Feedback

DrivetestMINI Countryman (2010-2014)

Test drive MINI Countryman (2010-2014) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 01.11.2012
Tuşă personală

Există tuneri specializaţi pentru fiecare marcă în parte. Pe lângă aceştia, există tunerii generalişti, care modifică mai multe mărci şi tunerii care modifică absolut orice le pică pe mână. Lumea tuningului include şi tunerii oficiali, aprobaţi de constructor alături de tunerii de casă, care oferă pachete dedicate încă din showroom.

În cazul de faţă, vorbim despre gama de accesorii John Cooper Works de la Mini şi de echipamentele care pot fi montate pe Countryman. Exemplarul din imaginile alăturate prezintă o bună parte dintre accesoriile disponibile, iar noi am încercat să aflăm cum ne îmbunătăţesc viaţa în compania lui Countryman. Dacă vă surâde ideea, dar nu vă atrage propunerea din imagini, nu disperaţi! Există accesorii pentru toate gusturile, doar să fie pe "blat" de Mini.

MINI Countryman (2010-2014)

  • Pret de pornire 21.452 €
  • Pret model testat 39.799 €
  • Taxa auto 265 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Când am auzit că vom conduce un Countryman Cooper S cu pachetul JCW, ne-am gândit la ceva modificări la motor. Câţiva cai putere în plus, măcar. N-a fost să fie. Avem tot un motor otto de 1.6 litri supraalimentat cu o turbină care furnizează 184 CP la 5.000 rpm. Exemplarul testat beneficiază şi de sistemul de tracţiune integrală nedecuplabilă ALL4, dar Countryman este disponibil şi fără respectivul sistem în compania motorului amintit mai sus. 

Transmisia manuală cu şase trepte este la fel de precisă ca şi până acum, dar exemplarul testat vine cu un artificiu la acest nivel. Vorbim despre o altă manetă a schimbătorului, care are un mulaj anatomic menit să facă situaţia mai confortabilă pentru degete. Sigur, asta nu garantează că vei schimba mai rapid treptele.

În materie de reprize, propulsorul turbo de 1.6 litri al celor de la Mini îşi face treaba la fel de bine ca şi până acum. Singura lui problemă, la nivel de cifre, este existenţa versiunii JCW "pe bune", care dezvoltă 211 CP. Partea bună este că nu ai nevoie întotdeauna de respectiva diferenţă de putere şi poţi să te bucuri la fel de bine şi de un Countryman Cooper S "normal".

Consum

Mini Countryman are un sistem microhibrid (Start-Stop şi frânare este mai eficientă graţie sistemului de recuperare a energiei cinetice) care a fost dezvoltat iniţial pentru modelele BMW şi care are scopul de a reduce consumul de carburant. Desigur, nu-i nicio noutate aici, dar aportul sistemului este mai mult decât evident în cazul acestui model.

Countryman Cooper S ALL4 are un consum mixt anunţat la 6.7 litri la sută. Consumul anunţat de britanici în mediul urban este de 8.2 litri la sută, în timp ce în mediul extraurban aceştia anunţă un consum de 5.8 litri la sută. Cel mai apropiat rival în ceea ce priveşte puterea, Nissan Juke 4x4 1.6 L DIG-Turbo, are un consum mediu de 7.6 litri la sută. În cazul ambelor modele, obţinerea unui consum scăzut este destul de dificilă, dar mult mai uşor de realizat în cazul lui Mini. Acest fapt este datorat echipării modelului britanic cu o transmisie manuală cu şase rapoarte şi cu sistemul Start-Stop amintit mai sus.

În mediul urban am înregistrat un consum situat între 8.9 şi 11.5 litri la sută. Pe autostradă, rulânnd cu o viteză constantă de 120 km/h în cea de-a şasea treaptă de viteză, turometrul afişa 3.000 de rotaţii pe minut, iar consumul mediu s-a stabilizat la o valoare de 8.8 litri la sută. În regim extraurban, consumul de carburant înregistrat în timpul testului nostru a fost situat între 6.5 şi 8 litri la sută, dar acesta poate să varieze în funcţie de viteza şi stilul de mers abordate pe respectivul segment de drum.

Performanţe

Cu excepţia versiunii JCW, Mini Countryman Cooper S este cel mai performant model cu tracţiune integrală din segmentul său. SUV-ul Mini testat de noi accelerează de la 0 la 100 km/h în 7.9 secunde şi poate atinge o viteză maximă de 210 km/h. Versiunea cu tracţiune faţă a lui Countryman Cooper S accelerează de la 0 la 100 km/h în 7.6 secunde şi poate atinge o viteză maximă de 215 km/h.

Cel mai apropiat rival, Nissan Juke 1.6 DIG-T, este cu 0.5 secunde mai lent la accelerarea de la 0 la 100 km/h şi atinge o viteză maximă de 200 km/h. Modelul Nissan este dezavantajat de transmisia CVT în cazul versiunii 4x4, dar nici măcar versiunea 4x2 a acestui model echipat cu acelaşi motor de 190 CP nu poate să-l depăşească pe Countryman în materie de acceleraţie.

Interior

Cel mai mare model din gama Mini, Countryman, are la dispoziţie numeroase posibilităţi de personalizare. În cazul de faţă avem un interior în configuraţia cu patru locuri, îmbrăcate în piele "Lounge Carbon Black". Mini oferă şi o versiune cu cinci locuri, care înlocuieşte cele două scaune din spate cu o bachetă întreagă şi elimină jumătatea din spate a tunelului central. Spaţiul la genunchi este potrivit pentru pasagerii de maximum 1.80 de metri înălţime, asta în condiţiile în care ocupanţii locurilor din faţă nu se răsfaţă cu câtiva centimetri în plus pentru genunchi.

Scaunele faţă sunt încălzite şi oferă un nivel corect de suport lateral. Acestea sunt destul de comode, iar comenzile sunt amplasate ergonomic, cu excepţia unui element: maneta care acţionează frâna de parcare. Aceasta are o formă atipică pentru Mini, iar suportul de ochelari montat sub aceasta trebuie glisat pe tunelul central pentru a putea fi folosit, ceea ce nu face decât să vă încurce dacă nu îl folosiţi niciodată. Vestea bună este că îl puteţi muta în spate sau puteţi să nu îl comandaţi deloc. Între versiunea cu patru locuri şi versiunea cu cinci locuri a lui Countryman, noi am alege versiunea cu cinci locuri, deoarece este mai practică şi foloseşte la maximum spaţiul disponibil. De altfel, faceliftul subtil anunţat de Mini pe Countryman în această toamnă rezolvă această problemă, stabilind în standard cinci locuri pentru modelul britanic.

Bagajele celor patru sau cinci pasageri (după caz) trebuie să încapă într-un fel sau altul în portbagajul de 305 litri, nivel apropiat de cel oferit de o compactă sau de Dacia Sandero, în timp ce rivalii de la Nissan oferă un volum de numai 207 litri (în cazul lui Juke). Oricum, fanii înfocaţi ai mărcii, care au mai avut cel puţin un Mini, nu se vor plânge, deoarece vorbim de cel mai spaţios portbagaj şi cel mai spaţios interior oferite vreodată de un model al mărcii britanice.

Preţ de achiziţie

Cel mai ieftin Mini Countryman costă 21.452 euro cu TVA inclus în România. Vorbim de versiunea cu tracţiune faţă şi motor pe benzină de 98 CP. Versiunea diesel de 90 CP costă 23.002 de euro cu TVA inclus, iar cea mai ieftină versiune cu tracţiune integrală porneşte de la 27.528 de euro cu TVA inclus - fiind vorba de un diesel de 112 CP şi 270 Nm.

În cazul exemplarului testat, vorbim de motorizarea pe benzină de 184 CP şi un sistem de tracţiune integrală, care porneşte de la 30.380 de euro cu TVA inclus. Preţul echipamentelor opţionale urcă valoarea facturii la 39.799 euro cu TVA inclus.

Spre comparaţie, Nissan Juke porneşte de la 15.490 de euro cu TVA inclus pentru motorizarea de 117 CP. 

Cei de la Mini par să fie dezavantajaţi pe hârtie, dar se bucură de materiale de calitate superioară, de unde se justifică o bună parte din diferenţa de preţ.

Siguranţă

Mini Countryman a obţinut cinci stele EuroNCAP. Nivelul de protecţie a fost evaluat la 84% pentru adulţi, în timp ce ocupanţii copii sunt protejaţi în proporţie de 83%. Nivelul de protecţie al pietonilor a fost de 63%, iar nivelul de echipamente de siguranţă este cotat la 71%. Nu sunt prea multe de spus la acest capitol de această dată, Countryman fiind la categoria "regulamentar", nu la "inovator" în materie de echipamente de siguranţă.

Ţinută de drum

După ceva vreme la volanul lui Countryman, ne-am obişnuit cu senzaţiile pe care ni le oferea acest model. A dispărut feeling-ul de kart, a dispărut direcţia extrem de fermă, dar au rămas capacităţile dinamice bune. În comparaţie cu un Countryman Cooper S obişnuit, exemplarul testat de noi prezintă o suspensie sport, comună cu cea a lui Countryman JCW, care are o gardă la sol redusă şi un set de arcuri şi amortizoare mai ferme, aşa cum îi stă bine oricărei suspensii sport oferite pe piaţă.

Cu jantele de 18 inch găsite în echiparea standard a lui Countryman JCW - vorbim aici despre modelul de 211 CP testat de Automarket astă vară - manevrabilitatea e la un nivel foarte bun. Însă, cu jantelşe de 19 inch ale exemplarului testat, gropile se simt diferit la bordul acestui model. Mai precis, recomandarea noastră în cazul lui Countryman este alegerea jantelor de 18 inch. În primul rând pentru că sunt suficiente pentru acest model, iar al doilea motiv ar fi faptul că maşina respectivă va fi condusă în România.

Chiar şi cu jantele de 19 inch, Countryman se manevrează bine, ruliul fiind la un nivel redus, iar sentimentul de control se menţine chiar şi în virajele mai strânse. Din moment ce mai nimeni nu va ieşi pe teren accidentat cu acest model, nu are sens să discutăm despre abilităţile sale off-road limitate dramatic de garda la sol, despre unghiurile de trecere şi de degajare prea mici pentru a fi menţionate şau despre jantele imense cu care este echipat.

Vizibilitate

Countryman nu prezintă mari probleme de vizibilitate, oglinzile relativ mici necesitând doar o mică perioadă de acomodare. Montanţii B nu sunt prea deranjanţi, iar înclinaţia parbrizului este mai practică decât cea a lui Cooper atunci când suntem puşi faţă în faţă cu lumina soarelui. În parcare, va trebui să vă bazaţi pe senzorii din dotare, care echipează atât bara din faţă, cât şi bara din spate.

Tehnologie

Pe lângă obişnuitele dotări precum blocuri optice adaptive cu xenon, cruise control, limitator de viteză, comenzi pe volan, navigaţie şi computer de bord, Countryman vine şi cu internet la bord. Acesta funcţionează prin telefonul montat în cotieră. Prin respectiva interfaţă, ai la dispoziţie internet radio, un concurs internaţional de consum al celor de la Mini şi numeroase alte aplicaţii disponibile pe internet.

Desigur, pentru toate acestea ai nevoie de un iPhone şi de un abonament cu pachet de date generos.

Design

Jante mari? Check. Dungi longitudinale? Bifat. Volan îmbrăcat în Alcantara?Avem. Ornamente din fibră de carbon? Ok, avem personalizare. Countryman arată ceva mai bine în această combinaţie, cu toate că nu toate alegerile sunt 100% pe gustul nostru.

Ultimele teste

Comentarii (3)

  • Masinuta de fata se adreseaza unei singure categorii.....celor excentrici sau ma rog.....celor cool, trandy sau fansy!
    15 4
  • A se remarca amplasarea comenzilor pt. geamurile electrice fata/spate pe consola centrala :D
    (chiar daca la Mini se doreste imitarea comenzilor din cockpit-ului unui avion)

    P.S.: Astfel de masini sunt iconice. Ori iti plac, ori ba. Mie personal mi se par pline de personalitate, masini cu care iesi foarte usor in evidenta. Ma bucur ca ati avut la dispozitie o cutie manuala, v-ati putut bucura de masina. Eu cand am condus Cooper avea automata si cutia de viteze mi s-a parut execrabila. In rest nu pot sa spun decat ca este o masina in care te simti special :)
    10 1
  • George
    Ai foarte mare dreptate C.G.C
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru