Drivetest Jeep Grand Cherokee (2011-2013)

3.0 TD 241CP Limited 4WD auto
Jeep Grand Cherokee (2011-2013) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 12.10.2011
Test de masculinitate

MASH a fost unul din serialele care ne-a marcat pe toţi cu umorul său de calitate şi personajele savuroase. Hawkeye, Margaret Houlihan, Klinger sau Radar sunt rolurile care au dat culoare unuia dintre cele mai urmărite seriale din lume. Mi-a rămas bine întipărit în minte un episod în care Radar îşi expediază prin poştă un Jeep al armatei, vehiculul emblematic al Războiului dintre cele două Corei, intrat în istorie pentru robusteţea sa.

Săptămâna trecută am rememorat acel episod în timp ce urmăream, din canapeaua de acasă, un documentar despre maşinile Regelui Mihai, prezentat la televiziunea publică. Majestatea sa, un adevărat colecţionar şi cunoscător al maşinilor clasice, păstra în garaj două Jeep-uri din al doilea Război Mondial pe care le "meşterea" el însuşi.

Regele a scos la plimbare unul dintre Jeep-uri pe un drum forestier, în semn de rememorare, timidă ce-i drept, a trecutului în care maşina se afunda în noroiul cleios sau traversa râuri de peste jumătate de metru.

La două zile după documentar, aveam să simt pe propria-mi piele greutatea numelui Jeep.

Jeep Grand Cherokee (2011-2013)
3.0 TD 241CP Limited 4WD auto

  • Pret de pornire 43.000 €
  • Pret model testat 46.100 €
  • Taxa auto 941 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Am făcut cunoştinţă cu marca americană într-unul dintre cele mai importante modele din istoria brandului: Grand Cherokee, un SUV născut în 1993, ajuns acum la a patra generaţie. Modelul se vinde şi în la noi în ţară, adus oficial de importatorul Autoitalia. Modelul este, practic, primul contact al românilor cu rodul colaborării dintre Fiat şi Chrysler. Dacă luăm în calcul şi motorizarea testată de noi, este clar că vorbim de o încrucişare a celor două entităţi.

Sub capotă am ascultat tonalitatea unui diesel, dezvoltat de Fiat Powertrain Tehnologies pentru a se bate cu celelate unităţi de 3.0 litri aflate în prezent pe piaţă. Motorul livrează 241 de cai putere la 4000 de rotaţii şi garantează un cuplu motor de 550 Nm, disponibil devreme, încă de la 1800 de rpm. Izolat bine fonic, propulsorul se dovedeşte a fi suficient de potent pentru maşina care cântăreşte aproape 2.5 tone. Ajută mult aici cuplul motor, care îşi arată utilitatea mai ales în teren accidentat, unde dă senzaţia de resurse nelimitate.

Din păcate, alături de unitatea V6 se află o transmisie automată cu 5 rapoarte, care nu impresionează nici prin răspunsul prompt şi nici prin liniaritate.

Consum

Pentru a putea ţine piept actualei oferte de motoare diesel din segment, Fiat trebuia să dea naştere unui V6 care să fie deopotrivă puternic şi economic. Motorul de 241 de cai promite 10.2 litri în mediul urban şi doar 7.2 litri în afara acestuia.

Noi am încercat temperamentul dieselului mai întâi prin Bucureşti, unde ne-am trezit în faţa unei cifre descurajante: 14.5 litri la 100 de kilometri, cu climatizarea în funcţiune. Am ieşit apoi din capitală către Valea Doftanei şi, fără a depăşi limitele legale de viteză, am reuşit un consum extraurban de 10 litri/100 de kilometri, cu mult peste cel anunţat de producători.

Dacă e să ne rezumăm strict la ceea ce găsim în fişa tehnică, Grand Cherokee este mai economic decât Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D, Nissan Pathfinder V6 şi decât Hyundai ix55, însă este bătut fără drept de apel de Volkswagen Touareg.

Performanţe

Ajungem şi la performanţe, unde Jeep nu îşi propune să te dea pe spate, însă îţi garantează un impuls puternic la plecarea de pe loc şi o senzaţie plăcută atunci când capul ţi se izbeşte de tetieră.

În rest, Grand Cherokee are nevoie de 8.2 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h şi poate garanta celui din spatele volanului o viteză maximă de 202 km/h. Raportat la concurenţă, Grand Cherokee stă chiar bine. Este depăşit din nou de Touareg, dar se dovedeşte mai rapid decât Pathfinder, Pajero şi ix55.

Interior

Cuvântul cel mai potrivit pentru interiorul lui Grand Cherokee este primitor. Totul păstrează un aer conservator, aerisit şi sobru, presărat pe alocuri cu o serie de elemente care încearcă să îţi inducă un aspect premium.

Din păcate, plasticul planşei de bord şi al consolei centrale este complet neprietenos, solid şi rece. Aspectul este salvat de inserţia din lemn de ulm sicilian (o altă influenţă italiană), care îmbracă o porţiune de bord. Nici finisajele nu excelează, în spatele volanului ascunzându-se unele imperfecţiuni ale îmbinărilor.

Din fericire, ergonomia este bună şi reprezintă un punct forte al modelului. Cu condiţia să vă obişnuiţi cu comanda ştergătoarelor pe partea stângă, comună cu cea a semnalizatoarelor. În rest, accesul la cele mai importante funcţii ale maşinii este extrem de facil.

Nu putem să nu remarcăm stilul american şi la interior. Nu ne referim la design, ci la obiceiul constructorului de a scrie citeţ şi fără loc de interpretări funcţia unor butoane. Practic, totul este presărat cu simboluri pe care le poate înţelege toată lumea: chiar şi poporul american.

Spaţiul interior este generos, atât pe locurile din faţă cât şi pe cele din spate. Cinci pasageri şi bagajele lor pot încăpea fără probleme în Grand Cherokee şi al său portbagaj de 782 de litri.

Preţ de achiziţie

Jeep vine cu trei variante pentru publicul din România. Prima, cea de bază, dispune de acelaşi motor diesel, însă cu doar 190 de cai putere. Preţul său este de 43.000 de euro cu TVA. Versiunea testată de noi, cu 241 de cai putere, va scoate din buzunarul publicului autohton 46.100 de euro. Pentru această sumă însă, lista de dotări va fi una extrem de bogată, gata să-i satisfacă şi pe cei mai pretenţioşi.

Dacă ne uităm la concurenţă, observăm că toţi au preţuri de pornire mai mici decât Jeep, cu excepţia celor de la Volkswagen. Totuşi, dacă luăm în calcul versiuni similare celei testate de noi, cu putere şi dotări echivalente, lucrurile stau puţin diferit.

Un Touareg V6 TDI de 240 de cai pleacă de la 47.553 de euro. De cealaltă parte, Nissan Pathfinder V6, cu 230 de cai putere, ajunge să coste nu mai puţin de 54.680 de euro, cu mult peste Jeep Grand Cherokee. Chilipirul segmentului rămâne Hyundai ix55, care în echiparea de top a motorului V6 DSL costă numai 35.581 de euro. În aşteptarea noii generaţii Pajero, actualul SUV Mitsubishi scoate din buzunar până la 48.710 euro pentru versiunea de top.

Siguranţă

Grand Cherokee vine echipat cu o mulţime de sisteme menite să garanteze siguranţa celor cinci pasageri. Lista de dotări include în standard airbaguri frontale, laterale, cortină şi pentru genunchii şoferului, tetiere anterioare active, centuri cu pretensionare şi limitator de sarcină.

La capitolul elemente de siguranţă activă, americanul propune ESP, ABS, control al tracţiunii, control al obiectului remorcat şi sistem anti-rostogolire. Nu lipseşte funcţia de asistenţă la plecarea din rampă.

Cu toate acestea, EuroNCAP a acordat doar 4 stele modelului Jeep. Marea problemă pentru SUV-ul american este prinderea scaunelor. Şinele pe care se montează scaunele faţă aproape s-au rupt la impactul frontal. Ca rezultat, manechinul nu a lovit corect airbagul şi a atins cu capul volanul. La testul de protecţie pentru pasagerul copil, manechinul a lovit cu capul faţa interioară a uşii. Un alt minus este faptul că airbagul faţă nu poate fi dezactivat.

Ţinută de drum

Când spui Jeep te gândeşti automat la un vehicul capabil să abordeze orice traseu off-road. performanţele americanilor au rezonat atât de puternic cu ideea de teren accidentat, încât vreme de mulţi ani, în România, numele companiei a fost asociat cu toate modelele care prezentau o gardă la sol ceva mai înaltă (cunoaştem toţi folosirea populară a cuvântului "jeep").

În cazul lui Grand Cherokee, tradiţia s-a păstrat. SUV-ul dispune de dimensiuni generoase şi prezintă un apetit dezvoltat pentru off-road, mulţumită unghiurilor largi de atac, degajare şi trecere. Garda la sol favorizează şi ea abordarea unor trasee cu dificultate medie. Condiţia esenţială pentru o experienţă de neuitat este înlăturarea spoilerului anterior din plastic, care nu prezintă nici măcar rol estetic.

Sistemul de tracţiune integrală Quadra Drive II vine să completeze capacităţile off-road, selectorul tipului de teren pe care rulezi fiind o invenţie utilă şi lesne de înţeles de către oricine. Fie că alegi să rulezi pe piatră de râu (cum am făcut-o noi), pe nisip, pe zăpadă sau pe noroi, sistemul de tracţiune integrală repartizează corect cuplul către roata cu aderenţă maximă.

Pentru situaţii extreme, prin care nu am trecut din păcate, puteţi selecta modul de rulare 4WD Low, care garantează o modelare eficientă a resurselor motorului pentru depăşirea unei situaţii în care aderenţa aproape că lipseşte pe ambele punţi.

Pe asfalt, Grand Cherokee se dovedeşte a fi o maşină confortabilă, care filtrează foarte bine neregularităţile mulţumită suspensiei pneumatice, independente cu braţ dublu oscilant pe faţă şi multi-link pe spate. Din păcate, nu lipseşte ruliul, extrem de deranjant în viraje.

Vizibilitate

Jeep Grand Cherokee nu impresionează prin dimensiunile suprafeţei vitrate, însă nu pune mari probleme de vizbilitate. Deşi este o maşină destul de mare, Grand Cherokee se bucură de o cameră pentr marşarier, care te poate ajuta atunci când trebuie să strecori monstrul de 2.5 tone în parcarea strâmtă a unui centru comercial.

Montanţii posteriori îţi vor crea uneori probleme, însă le vei depăşi cu ajutorul tehnologiei mai sus amintite. Oglinzile laterale şi luneta sunt atât de generoase încât nu vei avea probleme de adaptare nici atunci când cineva s-a jucat cu poziţia scaunului tău.

Tehnologie

Grand Cherokee se vrea a fi vârful de lance al ofensivei Jeep în Europa. Drept urmare, era oarecum normal să vedem pe SUV-ul din Detroit un pachet tehnologic impresionant şi foarte atractiv. Americanii încearcă să momească publicul european cu un sistem multimedia ce găzduieşte funcţii numeroase.

Printre ele se numără sistemul audio Alpine, cu nouă difuzoare şi subwoofer, capabil să redea melodiile preferate, stocate fie pe CD, pe stick-ul USB, pe iPod-ul personal sau chiar pe hard-ul intern al navigaţiei.

Scaunele confortabile, reglabile electric pe opt direcţii şi echipate cu funcţie de memorie, pot fi încălzite, asemeni volanului. Tapiţeria din piele nu lipseşte, oferind un aspect premium SUV-ului.

Sistemul inteligent de alternare a fazei lungi cu faza scurtă pe timp de noapte, senzorii de monitorizare a presiunii din pneuri, încălzirea banchetei din spate, acoperişul panoramic cu trapă electrică, deschiderea electrică a portbagajului, climatizarea automată, conexiunea Bluetooth şi comenzile vocale întregesc un pachet extrem de atractiv.

Design

Jeep se adresează exclusiv clienţilor care iubesc maşinile bărbăteşti, cu spirit robust şi linii mai pătrăţoase. Grand Cherokee respiră masculinitate prin fiecare por şi încearcă să convingă un public eurpean obişnuit până acum doar cu linii frumos croite, rotunjite şi "asezonate" cu lumini LED.

Jeep refuză să creadă în asemenea elemente de design şi caută o abordare mai pragmatică dar în acelaşi timp opulentă, dacă e să ne referrm la numeroasele detalii cromate. Fără îndoială avem în faţă cel mai atrăgător Grand Cherokee din istorie, un amestec de linii echilibrate cu design tipic masculin.

Nu ne-a placut

  • Transmisia automată
  • Plasticul regăsit la interior
  • Finisajele
Date tehnice - Jeep Grand Cherokee (2011-2013) 3.0 TD 241CP Limited 4WD auto
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
V
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2987
Lungime mm
4822
Putere maxima CP (rpm)
241 (4000)
Latime mm
1943
Cuplu maxim Nm (rpm)
550 (1800)
Inaltime mm
1781
Viteza maxima km/h
202
Greutate kg
2430
Acceleratie 0-100 km/h s
8.2
Ampatament mm
2915
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
93
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
782
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Jeep Grand Cherokee (2011-2013)

Ultimele teste

Comentarii (15)

  • Marian
    Actiunea din MASH se desfasura in Coreea chiar daca se filma in timp ce era razboi in Vietnam
    7 0
  • @ Bogdan Mirica
    As vrea sa intreb de ce nu este in acelasi segment cu VW Touareg sau BMW X5, sus la rubrica "Am testat in acelasi segment". Multumesc
    16 1
  • Consum
    Pai domnu redactor cat vrei sa iti consume un tanc, cu motor de 3 litri, in Bucuresti?
    5.5 litri la suta de kilometrii mers linistit?
    Cu siguranta ca ati vrut sa vedeti si cam ce reprize are , plus trafic , plus clima ala e consumul corect!
    18 6
  • Test Drive
    Am mers si eu azi in drive-test la reprezentanta Autoitalia - Colentina si am ramas foarte placut impresionat. Mai degraba as compara noul model Grand cu X5 sau ML.
    17 6
  • Cherokee
    @jeep .De acord cu tine,e un suv foarte reusit. Parerea mea e ca noul Cherokee e peste Touareg .
    19 12
  • King
    Cand spui Grand Cherokee te gandesti la o masina puternica,impunatoare si capabilitati off-road f bune.Eu zic ca merita toti banii si e o masina care nu intra in categeoria clientilor care viseaza doar marci nemtesti.Va mai economica la anul cand va primi o transmisia ZF,8 rapoarte.
    17 5
  • Nu la subiect...
    Fara sa aiba vreo legatura cu subiectul... De 2 zile au aparut preturile pentru Romania la doua modele: Suzuki Swift Sport si Toyota Yaris nu aveti de gand sa scrieti si voi despre subiect??? :))
    6 2
  • Anonim
    Ma amuza postarile unora ca jeep sau Cherokee. Pasticul interiorului si scrumiera aia imi aduc aminte de Dacia Logan. Mai rarefiati baieti, mai rarefiati. Stiu ca nu aveti vanzari, dar totusi nu e bine sa denigrati masini din clasa asta mult mai bune.
    9 18
  • *****
    Domnule Bogdan Mirica de ce trebuie sa luati argumente fata " VW "si la acest test si la cel cu RANGE Rover fata de Touareg e asa .......pe segmetul asta VW Touareg e vrun etalon in industraia auto ,nu mai vorbim de nota pe care a primit-o 4.6
    18 5
  • @antonny
    Touareg e o masina penala la fel ca restul vw-urilor.
    24 9
  • @GRANDcheroke
    un model foarte reusit. daca va veni pe piata cu noua cutie automata, promisa pentru anul viitor, atunci are toate ingredientele sa devina un hit, nu neaparat la capitolul vanzari, dar va fi cu siguranta un etalon in clasa.
    Felicitari grupului italiano-american
    15 5
  • Credibilitate......
    Poate sa fie BMW facut in fabrica la Mercedes cu motoare de Honda cu consum de 2%, impartite ca donatie, nu pe bani, ca tot nu se aproprie de Touareg ca si punctaj oferit in teste. Trist

    Poate trebuie pus VW-ul in clasa lui proprie, daca tot nu exista alt SUV la "nivelul" lui
    12 3
  • @lexicon
    Foarte bine spus!
    ...
    6 3
  • Victor
    Eu nu pot sa imi dau seama cu reusiti voi consumurile astea uriase,eu cu o masina comparabila dpdv al gabaritului cu Cherokee dar cu un consum mai ridicat in foaia tehnica,11,5l/100 km,reusesc un consum de 13-13,5l/100 km cu aerul pornit,deci cam 20% mai mult decat imi este consumul oficial,avand in vedere traficul din Bucuresti mi se pare o cifra rezonabila,dar pana la un consum cu 40% mai mare decat cel indicat de constructor este cale lunga,probabil ca l-ati testat incarcat si cu un stil de condus ultra sportiv,dar cel mai interesant lucru mi se pare consumul extraurban cu 50% mai mare decat cel oficial,asta inseamna ca ori ati mers cu 180 ori ca ala nu a prea fost un mediu extra urban,ci probabil un drum blocat in care ati parcurs o anumita distanta in ritm de melc,cea ce este complet irelevant pentru consumul extraurbam.
    8 2
  • pentru amicii de mai sus. nu va mai agitati degeaba ca ei au un contract cu vw sa fie pupin***ii lor no.1
    10 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru