Drivetest Subaru XV (2012-2017)

2.0 Diesel Turbo 147CP 4x4 Man6 Style
Subaru XV (2012-2017) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 19.06.2012
Tranziţie uşoară

Crossoverul compact. Acel model de tranziţie care încearcă să împace pe toată lumea, chiar dacă nu reuşeşte întotdeauna să-şi atingă scopul. Este maşina pe care şi-o cumpără cei care au avut compacte şi au nevoie de ceva mai mare, dar nu vor un SUV "întreg", iar berlinele de clasă medie nu li se potrivesc. Crossoverele compacte au devenit o adevărată modă în România, multe fiind cumpărate doar pentru silueta impunătoare şi garda la sol ridicată, în ciuda faptului că au tracţiune faţă şi un motor orientat spre economie. Subaru avea un model în acest segment, botezat Impreza XV, care sublinia clar scopul său. Între timp, japonezii au lansat modelul XV, care face aceleaşi lucruri, dar mult mai bine. Iată că se poate! Subaru XV a "ieşit" suficient de dinamic încât poate să facă de ruşine atât unele compacte, cât şi unele crossovere compacte, fără să piardă prea mult din calităţile dorite de la un SUV compact.

Subaru XV (2012-2017)
2.0 Diesel Turbo 147CP 4x4 Man6 Style

  • Pret de pornire 23.548 €
  • Pret model testat 28.942 €
  • Taxa auto 289 €

Motor / Transmisie

Boxer Diesel. Alăturarea celor doi termeni ar fi stârnit multe sprâncene ridicate în rândul cunoscătorilor în urmă cu ceva vreme. De ce? Pentru că nu existau asemenea motoare. Subaru, un constructor dedicat motoarelor boxer alimentate cu benzină, a construit în final, mânat de nevoile anilor 2000, şi un boxer care arde motorină. Construcţia s-a făcut de la zero, lucru avantajos din mai multe puncte de vedere. În cazul de faţă, rezultatul are 1.998 centimetri cubi, oferă 147 CP la 3.600 rpm şi atinge cuplul maxim, de 360 Nm, încă de la 1.600 rpm. Deşi nu-i campion la cai putere, are cel mai bun cuplu din segment la cea mai joasă turaţie, majoritatea rivalilor oferind fie o valoare mai mică, fie o valoare aproape la fel de bună, atinsă la o turaţie mai ridicată.

Împreună cu transmisia manuală cu şase trepte, motorul Boxer Diesel al lui Subaru XV oferă un comportament impresionant, acesta având o urcare rapidă în ture după ce trece de turaţia la care îşi atinge cuplul maxim. Practic, pe lângă nivelul de decibeli dezvoltat în unele momente, singurul reproş adus motorului este comportamentul la turaţii joase, acesta având tendinţa de a vibra când rulaţi la ralanti în primele două trepte. În afară de acest detaliu, care va fi deranjant în primă fază, XV vă va răsplăti cu reprize bune şi cu un comportament dinamic pe şosea, în ciuda faptului că are mai puţin de 150 CP.

Consum

Subaru XV 2.0 D se mândreşte cu un consum mixt de 5.6 litri la sută. Dintre rivalii săi, doar Mazda CX-5 2.2 CD oferă un consum mai bun, de 5.2 litri la sută, în timp ce modelele concurenţei oferă valori de peste 6.0 litri la sută.

Consumul urban este declarat la 6.8 litri la sută, în timp ce consumul extraurban este de 5 litri la sută. Graţie rezervorului său de 60 de litri, XV oferă o autonomie teoretică de 1.071 kilometri.

În realitate, Subaru XV înregistrează un consum urban situat între 7.0 şi 8.0 litri la sută, cu instalaţia de climatizare pornită. Pe autostradă, rulând cu 120 km/h în treapta a şasea, turometrul afişează 2.100 rpm, iar consumul este de 6.6 litri la sută.

Performanţe

Subaru XV are nevoie de 9.3 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h. Din acest punct de vedere, modelul japonez este mai rapid decât rivalii din segment, în ciuda faptului că mulţi dintre au mai mulţi cai putere sub capotă. Mazda CX-5 2.2 CD este aproape de Subaru XV din acest punct de vedere, având nevoie de 9.4 secunde pentru a atinge 100 km/h.

XV impresionează prin ceea ce nu este afişat de obicei  în datele tehnice: reprizele. Modelul trage foarte bine după 2.000 rpm şi poate să treacă de 4.000 rotaţii pe minut dacă piciorul drept al şoferului îi cere asta. Cât timp acul turometrului a urcat peste 2.000 rpm, puteţi să vă bazaţi pe XV în orice treaptă.

Interior

Subaru XV nu se poate compara cu modelele mai mari din acest segment. Ce-i drept, japoneza pleacă la drum cu un mic dezavantaj - este mai scund şi mai îngust decât celelalte modele cu cel puţin zece centimetri. Nu are cum să nu se resimtă acest lucru atunci când te urci la bord.

Practic, ai cinci locuri potrivite pentru adulţi şi un portbagaj de 380 de litri. Spaţiul pentru pasageri este comparabil cu cel al modelelor mai mari din acest segment, iar portbagajul este bun pentru nivelul unui hatchback compact. În schimb, dacă ne uităm la portbagajelel lui Mazda CX-5, Koleos sau al lui CR-V, situaţia nu mai este la fel de bună. Într-un fel, putem vedea interiorul lui Subaru XV ca fiind o reuşită de "ambalare", japonezii reuşind să înghesuie mult spaţiu într-o formă mică.

Locurile din faţă sunt bine profilate, iar poziţia la volan este joasă. Perfect dacă ai mai avut o compactă şi vrei un crossover, problematic dacă ai avut crossover şi vrei să îţi cumperi un XV. Cei obişnuiţi cu o poziţie înaltă la volan ar putea avea o surpriză în XV, acesta având mai degrabă senzaţia de hatchback cu o gardă la sol mai mare. Dar, totuşi, cât timp nu aveţi o înălţime mai mare de 1.85 metri, nu ar trebui să fie probleme. Materialele de la bord şi finisajele sunt OK, latura funcţională a lucrurilor fiind proritară unui design avangardist.

Preţ de achiziţie

Subaru XV pleacă de la 23.548 de euro cu TVA inclus, ceea ce înseamnă preţul unei compacte ceva mai bine dotate şi cu o motorizare competitivă. Versiunea de bază a lui XV vine cu o motorizare pe benzină de 1.6 litri, care dezvoltă 114 CP şi 150 Nm. În schimb, motorul diesel pleacă de la 26.648 de euro cu TVA inclus. Acesta nu este oferit în compania unei transmisii automate, ceea ce ar putea fi un dezavantaj pentru fanii crossoverelor, combinaţia motor diesel+transmisie automată+tracţiune integrală fiind reţeta care a cucerit inimile multora.

Versiunea testată de noi, intitulată Confort, pleacă de la 28.508 euro cu TVA inclus, iar singurul echipament opţional ales a fost vopseaua metalizată, ceea ce a dus preţul final la 28.942 euro cu TVA inclus. După cum ne arată noul configurator Automarket, ai nevoie de minimum 4.000 de euro pentru a echipa un Tiguan 2.0 TDI 4Motion la acelaşi nivel, iar situaţia este similară pentru multe alte mărci din comparaţie.

Excepţiile vin de la Kia, sub forma lui Sportage, Mazda - sub forma lui CX-5 în unele versiuni, Opel Antara (în unele versiuni), SsangYong Korando şi Suzuki Grand Vitara.

Siguranţă

Subaru XV a obţinut cinci stele de siguranţă la testele EuroNCAP. Protecţia adulţilor a fost cotată cu 86%, în timp ce protecţia copiiilor a fost notată cu 90% din puncte. Modelul are airbag-uri faţă şofer şi pasager, airbag-uri laterale faţă, airbag cortină din faţă până în spate, airbag pentru genunchii şoferului, ESP, controlul tracţiunii, ABS, asistenţă la frânarea de urgenţă, EBD şi Hill Holder.

Ţinută de drum

Symmetrical All-Wheel Drive. Până şi numele sună bine. Chiar dacă trecem de artificiile de marketing, conceptul unui motor boxer cuplat unui sistem de tracţiune integrală de acest tip sună logic, indiferent de constructorul care îl oferă în gamă. De data aceasta, acel constructor este Subaru, iar ideea genială a unor japonezi îi face pe aceştia să aibă unul dintre cele mai inferesante sisteme de tracţiune integrală de pe piaţă.

Ce ne-a plăcut cel mai mult la XV a fost comportamentul său la abordarea virajelor. Să presupunem că te apropii cu viteză de un viraj de 90 de grade. Reduci viteza până la un nivel puţin peste ceea ce ai folosi în mod normal şi smuceşti volanul în direcţia virajului. Maşina te ascultă imediat, iar cauciucurile urlă în semn de protest. În timp ce virai, erai deja cu piciorul drept pe acceleraţie şi ultima apăsare insistentă (la timpul potrivit şi cu bracarea de rigoare a volanului) a îndreptat maşina. Totul cu senzaţii foarte plăcute atât pentru şofer, cât şi pentru pasagerii entuziaşti.

Având în vedere înălţimea redusă a lui XV şi centrul său redus de greutate, manevrele de acest gen sunt foarte distractive şi sunt însoţite de o cantitate infimă de ruliu al caroseriei. Dacă te încumeţi să intri pe un traseu de macadam, poţi avansa cu încredere, cât timp nu ai impresia că eşti într-un SUV mai înalt şi poţi trece peste obstacole în viteză sau cu atenţie redusă. Aici nu merge aşa. Cu Subaru XV, trebuie să fii atent pe teren accidentat.

Deşi nouă ne-a plăcut suspensia fermă a lui XV, aceasta s-ar putea să nu fie pe gustul tuturor familiştilor care caută un crossover "de tranziţie", menit să facă un pod între compacte şi SUV-uri mari, deoarece fermitatea sa ar putea să fie prea mult pentru copiii de la bord sau pentru jumătatea mai bună a familiei. În schimb, dacă aveţi viteza în sânge şi trăsătura s-a transmis şi la odrasle, totul o să fie sub control.

Vizibilitate

Geamuri laterale înalte, oglinzi laterale mari şi cameră pentru marşarier. Subaru nu a folosit niciun artificiu de genul "plafon înclinat pentru siluetă care imită un coupe", sau "parbriz înclinat pentru senzaţie de sportivitate". Tocmai de aceea, totul merge bine atunci când încerci să te orientezi în spaţiu la bordul lui XV, cu sau fără senzorii de parcare spate din dotare.

Tehnologie

Sistem multimedia cu touchscreen, cruise control, comenzi pe volan, limitator de viteză, climatizare automată cu reglare pe două zone, geamuri electrice faţă-spate. Am descris dotările a 50% din modelele din segment şi ale lui Subaru XV. Nimic deosebit la acest capitol. Practic, Subaru XV nu vine cu nimic nou în segment la capitolul tehnologie, dar nici nu simţi că ţi-ar lipsi ceva atunci când eşti la volan.

Ca să fim cârcotaşi până la capăt, spunem că interfaţa multimedia are un afişaj relativ mic, iar ecranul care afişează împărţirea tracţiunii între roţi este inutil în contextul acestui model. Respectivul mod arată cele patru roţi ale lui XV şi silueta modelului într-o formă transparentă, iar patru săgeţi verzi arată ce roţi primesc putere. Am încercat în fel şi chip să schimbăm proporţiile, dar singura schimbare pe afişaj a venit sub forma mişcării roţilor din faţă.

Design

În timp ce partea frontală este caracteristică modelelor Subaru, posteriorul lui XV ne dă senzaţia de deja-vu. Întregul vehicul arată de parcă l-am mai văzut cumva, pe undeva, într-o formă similară, dar vândută de alt constructor. Încă n-am făcut legătura cu ce seamană, dar arată bine, pare să fie totul la locul lui. Per total, XV ne dă impresia de aspect dur, spartan, iar acest lucru nu-i deloc rău pentru un crossover compact, dornic să-şi găsească o identitate.

Date tehnice - Subaru XV (2012-2017) 2.0 Diesel Turbo 147CP 4x4 Man6 Style
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Boxer
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1998
Lungime mm
4450
Putere maxima CP (rpm)
147 (3600)
Latime mm
1780
Cuplu maxim Nm (rpm)
350 (1600)
Inaltime mm
1570
Viteza maxima km/h
198
Greutate kg
1515
Acceleratie 0-100 km/h s
9.3
Ampatament mm
2635
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
60
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
380
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Subaru XV (2012-2017)

Ultimele teste

Comentarii (11)

  • .marius.
    Partea din spate putea fi mult mai bine desenata.
    Daca reusesti sa treci peste partea asta, pretul convinge destul de bine.
    14 4
  • kim_vl
    1) Eu nu inteleg cum vine treaba asta cu vibratiile tocmai de la un motor (cu cilindrii orizontali opusi) care se lauda teoretic cu lipsa vibratiilor.

    2) Ati uitat de Qashqai 1.6 dCi 130 CP/4000 rpm 320 Nm/1750 rpm (256 Nm/1500 rpm) 4x4 MT6: consum (teoretic, la fel ca la toate celelalte) 6.1% urban, 4.6 extraurban si 5.1 mixt. E adevarat, are sistem stop&start la fel ca si Mazda CX-5, in timp ce Subaru XV nu dispune de asa ceva.
    13 7
  • constantin
    pareta din spate seamana cu noul ford focus in 4 usi ,sincer mi-as fi dorit aceasta masina,am vazuto la cativa proprietari in c-ta e super masina
    6 3
  • Alex Radoi
    Daca ar fi o masina "buna" (si fiind un Subaru foarte probabil chiar este), as putea sa ignor faptul ca e urata si sa o cumpar doar pentru ceea ce poate. ;)
    11 2
  • Compass
    Urata masina. Am vazut-o in realitate si arata ca naiba. Masina pare conceputa in anii '90.
    7 20
  • stop&start = iti freci electromotorul, cunosc un prieten care are un sharan 2011 si s-a dus electromotoru, la reprezentanta stop&stat impreuna cu toata electronica de vina!!! nu mi-as cumpara o masina cu acest sistem niciodata!!!
    11 8
  • Ideea cu stop&start nu este prea buna la motoare diesel, ele nu sunt concepute pentru a fi oprite si repornite la intervale scurte de timp.... e mai mult o chestie de marketing dar care face rau motorului (in special fiabilitatii pe termen lung) si economia de carburant nu este chiar impresionanta prin folosirea sistemului.
    15 2
  • Mi-as lua masina asta din doua motive:
    - motorul boxer diesel potent
    - sistemul de tractiune integrala
    16 4
  • @Sebastian Toma

    "360 Nm, încă de la 1.600 rpm. Deşi nu-i campion la cai putere, are cel mai bun cuplu din segment la cea mai joasă turaţie, majoritatea rivalilor oferind fie o valoare mai mică, fie o valoare aproape la fel de bună.."

    Valoarea cuplului...

    Nu e niciun "aproape" la fel de buna, ci valoare identica cu Koleos 2.0dci 175 CP si anume 360 Nm
    6 7
  • @Erata
    Da, numai ca Subaru scoate din 2.0 147 de cai putere cuplul acela, pe cand Koleos abia din 174 cp. Pricepi ce inseamna tehnologia?
    8 3
  • am subarul xv din 2012 si vreau sa spun ca nu la-si schimba pe nimic
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru