Drivetest Ford Ka (2008-2016)

Ford Ka (2008-2016) zoom
de Mircea Meșter
Vineri, 10.04.2009
The italian job
Ford Ka este produs in acelasi loc, pe aceeasi linie de montaj si cu aceleasi piese cu care este creat Fiat 500. Daca 500 este un hit prin faptul ca a renascut o legenda si aduce emotie in gama Fiat, Ford Ka pare fratele ceva mai sters al acestuia. Una peste alta, decizia de impartire a costurilor i-a daunat modelului Ford, care apare in fata publicului in aproape aceeasi forma (cel putin interioara) prin care a reusit sa se impuna 500. Cireasa de pe tort: un motor comun, dar 100% italian. Ford Ka este salvat de la identificarea cu 500 de pretul ceva mai scazut si de designul exterior cu accente Kinetic.

Motor / Transmisie

Motorul diesel de 1.3 litri TDCI este un alter ego al unitatii Multijet de acelasi litraj si putere. Practic, singurul element schimbat de pe acesta este sigla, care se transforma din Fiat in Ford. In aceste conditii, cu un propulsor care si-a facut veacul prin gama Fiat si Opel si care a confirmat faptul ca e fiabil, alegerea pare naturala. Cutia cu cinci trepte este bine etajata, fiind si ea trecuta prin focurile unei intregi generatii de modele italiene. In principiu, motorul diesel de 75 de cai poate fi alegerea perfecta pe un astfel de model. Nu este foarte puternic, insa poarta cu el seva celor 145 Nm disponibili inca de la 1500 rpm. Adica are zvac (in limita bunul simt) atunci cand tragi de el. Una peste alta, nota le apartine italienilor. Si ideii de cost sharing.

Consum

Datele oficiale ale constructorului ne fac cunostinta cu un motor extrem de cuminte din punctul de vedere al setei de motorina: 3.7% pe sosea, 5.2% in oras. Totusi, realitatea tinde sa contrazica destul de crunt aceste cifre, desi rezultatul final este unul acceptabil. Am rulat Bucuresti-Constanta si retur pe autostrada, incercand sa mentin o viteza constanta de 115-120 km/h. Consumul a fost de 5.1 litri/100 km. In oras, Ka 1.3 TDCi urca pana la 6.5 litri/100 km. In comparatie cu cei 5.3 litri inregistrati in testul de sosea cu versiunea pe benzina de 1.2 litri, motorul diesel pare a avea o mica problema din acest punct de vedere.

Performanţe

Viteza maxima indicata de constructor este de 161 de kilometri pe ora iar acceleratia 0-100 are loc in 13.1 secunde. Nu am masurat cu fidelitate aceste cifre, insa le confirmam. Daca viteza maxima poate sa urce chiar mai sus decat atat, este cert ca masina are zvac atunci cand pornesti cu acul turometrului la 1500-1700 rpm, zona in care cuplul iti devine aliat. Senzatiile nu sunt exagerat de dinamice, insa faptul ca masina cantareste cu putin peste o tona are o mare importanta in contextul dat. Insa nu trebuie sa uitam faptul ca vorbim de un Ka simplu, fara pretentii. Oras si atat. Nota de trecere.

Interior

Interiorul este locul in care colaborarea cu Fiat isi pune amprenta cel mai vizibil. Aranjarea comenzilor pe bord este aceeasi ca la Fiat 500, care la randul sau este preluata direct de pe Fiat Panda. Ford a incercat sa o dreaga alegand o forma ceva mai angulara a butoanelor si comenzilor de pe bord, insa cei familiarizati cu notele estetice ale italienilor se vor simti ca acasa si in noul Ka. Un lucru pozitiv este faptul ca, desi ne aflam intr-o masina de segment mini, inaltimea plafonului nu reprezinta o problema nici macar pentru persoanele cu inaltime medie spre mare. La capitolul parti mai putin pozitive amintesc pozitia la condus, radioul stock de pe bord dare aminteste de epocile trecute si butoanele de volum care trebuie apasate repetat sus/jos in lipsa unei comenzi circulare mult mai recomandate. Calitatea materialelor nu este un punct forte al noului Ka, chiar daca asamblarea acestora nu lasa de dorit. Un plus evident fata de Fiat 500 este marimea portbagajului, care este cu 20% mai voluminos decat al "fratelui" italian: 224 versus 185 litri. Iar asta se simte la nevoie.

Preţ de achiziţie

Ford Ka este cu 600 de euro mai ieftin decat Fiat 500 daca luam ca termeni de comparatie versiuni identice ca nivel. Din datele oficiale pe care le avem, italianul recupereaza insa la capitolul dotari, fiind ceva mai bogat decat fratele sau. Daca marim insa imaginea si luam in considerare ceilalti reprezentanti ai segmentului, Ka se claseaza undeva in partea superioara, avand pretentii din acest punct de vedere. Problema care se pune este simpla: clientii lui Ka il vor compara cu fratele sau italian sau cu celalalte modele de oras disponibile la aceasta ora pe piata? Daca diferenta e facuta de design, e clar ca cele doua modele fac partea din alta liga fata de competitori. Insa functionalitatea si pretul primeaza aici. In plus, Ka nu are imaginea si istoria lui 500.

Siguranţă

Ford Ka nu a fost inca testat de organizatia independenta EuroNCAP pentru a ne face o idee despre calitatile sale de "umbrela" in caz de urgenta. Insa, in standard, Ford Ka vine cu doar doua airbaguri, cele frontale, indiferent de versiune. Airbag-urile laterale si cele de tip cortina sunt optionale. Exista un sistem ABS disponibil inca de la versiunea de baza. Si cam atat.

Ţinută de drum

Ford Ka este facut pentru a rula prin oras. Principalele sale atuuri sunt dimensiunile, fapt care primeaza in fata oricaror alte argumente. Iar faptul ca unul dintre criteriile de punctare ale testelor Automarket este reprezentat de Tinuta de drum nu poate decat sa ii faca rau modelului Ford si oricarui model de oras in general. Ne vom rezuma insa la o comparatie in segment, analizand Ka dupa modul in care se comporta comparativ cu adversarii sai principali. Suspensiile lui Ka sunt destul de dure pentru un model de oras, fiind identice cu cele ale lui Fiat 500. Astfel, la trecerea peste sine de tramvai sau la abordarea mai grava a unei gropi din asfalt, Ka va face sa simtiti ca traiti cu adevarat. Evident, aceste masinute au fost create pentru orase in care calitatea asfaltului nu reprezinta o problema majora, astfel ca proiectantii nu trebuie luati la rost catusi de putin. Asta pentru ca, pe sosea, minionul model Ford se descurca acceptabil la provocarile ceva mai "abrupte" ale ego-ului celui de la volan. Repet sfatul meu: nu uitati, totusi, ca va aflati intr-o masina lunga cat o canapea ceva mai incapatoare.

Vizibilitate

Manevrele cu spatele se vor dovedi o adevarata corvoada daca nu obisnuiti sa utilizati oglinzile laterale si cea centrala atunci cand cuplati marsarierul. Asta pentru ca montantii posteriori foarte grosi, care reprezinta practic o continuare a plafonului inspre stopurile alungite pe lateral, impiedica o privire larga asupra obstacolelor din jur. Nici montantii parbrizului nu dau pe dinafara de subtiri, insa formele alese de designerii Ford il avantajeaza pe sofer. Una peste alta, apreciem vizbilitatea ca fiind una de nivel mediu. Marele avantaj al masinii este insa reprezentat de dimensiunile reduse, care elimina la maximum riscurile la manevrele de parcare.

Tehnologie

Nimic iesit din comun. Este vorba de un model de oras, insa o aplecare ceva mai atenta asupra posibilitatilor de distractie la bord nu i-ar fi facut rau modelului Ford. Ka vine, totusi, cu un radio CD cu MP3 si cu mufa auxiliara care poate fi utilizata la conectarea iPod-ului. Studiind lista optionalelor, am observat lipsa posibilitatii dotarii modelului cu un slot USB, pentru ca muzica sa nu mai fie o problema. Calitatea redarii muzicii in habitaclu este mediocra, fapt care face inutila ascultarea pieselor preferate pe autostrada, cand zgomotele produse de rulare devin evidente. Pentru 250 de euro puteti insa sa alegeti un kit audio cu sase difuzoare si subwoofer care ar trebui sa rezolve partial aceasta problema.

Design

Punctul forte al noii generatii Ford Ka. Modelul de clasa mini al celor de la Ford atrage priviri atat in oras, cat si pe sosea, devenind imediat o curiozitate. Formele sale sunt atrag mai mult femeile decat barbatii, publicul feminin fiind clar tinta numarul 1 al modelului. Pana la urma, formele armonioase ale exterioarului salveaza impresia generala lasata de calitatile intrinseci ale masinii, reusind sa transforme noul Ka intr-un obiect dezirabil in anumite contexte. Cum ar fi o iesire in oras sau un drum zilnic spre birou.

Ultimele teste

Comentarii (6)

  • giroc20
    comapratie cu fiat grandepunto
    5.3L/100 in oras pentru varianta pe benzina? ce e asta, o gluma sau o greseala??? Apoi, am condus acest motor pe un Fiat GrandePunto. La turatii joase (sub 1700 turatii/minut) este mort, in special la plecarea de pe loc. Poti apasa pedala al podea si nu se intampla nimik pana nu atingi cel putin 2000 de ture. Deci nu inteleg cum va placut voua acest motor. Ca si consum, pe autostrada (viteze de 130-150 cu rare portiuni de 100, dar si varfuri de 170km/h) masina a consumat 5.5L/100 km. In oras (Sainte-etienne) consumul a fost de max 6, iar combinat (25% oras restul afara, dar mers nu f constant si cu maxim 90, ca deh, au multe sense giratorii unde trebuie sa incetinesti). Ca si consum mi s-a parut destul de ok, tinand cont ca i-am dat si super talpi cu schimbat in intervalul 3500-4000 ture.
    1 0
  • Momoleinen
    modelul din test este diesel (1.3 tdci=1.3 multijet) care are cuplul maxim pe la 2000rpm
    oricum oamenii au dreptate - e un fiat 500 cu ceva design de ford
    cine vrea o masina mica adevarata, sa incerce noul Ford Fiesta
    2 0
  • Fiat
    A intrat FIAT cam prin toti, perversi italienii astia. Oricum, sa cumperi Ford si sa-ti dea Fiat e la fel cum ai cumpara Lamborghini si sa-ti dea Audi R8.
    2 0
  • Andrei
    Mda :)
    Adica faptul ca Ford face motoare de tot cacatul, faptul ca de abia isi mai vand masinile pentru ca sunt niste dezastre si faptul ca americanii sunt in faliment... este vina italienilor nu? Cumperi Ford si iti da Ford. Ca Ford nu mai are idei si apeleaza la Fiat asta este problema lor.

    Intr-o zi o sa fie numai masini mici pe sosea in marile orase. Trebuie sa asteaptam ca oamenii sa-si mai schimbe perspectiva. Poate sa mai invete ca anumite lucruri trebuie sa dispara sau sa se schimbe.
    4 0
  • neinteresant Ka!
    Nu cred ca se poate compara cu Fiat 500, bine doar din pdv al performantelor. Datorita istoriei lui Fiat 500, as conduce cu cea mai mare placere unul, caci masina aia e mai mult un accesoriu de moda decat o masina. (ex. scuterele Vespa) Ford Ka e o rusine, arata jalnic, nu e de mirare ca nu atragea privirile barbatilor, poate daca am fi toti vreun Mircea Solcanu, glumesc:P
    0 1
  • kim_vl
    Foarte interesant
    Pt. mine noul Ka e foarte interesant. Sigur, Fiat 500 e o masina mai chic, mai de fitze, dar Ka e superior atat la spatiu interior cat si la portbagaj si e mai ieftin la aceleasi motorizari. Pacat ca nu exista un motor pe benzina un pic mai puternic (un 80 CP cred ca ar fi fost suficient). Cu toate astea insa, o Corsa D in 3 usi 1.2 benzina (80 CP, 16v, distributie pe lant, scut motor) e mai ieftina decat oricare din cele de mai sus, ceea ce nu e prea in regula mai ales pt. noul Ka. Deci pana nu vine cu pretul sub Corsa D noul Ka nu renteaza. Povesti de genul "masina nou lansata" nu tin. Ce daca e new entry ?
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru