Feedback

DrivetestLexus NX

2.5 Hibrid (300h) 197CP 4x4 Aut1 Luxury
Test drive Lexus NX zoom
de Sebastian Toma
Joi, 09.10.2014
Marile speranțe

Lexus, o marcă a grupului Toyota lansată iniţial doar pe piaţa din SUA, a început o ofensivă globală în urmă cu nouă ani. De atunci şi până acum, a lansat două berline mai mici faţă de nava sa amiral, o compactă şi, mai nou, un nou SUV premium, NX. Acesta din urmă este concurentul direct al lui BMW X3, Audi Q5, Mercedes-Benz GLK şi Volvo XC60. Un segment destul de popular în Europa, dacă ar fi să judecăm după ceea ce vedem pe şosele.

Pe cât de tânără este marca Lexus, pe atât de curajoasă se dovedeşte în strategia de piaţă. În timp ce alţi constructori livrează atât motorizări diesel, cât şi motorizări alimentate cu benzină, cei de la Lexus se încăpăţânează să ofere doar "benzinare" în gamă, fie ele hibride sau nu. Motivaţia japonezilor este destul de simplă, după cum ne-au demonstrat în cadrul conferinţei care a precedat lansarea internaţională a noului NX: cu tehnologia hibridă, NX oferă mai multă putere decât rivalii cu diesel-uri de 2.0 litri şi emite mai puţine grame de CO2 pe kilometru.

Filozofia din spatele lui NX este şi ea la fel de diferită: "Nu era suficient să facem un mini-RX", a spus Keiichi Nishiyama, responsabilul produs pentru acest model. Lexus avea nevoie de ceva complet nou şi diferit de ce a avut până acum în ofertă, iar NX îndeplineşte cu brio această cerinţă.

Prin faptul că este diferit, NX este aşteptat să aducă noi clienţi pentru Lexus, dintre care 80% nu au mai avut un model al mărcii japoneze. Japonezii au atât de multă încredere în NX încât estimează că va reprezenta 1/3 din vânzările mărcii în următorii cinci ani.

Aşteptările sunt mari, dar prima întâlnire cu SUV-ul premium al japonezilor nu a fost o dezamăgire, deoarece NX livrează o bună parte din promisiunile făcute de creatorii săi. Dar cel mai important lucru la acest model este că este diferit de celelalte din segment, iar asta vine ca o gură de aer pentru cei care sperau la ceva mai mult de la un SUV premium faţă de un design sobru şi câteva sute de cai sub capotă.

Lexus NX
2.5 Hibrid (300h) 197CP 4x4 Aut1 Luxury

  • Pret de pornire 43.900 €
  • Pret model testat 65.900 €
  • Taxa auto O €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Încăpăţânarea celor de la Lexus în privinţa motorizărilor este destul de puternică. Abia cu NX au lansat o motorizare 2.0 turbo, prima din scurta lor istorie, iar diesel-urile nu sunt în agenda lor pentru prezent sau viitor. Şi se concentrează pe hibrizi, cât mai mulţi hibrizi. Pe de o parte, au dreptate, au făcut primul SUV hibrid din lume în 2005 şi nu a fost un eşec, iar marca Lexus a comercializat peste 800.000 de hibrizi de când a început să-i vândă.

Pentru că NX este mai mic decât RX, era necesar un sistem hibrid cu motor convenţional mai mic, aşa că au optat pentru o unitate Atkinson de 2.5 litri, alimentată cu benzină. Este cel mai mic sistem hibrid oferit vreodată de Lexus, asigură o putere totală de 197 CP, superioară celei asigurate de motorizările echivalente ale rivalilor cu propulsoare cu ardere internă, dar inferioară celei asigurate de Audi Q5 Hybrid, celălalt model de acest gen din segment.

Trenul de propulsie al lui NX 300h este oferit în două variante: tracţiune faţă sau tracţiune integrală. Diferenţa dintre acestea implică un motor electric suplimentar pentru a doua variantă, care angrenează doar roţile din spate atunci când puntea faţă pierde aderenţa. Ca să trecem rapid în revistă ce înseamna NX300h, vorbim despre un propulsor 2.5 benzină de 115 CP şi 210 Nm, asistat de un sistem hibrid format dintr-un motor-generator de 143 CP la nivelul punţii faţă şi de un motor de 68 CP pentru puntea spate. Cele trei motoare formează sistemul de propulsie hibrid al lui Lexus NX 300h cu tracţiune integrală, cotat cu 197 CP.

Transmisia este de tip CVT şi simulează şase trepte. Spre deosebire de celelalte CVT-uri din gamă, cei de la Lexus au implementat o funcţie kick-down, care să-i dea şoferului senzaţia că este la volanul unei maşini cu transmisie automată convenţională atunci când apasă puternic acceleraţia. Asta înseamnă că NX încearcă să nu se mai comporte ca o maşină obişnuită cu transmisie CVT atunci când apeşi puternic acceleraţia, adică să nu tureze motorul cu ardere internă la maximum şi să lase transmisia să-şi facă treaba, ci să emuleze schimbarea unor trepte prin modificarea rapoartelor astfel încât acceleraţia să fie percepută ca la o maşină normală.

Acest sistem hibrid este pentru cei care nu vor acceleraţii brutale de la SUV-ul lor, fie el premium sau nu. NX 300h este potrivit pentru şoferii care vor rafinament, silenţiozitate şi confort în deplasare. Motorizarea cu ardere internă este pornită şi oprită fără ca şoferul sau ocupanţii să perceapă vreo vibraţie, dar aceasta se face auzită subtil la bord atunci când acceleraţia este apăsată puternic. Din fericire, antifonarea este bine gândită şi nu există vreun sunet neplăcut sau prea puternic, iar prezenţa sa nu ar trebui să mire pe nimeni - vorbim despre apăsarea acceleraţiei la podea într-o maşină, este normal să crească nivelul decibelilor emişi de motor.

Consum

Lexus NX300h are cel mai bun consum mixt dintre toate SUV-urile premium cu tracţiune integrală şi transmisie automată oferite pe piaţă în prezent: 5.3 litri la sută. Celălalt hibrid din segment, Audi Q5 Hybrid, are un consum mixt anunţat de 6.9 litri la sută.

Vom face o excepţie faţă de comparaţiile obişnuite de la acest capitol şi vom include atât diesel-urile, cât şi motoarele pe benzină din ofertele competitorilor, pentru a vedea cât de eficientă este soluţia japonezilor în raport cu variantele convenţionale de propulsie. Ca să fie în continuare relevantă, comparaţia include doar SUV-urile premium de clasă medie cu transmisie automată şi tracţiune integrală.

Comparaţia include Audi Q5 2.0 TFSI quattro Tiptronic, Audi Q5 2.0 TDI quattro S-Tronic, BMW X3 xDrive20i, BMW X3 xDrive20d, Mercedes-Benz GLK facelift 220 CDI 4Matic şi Volvo XC60 facelift D4 AT AWD. Toate modelele menţionate mai au transmisie automată, tracţiune integrală şi un nivel de putere comparabil cu cel al lui Lexus NX300h. Iar singurul competitor apropiat de Lexus NX în materie de consum mediu declarat este BMW X3 xDrive20d, cu 5.4 litri la sută consum mixt. 

În cadrul testului nostru, computerul de bord a afişat valori ale consumului de carburant în regim mixt de la 5.3 la 8.1 litri la sută. Consumul a variat în principal în funcţie de stilul de rulare abordat şi de vitezele de circulaţie, a doua valoare fiind realizată după ce am comutat modul de rulare sport pe drumuri şerpuite printr-o zonă muntoasă, la scurtă vreme după ce am părăsit autostrada.

Performanţe

Lexus anunţă un timp 0-100 km/h de 9.2 secunde pentru NX300h. Modelul japonez are viteza maximă limitată la 180 km/h din motive de eficienţă de carburant şi de conservare pe termen lung a fiabilităţii sistemului hibrid, spun reprezentanţii mărcii.

La acest capitol, aproape toate modelele cu soluţii convenţionale de propulsie îl surclasează pe Lexus NX300h, cu excepţia lui Volvo XC90 D4 AWD, care anunţă un timp 0-100 km/h de 10.2 secunde. Orice alt model din comparaţia de la capitolul precedent are o viteză maximă superioară faţă de NX300h.

Pe de o parte, japonezii de la Lexus au dreptate: unde să mergi cu mai mult de 180 km/h în Europa în afară de autostrăzile din Germania şi ce rost are? Dar dacă ar fi gândit şi clienţii la fel, BMW, Audi şi Mercedes-Benz nu s-ar mai fi întrecut niciodată în specificaţii tehnice.

După cum spuneam şi mai sus, NX nu este un model pentru clientul obişnuit de SUV premium, iar tocmai asta îl scoate în evidenţă.

Interior

Tehnologie, tehnologie şi iar tehnologie. Japonezii au înghesuit la bordul lui NX tot ce aveau mai bun în ofertă şi au aranjat totul ca să nu existe client dezamăgit de tehnologia de la bordul acestui model. Lucrurile sunt aranjate destul de ergonomic, deşi există câteva butoane pe care nu le-am remarcat din prima atunci când m-am urcat la volan (cum ar fi comenzile pentru afişajul Head-Up Display, montate unde găseam contactul la modelele care aveau cheie pentru pornire). În afară de multitudinea de butoane, lucrurile sunt uşor de digerat la interior şi te obişnuieşti repede cu atmosfera tehnologizată, pentru că toate comenzile sunt simplu de folosit.

În loc de touchscreen, ai un ecran cu rezoluţie bună şi grafică familiară, comandat printr-o suprafaţă tactilă. Da, Lexus a renunţat în sfârşit la mouse-ul lor ciudat de pe consola centrală pentru un track pad. Evident, am întrebat de ce nu este folosită o rotiţă multifuncţională, cum au constructorii germani, iar japonezii au răspuns că nu face parte din filozofia lor. După cum scriam mai sus, este ceva diferit, dar nu greşit. Suprafaţa tactilă poate fi reglată în răspunsul pe care să-l ofere la atingere şi suportă gesturile standard ale smartphone-urilor moderne, cum ar fi ”ciupirea” pentru a mări şi glisarea degetului într-o direcţie sau alta pentru modificarea rapidă a poziţiei cursorului. Pentru un feedback suplimentar, suprafaţa tactilă vibrează când este deasupra unui buton. Nu am avut nevoie să mă uit la ea nicio clipă atunci când conduceam şi foloseam sistemul de navigaţie, iar asta se întâmpla la primul contact cu maşina.

În ceea ce priveşte confortul, cele două locuri din faţă sunt profilate corect şi se dovedesc a fi foarte comode. Poziţia la volan este potrivită pentru un SUV din acest segment şi toate comenzile sunt la îndemâna şoferului. Remarcăm un nivel ridicat al calităţii materialelor de la bord, existând foarte puţine elemente care nu sunt la locul lor, iar acelea nu sunt oricum butoane care sunt văzute zilnic de şofer sau de pasageri şi nu prezintă o discrepanţă majoră faţă de celelalte materiale de la bord. În plus, le-am observat doar fiindcă există atât de multe finisaje atente la interior. Ornamentele de pe feţele de uşi, de exemplu, sunt realizate dintr-un lemn special numit Shimamoku, finisat special în aceeaşi fabrică şi de aceiaşi meșteri care realizează pianele de concert de top din gama Yamaha.

Locurile din spate oferă suficient spaţiu pentru cap, genunchi şi umeri dacă ai o înălţime de 1.80 metri, bancheta fracţionabilă electric 60:40 (unică în segment) lăsând impresia că ar putea să găzduiască şi pasageri mai înalţi, dacă nu vorbim despre o călătorie foarte lungă. În orice caz, reprezentanţii mărcii spun că NX oferă un nivel de spaţiu în spate comparabil cu un model de segment superior, iar la prima vedere, afirmaţia lor pare să fi veridică. Portbagajul are 555 de litri capacitate, cel mai mare din segment.

Cere ofertă
Vrei un Lexus NX?

Te ajutăm să primeşti oferte speciale personalizate direct de la cei mai apropiaţi dealeri.

Preţ de achiziţie

Cea mai ieftină versiune a lui Lexus NX pleacă de la 43.900 de euro cu TVA inclus. Vorbim despre 300h în versiunea cu tracţiune faţă şi echipare Business. Pentru o versiune cu tracţiune integrală, preţul urcă la 45.500 de euro cu TVA inclus.

Celălalt hibrid oferit în prezent în segment, Audi Q5 Hybrid, costă 58.200 de euro cu TVA inclus. Spre comparaţie, modelele rivale echipate doar cu motoare cu combustie internă costă între 40.000 şi 45.000 de euro cu TVA inclus pe piaţa din România. Din acest punct de vedere, hibridul de la Lexus este foarte competitiv ca preţ pentru echiparea Business şi sistemul de tracţiune integrală, deoarece se bucură de aceleaşi caracteristici de mai sus la preţul unui automobil cu propulsie convenţională.

Noi am testat echiparea de top din gama NX, Luxury, care costă 65.900 euro cu TVA inclus pe piaţa din România. Aceasta aduce aproape toate dotările posibile în gama modelului japonez, cu foarte puţine excepţii. Are un sistem audio special realizat de compania Mark Levinson, care are 14 difuzoare şi o tehnologie în premieră mondială în domeniu, care promite să asigure calitate audio maximă indiferent de nivelul de compresie al fişierelor audio redate. Tehnologia asta nu este disponibilă în cazul niciunui alt rival şi se numeşte Clari-Fi.

Printre celelalte dotări pe care le mai are NX în standard şi nu le mai găsim nicăieri se numără mânere de deschidere ale portierelor cu yala ascunsă, o premieră în industria auto pentru un mâner care se trage, un suport special de încărcare fără fir a telefoanelor mobile care suportă funcţia Qi charging, router Wi-Fi onboard în standard care promite o conexiune 3G mai rapidă decât cea a telefoanelor mobile folosite în regim de tethering.

Siguranţă

Lexus NX a primit cinci stele la testele EuroNCAP din 2014. Clasarea reconfirmă statutul mărcii japoneze, care are doar rezultate de cinci stele de siguranţă pentru puţinele modele din portofoliul său care au ajuns la o întâlnire cu zidul celebru al belgienilor.

În ceea ce priveşte dotările de siguranţă, NX are opt airbag-uri, sistem de reducere a leziunilor pietonilor, sistem de monitorizare a traficului la mersul în marşarier (util în parcări, de exemplu), sistem de monitorizare a unghiului mort cu avertizare şi control semi-independent al direcţiei, tempomat adaptiv reglabil la orice viteză şi frânare automată în cazul dedectării unui impact iminent.

Ţinută de drum

Conceptul din spatele acestui model se numeşte "Premium Urban Sports Gear". Aşa a definit departamentul de marketing de la Lexus modelul NX. După cum era deja clar, maşina nu este făcută pentru off-road şi nu vrea să domine şoselele prin dinamismul său. Cu toate că este mai dinamică decât fratele său mai mare, Lexus NX nu va fi regele serpentinelor cât timp există modele precum Porsche Macan şi BMW X4 în acest segment.

Modelul japonez asigură un nivel de confort potrivit aşteptărilor şi se descurcă onorabil pe viraje chiar şi când abordăm un stil de conducere mai alert. Să reţinem totuşi că această maşină este făcută pentru cei care oricum ar fi circulat cu un SUV premium prin oraş  şi nu l-ar fi solicitat niciodată prea tare din punct de vedere dinamic pe viraje. Pentru partea de dinamism, Lexus are alte modele în ofertă care să satisfacă aceste doleanţe, în timp ce pentru un SUV premium dinamic precum un autoturism în format hatchback sau berlină, un client trebuie să meargă la altă marcă.

Direcţia este mai responsivă decât ceea ce am găsit în trecut la fraţii CT200h şi RX450h, dar rămâne la fel de uşor de manevrat în toate posturile în care se poate găsi un şofer normal.

Vizibilitate

În ciuda formelor excentrice, Lexus NX asigură o vizibilitate bună. Oglinzile laterale au dimensiuni potrivite şi sunt plasate bine, oglinda centrală acoperă fără probleme luneta, montanţii A,B şi C au forme care nu deranjează şoferul mai mult decât alte modele din segment.

Simţurile şoferului sunt asistate de un set de senzori de parcare, un sistem de parcare automată, un sistem de monitorizare a unghiului mort (inclusiv la părăsirea locului de parcare cu spatele) şi un set de camere video care prezintă o imagine virtuală de deasupra maşinii care acoperă toate unghiurile.

Tehnologie

Lexus NX are aproape tot ce-ţi poţi dori de la o maşină din acest segment atunci când vine vorba de tehnologie. De la Wi-Fi onboard la tempomat adaptiv şi banchetă spate cu spătar reglabil electric, până la oglindă detaşabilă montată pe consola centrală. Două reproşuri i-am putea găsi acestui model la capitolul tehnologie: vocea sistemului de navigaţie atunci când este comutată limba română şi grafica unor meniuri ale sistemului multimedia şi al afişajului HUD, care nu arată la fel de modern ca la mărcile premium germane.

Cât despre vocea sistemului de navigaţie, nu este primul Lexus care se foloseşte de serviciile unei doamne în etate care a lucrat înainte pe un post de funcţionar guvernamental şi vorbeşte într-un ton absolut enervant. Reprezentanţii mărcii Lexus în România sunt la curent cu problema şi le-au solicitat celor din Japonia să le găsească o nouă voce pentru acest sistem, pe care să o instaleze apoi pe orice sistem de navigaţie care folosea vechea traducătoare.

Din fericire, maşina testată era echipată cu sistemul audio Mark Levinson Premiun Surround cu 14 difuzoare, suficient de puternic încât să ne ajute să trecem peste vocea sistemului de navigaţie. Respectivul sistem audio are un amplificator pe 12 canale şi totalizează o putere reală de 835 de waţi, cu o distorsiune totală limitată la mai puţin de 0.1 procente. Rezultatul este o claritate nemaiîntâlnită de mine la un sistem audio într-o maşină, cu toate că nu este cel mai puternic pe care l-am experimentat într-o maşină de serie.

Design

Compania Toyota, deţinătoarea mărcii Lexus, a decis să facă o schimbare dramatică pentru departamentul său de design în urmă cu câţiva ani. În loc să facă studii peste studii şi să îşi pună designerii la un consens pentru a obţine un aspect care să fie agreabil pentru toată lumea, dar deloc ieşit din comun, au făcut fix invers şi au lăsat designerii să-şi facă de cap.

Unul dintre rezultatele acestei idei curajoase ale lui Akio Toyoda, moştenitorul fondatorului companiei-mamă, este Lexus NX. După cum au spus şi cei de la Lexus şi bine au subliniat, design-ul nu are cum să nu te mişte. Cu toate că nu este la fel de riscant ca în cazul lui Nissan Juke, unde alţi japonezi au mers pe ideea de ”îl iubeşti sau îl urăşti”, Lexus NX are un aspect diferit de orice alt model din segment.

Mai mult decât atât, prin evitarea ideii de "hai să facem un RX mai mic", Lexus a reuşit să se ferească de "gama Matrioşka" a altor producători, care par că fabrică acelaşi model la diferite dimensiuni, după cererea estimată în segment.

NX este o gură de aer proaspăt într-un segment blamat că strică şoselele din Europa cu maşini mari şi nenecesare, care au vagi capacităţi off-road dar nu ies niciodată de pe drumurile asfaltate şi care emit mai multe grame de CO2 decât ar fi putut să facă dacă erau berline sau hatchback-uri standard.

Nu ne-a placut

  • Gamă de motorizări restrictivă
  • Chiar şi pe modul Sport, maşina nu este deosebit de sportivă
  • Nivelul de echipare de top ajunge să coste peste 65.000 de euro
  • Aspectul exterior s-ar putea să nu fie pe placul oricui, dar are avantajul că este diferit
Date tehnice - Lexus NX 2.5 Hibrid (300h) 197CP 4x4 Aut1 Luxury
Motor electric
Putere CP
143
Cuplu Nm
300
Motor termic
Putere CP (rpm)
155 (5700)
Cuplu maxim Nm (rpm)
210 (4200)
Tip motor
Linie
Cilindree cmc
2494
General
Combustibil
Benzina + electric
Lungime mm
4630
Viteza maxima km/h
180
Latime mm
1845
Acceleratie 0-100 km/h s
9.2
Inaltime mm
1645
Tractiune
integrala
Greutate kg
1785
Cutie viteze tip / trepte
A
Ampatament mm
2660
Nr. usi
5
Volum rezervor litri
56
Nr. locuri
5
Volum portbagaj litri
475
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Lexus NX

Ultimele teste

Comentarii (15)

  • Pe de o parte, japonezii de la Lexus au dreptate: unde să mergi cu mai mult de 180 km/h în Europa în afară de autostrăzile din Germania şi ce rost are? Dar dacă ar fi gândit şi clienţii la fel, BMW, Audi şi Mercedes-Benz nu s-ar mai fi întrecut niciodată în specificaţii tehnice.

    asta mi se pare o aberatie maxima. e alegerea ta sa mergi cu ce viteza doresti, evident in limitele masinii. iti asumi riscurile. mi se pare o justificare de 2 lei, sincer. curand n`o sa mai fabricam motoare de mare putere ca n`avem nevoie sa mergem peste limita legala.
    19 13
  • Lunette
    In sfarsit un suv care arata altfel decat nemtii. Amin, aleluia, doamne-ajuta! Normal insa ca nu-l vor cumpara ai nostri, ca doar n-are tdi, mierea romanului. Astia-s in stare sa ia hibridul si sa-i bage tot motorina.
    37 12
  • Ileana Luca: Pot iesi cu un scuter-auto (Aixam) din oras? Raspunde
  • 27 39
  • Acest autoturism nu este pentru orcine, este adresat unei categorii de oameni, carora simturile estetice tin mult de arta, de arta bine facuta. Daca esti un fan al marcilor nemtesti si ai avea disponibilitatea financiara pentru un SUV mediu premium, Lexus NX sar putea sa-ti schimbe perceptia despre aceste genuri de masini. Din punctul meu de vedere desingul lui NX este inaintea cerlorlalti rivali, iar ca tehnologie este o alternativa buna avand in vedere fiabilitatea sistemului hibrid pe care priusul ne-a aratat-o de atitia ani. Astept in viitorul apropiat influentele de desng de la lexus, si la firma mama Toyota...
    25 14
  • Daca as avea bani....cu siguranta acest model ar fi prima optiune din clasa sa.In sfarsit un design indraznet si reusit (cel putin pentru mine)
    22 12
  • 10 16
  • @IM vine cumva de la "Inteligentul Mafia"?
    Lexus a ramas tot o speranta.De cand a aparut.S-a nascut "sapranta" si cam atat.
    10 13
  • masina este usor uratica din anumite unghiuri dar sincer sa fiu as cumpara-o daca as avea banii necesari, mai ales in varianata hybrid
    7 8
  • razvanis
    Fiecare este liber sa faca ce vrea cu banii lui, si de asemenea fiecare este liber sa aiba opinii, sa-i placa sau nu ceva fara sa fie catalogat.
    Din punctul meu de vedere masina asta la prima vedere pare lovita din orice unghi ai privi-o. Putea fi interesanta dar se straduieste prea mult iar la interior anosta si plictisitoare, nu ma refer la calitate ci doar aspect.
    9 10
  • anti fumuri TDI
    Prefer oricand rafinamentul unei masini premium japoneze, decat una europeana (excluzand Mercedes-Benz bineinteles).
    15 6
  • 2 9
  • terminati-va cu performantele!!!! toti sunteti niste mici hakinen pe aici cu studii de ingineri auto ?? genul asta de mentalitate primitiva specifica celor saraci cu duhul pur si simplu imi repugna!!!

    Daca nu va lace confortul si calitatea atunci luati-va cart de formula 1 si o sa aveti performante pana numai puteti
    9 2
  • BOGDAN: AM UN OPEL ASTRA G BERTONE 2001 2.2 SI IMI TREBUI O GARNITURA PT BAIA DE... Raspunde
  • 2 9
  • 1 6
  • andy.s
    ce urat !!!
    2 5

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru