de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 18.08.2010
-
-
Trimite pe:
După trei ani pe piaţă, Skoda i-a oferit un facelift lui Fabia. Acesta a debutat la Salonul auto de la Geneva din această primăvară şi are rolul de a alinia acest model la aspectul întregii game a constructorului ceh. Vorbim de modificări estetice minore, care îl transformă pe Fabia într-un Roomster mai mic. Modelul a ajuns şi în garajul Automarket pentru un drivetest de trei zile. Ce mai e nou în gama Fabia?
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Ştie cineva ce înseamnă iniţialele HTP? Vă spunem noi: High Torque Power. La prima vedere, sună a oximoron. Cum să îi dai denumirea High Torque Power unui motor cu trei cilindri care dezvoltă abia 70 CP? Explicaţia e simplă – versiunea de 70 CP a acestui propulsor furnizează 112 Nm la 3.000 rpm, în timp ce versiunea de 60 CP a aceluiaşi motor furnizează 108 Nm (acelaşi nivel cu Dacia Sandero 1.2 16v) . Pentru că noi am testat versiunea de 70 CP, vom discuta în continuare doar despre această unitate. Cei de la Skoda oferă acest propulsor în compania unei transmisii manuale cu cinci trepte, care transmite puterea punţii faţă.
Exceptând Grupul Volkswagen, avem de a face cu unul dintre puţinele propulsoare cu trei cilindri din segmentul B. Singurii rivali care mai oferă un propulsor cu trei cilindri în linie sunt cei de la Toyota, cu unitatea lor de 1.0 litri şi 69 CP. În mod evident, nu avem de a face cu cel mai puternic motor din segment şi nici cu cea mai ridicată valoare a cuplului motor, dar întâlnim un set de valori decente pentru un client care nu caută performanţe şi nu are „pretenţii deosebite”. Reprizele nu sunt deloc impresionante şi se află la limita decenţei în materie de dinamică. Practic, trebuie să apăsaţi pedala la fund la fiecare depăşire şi să aşteptaţi. În unele cazuri, veţi fi nevoiţi să retrogradaţi o treaptă să urcaţi cu mai multă uşurinţă un deal. Partea bună este că timoneria cutiei de viteze este extrem de precisă, iar pedala de ambreiaj oferă un feedback bun. Aşadar, unitatea de 1.2 litri şi 70 CP nu se prezintă chiar atât de rău. Sunetul motorului nu este cel mai plăcut pe care l-am auzit până acum, acesta fiind similar cu un diesel la relanti şi apoi transformându-se în ceva similar cu un motor de aspirator supraturat.
Consum
La fel ca în cazul oricărui model de segment B, consumul de carburant este un element esenţial atunci când un client se documentează înainte de achiziţie. Cei de la Skoda anunţă un consum mediu de 5.5 litri la sută pentru Fabia 1.2 HTP 70 CP, în condiţiile în care consumul urban este de 7.3 litri la sută şi consumul extra-urban este de 4.5 litri la sută. Cel mai economic model din segment este Toyota Yaris 1.0 VVT-i, care are un consum mediu de 5.0 litri la sută, în timp ce modelul cel mai însetat este Suzuki Swift 1.3 GLX – model de 92 CP care are un consum mediu de 6.2 litri la sută. Printre modelele mai economice decât Fabia 1.2 HTP putem enumera Hyundai i20, Opel Corsa 1.2 Twinport,Mazda2 1.3i şi Seat Ibiza 1.2 MPI. Atât Mazda2 1.3i, cât şi Hyundai i20 1.2 au un consum mediu de 5.2 litri la sută, în timp ce Opel Corsa 1.2 Twinport anunţă un consum de 5.3 litri la sută. Spaniolii de la Seat au reuşit să obţină un consum mediu cu 0.1 litri la sută mai mic decât al lui Fabia în condiţiile în care au utilizat acelaşi motor. În timpul testului nostru, Fabia a înregistrat un consum de 7.5 litri la sută în mediul urban, valoare întregistrată într-un stil de condus temperat şi cu un trafic lejer. Dacă traficul se aglomerează sau veţi conduce într-un stil mai alert, consumul de carburant va urca la 8.0-8.5 litri la sută. În mediul extraurban, am înregistrat un consum de 6.6 litri la sută, în condiţiile în care am depăşit rareori viteza de 100 km/h. Pe autostradă, modelul rulează cu 120 km/h în treapta a cincea la 3.200 rpm, iar urcarea la 3.500 rpm aduce o viteză de 130 km/h. Dacă parcurgeţi 100 km pe autostradă fără să depăşiţi 130 km/h dar fără să mergeţi mai încet de 120 km/h veţi înregistra un consum de 7.2 litri la sută. În cazul în care vă avântaţi la depăşiri şi stoarceţi fiecare fărâmă de putere din motorul cu trei cilindri al lui Fabia, veţi înregistra un consum de peste 8.5 litri la sută.
Interior
Cehii de la Skoda nu au operat schimbări la interiorul acestui model odată cu facelift-ul minor de la exterior. Pe de o parte, acesta este un lucru bun, deoarece volumul de 315 litri al portbagajului a rămas neschimbat şi Fabia rămâne în continuare liderul segmentului la acest capitol. Pe de altă parte, clienţii interesaţi de noutăţi la capitolul habitaclu vor fi dezamăgiţi. Odată urcaţi la volan, întâlnim acelaşi stil sobru pe care ni-l prezintă modelele Volkswagen ( vorbim aici de Polo), dar abordat într-o manieră şi mai anostă. În afară de sigla de pe volan şi design-ul bordul, niciun element estetic nu ne-a spus că suntem într-o Skoda şi nu într-un Volkswagen – vorbim aici de forme şi stilul de îmbinare al elementelor, nu de calitatea materialelor sau culorile acestora. Tapiţeria care înveleşte scaunele este destul de dură, ceea ce ne spune că ar trebui să reziste foarte bine de-a lungul anilor, dar nu va fi niciodată plăcută la atingere. La nivel de ergonomie, interiorul lui Fabia este potrivit, singurul lucru pe care l-am fi dorit în plus la acest preţ fiind o cotieră şi un volan îmbrăcat în piele. În cazul acestui model, volanul îmbrăcat în piele nu este un moft, ci mai degrabă o necesitate dacă nu conduceţi cu mânuşi. Materialul în care este îmbrăcat volanul este foarte dur şi îţi dă senzaţia că ai de a face cu şmirghel, nu cu un plastic mai dur. Dacă putem să trecem peste alte plastice de calitate inferioară de la interior, volanul şi cu maneta schimbătorului de viteze ar fi trebuit scutite de acest tratament low-cost. Deşi apreciem intenţia celor de la Skoda de a se diferenţia de Volkswagen şi la interior, amplasarea comenzilor sistemului de climatizare în locul comenzilor pentru sistemul audio nu face decât să fure atenţia şoferului de la drum, iar spaţiul de depozitare găsit la Polo între cele două blocuri de comenzi a dispărut în neant. Pentru a edifica nivelul la care se află materialele din acest model, putem spune că versiunea entry-level a lui Polo prezintă materiale superioare, iar versiunea de top a lui Dacia Sandero – aflată la un nivel de preţ extrem de apropiat de cel al lui Fabia – oferă materiale de o calitate cel puţin la fel de bună cu cele găsite pe Fabia, în condiţiile în care motorul este mai puternic şi beneficiem şi de alte dotări în plus.
Preţ de achiziţie
Skoda Fabia porneşte de la 10.018 euro cu toate taxele incluse. Vorbim de versiunea de 60 CP a motorului HTP de 1.2 litri şi de nivelul de echipare Trend. În cazul în care vă interesează modelul Fabia şi nu vă permiteţi altă motorizare, vă recomandăm să faceţi un efort financiar şi să alegeţi versiunea de 70 CP a aceluiaşi motor, care are un preţ de pornire de 10.361 de euro în acelaşi nivel de echipare. Exemplarul testat de Automarket costă 10.739 de euro cu toate taxele incluse. Să vedem ce alte opţiuni mai avem la această sumă. O analiză rapidă ne arată că nu avem chiar atât de multe posibilităţi, singurele modele mai ieftine sau cu un preţ apropiat fiind Dacia Sandero, Hyundai i20, Seat Ibiza şi Suzuki Swift. Pe de o parte, amplasarea lui Ibiza la preţul de 10.410 euro le oferă clienţilor să aleagă un model în baza design-ului, fără să îşi mai bată capul cu diferenţe în ceea ce priveşte platforme, motorizări, service-uri şi condiţii de finanţare şi achiziţie. Practic, avem de a face cu o diferenţă de numai 49 de euro dintre Skoda Fabia 1.2 HTP şi Seat Ibiza 1.2 MPI Reference. Pe de altă parte, dacă privim gama Dacia Sandero observăm că putem achiziţiona o subcompactă diesel cu un motor de 70 CP contra sumei de 10.055 de euro cu TVA inclus. Obţinem un motor cu aceeaşi putere nominală, 48 Nm în plus şi un consum de carburant mai redus. Celelalte modele comparate au preţuri apropiate de 12.000 de euro, iar unele chiar depăşesc această valoare – vezi Citroen C3 1.4i Confort – care are un preţ de pornire de 13.016 euro cu toate taxele incluse, dar şi Mazda2 cu ai săi 12.990 de euro cu TVA inclus şi Ford Fiesta 1.25 Trend, care porneşte de la 12.040 de euro cu toate taxele incluse.
Siguranţă
În 2007, versiunea pre-facelift a lui Fabia a obţinut patru stele la testele EuroNCAP. Facelift-ul lui Fabia nu a fost încă testat de organismul european, deci rămâne să schimbăm punctajul în cazul în care modelul obţine cinci puncte la testele de siguranţă europene. În standard, modelul este echipat cu patru airbag-uri, ABS, sistem reglaj moment motor (similar cu controlul tracţiunii), sistem de frânare Dual Rate(aranjament dublu al sistemului de frânare care permite păstrarea unor funcţii de frânare chiar dacă sistemul hidraulic ar ceda) şi alte elemente precum sistem Isofix pentru montarea scaunelor pentru copii.
Ţinută de drum
În timp ce Volkswagen Polo - fratele de platformă al lui Fabia şi Ibiza - prezintă o tinută de drum aliniată gamei Volkswagen, iar Ibiza prezintă o ţinută de drum cu o oarecare tentă sportivă, cei de la Skoda au încercat să abordeze "nişa" confortului. Practic, Grupul VAG a încercat să facă trei versiuni ale aceleaşi platforme care să se comporte diferit, totul la costuri marginale. Într-un fel, putem spune că le-a reuşit. Fabia este într-adevăr destul de confortabilă pentru segmentul ei. Din păcate, orice tendinţă de dinamică pe viraje a fost aruncată la coş odată cu înlocuirea amortizoarelor cu elemente mai moi, iar arcurile sunt şi ele destul de moi. Ruliul pe viraje este pronunţat, iar comportamentul general al modelului este subvirator. Stabilitatea la viteze mari - în limita vitezei maxime pe care o poate atinge acest model - este la limita inferioară a clasei, fiind foarte aproape de Dacia Sandero. Comportamentul modelului pe frânare este bun, iar sistemul de frânare pare să fie foarte eficace, deşi pneurile standard nu sunt deloc cele mai performante disponibile pe piaţă pentru dimensiunea respectivă. Dacă nu aveţi nicio pretenţie de condus sportiv de la Fabia, vă puteţi mulţumi totuşi cu o direcţie precisă care nu cere prea mult efort din partea şoferului şi cu un nivel de confort rezonabil pentru preţul şi segmentul său.
Vizibilitate
O lunetă de dimensiuni mari, geamuri laterale mari şi oglinzi de dimensiuni generoase - acestea sunt elementele care ajută un model să obţină un punctaj mare la capitolul vizibilitate. Skoda Fabia le are pe toate, în primul rând pentru că modelul nu plăteşte un tribut design-ului prin amplasarea de oglinzi laterale de trotinetă, iar montanţii sunt suficienţi de subţiri pentru a nu obstrucţiona şoferul în timpul manevrelor.
Tehnologie
La un preţ de aproape 11.000 de euro, este greu să oferi o sumedenie de facilităţi tehnologice. Orice ar face un constructor, trebuie să renunţe la artificiile electronice în favoarea unui produs fiabil care să fie pe placul cât mai multor consumatori. Aşa este şi cazul lui Fabia. Nu ştim încă prea multe despre fiabilitatea noii generaţii, dar faptul că este cel mai bine vândut model al celor de la Skoda ar trebui să spună ceva despre ghicirea preferinţelor consumatorilor. Fiind destinat tinerilor pragmatici, Fabia prezintă strictul necesar în materie de tehnologie. Ca dovadă, avem un radio-CD cu MP3 player pe partea de entertainment, iar facilităţile oferite şoferului se limitează la computer de bord, geamuri electrice faţă cu impuls, priză suplimentară 12 volţi în consola centrală şi închidere centralizată.
Design
După cum aţi putut citi şi în introducere, Fabia a primit acest facelift la trei ani de la debutul pe piaţă. În momentul lansării, acesta venea cu un design proaspăt, care era suficient de sobru să păstreze clienţii vechi, dar suficient de modern să atragă clienţi noi. Cei de la Skoda au zis să nu încerce să schimbe prea multe lucruri, iar rezultatul îl vedeţi în imaginile de mai sus.Avem un design cuminte, fără elemente stridente, care încearcă să îşi facă loc prin trafic fără să deranjeze pe nimeni. Dacă ne uităm la concurenţii săi la acelaşi preţ, nu stă chiar atât de rău.
Date tehnice - Skoda Fabia (2010-2014) 1.2 HTP 70CP Avantaj |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1198 |
Lungime mm
4000 |
Putere maxima CP (rpm)
70 (5400) |
Latime mm
1642 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
112 (3000) |
Inaltime mm
1498 |
Viteza maxima km/h
163 |
Greutate kg
1095 |
Acceleratie 0-100 km/h s
14.9 |
Ampatament mm
2465 |
Tractiune
fata |
Volum rezervor litri
45 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
315 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Skoda Fabia (2010-2014)
Sincer, 2.8 mi se pare o nota cam prea mica, avand in vedere notele concurentilor directi.
Ati pomenit de toate modelele concurentei la capitolul dotari/pret si nu ati amintit de Toyota Yaris...
La 10.420 e de departe c m dotat model din gama,amintind aici doar Aerul conditionat,stopurile cu tehnologie LED,distributia pe lant a motorului,radio CD cu MP3 si intrare suplimentara auxiliara,inchidere centralizata din telecomanda,computer de bord,ABS,EBD si BA,plus garantia de 5ani sau 160.000 km din bara in bara...
Dc pt voi Yarisul este "irelevant",va recomand sa mai aruncati o privire pe APIA!
Si mai am o curiozitate: ce este " sistem reglaj moment motor "?
Amortiziarele mai moi or sa placa publicului de romania . . . ca avem niste drumuri ... ca in bancul ala cu Dacia Duster ( "uite ba, romanii astia ar face orice numa sa nu repare drumurile", in caz ca nu il stiati )
Si eu sunt curios sa aflu ce inseamna "sistem reglaj moment motor" si "sistem de franare dublu".
@Sebastian Toma: spune-mi te rog ca nu ai copiat din ce ai primit de la vreo agramata tinuta in poala de vreun directoras de la Porsche Bucuresti Vest, ca altfel nu imi explic cele doua chestii de mai sus! In rest, articolul e bun, masina simpla.
Ai explicaţia la rubrica respectivă, în paranteze.
Sistemul dual rate nu este nici el nou în lumea auto, dar merita menţionat. I se mai poate spune şi sistem de frânare dublu, pentru că asta înseamnă - în esenţa sa.
@Ivanoff
Toyota Yaris porneşte de la 11.160 de euro cu toate taxele incluse. Nu luăm în considerare promoţiile sau alte oferte la publicarea unui drivetest. Nu toate promoţiile sunt permanente.
Uite aici lista de preţuri şi dotări ale lui Yaris, pentru a vedea ce date am studiat în momentul comparaţiei.
http://www.automarket.ro/masini-noi/toyota/yaris-5-usi-754/
@Dannte
Deşi suprafaţa vitrată a geamurilor nu este în mod neapărat cea mai mare din segment, acestea sunt amplasate bine în ceea ce priveşte unghiul şi oferă o perspectivă foarte bună a şoselei - cel puţin din ceea ce am întâlnit în testul nostru.
Mulţumim pentru atenţie.
Nu ştiu unde ai citit tu de Giugiaro, că nu i-am menţionat nicăieri pe italieni.
Modelul este desenat de echipa internă de la Skoda, nicidecum de Giugiaro.
mai bine nu putea fi spus
Cat despre design... chiar daca ar trebui sa nu se discute gusturile aici chiar nu-i inteleg pe cei care nu indragesc felul cum arata masinuta asta destul de cocheta.
problema cu masinile ( toate ) este ca daca stai cu pedala jos consuma mult, indiferent de marca.
Daca tu ai avut o masina de 64 de cai si ai vrut sa fii zmeul soselelor, sa ii faci pe toti loozerii aia cu bmw sau audi ... nu ti se pare normal ca masina aia sa consume ??
Versiunea de 1.1 75 CP, cuplu 100 Nm porneste de la 10002 EUR (TVA inclus) ptr nivelul de echipare Inform. Consum mediu 5.5 l/100km.
Versiunea de 1.1 Clear Tec porneste de la 10524 EUR. Consumul mediu este de 4.9 l/100km.
Versiunea de 1.3, 95 CP, cuplu 125 Nm porneste de la 11077(TVA inclus) ptr nivelul de echipare Invite. Consum mediu 5.8 l/100km.
Colt 1.3 Clear Tec Invite este 11598 (TVA inclus). Consumul mediu 5.0 l/100 km.
Preturile nu sunt promotionale.
Versiunea de 1.1 Clear Tec mi se pare o oferta mult mai buna calitate/pret.
Mie imi pare ca versiunea anterioara arata mai bine...
Acum degeaba ma complic eu tie sa-ti aduc motive ... tu la fel de snob o sa ramai
aaaaaa apare concurenta ?
salutare
Best car
Va mai pot spune ca skoda este o masina care are motor de vw- tabla-vw-comfort-vw tot....
Si totusi am incercat si logan 1.4 si am mers cu el 165 km/h mai mult nu s-a dus, si la demaraj mai slaba decat fabia
Un sfat din partea mea- nu comparati Skoda cu Dacia-Renault-Ford
Respect:)
Fabia 1.2 HTP 70 cp :
Viteza maxima km/h
163
Acceleratie 0-100 km/h s
14.9
Golf 1.4 80 cp :
Viteza maxima km/h
172
Acceleratie 0-100 km/h s
13.9
Cum poti sa combari golful cu fabia ? in primul rand motorizarea de 1.4 80 cp este prima motorizare pe lista de preturi la golf pe cand fabia vine in standard cu 60 cp :))
nu o sa gasesti tu in viata ta pe fabia 270 cp cum gasesti pe golf din fabrica !
singurul om care stie despre ce vorbeste dintre toti e eo - tipul care pomeneste de TSI...
daca n-ai bani si vrei sa dai 8 mii juma, o sa trebuiasca sa iti iei motorul de 1.2 htp si n-ai decat sa te plangi ca ai consum mare la 130 la ora... e normal... daca vrei sa ii dai talpa, cumpara Fabia RS, cu motor 1.4 tsi si 180 de cai... acelasi motor de pe vw scirocco..insa in momentul ala va trebui sa mai pui cam 10 mii peste pretul de pornire de la 1.2...(dar la o tona 100 va fi periculos de rapida - periculos in sensul propriu al cuvantului)
eu conduc ford, dar masinutele astea sunt foarte bine facute si de bun simt... insa daca vrei sa dai liniute... ia-ti un bmw de 10 ani, baga maneaua maxim la casetofon si izbeste-te de primul zid ca nu pentru asta e facuta o masina DE ORAS cu motor de 1.2
Sint foarte multumit de ea ,e fiabila ,are garantie la rugina 10 ani,are toate dotarile necesare,nu consuma mult ,are distributie pe lant,asigurarea e de 280lei/an iar rovigneta 114lei/an.Deci sint foarte multumit de alegerea facuta.Daca vrei fugareala si demaraj in tromba nu e normal sa-ti cumperi masina de mai sus si inseamna ca nu ai gindit bine alegerea...