketingul spune ca Lodgy le are pe toate trei uitand sa mentioneze ca nu simultan.
    11 4
  • adm@unkle
    Foarte dubios este ca Sebastian Toma afirma ca piata din europa este mai matura. Nu inteleg de ce daca te spargi in mini-microbuze esti mai matur. Oricum e plina Europa de o gramada de oameni care "o ard hippy" in tot felul de dubite.Eu zic ca ai au si alt stil de viata, merg in chapinguri, dorm in masina, tracteaza rulote, iar multi poseda o asa masina numai pentru depalsari extraurbane, in oras folosesc ori clasa mini ori scutere sau biciclete. Roamanii nu prea isi permit decat o singura masina, care e si de oras si pt exterior, si trebuie sa incapa in fata blocului.
    14 7
  • Cum zice si der mai sus, ma astept si eu dupa 13 ani de la preluare Dacia sa aiba mai multa independenta si asta s-ar traduce si prin a scrie Dacia pe capacul motorului, mai ales ca unele chiar sunt facute la Pitesti. In rest go go Dacia, abia astept teste cu noile Logan si Sandero.
    4 1
  • adm ori esti un pusti de liceu ori nu ai luat bac-ul si culegi struguri... piata matura nu se refera la varsta cumparatorilor... doamne fereste ce oameni.. dar aici e vorba de putina logica nu de cunostinte. daca scria pubilc matur atunci aveai dreptate. sa speram ca graba e de vina :)
    4 4
  • Motor modern ? :))) cand oare ?!
    Ce atarna senzorul ala aiurea pe langa priza de aer ?
    4 5
  • @adm: logica de 2 lei. daca ai nevoie sa transporti 7 adulti + bagaje iti iei un portbagaj de plafon, simplu. fa asta cu o compacta.
    4 6
  • @zteleai
    Nu mai bine iti iei o remorca?, macar stai linistit in privinta spatiului si e si cam la acelasi pret.
    6 6
  • E fainuta, am vazut-o si eu la dealer.
    Un lucru e sigur: pe masina NU mai scrie "by Renault" chiar daca pe capacul motorului inca mai apare Renault macar nu mai e asa vizibil :)
    5 1
  • la fel ca si renault si dacia face masini din ce in ce mai urate
    peste vreo 2-3 generatii o sa ne propuna o masina ca o cutie de papuci
    4 7
  • Cand vad si eu o Dacie cu 5 stele Euro NCAP ca la Seat sau Skoda de exemplu.Toate Renault-urile au 5 stele numai caruta de Dacie e amintita de frantzuji , mandri, cu un posibil 4 stele.RUSINE Renault (de 10 ani)ptr politica pe care o faceti cu o marca romaneasca indragita de toti!!!!!
    1 1
  • ................si sa nu uit, avem TOUCH-SCREEN....super tare frate....le aveam pe toate rezolvate numai asta lipsea!!!!
    1 1
  • @A M_C: Care 4 stele, a luat 3! Uite aici: http://www.incont.ro/auto/dacia-la-ultimul-crash-test-cat-de-sigur-este-noul-model-si-cum-s-a-descurcat-concurentul-numarul-1-al.html! Pai vroiati sa fie mai sigura decat Scenic, care are un pret de fugi?
    3 0
  • o alta porcarie nascuta la renault
    1 0
  • @der
    in Maroc sunt construite doar pentru Africa!
    pentru piata europeana sunt facute in Romania, la noi langa Pitesti, am si asistat la productia unei dacii lodgy
    3 0
  • joegiorgica
    avem un lodgy ca cel prezentat in test,,! puncte bune: motorul cum trage,,,spatiu,pozitie volan!,,puncte slabe,,,,,scartie plasticurile pe spate la denivelari,viteza mica,instabila la curbe mai in forta, prima revizie 480 ron[cu reducere clienti fideli],,,,filtru polen,,,,un "carton amarat...dar f scump!..vrei cotiera la reprezentanta pus? 580 ron......si consumul e mai mare decat cel oficial,,cu mult! oras 7..8,,[singur] afara nu am reusit sub 5 oricat de dool am mers,,,si legal
    0 0
  • La Mioveni nu s-a realizat niciun Lodgy, niciodata.
    ace baga in ele...
    0 0
  • adivio2001
    Salut joegiorgica. Poti sa-mi spui si mie ce a intrat in cei 480 ron la prima revizie? la mine au cerut 720 ron. Multumesc.
    0 0
  • @ztele pai dupa logica ta imbatranita cred ca mai trebuie si o remorcuta dupa Lodgy si cred ca gata avem o masina de familie la gaarit de autocar:):):):):)
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru