Drivetest Citroen C4 Picasso (2006-2013)

Citroen C4 Picasso (2006-2013) zoom
de Bogdan Mirică, Robert Gherghe
Marti, 14.10.2008
Monovolumul artist

Timp de mai bine de o saptamana Citroen C4 Picasso si redactorii Automarket au alcatuit echipa parfecta, gata sa va transmita cele mai proaspete informatii de la Paris, locul unde s-a desfasurat cel mai important salon auto al acestui an. In tot acest timp ne-am familiarizat cu ceea ce se numeste viziunea Citroen asupra confortului. A fost ca o idila prelungita, de pe urma caruia am avut  multe de invatat.

Cand vezi pentru prima oara o masina frumoasa, ceva anume trebuie sa te impresioneze extrem de mult. La Citroen C4 Picasso acest ceva este interiorul, care iti schimba total perceptia exterioara, influentata de formele robuste dar poate putin atragatoare pentru un public tanar. Prima reactie a fost una de uimire, confortul, designul plansei de bord, finisarile extrem de bine executate, atentia pentru detalii plasand monovolumul in categoria celor mai ciudate vehicule pe care le-am condus pana acum. Pentru a ajunge insa sa vorbim despre esenta acestui model, confortul interior, trebuie insa sa ne acomodam cu formele exterioare.

 

Design

Mai devreme am spus ca formele nu vor fi considerate foarte atragatoare de publicul tanar, dar in fond nu acesta este targetul “monovolumului artist”. Desi numele sau preia o parte din indicativul fratelui sau mai mic, C4 Picasso nu tradeaza foarte multe asemanari cu acesta.

Linia de design generala, care respecta filosofia de baza Citroen, este de fapt singurul lucru care identifica monovolumul cu gama brandului francez. Dimensiunile sale il plaseaza insa intr-un segment pe care Citroen l-a mai experimentat cu succes si in trecut cu Xsara Picasso.

Toate elementele exterioare de design sunt bine proportionate, de la blocurile optice fata pana la cele spate totul fiind foarte bine inchegat. Tot de dimensiuni foarte bine proportionate vorbim si atunci cand ne referim la oglinzile retrovizoare, la parbriz si la luneta. Toate au un numitor comun, util fiecarui sofer: vizibilitate. Combina aceasta vizibilitate cu o tinuta de drum buna si o sa obtii reteta perfecta a unei masini care te ajuta mult la indeplinirea indatoririlor tale de sofer.

 

Motor+Cutie

Nu am mentionat nimic pana acum despre motor, unitatea diesel de 2.0 litri care ne va sluji in orasele aglomerate sau pe autostrazile de viteza din Germania. Cei 138 de cai putere pe care ii dezvolta pot parea uneori insuficienti atunci cand Picasso lasa costumul deoparte si se apuca de pictat traiectorii indraznete pe asfalt.

Cele 1656 de kilograme ale masinii pot parea uneori o povara prea mare atunci cand incerci o depasire fortata pe Valea Oltului. Pentru acest dezavantaj nu poate fi blamat doar motorul diesel, care isi face foarte bine datoria in alte situatii, ci si cutia automata pilotata, cu sase trepte, care sufera la capitolul linearitate. Etajarea treptelor de viteza se face anormal, cu o pierdere simtitoare a puterii in momentul cuplarii. Desi poate parea ciudat, potentialul cutiei poate fi insa exploatat in limita capacitatilor dupa o acomodare indelungata si dupa utilizarea padelelor pozitionate in spatele volanului.

 

Consum

Un capitol care ne-a interesat in mod special atunci cand am ales sa facem acest test a fost si consumul. Diesel-ul a fost cu siguranta cea mai buna solutie, valoarea inregistrata de C4 Picasso stabilizandu-se dupa aproximativ 900 de kilometri la 7.7 litri la 100 de kilometri. Mentiunile ar fi ca drumul s-a desfasurat in proportie de 80% pe autostrada, la viteze care nu au depasit 145 km/h.

Pe tot parcursul drumului aerul conditionat a fost oprit.

 

Interior - arta, tehnologie si confort

Citroen este cunoscut tuturor pasionatilor ca fiind un constructor inovativ in materie de design iar C4 Picasso nu face abstractie nici la interior nici la exterior. Chiar daca liniile generale ale caroseriei nu sunt atat de atragatoare pentru unii, interiorul vine sa “spele toate pacatele”.

Ce trebuie sa stiti atunci cand pasiti in interiorul unui C4 Picasso? Ca totul este pe dos! Toate comenzile traditionale sunt pozitionate in cu totul alte locuri decat cele pe care le stiati. Vreti un simplu exemplu? Banalele comenzi electrice de ajustare a scaunului soferului, regasite de obicei in partea stanga, sunt pe partea opusa, adica pe dreapta. Acelasi lucru pateste si pasagerul din dreapta. Daca sunteti de parere ca acest mic exemplu nu este suficient, putem continua.

Sistemul de climatizare automata nu se afla in partea centrala a bordului. Nu se afla nici macar in apropierea celui audio. Francezii au gandit ca pozitionarea sa in stanga volanului ii poate oferi soferului un control mai bun al temperaturii din masina. Ce se intampla insa cu pretentiile pasagerilor in ceea ce priveste temperatura din habitaclu? Va ganditi probabil ca cel din dreapta va fi in permanenta obligat sa suporte “aerele” soferului. Ei bine, Citroen s-a gandit si la acest aspect, pasagerul din dreapta beneficiind de un mic afisaj digital imediat sub gura de ventilatie laterala, de unde poate selecta temperatura optima pentru el. Ba mai mult, si pasagerii din spate isi vor putea selecta intensitatea ventilatiei multumita comenzilor pozitionate pe montantii de mijloc.

Revenind pe plansa de bord, nu putem sa nu notam cu 10 designul inovativ, completat de materialele de calitate. Pielea fina de culoare maro de pe scaune se regaseste si pe fetele portierelor dar si pe plansa de bord. Senzatia placuta este continuata de calitatea plasticului moale. Francezii s-au straduit sa ofere o masina care sa nasca doar senzatii placute si se pare ca au reusit. Insertiile cromate regasite pe volanul cu butuc fix, pe portiere si pe gurile de ventilatie sporesc impresia unui interior premium cu valente exclusiviste.

Dintre dotarile care iti fac viata mai usoara ca sofer cele mai importante sunt senzorii de parcare, ploaie si lumina, oglinzile reglabile electric, rabatabile si ajustabile automat la mersul cu spatele, frana electronica automata la stationare si luneta cu tenta. Scaunele incalzite, cu trei trepte de reglare, cu ajustare electronica chiar si pentru suportul lombar, imbracate in piele, se asigura ca tu si pasagerii tai veti avea parte de un drum cat mai confortabil. De voia buna din habitaclu se ocupa sistemul audio cu CD Player capabil sa citeasca MP3-uri, care ofera o fidelitate a sunetului foarte buna chiar si la volum maxim.

O alta trasatura pozitiva a interiorului este afisajul digital central, o marca deja specifica Citroen, care in cazul lui C4 Picasso a devenit mai viu, mai colorat, mai animat. Toate informatiile oferite de instrumentele de bord conventionale s-au mutat pe ecranul central. La inceput insa, soferul poate considera ca toate functiile sunt ingramadite: turometrul langa vitezometru, langa indicatorul rezervorului si langa ceilalti parametri de drum.

 

Volan SF

Aceasta dezordine controlata este insa un lucru cu care va veti adapta usor. Daca nu veti reusi sa va acomodati puteti controla cantitatea de informatii si culorile afisajului.

Elementul in jurul caruia se concentreaza toata atentia din interior este volanul. Toate functiile importante sunt amplasate pe el, acesta actionand ca un tablou de comanda. Si aici veti gasi un amalgam de butoane care controleaza sistemul audio, instalatia de climatizare, parametrii de drum, sistemul de conexiune bluetooth si cruise control-ul. Si fiindca tot am ajuns la capitolul pilot automat merita sa laudam sistemul gandit de francezi care se dovedeste foarte prompt in raspuns, atat la accelerare cat si la decelerare.

 

Spatiu interior generos

Tot in partea de incheiere vom vorbi despre spatiul interior cu care te trateaza C4 Picasso, monovolumul meritandu-si pe deplin incadrarea in aceasta clasa. Pasagerii locurilor din spate au suficient loc pentru picioare, lucru datorat si suprafetei plane a podelei. Trei pasageri isi vor putea regla scaunele individuale si vor putea sa se bucure de confortul interior alaturi de pasagerii din fata.

Portbagajul este si el foarte incapator, reusind sa adaposteasca fara probleme aparatura necesara noua pentru a transmite live premierele de la Paris dar si banalele bagaje voluminoase. Inca un lucru pentru care Picasso merita laudat este numarul foarte mare al spatiilor de depozitare de la interior. De la banalele buzunare aplicate pe spatarul scaunului fata si pana la torpedourile cu refrigerare pozitionate care mai de care mai ingenios. Toate aceste ingrediente reusesc sa alcatuiasca reteta perfecta a unui monovolum, si anume spatiul interior.

 

Suspensie confortabila, marca Citroen

Drumul obositor ne-a dovedit inca o data ca C4 Picasso poate fi o masina extrem de confortabila, care te face sa uiti kilometrii interminabili de asfalt prost pe care ii intalnesti la noi in tara. Suspensiile Citroen, recunoscute ca fiind unele din cele mai confortabile, si-au facut simtita prezenta si pe C4 Picasso, in habitaclu efectele "infrastructurii gauroase" fiind resimtite foarte putin.

Chiar daca acest comportament al suspensiei poate fi un avantaj pentru persoanele care isi doresc o masina confortabila exista si reversul medaliei. Cei care vor cauta o masina pe care sa o forteze in viraje si cu care sa abordeze orice curba cu mult curaj nu se vor simti foarte bine in C4 Picasso. Masina se comporta decent in viraje dar nu impresioneaza, in conditii de aderenta scazuta si la viteza mari in astfel de situatii devenind usor instabila. Te ajuta insa in orice problema sistemul ESP, care te readuce pe trasa ideala la fiecare ezitare.

 

Comportament bun la viteze mari

Pe autostrazile germane ne-am pus in gand sa incercam la maxim capacitatile motorului si stabilitatea. Am rulat frecvent cu peste 190 de km/h, cea mai mare valoare atinsa de noi situandu-se la 196 km/h. La aceasta viteza, masina nu a dat semne de instabilitate, ba mai mult s-a asternut destul de bine pe sosea.

Vom vorbi si la finalul testului despre consumul monovolumului francez, care a fost si la intoarcere destul de moderat si nu foarte "gurmand" in ceea ce priveste litrii de motorina. Pe un sector de 1200 de kilometri, timp in care am rulat in proportie de 90% pe autostrada, C4 Picasso nu a inghitit decat 7.5-7.7 litri la 100 de km/h, timp in care viteza maxima nu a sarit de 140 de km/h. Asa cum am subliniat si in episoadele anterioare, va reamintim ca Citroen C4 Picasso are in dotare un motor de 2.0 litri si 136 CP.

Nu ne-a placut

  • Cutie de viteze fara liniaritate
  • Design exterior nu foarte atragator
  • Masa mare

Ultimele teste

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru