Feedback

DrivetestCitroen C4 Cactus

1.2 Benzina Turbo (PureTech) 110CP Man5 Shine
4.0
Test drive Citroen C4 Cactus zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 26.02.2019
Libertatea formelor

Nu știu alții cum sunt, dar eu când spun Citroen mă gândesc automat la curaj. Curajul de a face lucrurile diferit, curajul de a schimba macazul, curajul de a inova, curajul de a produce tot ce le vine designerilor în minte. De la legendarul DS, până la mult mai contemporanul Citroen C4 Coupe, brandul francez a tot încercat să surprindă publicul. Și a reușit aproape mereu.

În ultimii ani, francezii au trecut prin clipe grele alături de partenerii de la Peugeot, dar au reușit să se reinventeze. Și, din fericire, nu au pierdut din curajul și libertatea estetică a vechilor modele. Dovadă este actualul C4 Cactus, o mașină care a dat tonul unei noi linii de design, ciudată, dar la fel de îndrăzneață ca cea propusă de Nissan Juke acum vreo nouă ani. Cine s-ar fi gândit să introducă panouri din plastic pe lateralul unei mașini?

Pentru ca lucrurile să fie și mai ciudate, C4 Cactus a fost aruncat în luptă într-un segment incert, undeva la granița dintre SUV-urile mici și compacte. Deși, dacă e s-o spunem drept, nici SUV nu prea e.

Între noi fie vorba, eu cred că este o încercare nebună de a duce mai departe numele C4, folosit pe vechiul model compact. Și este o încercare bună, pentru că mașina s-a vândut destul de bine chiar și în România, unde publicul este ceva mai conservator.

Lansat pe piață în 2014, Citroen C4 Cactus a primit un facelift în 2018. Un facelift care a mai cumințit din liniile inițiale și din nebunia estetică, fără a știrbi din sentimentul de libertate artistică, dar care nu a repoziționat mașina într-un segment bine definit.

Citroen C4 Cactus
1.2 Benzina Turbo (PureTech) 110CP Man5 Shine

  • Pret de pornire 13.490 €
  • Pret model testat 19.556 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Vorbeam mai sus despre curaj. Ei bine, noul C4 Cactus pare că vrea să se numere printre modelele curajoase, care pun dieselul în plan secund. Așa că propune mai multe versiuni benzină. Eu am testat motorul de 1.2 litri și 110 cai putere. Știu, la prima vedere pare aceeași rețetă a motoarelor mici, turbo, instalate pe SUV-uri mari. Greșit.

E drept că avem un motor mic, însă C4 Cactus e un SUV care cântărește puțin peste o tonă. În condițiile astea, 110 cai putere sună bine. Mai ales că vin la pachet cu un cuplu de 205 Nm, livrat foarte devreme, adică pe la vreo 1500 de rotații. Acest bagaj de putere face din C4 Cactus o mașină vioaie, care se mișcă foarte bine în mediul urban. Dincolo de 100 de km/h accelerările sunt ceva mai molcome, dar nicidecum nesatisfăcătoare.

Cursa ambreiajului e cam lungă, dar vă obișnuiți voi. Ea face legătura cu o transmisie manuală cu cinci trepte, desprinsă parcă din filme vechi cu Louis de Funes. Sau poate n-am mai condus eu cutii manuale cu cinci rapoarte de multă vreme. E însă și un alt motiv pentru care spun asta: timoneria este lungă și adeseori imprecisă. Etajarea este și ea lungă și caută să favorizeze consumul.

Din fericire, elasticitatea motorului turbo și rapoartele mai lungi îți permit să rulezi multă vreme în treapta a doua sau a treia atunci când ești în oraș. Iar asta este destul de confortabil.

Una peste alta, îmi place motorul turbo de 1.2 litri, însă mi-aș fi dorit o cutie ceva mai precisă și implicată. Pentru cei care se gândesc la o automată alături de acest motor, există și testul colegului meu Petre, cu aceeași motorizare asociată unei automate.

Consum

În prezent, toți marii producători auto caută să te convingă că nu mai este o mare diferență între consumul unui diesel și cel al unui benzinar. Citroen nu face excepție. Francezii au mare încredere în C4 Cactus și în faptul că, fiind o mașină ușoră, poate garanta un consum relativ redus.

În mediul extraurban, consumul real al mașinii s-a învârtit între 6 și 6.5 litri la 100 de kilometri, o valoare foarte bună, obținută chiar și cu unele accelerări susținute. În mediul urban, valorile au mai crescut și au oscilat între 8.5 și 9 litri/100 de kilometri. Valoarea a fost influențată de un sistem start-stop destul de insistent, care vine însă și cu o vibrație ușor sâcâitoare la fiecare repornire.

Jumătate din rezervorul de 50 de litri a fost suficient pentru a parcurge aproape 400 de kilometri, dintre care 100 au fost înregistrați în mediul urban. O valoare bună pentru un motor pe benzină. 

În fișa tehnică, Citroen C4 Cactus promite un consum mixt de 4.9 litri/100 de kilometri. Consumul anunțat de francezi este mai mic decât valorile promise de SUV-uri subcompacte precum Hyundai Kona, Kia Stonic, Renault Captur, Volkswagen T-Roc sau Suzuki Vitara. Până și Dacia Sandero Stepway consumă ușor mai mult, chiar dacă are un motor de numai 0.9 litri. Opel Crossland X și Seat Arona se opresc tot la 4.9 litri, în vreme ce fratele de concern Peugeot 2008 promite doar 4.4 litri/100 de kilometri, fix cu același motor de 1.2 litri.

Performanţe

Citroen este unul dintre producătorii cu cele mai multe titluri în Campionatul Mondial de Raliuri (WRC), însă experiența dobândită acolo pare că s-a transmis foarte puțin modelelor de stradă. În ultimul deceniu au fost foarte puține mașini de performanță în gama francezilor, semn că Citroen vrea să rămână sinonim cu confortul.

În cazul mașinii mele de test, performanțele sunt decente: sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 10.3 secunde, iar viteza maximă este de 188 de km/h. Valorile sunt ajutate și aici de masa relativ redusă a mașinii.

Comparativ cu ceilalți rivali, C4 Cactus este mai rapid decât Hyundai Kona, Dacia Sandero, Opel Crossland X și Suzuki Vitara. Volkswagen T-Roc, cu motorul de 115 cai putere, este insesizabil mai rapid, oferind un sprint în 10.1 secunde. Tot mai rapizi sunt și Peugeot 2008, Seat Arona și Renault Captur. Kia Stonic oferă tot un timp de 1.03 secunde până la 100 de km/h.

Interior

În ultimii ani am observat o simplificare a interioarelor auto. Majoritatea numelor mari au mers pe minimalism. Cred că nicăieri nu simți asta mai bine ca într-un Citreon C4 Cactus. Te uiți la planșa de bord și poți număra butoanele pe degete. Totul se concentrează în jurul ecranului multimedia. Ceea ce nu e tocmai bine în materie de ergonomie.

Din fericire, comenzile tactile ale climatizării sunt printre cele mai intuitive întâlnite până acum: mari, clar afișate, ușor de apăsat.

Materialele găsite într-un C4 Cactus au crescut calitativ față de versiunea antefacelift, însă nu cu mult. Ai în continuare zone unde găsești plastic tare și unde finisajele sunt perfectibile. Scaunele sunt destul de confortabile, însă nu îți asigură o susținere laterală foarte bună.

Slavă Domnului că există multe spații de depozitare. Avem buzunare foarte largi și încăpătoare atât în portierele față, cât și în cele spate, avem și o cotieră centrală, o consolă cu suport pentru pahare și chiar un spațiu pentru telefonul mobil, care este însă ușor cam ascuns. Îmi place foarte mult deschiderea verticală a torpedoului, și el foarte încăpător.

Nu-mi place însă deschiderea de tip fluture a geamurilor spate. E o soluție ciudată în acest segment. Eram obișnuiți să vedem astfel de geamuri spate pe Citroen C1. Francezii susțin însă că adoptarea unei astfel de soluții a ajutat la economisirea a 11 kilograme în cazul fiecărei portiere.

Pe locurile din spate primești loc decent la picioare și la nivelul capului, iar portbagajul are o capacitate de 348 de litri. Asta înseamnă mai puțin decât Kona, Stonic, Crossland X, Peugeot 2008, Seat Arona, Captur și VW T-Roc. În plus, el este ușor cam adânc și are o margine cam înaltă, ceea ce înseamnă dificultate la descărcarea bagajelor.

Antifonarea habitaclului nu este punctul forte al lui C4 Cactus, pentru că ai un zgomot la rulare și de vânt destul de pronunțat la peste 110 km/h.

Preţ de achiziţie

Citroen a căutat o repoziționare în segmentul de volum, oferind mașini ceva mai accesibile. Prețul de pornire al unui C4 Cactus reafirmă asta, pentru că SUV-ul pleacă de la 13.500 de euro. Însă, cu atâtea SUV-uri mici și accesibile în acest segment, e destul de greu.

Dacă vă gândiți la motorizarea testată de mine, atunci trebuie să vă faceți planuri începând de la 14.700 de euro pentru un nivel de echipare Live. Dacă vă doriți nivelul de top Shine, atunci crește și prețul la 17.200 de euro. Exemplarul de test a mai avut și câteva opționale, cum ar fi jantele, acoperișul panoramic, camera de marșarier și asistentul pentru unghi mort, care au pus alți 3500 de euro peste cei 17.200. Însă, cu un discount oferit de dealer, mașina s-a oprit la o valoare finală de 19.500 de euro.

O să mă raportez la versiunea de 110 cai putere, cu manuală și echipare de top Shine și o să vă spun că Hyundai Kona este ceva mai scump, ajungând la 21.100 de euro. Un Kia Stonic cu 120 CP și echipare Trend ajunge la 16.000 de euro, deci este ușor mai accesibil decât C4 Cactus.

Dacia Sandero Stepway este chilipirul segmentului, cu un preț de numai 11.500 de euro. Și Opel Crossland X pare mai accesibil, versiunea de 110 cai putere cu nivel Innovation ajungând la 16.300 de euro.

Fratele de concern Peugeot 2008, cu același motor și echipare Allure, ajunge la 18.200 de euro. Renault Captur și motorul său de 120 de cai putere cu echipare Intens este insesizabil mai ieftin decât C4 Cactus la fix 17.000 de euro. Micul Seat Arona, cu motor TSI de un litru și 115 cai putere, echipare Xcellence, ajunge să coste 18.700 de euro. Și Suzuki Vitara este ceva mai scump, ajungând la 18.600 de euro pentru un motor aspirat de 120 de cai și echipare Spirit.

Nu în ultimul rând, un Volkswagen T-Roc Base cu motor de 115 cai ajunge să scoată din buzunar 19.800 de euro.

Siguranţă

Actuala generatie Citroen C4 Cactus a fost testată de EuroNCAP în anul 2014 și a primit patru stele din partea organizației independente. Probabil, punctajul ar putea fi ușor îmbunătățit după acest facelift primit în 2018, întrucât el a venit la pachet cu mai multe tehnologii de siguranță.

Sunt vreo 12 sisteme care încearcă să te protejeze pe tine și pe ceilalți pasageri, printre care Active Safety Brake, Speed Sign Recognition, Lane Departure Warning System, Blind Spot Monitoring System sau Park Assist.

Ţinută de drum

Nu doar curajul estetic pare să revină în gama Citroen. Francezii își aduc aminte și de alte trăsături esențiale ale brandului, cum ar fi confortul. Motiv pentru care au gândit un nou tip de suspensie hidraulică, ce urmează a se regăsi pe toate modelele din gamă. Citroen C4 Cactus nu face excepție. Vine cu o arhitectură Pseudo McPherson pe puntea față și o traversă deformabilă pe puntea spate. La acestea se adaugă amortizoare hidraulice progresive și bare anti ruliu pe ambele punți.

Cum se traduce asta în habitaclu? Prin confortul cu care Citroen și-a obișnuit de multă vreme clienții. C4 Cactus poate digera cu ușurință gropi sau alte denivelări. Antifonarea suspensiei este perfectibilă, mai ales atunci când întâlnești limitatoare de viteză la care nu încetinești foarte mult. Chiar și așa, senzația generală este una de confort.

În aceste condiții vă închipuiți că la capitolul dinamică C4 Cactus nu caută să impresioneze. Se mulțumește cu o stabilitate la limita decenței, influențată serios de ruliu și de o direcție care nu e tocmai precisă, dar care se manevrează foarte ușor în oraș.

Vizibilitate

Citroen C4 Cactus facelift este un SUV de segment B ale cărui dimensiuni oferă o manevrabilitate sporită pe străzile înguste din oraș. Luneta este destul de generoasă, însă ultimul rând de montanți este cam mare și poate pune unele probleme novicilor. Pentru a te ajuta în situații dificile, Citroen C4 Cactus este disponibil cu senzori de parcare și o cameră de marșarier. Imaginea oferită de aceasta nu e de cea mai bună calitate, dar măcar vă ajută să vedeți obstacolele. O altă problemă ar fi că se murdărește foarte ușor.

Tehnologie

Atunci când a decis să renunțe la butoane și să grupeze funcțiile în jurul unui ecran central amplasat pe planșa de bord, Citroen și-a asumat că va instala tehnologia aceasta încă de pe versiunile de bază. Ceea ce a și făcut. Așa că C4 Cactus vine cu acest ecran de 7 inch în standard. Tot în standard sunt oferite și aerul condiționat, priza USB, luminile de zi cu LED și senzorii de parcare spate.

Eu am primit cheile unui C4 Cactus în echiparea Shine, ceea ce înseamnă că m-am bucurat, pe lângă cele de mai sus, de senzori de ploaie, proiectoare de ceață cu funcție cornering, de șase difuzoare, de climatizare automată, de Apple CarPlay și Android Auto.

S-au mai adăugat și câteva opționale, cum ar fi camera de marșarier despre care vă vorbeam mai devreme, jantele de 17 inch, accesul și pornirea fără cheie și plafonul panoramic.

Design

Spuneam și la începutul acestui test că apreciez curajul unor constructori care ies din tiparele clasice ale industriei auto atunci când vine vorba de design. Citroen este unul dintre acești producători, chiar dacă faceliftul lui C4 Cactus a mai cumințit anumite forme curajoase.

Nu cred că mașina și-a pierdut din personalitate. Prefer să cred că designul exterior a fost rafinat pentru a îmbunătăți imaginea pe care C4 Cactus și-a creat-o. Avem aceeași dispunere ciudată a blocurilor optice față, cu LED-uri bine definite și ușor de recunoscut în trafic.

Curajul estetic este ajutat și de culoarea caroseriei, un albastru Emeraude Blue, dar și de jantele de 17 inch cu două tonuri de culoare.

Nu ne-a placut

  • Timoneria cutiei manuale
  • Finisaje perfectibile
  • Ruliu
  • Deschiderea geamurilor spate
Date tehnice - Citroen C4 Cactus 1.2 Benzina Turbo (PureTech) 110CP Man5 Shine
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1199
Lungime mm
4170
Putere maxima CP (rpm)
110 (5500)
Latime mm
1979
Cuplu maxim Nm (rpm)
205 (1500)
Inaltime mm
1480
Viteza maxima km/h
188
Greutate kg
1060
Acceleratie 0-100 km/h s
10.3
Ampatament mm
2595
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
348
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Citroen C4 Cactus

Ultimele teste

Comentarii (5)

  • Un design reusit, am vazut una alba pe strada si am intors capul dupa ea ...
    Si un pret foarte bun pentru clasa ei! Spre deosebire de alte marci care incearca sa faca bani sa isi plateasca amenzile ...
    17 7
  • Rudolf D.
    Am condus un cactus. Nu asta evident. Cutie praf. Plastice nasoale. Bord stupid. Era sa ma rastorn, eh aici e si vina mea. In rest dragutica. Masina de gagici. Nu stiu cum sta cu fiabilitatea. Uitandu-ma pe dedesupt (deformatie profesionala) am vazut cateva solutii low cost. Nu mai dezvolt.
    4 5
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • Un facelift total nereusit dupa mine. Masina arata acum si mai ciudat decat inainte dar mult mai urat. Atat farurile cat si stopurile sunt oribil integrate in design-ul caroseriei. Cele dinainte aratau mult mai ok. Iar disparitia bumperelor alea de pe portiere arata parca o caroserie si mai ciudata acum. Este per total, atat in exeterior cat si in interior , un amalgam de detalii horror amestecate cu unele interesante chiar. Parerea mea e ca (virgula) Cactus trebuia sa ramana Cactus si C4 sa ramana C4 . Era deajuns transbordarea design-ului Cactus la C3 , care apropos arata mult mai bine, mai funny, fiindca se potriveste cred mai bine acest stil la o masina mica .
    Iar faptul ca are doar putin peste 1 tona ma face sa-mi pun serioase intrebari cu privire la materialele folosite, nu e normal ca o masina din clasa compacta sa cantareasca asa putin atata timp cat nu e vreo sportiva cu elemente din fibra de carbon sau mai stiu eu ce si nici aluminiu nu cred eu ca au folosit prea mult (sau vreun pic). Presupun ca se conduce chiar mai prost decat ultimul C4 , ca vad ca e mult inaltata si inteleg ca nici cutia nu a fost imbunatatita. Ultima mea experienta cu un C4 a fost un drum pana la Viena si inapoi acum cativa ani si am fost total dezamagit si de tinuta si de transmisie/cutie. Daca si asta e la fel sau (probabil) chiar mai prost ..atunci e clara situatia , ramane un model strict pt. zone urbane si pt. cei care doar vor sa se urce in ceva care arata "deosebit" si care nu vor sa arunce cu banii pe modele care ofera o dinamica mai buna in general, sunt destui carora intr-adevar chiar nu le tebuie asa ceva.
    3 1
  • zic si eu
    Pretul de pornire la cactus este 15150 euro, daca dai crezare site-ului Citroen Romania! Nu stiu de unde 13490 euro, pana si C3 aircross pleaca de la 13950:))
    Trecand peste toate considerentele estetice, m-as fi asteptat sa ne explice AM care-i rostul lui C4 cactus cand exista un C3 aircross?
    Diferenta este de 2 cm....Sincer, nici macar cei de la Citroen nu au putut sa-mi explice de ce au 2 SUVuri cu dimensiuni aproape identice, aceleasi motoare/transmisii...
    1 0
  • Scrooge
    Vai saracul ce interior are :(
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru