Feedback

DrivetestMINI Countryman (2010-2014)

1.6 Cooper S ALL4
Test drive MINI Countryman (2010-2014) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 14.02.2011
Fast Food
Mini este o marcă al cărui succes le este datorat modelelor mici, cu aspect retro, care se manevrează la fel ca un kart. De fapt, Mini nici măcar nu are modele mari, sau cel puţin nu avea până de curând. Noul Countryman reprezintă primul compromis al englezilor, fiind un produs ceva mai ciudat al actualului trend. La fel ca la comandarea unui meniu la un fast-food, clienţii au vrut un model "mai mare", cu "de toate". Rezultatul este vizibil - Countryman arată ca un Mini care s-a îngrăşat şi căruia i-a mai "crescut" un rând de uşi. Deloc surprinzător, a devenit cel mai bine vândut model al mărcii pe unele pieţe în 2010, inclusiv în România.

MINI Countryman (2010-2014)
1.6 Cooper S ALL4

  • Pret de pornire 21.142 €
  • Pret model testat 34.958 €
  • Taxa auto 265 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

La fel ca în cazul fiecărei versiuni Cooper S a vreunui model Mini, vorbim de un motor otto de 1.6 litri supraalimentat cu o turbină care furnizează 184 CP la 5.000 rpm. Spre deosebire de celelalte modele Cooper S, nu mai beneficiem de un mod sport care să permită furnizarea de 260 Nm în regim overboost, cuplul maxim fiind de "numai" 240 Nm la 1.600 rpm. Exemplarul testat beneficiază şi de sistemul de tracţiune integrală nedecuplabilă ALL4, dar Countryman este disponibil şi fără respectivul sistem în compania motorului amintit mai sus. Deşi este la doar 6 CP distanţă de la poziţia de lider în ceea ce priveşte puterea pe această nişă, Countryman nu se face deloc de ruşine la acest capitol şi reuşeşte să se apropie foarte mult de un Mini Cooper S în ceea ce priveşte capacităţile de accelerare şi reprizele. Situaţia se schimbă doar la demarajul de pe loc şi la viteze foarte mari, unde masa ridicată, respectiv coeficientul aerodinamic îi joacă feste şi nu îi permit să fie la fel de rapid precum fraţii săi mai mici. Transmisia manuală cu şase rapoarte a acestui model se dovedeşte a fi la fel de precisă precum ne-au obişnuit cei de la Mini, iar etajarea treptelor este în continuare potrivită. O schimbare importantă este reprezentată de eliminarea fenomenului de torque steer, ceea ce înseamnă că poţi face o plecare în forţă fără să fii nevoit să strângi şi cu dinţii de volan pentru a ţine maşina în linie dreaptă. Compromisul? Direcţia a devenit ceva mai moale decât la versiunea hatchback şi oferă un nivel mai scăzut de feedback. Revenind la motorizare, se vede cu ochiul liber intervenţia celor de la BMW aici, fiind vorba de un model foarte performant care a fost echipat cu un sistem microhibrid (Start&Stop și recuperare a energiei dezvoltate la frânare) pentru a reduce consumul de carburant.

Consum

Respectivul sistem microhibrid despre care vă vorbeam mai sus a fost dezvoltat iniţial pentru modelele BMW, dar a debutat ulterior şi în gama Mini. Desigur, nu-i nicio noutate aici, dar aportul sistemului este mai mult decât evident în cazul acestui model. Countryman Cooper S ALL4 are un consum mixt anunţat la 6.7 litri la sută. În mediul urban, consumul anunţat de britanici este de 8.2 litri la sută, în timp ce în mediul extraurban aceştia anunţă un consum de 5.8 litri la sută. Cel mai apropiat rival în ceea ce priveşte puterea, Nissan Juke 4x4 1.6 L DIG-Turbo, are un consum mediu de 7.6 litri la sută. În cazul ambelor modele, obţinerea unui consum scăzut este destul de dificilă, dar mult mai uşor de realizat în cazul lui Mini. Acest fapt îi este datorat echipării modelului britanic cu o transmisie manuală cu şase rapoarte şi cu sistemul Stop&Start amintit mai sus. Din păcate, temperaturile extrem de scăzute din această iarnă nu au permis funcţionarea sistemului Stop&Start la capacitate maximă, acesta fiind dezactivat automat la temperaturi scăzute. Rezultatul a fost o funcţionare sporadică, al cărui efect a fost totuşi vizibil. Mai precis, rularea în mediul urban într-un stil de condus economic a adus un consum de numai 8.0 litri la sută, dar valoarea consumului urcă până la 11.5-12 litri la sută, în funcţie de aglomeraţia din trafic. Estimăm că putem obţine un consum de 10 litri la sută în condiţii de aglomeraţie cu sistemul stop-start în funcţiune. La rularea pe autostradă cu o viteză constantă de 120 km/h în cea de-a şasea treaptă de viteză, turometrul afişa 3.000 de rotaţii pe minut, iar consumul mediu s-a stabilizat la o valoare de 9.3 litri la sută. În regim extraurban, consumul de carburant înregistrat în timpul testului nostru a fost situat în jurul valorii de 8 litri la sută, dar acesta poate să varieze în funcţie de viteza şi stilul de mers abordate pe respectivul segment de drum.

Performanţe

Mini Countryman este cel mai performant model din segmentul său. Fără niciun fel de discuţie. Modelul accelerează de la 0 la 100 km/h în 7.9 secunde şi poate atinge o viteză maximă de 210 km/h. Versiunea cu tracţiune faţă a lui Countryman Cooper S accelerează de la 0 la 100 km/h în 7.6 secunde şi poate atinge o viteză maximă de 215 km/h. Cel mai apropiat rival, Nissan Juke 1.6 DIG-T, este cu 0.5 secunde mai lent la accelerarea de la 0 la 100 km/h şi atinge o viteză maximă de 200 km/h. Modelul Nissan este dezavantajat de transmisia CVT în cazul versiunii 4x4, dar nici măcar versiunea 4x2 a acestui model echipat cu acelaşi motor de 190 CP nu poate să-l depăşească pe Countryman în materie de acceleraţie - timpul necesar pentru un sprint 0-100 km/h fiind de 8 secunde.

Interior

Odată intraţi în Countryman, am fost siguri că ne-am urcat într-un Mini. În cazul altor constructori, crearea unui crossover duce la un interior dubios şi total diferit de restul gamei. Călăuziţi probabil de "maeştrii nişelor" de la BMW, cei de la Mini au reuşit să facă un interior de calitate, dar cu două defecte majore. Pe de o parte, are doar patru locuri, separate de un tunel central pe care sunt montate suporturile de pahar şi un suport de ochelari, toate aceste elemente putând glisa în faţă sau în spate. Singurul obstacol care le stă în cale este cotiera şi maneta frânei de parcare. Respectivul tunel este iluminat şi poate fi colorat în altă nuanţă. Cele patru scaune sunt, practic, două seturi de scaune faţă, deci Countryman stă bine la acest capitol, iar un bonus ar fi faptul că pasagerii nu îşi mai lovesc coatele între ei. Cu toate acestea, ajungem rapid la cel de-al doilea minus al modelului - spaţiul interior. Vorbim de cel mai mare model din gama Mini, dar să nu vă imaginaţi că aveți de-a face cu un SUV. Volumul portbagajului este de 305 litri, nivel apropiat de cel oferit de o compactă sau de Dacia Sandero, în timp ce rivalii de la Nissan oferă un volum de numai 207 litri în cazul lui Juke. Spaţiul la genunchi este potrivit pentru pasagerii de maximum 1.80 de metri înălţime, asta în condiţiile în care ocupanţii locurilor din faţă nu se răsfaţă cu câtiva centimetri în plus pentru genunchi. În rest, avem un bord în stilul cu care ne-a obişnuit Mini, lucru care îi ajută pe fanii înrăiţi ai modelelor recente din ograda constructorului britanic care aveau nevoie de ceva mai mare. Chiar dacă Mini a privit apariția celor doar patru locuri ca pe un exemplu al elementului exclusiv în gamă, trecerea de pe locul din stânga pe cel din dreapta, spre exemplu, este extrem de dificilă, fiind o treabă destinată gimnaştilor. În schimb, clienţii Mini care aveau până de curând pasagerii din spate înghesuiţi într-un spaţiu claustrofobic se pot declara mulţumiţi.

Preţ de achiziţie

Cel mai ieftin Mini Countryman costă 21.142 euro cu TVA inclus în România. Vorbim de versiunea cu tracţiune faţă şi motor pe benzină de 98 CP. Versiunea diesel de 90 CP costă 22.692 de euro cu TVA inclus, iar cea mai ieftină versiune cu tracţiune integrală porneşte de la 27.156 de euro cu TVA inclus - fiind vorba de un diesel de 112 CP şi 270 Nm. În cazul exemplarului testat, vorbim de vârful gamei, care porneşte de la 29.884 de euro cu TVA inclus. Trebuie să menţionăm faptul că acesta avea anumite echipamente opţionale (Pachet Chili, interior Piele Lounge Carbon Black), care au ridicat preţul la 34.958 euro cu TVA inclus. Spre comparaţie, Nissan Juke porneşte de la 15.490 de euro cu TVA inclus pentru motorizarea de 117 CP. Desigur, aici comparăm versiunile entry-level, alese doar pentru cum arată modelul respectiv. Cei de la Mini par să fie dezavantajaţi pe hârtie, dar se bucură de materiale de calitate superioară, de unde se justifică o bună parte din diferenţa de preţ. Oricum ar fi, Countryman este un model destul de scump, dar nu avem o diferenţă foarte mare faţă de un Cooper S hatchback, fiind vorba de maximum 5.000 de euro în cazul versiunilor de top.

Siguranţă

Fiind un model premium, nivelul de siguranţă al acestui model trebuie să fie de top. Mini nu s-a jucat la acest capitol şi a realizat un model de cinci stele EuroNCAP. Nivelul de protecţie a fost evaluat la 84% pentru adulţi, în timp ce ocupanţii copii sunt protejaţi în proporţie de 83%. Pietonii sunt protejaţi în proporţie de 63%, iar nivelul de echipamente de siguranţă este cotat la 71%. Nu sunt prea multe de spus la acest capitol de această dată, Countryman fiind la categoria "regulamentar", nu la "inovator" în materie de echipamente de siguranţă.

Ţinută de drum

Atingem un subiect delicat. Foarte delicat. Care este atributul celebru al modelelor Mini, indiferent de motorizare? Comportamentul similar cu cel al kart-urilor. Al doilea atribut? Manevrabilitatea. Aspectul este abia a treia trăsătură caracteristică pentru simpaticele modele ale constructorului din Oxford. Cum este noul Countryman Cooper S ALL4 în această privinţă? Practic, stă pe muchie de cuţit. Sentimentul de kart s-a pierdut, sau cel puţin s-a schimbat cu mult faţă de versiunea hatchback, iar direcţia a devenit mai moale şi nu oferă acelaşi feedback. În schimb, manevrabilitatea se menţine la un nivel foarte bun, Countryman fiind cel mai capabil crossover pe drumuri virajate. Suspensia de tip multi-link ajută foarte mult la acest capitol, alături de garda la sol destul de redusă care împiedică abordarea traseelor off-road cu şleauri mari şi alte obstacole de acest gen. Problema dispariţiei senzaţiei de kart este foarte complicată, deoarece vorbim de elementul care i-a făcut pe unii pasionaţi ai mărcii Mini să nu dorească să mai conducă altceva vreodată. Pe de altă parte, unii clienţi se plâng de suspensiile prea dure ale lui Cooper, ei dorind, în principal, un model relativ performant care să aibă un design special. Countryman oferă acest compromis, dar face în continuare rabat la capitolul confort. Suspensia sa este semnificativ mai moale decât în cazul lui Cooper S hatchback, dar nu vorbim de un crossover cu care poţi trece peste gropi fără să simţi nimic.

Vizibilitate

În încercarea lor de a integra cât mai multe elemente de pe celelalte modele Mini, designerii britanici au preluat direct oglinzile lui Cooper, incluzând aici atât oglinda centrală de la interior, cât şi oglinzile laterale. Aşadar, avem oglinzi ceva mai mici decât am fi vrut de la acest model, acestea fiind "la limită" în ceea ce priveşte proporţiile cu versiunea hatchback a lui Cooper S. Montanţii B te încurcă şi ei în unele situaţii, dar problema se estompează în timp. Remarcăm o îmbunătăţire a vizibilităţii frontale în condiţii de soare puternic graţie parbrizului cu un unghi modificat.

Tehnologie

Mini Countryman se laudă cu un sistem de faruri bi-xenon, computer de bord, senzori de parcare, sistem de control dinamic al tracţiunii şi stabilităţii (DSC+DTC), volan sport multifuncţional îmbrăcat în piele şi alte elemente de acest gen. Nu vorbim de o revoluţie tehnologică sau de consola centrală high-tech a lui Juke, ci de strictul necesar cu "ceva în plus" pentru clienţii de Countryman. Ei vor decide dacă acest pachet este suficient sau vor un crossover funky high-tech, care să nu fie atât de apropiat de segmentul premium.

Design

La acest capitol, situaţia este din nou problematică pentru Countryman. În timp ce Mini Cooper este un model care poate fi clasificat ca având un look retro garantat, crossoverul derivat din acesta arată neobişnuit. Pe de altă parte, nu arată atât de trăznit precum Juke şi încă are o legătură cu gama Mini. În mod incredibil, cei de la Mini au reuşit să integreze trăsăturile lor de design pe un model mai mare fără să le strice, dar Countryman nu va fi câştigătorul vreunui concurs de frumuseţe auto.
Date tehnice - MINI Countryman (2010-2014) 1.6 Cooper S ALL4
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
4110
Putere maxima CP (rpm)
184 (5500)
Latime mm
1789
Cuplu maxim Nm (rpm)
260 (1730)
Inaltime mm
1561
Viteza maxima km/h
210
Greutate kg
1455
Acceleratie 0-100 km/h s
7.9
Ampatament mm
2595
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
47
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
450
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre MINI Countryman (2010-2014)

Ultimele teste

Comentarii (4)

  • Nu stiu cati cunosc ca Mini, alaturi de Land Rover, MG , in total grupul Rover a fost cumparat de BMW si apoi au vandut Lend rover celor de la ford , MG si Rover le-a vandut altor britanici, BMW alegand sa ramana cu MINI astea in 1994 pana in 2000 cand le-a vandut.
    1 0
  • cooper
    Ce clasa de calibru , soul , c3 ,juke(jooke).AI tin pumnii.
    2 0
  • tomita
    un MINI mai MARE :))
    2 0
  • arata bine
    doar ca vitezometrul e un pic cam mic, in rest e ok
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru