Feedback

DrivetestMINI Countryman facelift (2010-2014)

1.6 John Cooper Works ALL4
Test drive MINI Countryman facelift (2010-2014) zoom
de Sebastian Toma
Luni, 10.09.2012
Autodepăşire

Când ai cel mai puternic model din segment, nu trebuie să îţi faci prea multe griji în materie de concurenţă. Mai ales când acel model activează pe un segment de nişă. Ce e de făcut însă când ai o divizie de performanţă cu multă istorie în spate, iar cel mai puternic model din segment nu-i realizat de divizia ta de performanţă, deşi îţi aparţine?

Simplu: construieşti o versiune de performanţă a respectivului model. Aşa s-a născut Mini Countryman John Cooper Works (JCW). Modelul marchează mai multe premiere pentru gama de performanţă de la Mini, incluzând faptul că este primul JCW cu patru uşi şi primul JCW cu tracţiune integrală în standard.

Ce rost are acest model în gamă? Reprezentanţii Mini spun că este o alternativă pentru clienţii care se pregăteau să renunţe la marcă din cauza spaţiului, aşa că le oferă un produs nou în portofoliu care să le satisfacă şi această nevoie.

MINI Countryman facelift (2010-2014)
1.6 John Cooper Works ALL4

  • Pret de pornire 37.572 €
  • Pret model testat 37.572 €
  • Taxa auto 270 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Până nu de curând, cel mai puternic Countryman pe care îl puteai comanda avea 184 CP. Ei bine, băieţii de la JCW au tras în stânga şi în dreapta şi au reuşit să obţină 218 CP şi 300 Nm dintr-un motor turbo de 1.6 litri. Destul de bine pentru un model de serie. Acesta vine în standard în compania unei transmisii manuale cu şase trepte, dar poate fi comandat şi împreună cu un Steptronic cu şase trepte. Tot în standard, Countryman JCW are tracţiune integrală ALL4, echipată cu un diferenţial central acţionat electromagnetic, pentru a oferi performanţe de top în orice condiţii meteo.

Fiind vorba de un motor supraalimentat, reprizele oferite de această versiune sunt foarte bune, în timp ce elasticitatea este asigurată de sistemul de injecţie directă şi de versiunea Mini a sistemului Valvetronic de la BMW. Deşi modelul începe să "tragă" încă de jos, Countryman JCW se simte cel mai bine între 2.500 şi 6000 rpm, timp în care generează un sunet foarte plăcut. Odată activat modul sport, sunetul evacuării primeşte câţiva decibeli în plus, iar motorul pare să fie mai nervos.

Ca de obicei, timoneria este plăcută, iar etajarea cutiei de viteze este potrivită. Am avut ocazia să-i măsurăm forţele lui Countryman atât pe un drum de munte, cât şi pe celebrele autostrăzi din Germania, modelul oferind un comportament dinamic foarte bun. Nu îmi este clar de ce, dar ar fi fost interesantă o versiune JCW care să dezvolte şi mai mulţi cai putere, actualul nivel fiind demn de statutul de "rachetă" pentru versiunile Coupe, Roadster şi hatchback. Parcă SUV-ul englezesc ar fi meritat câţiva cai putere în plus.

Consum

Cea mai performantă versiune a lui Mini Countryman are un consum mediu de 7.4 litri la sută. Nu-i deloc rău pentru un SUV de 218 CP echipat cu un motor otto supraalimentat. Countryman are mai multe secrete pentru a atinge acest consum. Pe de o parte, avem cilindreea relativ redusă, sprijinită de tehnologiile Minimalism. Mini Countryman JCW păstrează configuraţia microhibrid prezentă pe versiunea Cooper S, ceea ce înseamnă prezenţa unui sistem Start-Stop şi a unui sistem de regenerare a energiei pierdute la frânare.

În mediul urban, Countryman JCW se mândreşte cu un consum de 9.4 litri la sută, în timp ce consumul extraurban este declarat la 6.2 litri la sută. Consumul înregistrat în cadrul testului nostru a variat între 9.5 şi 10.8 litri la sută, ambele valori fiind realizate într-un regim de condus alert, cea din urmă fiind presărată cu o incursiune pe o secţiune de autostradă care nu avea limită de viteză, unde am profitat din plin de cei 218 CP de sub capotă.

Performanţe

Odată cu tratamentul John Cooper Works, noua versiune a lui Countryman devine şi cea mai puternică opţiune din această gamă. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h este realizată în 7 secunde, în timp ce viteza maximă este de 225 km/h. Versiunea Cooper S a lui Countryman, echipată cu tracţiune integrală permanentă ALL4 şi transmisie manuală, are nevoie de 7.9 secunde până la sută şi poate atinge o viteză maximă de 210 km/h.

Cuplul maxim furnizat de versiunea JCW este de 300 Nm, în timp ce versiunea Cooper S oferă 260 Nm. Între cele două versiuni este o diferenţă semnificativă de preţ, de aproape 7.000 de euro. La finalul zilei, doar clientul poate să decidă dacă merită achiziţia unei asemenea versiuni.

Interior

La momentul lansării, Mini Countryman era oferit doar într-o versiune cu patru locuri, despărţite de o "şină" centrală pe care puteau fi amplasate diverse obiecte. Între timp, englezii s-au gândit să profite la maximum de cele patru portiere şi să ofere o banchetă spate cu trei locuri. Pentru că nu vorbim despre o marcă oarecare, cei de la Mini au creat o banchetă spate cu trei locuri individuale, acestea putând fi glisate în spate sau în faţă. Astfel, se poate face un mic compromis între spaţiul oferit de portbagaj şi spaţiul disponibil pasagerilor din spate, iar Countryman poate găzdui cinci pasageri. Dacă vă gândiţi la achiziţia unui Countryman, noi vă recomandăm versiunea cu cinci locuri, din motive practice.

Scaunele din faţă sunt îmbrăcate în piele neagră şi au un design sportiv. Spre deosebire de Mini Cooper JCW GP, acestea nu sunt realizate de specialiştii de la Recaro. Chiar şi aşa, scaunele îşi fac treaba pe viraje şi încearcă să te ţină cât se poate de lipit de ele. Locurile din spate sunt îmbrăcate în acelaşi tip de piele şi sunt finisate cu atenţie. Bordul este realizat în stilul cu care ne-a obişnuit Mini, lucru care îi ajută pe fanii înrăiţi ai modelelor recente din ograda constructorului britanic care aveau nevoie de ceva mai mare să se adapteze la trecerea la noul produs.

Countryman se poate mândri cu titulatura de "Cel mai practic şi spaţios model din gama Mini", cu toate că fondatorul mărcii şi-ar fi pus mâinile-n cap dacă vedea cum a fost risipit atât de mult spaţiu pe criterii de design.

Preţ de achiziţie

Versiunea JCW a lui Mini Countryman pleacă de la 37.572 euro cu TVA inclus. Lista de opţionale este destul de lungă, deoarece modelul poate fi configurat cu numeroase elemente de personalizare, care pot urca serios preţul unui asemenea model. Dacă vă gândiţi la un Countryman, fie el JCW sau nu, vă recomandăm să nu alegeţi jante mai mari de 18 inch (standard pentru JCW), deoarece confortul va avea de suferit, în special pe drumurile mioritice.

Cât despre diferenţa de 7.000 de euro între un Countryman JCW şi un Countryman Cooper S All4, doar un client va putea să spună dacă merită sau nu o asemenea alegere, dar asta doar după ce le încearcă pe amândouă. La prima vedere, merită, deoarece versiunea JCW nu vine doar cu 218 CP, ci şi cu o suspensie sport oferită standard (opţional pentru Countryman), jante din aliaj de 18, sistem de frânare mai performant şi alte elemente de acest gen, care nu trasformă această versiune într-un moft, ci într-o variantă superioară lui Cooper S.

Siguranţă

Mini nu s-a jucat la acest capitol şi a realizat un model de cinci stele EuroNCAP. Nivelul de protecţie a fost evaluat la 84% pentru adulţi, în timp ce ocupanţii copii sunt protejaţi în proporţie de 83%. Pietonii sunt protejaţi în proporţie de 63%, iar nivelul de echipamente de siguranţă este cotat la 71%. Nu sunt prea multe de spus la acest capitol de această dată, Countryman fiind la categoria "regulamentar", nu la "inovator" în materie de echipamente de siguranţă.

Ţinută de drum

Countryman JCW excelează la acest capitol. Dacă mergi cu el pe drumul potrivit. Cât timp nu te aventurezi pe un traseu de macadam sau de soft-road, te vei simţi foarte bine la volanul acestui model realizat sub sigla Mini. Deşi ţinuta de drum a lui Countryman JCW pare a fi prea fermă pentru unii, modelul încearcă să le ofere senzaţiile unui Mini celor care sunt nevoiţi să renunţe la Cooper-ul lor din motive de spaţiu, cum ar fi întemeirea unei familii. Astfel, în loc să te chinui să-ţi înghesui familia într-un Cooper, ca apoi să ai de a face cu aceeaşi ţinută de drum, poţi să te bucuri de senzaţiile unui Mini într-un model mai spaţios.

După cum ne-au explicat şi reprezentanţii Mini, Countryman JCW nu este destinat celor care vor să abordeze trasee pe teren accidentat la bordul acestui model, ci pentru cei care trăiesc în zone cu climă mai puţin blândă, unde tracţiunea integrală se dovedeşte a fi extrem de utilă în cel puţin trei luni ale anului.

Sistemul de direcţie oferă un nivel adecvat de feedback, amplificat în modul sport. Fenomenul de torque steer a dispărut aproape intregral, iar direcţia pare chiar uşoară în unele momente. Totul se întâmplă graţie sistemului de tracţiune integrală, care face toată treaba atunci când abordezi virajele. Garda la sol a lui Countryman a fost redusă cu doar 10 milimetri odată cu apariţia şasiului sport în standard pentru versiunea JCW, ceea ce înseamnă că puţinele sale capacităţi off-road nu au fost ştirbite atât de tare.

Vizibilitate

Designerii au încercat să-i dea lui Countryman cât mai multe "elemente Mini". Ca să pară cât mai englezesc. Printre aceste elemente se numără şi oglinzile lui Cooper, incluzând aici atât oglinda centrală de la interior, cât şi oglinzile laterale. Aşadar, avem oglinzi ceva mai mici decât am fi vrut de la acest model, acestea fiind "la limită" în ceea ce priveşte proporţiile cu versiunea hatchback a lui Cooper S. Montanţii B te încurcă şi ei în unele situaţii, dar problema se estompează în timp. Remarcăm o îmbunătăţire a vizibilităţii frontale în condiţii de soare puternic graţie parbrizului cu un unghi modificat.

Tehnologie

Countryman vine pe piaţă cu suficiente elemente high-tech pentru şoferul obişnuit. Exemplarul testat avea un sistem audio Harman Kardon, care venea ca o cireaşă peste tortul format din blocurile optice adaptive cu bi-xenon şi spălător de far, senzorii de parcare, computerul de bord, aplicaţiile Mini Connected, sistemele DSC+DTC, volanul sport multifunţional şi luminile ambientale de la interior.

Design

Când au desenat modelul Countryman, cei de la Mini au fost nevoiţi să ia o serie de decizii neobişnuite. Pot să pun pariu că s-au întrebat dacă să păstreze sau nu capota decupată în jurul blocurilor optice, cât de mari să facă unele elemente şi dacă este necesar să păstreze atât de multe idei de la Countryman. Spre deosebire de Clubman şi alte modele de acest gen din gama Mini, Countryman nu are un predecesor direct, deci designerii au avut puţin loc de joacă.

Versiunea JCW a modelului vine cu o serie de elemente de personalizare, cum ar fi dungile roşii amplasate pe plafon şi pe capota motorului, oferite gratuit alături de un Countryman JCW. De altfel, "camuflarea" lui Countryman JCW în linia versiunilor ultrasportive Mini e totală: odată ce l-am văzut pe o pajişte alături de celelalte modele din gama JCW, Countryman nu a mai avut alura de intrus pe care o expunea la debutul pe piaţă.

Nu ne-a placut

  • Diferenţă de 7000 de euro între versiunea JCW şi Cooper S ALL4
  • Spaţiul interior comparabil cu o compactă
  • Suspensia poate fi prea fermă pentru unii
  • Abilităţi off-road limitate, în special cu jante de 19 inch
Date tehnice - MINI Countryman facelift (2010-2014) 1.6 John Cooper Works ALL4
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
4113
Putere maxima CP (rpm)
218 (6000)
Latime mm
1789
Cuplu maxim Nm (rpm)
300 (2100)
Inaltime mm
1549
Viteza maxima km/h
225
Greutate kg
1480
Acceleratie 0-100 km/h s
7.0
Ampatament mm
2596
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
47
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
350
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre MINI Countryman facelift (2010-2014)

Ultimele teste

Comentarii (5)

  • antonny
    la 37000euro ai o sumedenie de oferte ...... Citroen DS3 Racing
    1.6 T Racing 207cp 30000euro , Citroen DS5
    2.0 HYbrid4 Airdream So Chic BMP6 4WD 200cp 37000euro
    15 2
  • ~19000+tva....si cea mai buna pe circuit Nürburgring.2x4...........225cp....................da este un renault RS
    7 6
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • tavone
    @antonyy, nu are rost exemple de alte variante, dar asa e. pe scurt o masina care nu merita! decat daca esti fan inrait mini si nu duci lipsa de bani
    8 1
  • gordini
    ma uit cum opel a ajuns sa scoata dintr-un diesel cu putere mai mica performante peste un mini pe benzina cu provenineta bmw ... oricum arata bestial mini-ul si imi place totul la el in afara de pretul absolut urias
    9 3
  • un oarecare
    Jmecheruta masina!Imi place sa ma uit la ea, dat nu as da never ever suma asta pe ea!Cand ma gandesc ca un seria 5 2011 cu 30-40 000 km costa cam tot atat...!
    0 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru