Drivetest Honda Jazz Hybrid (2011-2014)

1.3 i-VTEC 88CP CVT Elegance
Honda Jazz Hybrid (2011-2014) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 22.10.2014
Înapoi în viitor

Honda a fost primul constructor de automobile care a lansat un hibrid de segment B pe piaţa din Europa. Planificarea produsului a făcut ca lansarea lui Jazz Hybrid pe piaţa din România să aibă loc la trei ani de la debutul modelului pe Bătrânul Continent, aşa că este timpul să aflăm cum se comportă modelul în raport cu singurul său rival, Toyota Yaris Hybrid, lansat înaintea acestuia în România, dar după el în Europa. Complicat, nu-i aşa?

Jazz Hybrid a preluat aspectul exterior al facelift-ului aplicat în gama Jazz în 2010, fiind prezentat în acelaşi ani la Salonul auto de la Paris. Sistemul hibrid este şi el preluat de la alt model Honda, fiind vorba despre unitatea IMA (Integrated Motor Assist) lansată iniţial pe Insight. La vremea debutului său pe piaţă, era cea mai ecologică maşină cu transmisie automată oferită în segmentul B, pentru că emitea 104 grame CO2 pe kilometru, dar apoi a venit Toyota Yaris Hybrid cu ale sale 85 grame CO2 pe kilometru şi i-a luat acest titlu. În plus, Jazz a fost primul hatchback hibrid de segment B care se putea bătea de la egal la egal cu subcompactele diesel de pe piaţă de la vremea respectivă şi să le şi învingă.

Din nefericire, lansarea tardivă a lui Jazz Hybrid îl aduce pe acest model la doar câteva luni distanţă de momentul în care va debuta următoarea generaţie a lui Jazz, deja prezentată în versiune de pre-serie în această toamnă la Paris. Între timp, Toyota a ajuns deja să lanseze succesorul lui Yaris Hybrid, ceea ce nu face decât să mărească diferenţa de vânzări la nivel de hibrizi dintre cei doi producători la nivel european, pentru că rivalii de la Toyota apucă să vândă o maşină cu specificaţii superioare, aferente generaţiei următoare, în acelaşi timp în care Honda comercializează un model prezentat în urmă cu mai mulţi ani.

Dar acest test nu va fi unul de adio, pentru că Honda Jazz Hybrid a fost lansat în România în luna octombrie a anului 2014, deci ne putem aştepta să-l vedem disponibil la vânzare pentru cel puţin unul-doi ani din acest moment. Aşadar, să-l descoperim pe Jazz Hybrid şi să aflăm ce ştie el să facă încă din 2011.

Honda Jazz Hybrid (2011-2014)
1.3 i-VTEC 88CP CVT Elegance

  • Pret de pornire 19.456 €
  • Taxa auto O €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Honda a reuşit să înghesuie aproape toate componentele trenului de propulsie al unui Jazz "normal" sub capotă, lăsând doar acumulatorul sistemului hibrid să ocupe altă poziţie. Sub portbagajul de 300 de litri, mai exact. Japonezii au reuşit să facă o maşină hibridă care să nu taie din portbagaj şi să nu fie semnificativ mai grea decât modelul pe care este bazată, diferenţa dintre un Jazz hibrid şi unul standard fiind de mai puţin de 100 kilograme.

Motorizarea i-VTEC de 1.3 litri şi 88 CP şi omologul său electric de 14 CP livrează resursele roţilor din faţă prin intermediul unei transmisii CVT care simulează şapte trepte în modul manual. Acesta din urmă este acţionat doar la cuplarea modului "S" al transmisiei şi la apăsarea padelelor de pe volan.

Cumva, Honda a reuşit să-i imprime un caracter dualist unui hibrid care are în total sub 100 CP (puterile celor două motoare se adună parţial, în sarcină maximă fiind disponibili doar 98 de cai), maşina putând să fie silenţioasă şi economică în modul D, cu funcţia ECO activată şi cu un şofer atent, sau să fie oarecum fâşneaţă când este comutat modul S şi acceleraţia e apăsată "cu sete".

Sigur, nu trebuie să vă imaginaţi că maşina rupe şoseaua când comuţi modul Sport şi apeşi tare acceleraţia, rezultatul acestei acţiuni fiind urcarea acului turometrului la puţin peste 6.000 rpm, un pic de gălăgie la interior şi creşterea progresivă dar sigură a vitezei, însă putem să vă spunem că maşina se ”simte” mai rapidă decât ar fi trebuit să fie un hatchback de clasă mică echipat cu transmisie CVT şi cu un motor de nici 90 CP.

Motorul electric nu propulsează de unul singur maşina aproape niciodată, cei 14 CP din dotare nefiind suficienţi pentru a mişca 1.2 tone, dar acesta poate să reducă semnificativ efortul pe care îl depune unitatea cu ardere internă. Asta înseamnă că nivelul de zgomot resimţit la interior este foarte redus pe întreaga durată a călătoriei, iar vibraţiile sunt inexistente. Tranziţia de la momentul în care motorul cu ardere internă este oprit şi cel în care porneşte la loc şi invers este imperceptibilă dacă nu urmăreşti turometrul şi nu eşti atent doar la chestia asta. Sistemul de frânare împacă şi el foarte bine reutilizarea energiei cinetice cu asistarea hidraulică, tranziţia dintre cele două fiind mai lină şi mai bine reglată decât la alţi hibrizi de pe piaţă pe care am apucat să-i încercăm până acum.

Dacă urmărim cu atenţie indicatorul de stare al sistemului hibrid, putem observa că nivelul de asistenţă oferit de motorul electric variază de la o clipă la alta, soluţia Integrated Motor Assist încercând să împingă de la spate motorul cu ardere internă cât mai mult, dar fără a-şi consuma resursele din acumulatorul de energie electrică.

Consum

Honda anunţă un consum mixt de 4.5 litri la sută pentru Jazz Hybrid. Asta înseamnă o valoare de 4.6 litri în mediul urban şi de 4.4 litri la sută în mediul extraurban. Spre comparaţie, Toyota Yaris Hybrid anunţă 3.7 litri la sută în regim mixt. Singura menţiune pe care o putem face aici este că Yaris a venit la un an pe piaţă după ce a fost lansat Jazz Hybrid, dar este destul de clar avantajul modelului de la Toyota în această bătălie a cifrelor.

În comparaţie cu o compactă diesel, valorile obţinute de Jazz Hybrid nu sunt mai bune, dar măcar reuşeşte să învingă alte compacte cu motorizări alimentate cu benzină şi echipate cu transmisie automată.

În cadrul testului nostru, cu aerul condiţionat în funcţionare în permanenţă, consumul urban s-a situat între 7.5 şi 8.5 litri la sută, în condiţii de trafic aglomerat şi de rulare în ritmul traficului. Când oraşul s-a golit şi ceilalţi şoferi au plecat la culcare, am reuşit un consum de 4.8 litri la sută în Bucureşti. Părăsind oraşul, am obţinut un consum de 5.2 litri la sută fără să depunem niciun fel de efort, doar prin respectarea normelor legale de viteză şi prin apăsarea atentă a pedalei de acceleraţie.

Pe autostradă, rulând constant cu 130 km/h în treapta a şaptea pe modul manual, consumul s-a stabilizat la 7.3 litri la sută. Tot acolo am fost fascinaţi de modul în care sistemul hibrid variază nivelul de asistenţă asigurat de unitatea electrică în timp ce viteza rămâne constantă. Practic, în loc să accelereze motorul cu ardere internă pentru a menţine constantă viteza selectată de şofer prin tempomat, sistemul celor de la Honda foloseşte motorul electric pentru a creşte viteza de rulare, îl activează şi dezactivează după necesităţi şi îi variază intervenţia pentru a reduce cât mai mult necesitatea unităţii cu ardere internă.

Din păcate, nu am reuşit să mergem deloc cu unitatea cu ardere internă oprită complet, sistemul IMA preferând să o ţină pe aceasta la aproximativ 1.000 rpm şi să se folosească de motorul electric şi de transmisia CVT pentru deplasarea la viteze mici. Aceasta este şi principala diferenţă dintre un mild hybrid şi un full hybrid, cel din urmă fiind capabil să propulseze maşina doar cu motorul electric, chiar şi pe câteva zeci, sute sau mii de metri.

Performanţe

Honda Jazz Hybrid este mai rapidă la acceleraţia 0-100 km/h decât omologul său cu propulsie convenţională şi transmisie manuală, Jazz 1.2. În timp ce fratele său de 90 CP şi cu transmisie manuală are nevoie de 12.5 secunde pentru a accelera până la 100 km/h, Jazz Hybrid face acelaşi lucru în 12.1 secunde. Diferenţa de viteză maximă între cele două modele este de numai 2 km/h, Jazz Hybrid fiind capabil să atingă 175 km/h. Fratele de 100 CP al lui Jazz Hybrid, echipat tot cu transmisie CVT, este semnificativ mai rapid până la sută şi la capitolul viteză maximă, cu 11.4 secunde până la sută şi 182 km/h viteză maximă.

Toyota Yaris Hybrid, principalul competitor, are un timp 0-100 km/h mai bun, de 11.8 secunde, în timp ce viteza maximă este limitată electronic la 165 km/h. Rivalii de la Toyota au un motor electric mult mai puternic în dotare şi un acumulator de capacitate mai mare, care le permit un nivel superior de asistenţă electrică şi posibilitatea propulsării maşinii doar cu forţele unităţii electrice.

Interior

Interiorul lui Jazz Hybrid nu este cu mult diferit de cel al versiunii convenţionale, existând modificări notabile doar la nivelul ceasurilor de bord. Asta înseamnă că avem un habitaclu cu aspect clasic, cu toate comenzile amplasate în mod ergonomic şi cu spaţiu suficient pentru toţi pasagerii. Nu există niciun element extravagant la bord în afară de plafonul panoramic, un accesoriu la care am fi renunţat în favoarea altor materiale pentru feţele de uşi, pentru butoanele care le echipează şi pentru un aspect mai modern al părţii centrale a bordului. 

Jazz a fost orientat mai mult ideea de a oferi cât mai mult loc la interior, fiind evident efortul inginerilor de a maximiza spaţiul disponibil în fiecare colţişor. Maşina pare mai mare decât te-ai aştepta odată ce te urci la bord, iar asta se aplică şi în spate, datorită podelei joase şi a plafonului înalt. Feţele de uşi nu sunt capitonate cu cel mai moale plastic din istorie, dar sunt suficient de subţiri încât să poţi găzdui trei pasageri în spate fără ca aceştia să fie nevoiţi să-şi ţină mâinile strânse la piept pentru că n-au loc de coate, de exemplu. Aspectul practic al acestei maşini este cu atât mai evident cu cât are un portbagaj de 303 de litri în condiţiile în careundeva pe sub spaţiul de încărcare e înghesuit şi un acumulator electric, iar bancheta spate beneficiază în continuare de sistemul Magic Seats, ceea ce înseamnă plierea rapidă şi uşoară şi formarea unei podele plate. În urma acestei mişcări, spaţiul de încărcare disponibil atinge 831 de litri.

Scaunele din faţă sunt confortabile şi au o tapiţerie plăcută la atingere. Suportul lateral nu este impresionant, după cum este cazul la multe modele din segmentul B. Pe de o parte, nici nu e nevoie de prea mult suport lateral, pentru că nu atacă nimeni viraje la limită cu un hibrid de clasă mică, iar scaunele profilate mai sportiv ar fi tăiat din senzaţia de spaţiu pe care ţi-o asigură Jazz în prezent. Honda ne-a arătat că poate să facă o maşină cu interior simplu care să fie totuşi competitiv în segment prin elemente diferite de artificiile de design la care apelează alţi producători.

Preţ de achiziţie

Honda Jazz Hybrid a fost lansat în octombrie 2014 pe piaţa din România şi are un preţ de listă de 19.450 de euro cu TVA inclus. Ca se să scuze că a lansat maşina la trei ani distanţă pe piaţa din România faţă de Europa de Vest, Honda oferă modelul Jazz Hybrid alături de un discount de aproape 2000 de euro, ceea ce îi reduce preţul de listă la 17.500 de euro.

Problema apare atunci când îl comparăm cu un Toyota Yaris Hybrid echivalent ca echipări, al cărui preţ de listă este de 17.400 de euro cu TVA inclus. În plus, Toyota îl oferă pe Yaris şi în mai multe versiuni de echipare, ceva mai sărace în echipări, care pleacă chiar şi de la 15.000 de euro, cum este Yaris Terra HSD.

Aşadar, strict din punctul de vedere al preţului, Honda Jazz Hybrid nu este cea mai ieftină opţiune din segment.

Siguranţă

La testarea din 2009, Honda Jazz a primit cinci stele de siguranţă la EuroNCAP. De atunci şi până în prezent, caroseria modelului nu a trecut prin schimbări suficient de importante încât să necesite o testare suplimentară, iar versiunea hibridă poate să se mândrească liniştită cu rezultatul omologului său cu sistem de propulsie convenţional.

După cum putem vedea şi din fişa detaliată furnizată de EuroNCAP, nivelul de protecţie asigurat de Jazz este clasificat la 78% pentru ocupanţii adulţi, 79% pentru copii şi de 60% pentru pietoni. Nivelul de echipamente de siguranţă activă este notat la 71%.

În materie de siguranţă pasivă, Jazz Hybrid are două airbag-uri frontale, două airbag-uri laterale şi airbag-uri cortină. La capitolul siguranţă activă, maşina bifează ABS, sistem de control al stabilităţii, sistem de control al tracţiunii, sistem de asistenţă la urcarea în pantă şi EBD. Desigur, centurile faţă sunt pretensionate, portierele au elemente din oţel de înaltă rezistenţă la interior pentru protecţia pasagerilor şi sistemul ISOFIX de fixare a scaunelor pentru copii este şi el prezent.

Testele EuroNCAP au concluzionat că habitaclul a rămas stabil în urma impactului frontal şi lateral, iar coloana de direcţie nu s-a clintit nici ea în urma impactului. Nivelul de protecţie asigurat a fost bun pentru toate testele cu excepţia impactului lateral cu un stâlp, unde a fost criticată protecţia asigurată toracelui, unde au fost înregistrate forţe peste normele clasificate drept sigure de EuroNCAP, dar reprezentanţii organizaţiei nu au insistat prea tare pe acest aspect, semn că nu era vorba despre o abatere majoră de la norme.

Ţinută de drum

De obicei, când un model primeşte o variantă hibridă, aceasta are o direcţie mai moale decât modelul original, o suspensie ceva mai moale şi se ”simte” mai greu. Iar cum Honda Jazz nu a fost niciodată cel mai sportiv model din segment, versiunea hibridă a acestuia nu ar fi trebuit să aducă elemente plăcute în discuţie.

Dar japonezii ne-au surprins aici, au întărit bara anti-ruliu faţă şi au echipat maşina cu bielete de direcţie mai groase. Rezultatul este o direcţie plăcută în conducere, care oferă un nivel rezonabil de feedback fără să fie greu de manevrat. Suspensia oferă un nivel ridicat de confort, amortizând destul de bine denivelările obişnuite de pe şoselele româneşti, în timp ce ruliul caroseriei este estompat destul de bine pentru un model fără ambiţii sportive.

Când începem să abordăm virajele cu mai mult aplomb, maşina se dovedeşte a fi în continuare stabilă, cu toate că direcţia este puţin prea moale pentru cei care au ambiţii serioase în materie de sportivitate. Suspensia este evident configurată pentru familişti şi asigurarea unui nivel de confort cât mai bun, dar Jazz Hybrid nu se face de ruşine când îi ceri să meargă mai repede.

Vizibilitate

Jazz are un set de oglinzi bine cuprinzătoare şi proporţionate corect în raport cu caroseria, iar vizibilitatea bună a maşinii este asigurată de felul în care este înclinat parbrizul frontal, alături de suprafeţele vitrate generoase. Montanţii A nu încurcă şoferul datorită existenţei unui set de geamuri mai mici în interiorul acestora, iar montanţii B şi C nu sunt nici ei deranjanţi la ieşirea din parcări sau la manevrele cu spatele.

Opţional, sistemul de navigaţie include şi o cameră video de marşarier, care asistă şoferii la efectuarea manevrelor de parcare cu un nivel suplimentar de precizie.

Tehnologie

Senzori de ploaie, senzori de lumină, oglinzi încălzite, reglabile şi pliabile electric, aer condiţionat cu reglare automată, radio CD cu MP3, AUX şi mufă USB, tempomat, geamuri electrice şi închidere centralizată. Nu sunt foarte multe dotări tehnologice, dar ai tot ce îţi trebuie într-o maşină modernă, fie ea hibridă sau nu. Am fi dorit un sistem de pornire fără cheie, să simţim până la capăt avântul tehnologic al lui Jazz Hybrid, dar suntem nevoiţi să ne împăcăm cu o cheie briceag pentru primul hatchback hibrid de clasă mică oferit de Honda.

În raport cu rivalii din segment, Jazz nu aduce nimic special la acest capitol, iar interfaţa sistemului audio, oricât de simplu ar fi aceasta de folosit, nu este tocmai modernă. Am apreciat faptul că tempomatul este accesibil doar de la apăsarea unui buton, cel de +/- de pe partea dreaptă a volanului, o soluţie inteligentă de la Honda care te fereşte de apăsarea unui buton suplimentar pentru a activa acest sistem. Dezactivarea acestuia se face de la un alt buton, montat tot pe volan. Din nefericire, Pe Jazz este prezent şi un limitator de viteză, util în statele europene înţesate cu radare care te taxează pentru fiecare kilometru care depăşeşte limita de viteză stabilită pe segmentul respectiv.

Interfaţa USB a sistemului audio este asigurată printr-o mufă inestetică introdusă în partea inferioară a consolei centrale.

Design

Versiunea hibridă a lui Jazz este modificată discret în raport cu felul în care arată maşina standard. Avem o grilă faţă schimbată subtil printr-un plastic transparent care înglobează sigla Honda, o bară de protecţie restilizată pentru reducerea coeficientului aerodinamic, alte stopuri şi câteva sigle care subliniază faptul că Jazz-ul din imagini este un hibrid şi nu o maşină obişnuită.

Honda nu a simţit nevoia să le scoată ochii şoferilor din jurul tău cu faptul că eşti la volanul unui hibrid, iar asta este un lucru bun, deoarece înseamnă că hibrizii încep să devină ceva normal şi nu mai este o chestie atât de "extraterestră" să ai o maşină hibridă. Din păcate, aspectul exterior al lui Jazz are deja patru ani de la restilizare, iar asta nu-l avantajează prea mult pe model, indiferent de versiunea sa de motorizare.

Japonezii au prezentat deja un prototip al următoarei generaţii Jazz în luna octombrie, la ediţia din acest an a Salonului Auto de la Paris, respectivul model fiind aşteptat să debuteze în versiune de serie undeva în decursul anului 2015. Până atunci, Yaris Hybrid reuşeşte să fie varianta mai agresivă în acest segment, mai ales că hibridul de la Toyota tocmai a primit o nouă generaţie, cu un design pronunţat.

Nu ne-a placut

  • Lansată parcă prea târziu
  • Preţ în raport cu singurul rival din segment
  • Design-ul exterior şi interior nu este tocmai futurist
  • Consumul de carburant poate fi depăşit de un diesel echivalent fără prea mari eforturi
Date tehnice - Honda Jazz Hybrid (2011-2014) 1.3 i-VTEC 88CP CVT Elegance
Motor electric
Putere CP
14
Cuplu Nm
78
Motor termic
Putere CP (rpm)
88 (5800)
Cuplu maxim Nm (rpm)
121 (4500)
Tip motor
Linie
Cilindree cmc
1339
General
Combustibil
Benzina + electric
Lungime mm
3900
Viteza maxima km/h
175
Latime mm
1695
Acceleratie 0-100 km/h s
12.1
Inaltime mm
1525
Tractiune
fata
Greutate kg
1234
Cutie viteze tip / trepte
A
Ampatament mm
2500
Nr. usi
5
Volum rezervor litri
40
Nr. locuri
5
Volum portbagaj litri
303
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Honda Jazz Hybrid (2011-2014)

Ultimele teste

Comentarii (10)

  • 7,3 pe autostrada si intre 7,5 si 8,5 in oras in conditii normale. La un pret de 2 Loganuri TCe care consuma mai putin? Ha!
    13 2
  • Ok, tehnologia hibrida e scumpa, dar ce-i cu motorul ala de aspirator? Doar 14 cai, cam putin, ca si cum ai ruga o babuta sa-ti dea un branci la plecare. Mai bine pt 2000 euro in plus puneau un motor mai mare si poate o baterie putin mai puternica, care sa faca o diferenta cat de cat fata de modelul normal.
    10 0
  • Citroenul Cactus pe care l-ati testat adineaori ar avea un consum mixt mai bun, ii cu vreo 200 de kg mai usor si ii mult mai mare, spatios si practic, la acelasi pret.
    10 1
  • zero barat
    N-o spun in sensul:" bah, Geta-i sormea ,bah..."!!sau pe intelesul tuturor"a mea-i mai buna sau cel putin la fel" ci doar ca sa faceti o comparatie.
    Fiat Albea,1.4mpi/ Ploiesti-Bucuresti(Unirii) si retur cu "dop" (dimineata la dus)doar de la Mc Donalds Otopeni. Consum mediu 5,4L/100km , mers regulamentar.
    2 3
  • Credeti ca vor vinde mai mult de 3 masini in Romania?
    5 3
  • Si totusi de unde ati scos 4.1 puncte? Mai mult de 2.5 nu prea merita...
    6 4
  • Cei din service chiar trebuie să fie ingineri, pe bune.
    Mai dă-le în... de tocătoare de bani.
    2 0
  • redalert
    da
    2 0
  • momentan hibridele nu sunt atat de dezvoltate sa merite in fata unui diesel.
    3 1
  • Ce de habarnisti in tara asta si totusi Romania este in ca cat pana peste cap.
    Cum naiba.
    2 7

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru