Drivetest Peugeot 308 (2013-2017)

1.6 e-HDi 115CP MT6 Allure
Peugeot 308 (2013-2017) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 26.08.2014
Laureat

Cocoţat pe un piedestal, înconjurat de o mare de bliţuri şi fotografi curioşi, sorbind uşor din cupa victoriei. Aşa l-am cunoscut pe actualul Peugeot 308 în cadrul Salonului Auto de la Geneva, în primăvara acestui an.

Savura titlul de Maşina Anului 2014 în Europa. La 12 ani de la prima reuşită a Leului în această competiţie, la 12 ani de la debutul vechiului campion, Peugeot 307.

Un succes încununat cu o distincţie care onorează, dar care şi obligă la un comportament exemplar şi dovedirea calităţilor.

Peugeot 308 (2013-2017)
1.6 e-HDi 115CP MT6 Allure

  • Pret de pornire 14.365 €
  • Pret model testat 22.058 €
  • Taxa auto 51 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

L-am obligat pe actualul Peugeot 308 să probeze distincţia de Maşina Anului în Europa cu un test în versiunea diesel de top: 1.6 Hdi de 115 cai putere. Pentru cei profani, este vorba despre motorul HDi cu o carieră de succes în industria auto, un best-seller apreciat de fanii dieselurilor economice.

Instalat pe actualul 308, nu se putea abate de la normele care l-au consacrat în segmentul motoarelor cu patru cilindri.

Compacta se simte extrem de vioaie în compania motorului de 1.6 litri, beneficiind, pe lângă cei 115 cai putere, şi de un cuplu decent, de 270 Nm. Acesta este resimţit devreme şi transmis în efectiv complet roţilor din faţă încă de la 1750 de rotaţii.

Este o senzaţie de îndestulare, resimţită până aproape de 3000 de rotaţii, când cei patru cilindri încep să respire ceva mai greu. Şi tot atunci temperamentul dieselului începe să se facă ceva mai prezent în habitaclu.

Unităţii HDi îi este asociată o transmisie manuală cu şase rapoarte. Ea dozează bine resursele, este optimizată şi pentru un consum redus, iar precizia sa, deşi nu excelează, este bună, având în vedere că şi cursa schimbătorului este mai lungă.

Consum

Un asistent de tipul sistemului Start-Stop poate să conducă o maşină pe calea ce bună. Mai ales când vine vorba despre un diesel, iar valorile de consum urban se îndreaptă spre noi recorduri, graţie opririi motorului la semafor.

În mediul urban, cei 4.4 litri/100 de km anunţaţi în fişa tehnică s-au transformat în 6.7 litri/100 de km în trafic bucureştean. Iar cei 3.5 litri/100 de km tot din fişa oficială au fost transpuşi de noi într-un promiţător 4.2 litri/100 de km.

Media de numai 3.8 litri/100 de km îl plasează pe francez în spatele unor modele ca Volkswagen Golf BlueMotion şi Honda Civic, dar cu mult în faţa unor nume mari precum Renault Megane, Opel Astra şi Ford Focus.

Performanţe

Deşi nu ne-am fi aşteptat, probabil, la o asemenea performanţă din partea unui model francez aflat în duel cu rivalii săi germani, Peugeot 308 reuşeşte cel mai bun sprint de la 0 la 100 de km/h: doar 10.2 secunde. Este rezultatul direct al dietei la care a fost supus noul 308. un model atletic prin construcţie.

Viteza maximă se opreşte la 196 de km/h, aproape de Volkswagen Golf, dar departe de Honda Civic.

Interior

Interiorul lui Peugeot 308 a suferit o metamorfoză substanţială, menită să schimbe complet abordarea brandului. Totul este simplist şi gândit până la cele mai mici detalii.

Materialele folosite sunt de calitate, plasticul e moale, chiar dacă uneori mai lasă de dorit în zona inferioară a planşei de bord. Finisajele sunt şi ele bune, iar alternarea elementelor cromate nu lasă compacta să se scufunde în prea multă simplitate.

Este totuşi nevoie de această trăsătură la nivelul planşei de bord, unde un ecran color înlocuieşte amalgamul vechi de butoane. Practic, suprafaţa tactilă, colorată preia funcţiile cele mai importante, lasând loc unui bord aerisit.

Aceeaşi senzaţie o regăsim şi dincolo de volanul lui 308. Aici, ceasurile instrumentelor de bord au fost mutate deasupra volanului. Ele nu vor mai fi citite acum prin interiorul volanului. O soluţie ingenioasă, dublată de un turometru care se învârte invers. Dovadă subtilă a vechiului curaj pe care îl afişau designerii Peugeot în urmă cu câţiva ani.

După ce termini cu acomodarea, o să observi că Peugeot a încercat să îţi facă viaţa uşoară în interior. Multiplele spaţii de depozitare, pentru telefon, portofel şi sticle de diferite dimensiuni spun asta. Şi pasagerii de pe locurile din spate vor fi relativ mulţumiţi. Aici va exista suficient loc pentru picioare, însă trei adulţi s-ar putea simţi uşor înghesuiţi.

În portbagaj încap multe bagaje, capacitatea totală, de 470 de litri, depăşind cu mult orice rival din segment.

Preţ de achiziţie

Pentru a avea onoarea de a conduce Maşina Anului în Europa trebuie să ai şi minim 14.365 de euro în cont, preţul versiunii de bază, 1.2 VTi de 85 cai putere.

Dacă vreţi însă cireaşa de pe tort, adică versiunea testată de noi, 1.6 e-HDi de 110 cai putere şi nivel de echipare Allure, socotelile încep undeva pe la 22.000 de euro.

O valoare destul de piperată, dacă ne uităm la ceilalţi rivali din segment. Un Volkswagen Golf 1.6 TDI Highline, cu tehnologie BlueMotion, porneşte de la 20.600 de euro, iar un Renault Megane 1.5 dCi de 110 cai putere, echipare Dynamique, abia dacă ajunge la 18.000 de euro.

Opel Astra 1.7 CDTi de 110 cai putere, cu echipare Cosmo, se apropie de cei 22.000 de euro ceruţi de Peugeot 308. La fel se întâmplă şi cu Honda Civic 1.6 litri i-DTEC.

Ajungem şi la Ford Focus, care, înainte de facelift, oferă versiunea 1.6 TDCi Titanium la aproape 20.000 de euro.

Siguranţă

Noul Peugeot 308 a trecut anul trecut prin testele de impact EuroNCAP. Scorul general înregistrat a fost un foarte onorabil cinci stele. Gradul de protecţie al pasagerilor adulţi este de 92%, iar cel al pasagerilor infanţi este de 79%.  Lista de dotari de la acest capitol este completă: şase airbaguri, trei tertiere pentru bancheta spate şi ESP-ul fiind deja în echiparea de serie. 

Ţinută de drum

Actualul Peugeot 308 a fost nevoit să şteargă din experienţa neplăcută a vechilor generaţii. Inginerii francezi s-au pus cu burta pe carte şi au studiat problema.

De această dată şi-au făcut temele şi au gândit o configuraţie mulţumitoare pentru majoritate. Noua platformă modulară ajută mult în acest sens. Suspensia este echilibrată, nu oferă zgomote neplăcute şi chiar contribuie mult la confortul din habitaclu.

Capacitatea ei de a filtra suprafeţele neplăcute, cu denivelări, gropi şi alte imperfecţiuni este admirabilă. Este genul de maşină cu care îţi doreşti să convieţuieşti zi de zi.

E drept că pe segmente de drum virajat suspensia confortabilă nu oferă sentimentul că 308 este lipt de asfalt. Ruliul este prezent, iar direcţia nu este chiar cea mai precisă din segment. Ea devine însă mai sensibilă la viteze mari, iar volanul de mici dimensiuni garantează un feeling plăcut.

Vizibilitate

Francezii au redesenat întreaga suprafaţă vitrată a lui 308. Geamurile laterale sunt generoase, la fel şi oglinzile laterale. Excepţie face doar luneta, încadrată de doi montanţi generoşi. Dimensiunile ei sunt ceva cam înguste şi puţin mulţumitoare pentru novici.

Montanţii faţă, în schimb, sunt bine conturaţi şi caută să nu te încurce prea mult, chiar şi în virajele strânse.

Tehnologie

La capitolul tehnologie, francezii şi-au făcut încă o dată temele. Era şi normal ca un model cu pretenţii şi cu o distincţie importantă de apărat să fie primenit cu toate cele folositoare unui client din segmentul C şi încă ceva peste.

Avem un afişaj color pentru instrumentele de bord, senzori de ploaie şi lumină şi un cruise control ale cărui funcţii au fost ascunse în spatele volanul şi sunt, astfel, din păcate, greu de vizualizat.

O să mă leg şi de sistemul multimedia, care a înlocuit vechile butoane. Este un pas înainte. Este sinonim cu trecerea de la telefoanele mobile cu butoane la cele cu funcţie tactilă. Mai ales în cazul Peugeot, care nu excela la capitolul „butoane prietenoase” în cazul vechilor modele.

Aşadar, un pas înainte, mai ales că senzorul tactil al ecranului de 9.7 inch funcţionează foarte bine. Unii clienţi mai conservatori ar putea considera „sfinte” butoanele şi inoportun sistemul multimedia, mai ales dacă sunt din rândul acelora care nu se încred în roboţi.

Design

Eu, personal, recunosc că m-am bucurat atunci când Peugeot a decis să abandoneze filosofia de design învechită. Odată cu schimbarea, leul redevenea din nou tânăr şi atrăgător. Iar în cazul lui 308, Leul a devenit matur, dinamic şi ceva mai discret.

Se pare că francezii au evitat linii musculoase şi extrem de agresive, optând în schimb pentru echilibru. Iar asta face din Peugeot 308 o reţetă extrem de digerabilă, care pare să copieze succesul lui Volkswagen Golf.

Maşina Anului în Europa are un design plăcut, întoarce capul trecătorilor şi este cât se poate de actuală.

Nu ne-a placut

  • Ruliu în viraje
  • Preţul ceva mai mare
  • Luneta îngustă
Date tehnice - Peugeot 308 (2013-2017) 1.6 e-HDi 115CP MT6 Allure
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1560
Lungime mm
4253
Putere maxima CP (rpm)
115 (3600)
Latime mm
1863
Cuplu maxim Nm (rpm)
270 (1750)
Inaltime mm
1457
Viteza maxima km/h
196
Greutate kg
1160
Acceleratie 0-100 km/h s
10.2
Ampatament mm
2620
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
53
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
470
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Peugeot 308 (2013-2017)

Ultimele teste

Comentarii (14)

  • pacat de pret. pacat ca nu ai mai multe motoare din care sa alegi. e o masina superba. si in general nu`mi plac frantuzoaicele.
    18 6
  • rotila
    alternezi 115/110 cp. ai renuntat la lecitina in favorea prafurilor?
    16 4
  • lateralul si spatele sunt ok; fatza mi se pare urata
    8 15
  • Nu mai fi capsoman tata...ca miturile bunicilor cu masina nemteasca/japoneza/frantuzeasca etc au apus demult.
    In ziua de azi toate is facute din bucati luate de la diversi producatori de componente de la tabla si pana la cardanu din motor.
    Frantujii fac masini la fel de bune ca si restul singura diferenta fiind imaginea(pt unii) si pretul (pt altii)
    Pe mine ma doare fix in cot ce emblema are pe capota atat timp cat are o calitate buna si un pret decent.
    Restul sunt ...consumabile...pardon...can can
    Bafta
    51 5
  • -Rolf-
    @mog,
    Ei lasa, ca nu stau atat de rau la motorizari. Cel putin pe alte plaiuri , mai vestice, oferta este chiar buna: diesel - 1.6HDi 92cp, 99cp, 115cp, 120cp, 2.0HDi 150cp si urmeaza 180cp; benzina - 1,2Pure Tech 82cp, 110cp, 130cp, 1.6THP 155cp si va urma 163cp sau chiar 180cp, deci nu-s de plans.
    Mie, per total, masina imi pare bine facuta si arata un aspect trainic, vom vedea in timp daca impresia mea se va confirma.
    30 2
  • badea cărțan
    Subscriu la ce a postat @mog
    4 1
  • Rolf, cand am intrat ultima data pe configurator, nu vazusem atatea motoare - doar 2 diesel si 2 benzine. Ma documentez...
    11 2
  • Traian
    Designul e ciudat . La fel si pozitia de condus. Nu mi-as lua asa ceva.
    7 14
  • O oferta interesanta in clasa compacta pe care sincer o vad ca singura alternativa viabila a unui constructor european la Golf in momentul de fata.
    15 13
  • antonny
    motoare diesel foarte bune....de la 1.6 pana la 3.0 ......308 break ceal mai frumoas
    4 12
  • wld-ro
    nu sunt de acord cu butoanele touch la climatizare.
    1 0
  • asta e masina cool?e un golph mai putin boring
    0 2
  • Conduc un 308 .6 HDI 99CP si sunt foarte multumit. Consumul inregistrat pana acum este de 6.1 in conditiile in care nu am facut decat un drum lung, in rest am circulat numai prin oras. Una peste alta este o masina foarte eleganta, dar cu siguranta nu este o masina de familie,asa cum pretind cei de la automarket. O masina pentru tineret mai mult as zice.
    1 0
  • avyped
    scump, cu 18,000 de la cat incepe, luam unVW Golf super dotat
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru