Feedback

DrivetestMINI Countryman (2010-2014)

2.0 Cooper SD ALL4
Test drive MINI Countryman (2010-2014) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 29.09.2011
Twitmobilul

- Cum adică îţi vorbeşte? Maşina vorbeşte cu tine? Şi îţi şi răspunde?
- Mă, nu-ţi răspunde, dar face mişto de tine când conduci aiurea.
- Cine, mă? Mini?
- Aham.
- Dă-mi cheile.

Cobori apoi scările redacţiei, urci în Mini Countryman Cooper SD (cel mai puternic diesel din gamă) cu 4x4 şi vezi că în cotieră ai un iPhone ascuns. Acesta comunică cu sistemul multimedia de pe bord şi realizezi că eşti conectat la internet printr-o aplicaţie care se numeşte Mini Connected. Ba mai mult, nu doar că poţi vedea statusurile celor cu care comunici pe Twitter şi pe Facebook şi că poţi chiar posta update-uri, dar eşti angrenat într-un joc prin care Minimalism - versiunea Mini a unei maşini ecologice - începe să-ţi explice cum să rulezi ca să consumi puţin. Aşa că te aşezi, apeşi butonul Power al maşinii, iar Mini te ia tare: "Welcome again. You're here sooner than we thought. Well, let's start the car and be happy. Beeeeeee Mini!".

Mdap. O maşină care-ţi vorbeşte. Să începem testul.

MINI Countryman (2010-2014)
2.0 Cooper SD ALL4

  • Pret de pornire 21.204 €
  • Pret model testat 44.250 €
  • Taxa auto 383 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Între atâtea nebunii tehnologice, uiţi că eşti într-o maşină pe care trebuie s-o testezi şi despre care trebuie să scrii. Îţi pierzi timpul scriind pe Twitter şi analizând reacţiile celorlalţi atunci când le spui că scrii din maşină. Şi totuşi, porneşti. În uralelele vocilor din bord, care te anunţă că motorul e încă rece, deci e cazul să nu apeşi pedala ca un lihnit. O iei uşor. Primul lucru pe care-l observi este că motorul este zgomotos. Foarte zgomotos. E un diesel, deci e normal să fie aşa, dar apăsarea pedalei te face să te gândeşti că undeva, sub capotă, cineva a uitat să monteze un scut de izolaţie fonică.

Dacă treci peste zgomot, însă, motorul e amuzant. Ai 143 de cai putere dintr-o unitate de doi litri, iar masa totală a maşinii nu depăşeşte 1500 de kilograme. Nu aleargă excepţional. Chiar dacă poartă sigla Cooper S, Mini Countryman diesel este mult mai greoi şi mai lent decât omologii săi mici cu care ne-am obişnuit. Partea bună e că maşina nu consumă atât de mult precum modelul amintit anterior. Deh, fiecare cu avantajele şi dezavantajele lui. Cutia? O automată cu şase trepte medie ca performanţe şi feeling. 

Consum

De obicei, pentru a nota modelele pe care le testăm la capitolul consum, ne orientăm către concurenţă şi vedem care sunt modelele relativ echivalente ca putere în respectivul segment. Ei bine, în cazul Mini Countryman Cooper SD, reperele nu există. Ar fi fost Nissan Juke, însă singura versiune cu tracţiune integrală pentru acest model este cea pe benzină de 190 de cai putere, deci una care zboară în cu totul altă galaxie. În aceste condiţii, nu ne rămâne decât să vă spunem că Mini anunţă un consum mediu mixt de 4.9 litri/100 km (5.3 urban şi 4.7 extraurban), şi că maşina a consumat în oraş, în testul nostru, 7.5-8 litri. În afară, cifrele scad până 5.5-6 litri. O fi mult, o fi puţin? Din punctul meu de vedere, cel care a dat 31.000 de Countryman Cooper SD nu se aşteaptă la consumuri demne de cartea recordurilor. În plus, e fericit că nu mai vede cifrele-monstru ale lui Cooper S. E decent.

Nu uit să amintesc de Minimalism aici. Vocea unui tip care joacă rolul motorului în peisaj îţi explică de ce ai călcat pedala prea tare, îţi arată când ai frânat prea brusc şi de ce consumi mult când tu rulezi de fapt mult prea lent. Toate astea au fost incluse şi într-un joc în care încerci să aduni cinci stele la capitolul "şofat eco". Există şi un clasament pe care Automarket l-a dat peste cap cu onor, stabilind cel mai bun punctaj între publicaţiile auto care testaseră până atunci maşina. Şi de atunci încoace, din ce înţelegem. 

Performanţe

Performanţele lui Mini Countryman se regăsesc mai ales în probele de raliu, acolo unde modelul special destinat rulării prin WRC a luat deja un podium la a doua participare. În rest, avem aceeaşi problemă: nu prea ai cu cine să-l compari pe Countryman Cooper SD. Inginerii Mini zic 9.4 secunde pentru 0-100 km/h şi o viteză maximă de 195 de kilometri pe oră. Dacă vrei mai multe, ia-ţi Cooper S (fără D), care te duce la sută în 7.9 secunde. Sau roagă-te de dealer să te invite la o etapă WRC, unde dacă te descurci poţi să rulezi în dreapta vreunui pilot consacrat pe Countryman WRC. 

Interior

Chiar dacă a crescut, Mini rămâne acelaşi model amuzant şi plin de culoare la interior. Şi când spun "amuzant", mă refer atât la "vocea" care te ia peste picior când frânezi brusc la semafor ("Come on, you lazy! You can do better than this. Or not?"), cât şi la modul plin de personalitate în care sunt aranjate comenzile de pe bord. Şi nu numai. Da, ai doar patru locuri iar între scaunele din spate e o gaură prin care vezi interiorul hayonului (deci dacă ai noroc, la o frână bruscă te poţi trezi cu vreo geantă după ceafă), dar eşti sigur că eşti înconjurat de design. Nu contează cum e pe scaunele lui Mini, pentru că ăsta e ultimul lucru la care te gândeşti când te dai cu un Countryman, dar ştiu sigur că vă vor plăcea ca formă. Modul în care ai comenzile la îndemână (după ce te obişnuieşti cu poziţionarea lor nebună) te face să te simţi într-o maşină specială. Display-ul central joacă rol de monitor al sistemului multimedia, fiind centrul acţiunii pe o maşină dotată cu internet la bord.

Chiar dacă nu sunt mare fan al faptului că vitezometrul analog e aşezat undeva unde nu priveşti decât dacă schimbi posturile radio. În sfârşit, totul este comandat printr-un joystick cu formă cel puţin dubioasă aşezat pe consola centrală. Ceva mai multă imaginaţie n-ar fi stricat, mai ales că la o maşină de peste 20.000 de euro ai putea să desenezi comenzi care să aibă formă de orice. De baobab altoit cu prun, de exemplu. Dacă vrei.

Preţ de achiziţie

Atunci când dai pe un model de segment mic peste 20.000 de euro eşti deja privit chiorâş de prieteni şi de vecini. Din fericire, cei care au ales până acum Mini s-au obişnuit cu această idee şi le pasă puţin spre deloc de vorbele din jur. În aceste condiţii, pe nimeni nu miră faptul că Mini Countryman, un model în care patru oameni stau lejer şi care poate să ajungă acolo unde niciun alt model al mărcii nu a ajuns până acum, costă şi mai mult decât atât. Dacă vrei versiunea de bază a modelului - 98 de cai benzină şi cutie manuală - trebuie să scoţi din buzunar cel puţin 21.204 euro. Pentru versiunea testată de noi, contul trebuie să fie cu vreo 10.000 de euro mai plin. Asta dacă vrei doar dotările standard ale lui Countryman Cooper SD. În rest, scoţi bani în plus pentru a avea display central, pentru cotiera cu conexiune specială pentru telefon şi pentru telefonul în sine. A, vrei şi drapelul Marii Britanii pe ici, pe colo, în punctele esenţiale? Alţi bani. Dar măcar merită. Dacă le pictezi tu, nu vor arăta niciodată atât de bine.

Siguranţă

Dacă fratele mai mic Mini Cooper a reuşit să ia cinci stele la EuroNCAP în 2007, Countryman nu avea voie să scadă sub acest nivel. Ar fi fost penibil. Iar crossover-ul britanicilor a reuşit să se ridice la nivelul maxim de notare al EuroNCAP - cinci stele - în versiunea nouă de notare, în care cerinţele sunt mai mari. Singura problemă ridicată de testele organizaţiei europene a fost cea reprezentată de potenţialele răni pe care le pot cauza la nivelul câteva bucăţi din bord care se desprind la impact frontal. În rest, ai airbag-uri la şofer, pasager, plus laterale şi cortină, elemente normale la o maşină de peste 20.000 de euro. Evident, nu lipsesc nici sistemele de control automat al stabilităţii şi al tracţiunii. În program: pneuri run-flat care îţi garantează că nu rămâi pe şosea dacă se-ntâmplă o nefericită.

Ţinută de drum

Atunci când jurnaliştii auto vorbesc de modelele pe care Mini le comercializează, expresia "kart de şosea" devine deja ubicuă. Da, Mini-urile sunt prin excelenţă modele cu suspensii rigide, destinate mai ales rulării sportive. Vrei confort? Mută-te la altă marcă. Evident, gabaritul şi dimensiunile lui Countryman şterg din impresia acută pe care ţi-o imprimau suspensiile lui Mini şi descoperi un model ceva mai orientat către familie. Nu exagerat, pentru că nu ăsta este rolul lui Countryman, dar macadamul şi drumurile mai grele sunt argumentele pentru care inginerii Mini au recalculat coordonatele suspensiilor noului lor crossover. Dacă lărgim puţin aria de selecţie şi comparăm ţinuta de drum a lui Countryman cu cea a lui Juke, de exemplu, observăm că modelul Mini rămâne "kart-ul" crossoverelor, fiind mai stabil pe viraje, dar mai puţin confortabil în oraş.

Vizibilitate

Probabil că una dintre ultimele griji pe care le-au avut inginerii lui Countryman a fost mărimea oglinzilor. De fapt, ele sunt preluate direct de la modelele mai mici din gamă, astfel că ai impresia că sunt uşor depăşite de situaţie în unele momente. Pe de altă parte, vestea bună se referă la faptul că vizibilitatea frontală este net îmbunătăţită, parbrizul de dimensiuni reduse şi aproape vertical al lui Mini Cooper fiind înlocuit de unul vizibil mai mare şi dispus ceva mai bine.

Tehnologie

Mini este primul constructor care introduce în România internetul on-board. Ştiu, pare ciudat, dar anul 2011 ne oferă posibilitatea de a sta conectaţi oriunde avem semnal la telefon. Bine, nu poţi să deschizi un browser şi să te joci Snake în reţea cu un alt nebun de prin Nicaragua, dar ai o aplicaţie pe telefon - denumită Mini Connected - care transformă display-ul central într-o zonă de joacă interesantă. Aşa cum am stabilit, prin Mini Connected avem Twitter şi Facebook, aplicaţii pe care poţi analiza statusurile scrise de cei pe care îi urmăreşti şi poţi chiar posta texte presetate. Avem Minimalism, aplicaţie care - chiar dacă sună precum un curent artistic - te ajută să nu consumi mult. Aici apar "vocile" care te întâmpină în maşină, care te învaţă cum să apeşi pe pedale dacă tu eşti haotic la acest capitol sau care îţi spun la revedere când scoţi cheia din contact. Din punctul meu de vedere, însă, cel mai util aspect al pachetului Mini Connected este Online Radio, facilitate care m-a ajutat să ascult ce gen de muzică vreau alegând una dintre cele câteva mii de staţii care livrează online. Apropo de muzică, Mini Connected îţi pune la dispoziţie 10 mixuri ambientale care-şi schimbă ritmul în funcţie de cât de rapid rulezi. Iar dacă semnalizezi, ritmul se înbogăţeşte cu câteva instrumente de percuţie care fac deliciul tău, la volan. Deci da, poţi să fii chiar şi compozitor, totul e să fii îndeajuns de fascinat încât să nu te plictiseşti de toate astea după câteva zile.

Design

Atunci când a testat Countryman Cooper S, Sebastian i-a acordat modelului britanic patru stele din cinci la capriolul Design. Este, probabil, soluţia optimă pentru a împăca atât fanii Mini care consideră că noul Countryman este o tâmpenie, cât şi fanii crossoverelor care şi-ar dori să aibă arătarea inedită în garaj. Nu voi sta să analizez toate liniile unui "Mini pe steroizi", aşa cum l-a numit un prieten care conduce în fiecare zi un Mini One, dar e clar că opţiunea de a adăuga drapelul Union Jack pune sare şi piper pe curbele modelului britanic. Una peste alta, Mini Countryman este o apariţie care atrage şi care întoarce priviri. Punct ochit, punct lovit.

Nu ne-a placut

  • Preţ piperat
  • Motor necizelat
Date tehnice - MINI Countryman (2010-2014) 2.0 Cooper SD ALL4
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
1995
Lungime mm
4110
Putere maxima CP (rpm)
143 (4000)
Latime mm
1789
Cuplu maxim Nm (rpm)
305 (1750)
Inaltime mm
1561
Viteza maxima km/h
195
Greutate kg
1470
Acceleratie 0-100 km/h s
9.4
Ampatament mm
2595
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
47
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
450
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre MINI Countryman (2010-2014)

Ultimele teste

Comentarii (11)

  • razvanbb
    Poze
    Ce ne mai plac HDR-urile :)
    0 2
  • greseala
    la Datele tehnice trebuie specificat ca este vorba de un Diesel, nu de benzina cum scrie in tabel
    1 1
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • 3 litri in plus intre consumul declarat de 5.3% si 8% obtinut de voi mi se pare mult pentru un DIESEL. Consumul de 8% mi se pare decent luand in calcul ca-i 4x4 si cutie automata, dar cum poti sa minti in halul asta sa treci 5.3 consum urban?!!
    9 2
  • ???
    inca nu inteleg de ce si-ar lua cineva asa ceva...
    8 7
  • x3
    probabil are motor de x3
    3 4
  • Motor murdar!
    Motorul e murdar din nou, poze cu adevarat "profi"!:)))
    3 6
  • @Serd aberezi
    "profi" sunt cei care le-au dat masina... e responsabilitatea lor sa livreze o masina curata interior/ exterior / compartiment motor. Automarket nu cred ca are redactori cu reflexe de geambasi sa dea o "poleiala" de suprafata doar de dragul bunei impresii...
    6 2
  • fis!
    @io, daca in timpul testelor ataci niste balti si drumuri noroioase crezi ca nu ar trebui sa cureti masina?
    De ce nu ar face poze la primire?
    Daca te respecti ca profesionist ar trebui sa ai lucrul asta in vedere.
    E ca si cum ti-ai poza chilotii murdari de c**a!
    3 4
  • daca si cu parca... faci prea multe presupuneri... astia ca tine care le stiu pe toate, in realitate nu stiu nimic
    3 2
  • Chestia cu mixurile ambientale care-si schimba ritmul in functie de cum conduci si sunetele de semnalizare integrate mi se pare ceva dragut, ceva ce un tanar ar aprecia. Si desi sunt sigur ca tot tinerii ar aprecia accesul la Facebook prin sistemul multimedia al masinii, mi se pare totusi o potentiala distractie.
    0 0
  • cosmin
    suuper masina asta!!se vede k e interventie BMW!!!!multa bft la teste!!! pt carcotasi:...turatii.ro=teste adevarate!!!!!;)
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru