Drivetest Skoda Superb (2009-2013)

Skoda Superb (2009-2013) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Freelancer
Joi, 09.10.2008
Paradoxul ceh

Incepi cu numele. Probabil, in 2000, atunci cand Volkswagen preluase deja de mult timp fraiele companiei cehe Skoda, cautarea unei denumiri pentru modelul care urma sa devina topul gamei nu a durat foarte mult. Skoda pusese mana pe numele Superb – unul perfect echilibrat deoarece are aceeasi semantica in majoritatea limbilor europene – inca din anii '30, atunci cand constructorul ceh scotea primul model cu acest nume, o masina eleganta si plina de personalitate la acea vreme.

CE INSEAMNA SKODA SUPERB?

Timpul a trecut si Superb se relansa in 2001 printr-o generatie a carui design a insemnat linia stilistica pe care Skoda o adopta si in cazul lui Octavia. Practic, privite de la distanta, cele doua modele erau aproape identice, tusele subtile si – evident – marimea facand diferenta la exterior. A fost o masina primita bine de un public interesant, middle-class, care isi dorea o masina cu dotari superioare la un pret ai redus decat cel al concurentei.

Vremurile s-au schimbat insa si, odata cu ele, s-a schimbat si optica de marketing in ceea ce priveste cea de-a treia generatie Superb, prezentata in premiera mondiala la Geneva si lansata in aceste zile in Romania. Designul nu mai e identic cu cel al lui Octavia, inscriindu-se in linia actuala a celor de la Skoda.

NOUL DESIGN

O fata cuminte, mult mai eleganta si subtila decat agresiva, cu blocuri optice lucrate si cu o grila pe care am regasit-o – la scara redusa – pe modelele mai mici de generatie noua ale gamei. Spatele s-a schimbat si el radical, Skoda optand pentru stopuri neregulate care se prelungesc mult pe aripile posterioare. In general, linia imprimata de designerii noului Superb exprima eleganta. Plafonul este orizontal si se termina plonjat spre spate, contrastul cu linia geamurilor laterale – rotunjita si inalta – determinand o imagine ciudata, cu care trebuie sa te obisnuiesti. Daca vrem sa reducem totul la o linie, vorbim de acelasi profil arcuit si bombat pe care il regasim la Symbol. Pana si scopul este acelasi: spatiul interior. Normal, asemanarile se opresc aici. Noul Skoda Superb inseamna calitate. Interiorul este garnisit cu materiale care ii fac cinste modelului ceh, senzatiile tactile fiind foarte putin deranjate de scurtcircuite. Un exemplu in acest sens este faptul ca usa compartimentului pentru acte este facuta dintr-o spuma poliuretanica ceva mai tare, un material pe care il regasim cu greu chiar si la modele de clasa superioara.

PIATA PUTERNICA

Normal, decizia inginerilor Skoda de a crea un model cu putine carente are in subsol multe explicatii interesante, toate legate de concurenta de top. Ultimii ani au adus, pe linia de pret pe care se desfasoara Superb, modele cu design rafinat si concept foarte corect, noi generatii ale unor masini trecute deja de varsta testului de maturitate sau concepte noi care au luat cu asalt o parte din piata. In aceste conditii, Skoda Superb – unul dintre putinele modele cu pret scazut in segmentul D, nu isi permitea sa faca nicio concesie de calitate sau performante.

DIESEL GENIAL

Automarket a testat, pe ruta Bucuresti-Poiana Brasov, versiunea diesel TDI de 2.0 litri si 170 de cai putere. Echipata cu o cutie manuala extrem de bine conceputa si gandita pentru acest tip de model, noua generatie Superb iti permite atat o rulare linistita, impecabila ca tinuta de drum, cat si manevre mai agresive pe o sosea curata si libera, cum a fost cea dintre Ploiesti si Brasov, via Valenii de Munte. Cutia este perfect asezata pentru un diesel, motorul dispune de cuplul de care ai nevoie si pe care il scoate la iveala in momentele oportune iar suspensiile – fara a se vrea supercomplexe – o chestiune de costuri – reusesc sa se tina bine in viraje. Mai mult, comportamentul usor subvirator este reglat prin multitudinea de sisteme de care dispune Superb. O optiune demna de luat in seama este insa varianta pe benzina de 1.8 litri si 160 de cai putere in combinatie cu transmisia DSG cu sapte rapoarte de origine VW.

SISTEME INTELIGENTE

La capitolul sisteme interesante, doar o enumerare a pachetelor optionale sau standard de care dispune noul Superb ar insemna cateva randuri bune in acest test. Vom aminti, pentru a salva spatiu, de pachetul de asistenta de parcare, care simplifica manevrele in cazul unei parcari laterale actionand automat volanul, farurile bi-xenon adaptive, sistemul de aer conditionat bi-zona Climatronic sau trapa cu celule fotovoltaice care asigura energia electrica necesara recircularii aerului in habitaclu. Este interesanta solutia pe care Skoda a gasit-o pentru ca iubitorii de muzica sa isi poata derula in voie playlist-urile interminabile. Daca multi alti producatori apeleaza la sloturi USB, Skoda a abordat problema prin amplasarea, sub CD Player, a unei locatii pentru un card SD clasic.

PARADOXUL SUPERB

Conceptul de creatie al masinii este unul foarte interesant. Cu dimensiuni interioare si exterioare de segment D, dar cu pret de segment C, noul Superb reuseste sa impace doua categorii de clienti. Modelul va avea insa si cateva probleme, independente de calitatea incontestabila a executiei. Cei care se vor orienta spre segmentul D vor vedea in Superb un "low-cost" la scara macro, in timp ce aceia care vor avea in vedere un model de clasa C vor avea de ales intre o marca de pluton cu spatiu si servicii superioare si alte marci superioare, cu design evoluat si evidentiat pe piata, dar cu spatiu ceva mai restrans din cauza dimensiunilor. In toata aceasta nebunoasa legata de pozitionarea pe piata, creierele luminate ale celor de la Skoda au decis sa isi promoveze modelul scotand in fata mai ales sistemul Twindoor, cu ajutorul caruia portbagajul se poate deschide in doua moduri: ca la o berlina clasica sau impreuna cu luneta, ca la un liftback. Desi Skoda a reusit practic sa creeze doua masini intr-una singura prin acest sistem, deschizatura relativ redusa a portbagajului in varianta berlina nu explica aparitia acestei variante tehnologice de acces la bagaje. De exmplu, in aceasta configuratie, accesul in fundul portbagajului - pentru obiectele care au alunecat in acea zona, de exemplu - este imposibil. Partea buna este insa ca acest sistem este oferit de un producator care ofera modele la preturi foarte accesibile. Un alt element subliniat de Skoda in prezentarea oficiala este faptul ca Superb dispune de locuri speciale pentru umbrele ascunse in interiorul portierelor si accesabile atunci cand usile sunt deschise. Niciun cuvant despre spatiul interior intr-adevar imens, in care pasagerii din spate se pot efectiv intinde atunci cand scaunele celor din fata sunt fixate in pozitii normale.

Una peste alta, Superb este o aparitie extrem de interesanta pe sosele. Vorbim de o masina corecta, un produs al reciclarii unor modele de clasa medie si mare de la VW si Audi, "mai marii" grupului. O masina destinata mai ales celor care isi doresc o masina extrem de confortabila, cu spatiu interior care nu lasa loc de intepretari si gusturi.

Nu ne-a placut

  • Design controversat
  • Marketing ciudat

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • xtrad3
    spatiu
    Ce mai vrei frate,daca as avea aceasta masina 50% din timpul petrecut cu ea as sta in spate :X
    8 2
  • e urata rau frate!!!! mai ales in fata.....totusi skoda a facut progrese cu aceasta masina....
    1 24
  • noua skoda superb
    Quote:"e urata rau frate!!!! mai ales in fata....."

    urata?? eu as zice mai degraba agresiva
    17 0
  • Marean
    Eu detin modelul acesta, mai exact cel pe benzina de 1.8 litri si 160 de cai, sunt extrem de multumit, mai putin cand trebuie sa ma strecor pe stradute cautand locuri de parcare :D . Dar asta este situatzia generala in Bucuresti :D.
    10 0
  • Impreuna cu o cutie DSG si sa te tot duci. Excelenta pentru autostrazi ,dar cum spunea Marean e o problema in Bucuresti.
    8 1
  • cea mai buna masina raport calitate/pret...foarte spatioasa, fiabila si cu o tinuta de drum excelenta
    mi'as alege modelul 4x4 2.0 tdi 170 cp
    11 0
  • pentru posesorii de superb
    Salut! Sunt posesorul unei Skoda Superb 2.0, 170cp, a fost masina de prezentare a producatorului ceh la salonul auto de la Lisabona in 2009...Pana la acest model am detinut cateva masini...Audi A3, A4(2008), A8(2006), BMW seria 7, Mercedes CLS, E280, S420....Dintre toate am ramas impresionat de E280 si de acest Superb...Nu am crezut ca cehii vor fi in stare sa faca o astfel de masina...cu adevarat superba..Gusturile estetice se discuta si nu pot fi comentate...dar comentariile asupra calitatilor tehnice, ale dotarilor masinii nu pot fi decat pozitive...In momentul cand am decis sa iau aceasta masina, am testat cam toate masinile din gama mediu spre mare, pret 30000e...Honda Accord, Mazda 6, A4, C-Klasse, Insignia, C5, Avensis, Passat, Mondeo, Kia Magentis, Laguna3...mi-a placut foarte mult Accord-ul dar cand am vazut spatiul din Superb, balanta s-a inclinat definitv in favoarea cehilor... Dotari: bi xenon adaptiv/cornering, jante 17, PDC, parcare asistata, media full:, Bluetooth, DVD/TV/NAVI full Europa, inclusiv Romania, scaune memorie/inclazite fata-spate, clima bi zona, piele Alcantara, ornament imitatie lemn, perdele mecanice, geamuri atermice... Consumul este absolut fantastic...cu un plin de 60l am parcurs 1247km si inca mai imi indica 180km pana trebuie sa alimentez, asta in conditiile de mers Romania-Germania, zone in care am rulat cu 180-200km/h, in tara am facut cu un plin 1177km... De confort...EXCELENT! Am un regret..ca nu am luat cu DSG si tractiune integrala...dar asta este, ar fi trebuit sa astept inca 2 luni si costurile ar fi fost cu mult peste cei 25.000e! Pentru toti sa aveti drumuri bune!
    17 0
  • cristi
    Superb
    Sunt fericitul posesor a unei Skoda Superb, 3,6, 4x4. EXCELENTA.
    Inainte am avut un A6 2.4. Sunt mai mult decat multumit de comportamentul ei. Cand am cumparat-o oscilam pentru ca la aceeasi bani se poate cumpara un Touareg sau un Q7 second hand, dar dupa un test m-am decis pentru limuzina. Carcotasilor le sugerez sa faca un drive test si dupa aia sa comenteze.
    16 0
  • Si eu conduc una de 3 zile si sunt socat de cat spatiu exista in masina asta. Poti face un gratar in ea cu prietenii si nu se va simti nimeni inghesuit. Exteriorul ( eu am o berlina) este de-a dreptul HIDOS. Break-ul arata mai bine, e mai echilibrat dar berlina e ORIBILA. Eu am primit-o de la serviciu asa ca nu comentez dar sa cumperi asa ceva mi se pare de neinteles. Masina este ca si o haina, trebuie sa aiba stil, o forma decenta, civilizata. Nu te poti duce in izmene pe strada iar Skoda Superb berlina este mai urata decat orice am vazut pe sosele pana acuma poate cu exceptia unor masini chinezesti care se cheama parca Sang Yong.
    0 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru