Feedback

DrivetestMazda MX-5 RF

2.0 Benzina (Skyactiv-G) 160CP Man6 Revolution Top
4.4
Test drive Mazda MX-5 RF zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 27.06.2017
Mănușă de astronaut

În primăvara acestui an atingeam pentru prima dată țărmul Statelor Unite. Motivul? Cursa de 24 de ore de la Daytona. Dar cum un lucru bun nu vine niciodată singur, pe lângă celebra cursă de anduranță am bifat și o vizită la Kennedy Space Center, locul unde NASA a adunat cele mai mari realizări ale sale în materie de călătorii în spațiu.

Mi-au rămas în memorie mănușile cosmonauților care au mers în misiunile Apollo. Conservate bine în spatele unui geam gros, mănușile păstrau fix forma mâinilor celor care le-au purtat. Turnate fix după anatomia astronauților, mănușile trebuiau să suporte presiuni incredibile și să ofere dexteritate în spațiu. În plus, trebuiau să fie perfect etanșe, pentru că orice breșă îl putea costa viața pe cel care le poartă.

Prin urmare, mănușile pe care le aveam în față au fost gândite în așa fel în cât omul din spațiu să le considere o extensie naturală a corpului său. Cam la fel cum a gândit și Mazda noul MX-5 RF. O extensie naturală a celor care iubesc viața, senzațiile tari și părul în vânt. Decapotabila e făcută pentru cei care urăsc să-și petreacă duminica în canapea, în fața televizorului.

Sper că ați prins subtilitatea: am spus Mazda MX-5 RF. Adică varianta cu acoperiș din tablă a modelului japonez. Există și așa ceva, pentru că Mazda și-a dorit să le ofere clienților săi și un targa foarte accesibil, nu doar un roadster cu acoperiș din pânză.

Mazda MX-5 RF
2.0 Benzina (Skyactiv-G) 160CP Man6 Revolution Top

  • Pret de pornire 25.890 €
  • Pret model testat 30.890 €

Motor / Transmisie

Ziceam că MX-5 RF este ca o mănușă de astronaut. Una pusă în mișcare de un motor garantat de-a lungul anilor de toți clienții care l-au văzut montat pe mai toate modelele din gamă. Este vorba despre unitatea pe benzină, cu patru cilindri, de 2.0 litri.

Este un propulsor clasic, aspirat, care oferă 160 de cai putere și un cuplu motor de 200 de Nm, disponibil pe la 4600 de rotații. Adică târziu, dar extrem de plăcut. E senzația pe care puriștii o găsesc tot mai rar astăzi, într-o mare de motoare turbo.

Ce primești de la unitatea de 2.0 litri? O poftă nebună de a urca mereu în zona înaltă a turometrului, un sunet pe cale de dispariție și o gamă largă de senzații tari. Apropo de sunet: gros, metalic, la fel de curajos ca un bătrânel de 80 de ani care aleargă la maraton.

Chiar dacă nu vorbim de exuberanța și promptitudinea unui agregat turbo, cuplul motor de 200 Nm este suficient pentru a imprima senzații tari, mai ales că masa mașinii abia dacă sare de o tonă. Prin urmare, resurse suficiente pentru rularea de zi cu zi, condimentată cu accese de nebunie.

Motorul este completat de o transmisie manuală cu șase rapoarte, scurte și plăcute. Atât de plăcute încât mâna ta aproape că nu vrea să se dezlipească de levier. Rapoartele sunt alternate scurt și precis, timoneria fiind o adevărată încântare.

V-am zis că MX-5 RF este mai greu cu 40 de kilograme decât varianta cu acoperiș din pânză? Nu v-am zis pentru că nu contează, mașina fiind la fel de ageră.

Consum

Mazda MX-5 RF se folosește de tehnologia SkyActiv, așa că, pe lângă senzațiile tari amintite mai sus, există și ceva mai multă grijă pentru buzunarul celui care a cumpărat-o. Consumul extraurban trece peste 6 litri/100 de kilometri și depinde de cât de plictisit ești. Ai nevoie de ceva adrenalină, atunci valoarea urcă.

Media lui Mazda MX-5 RF este de 6.6 litri la 100 de kilometri, aceeași valoare ca și în cazul variantei cu acoperiș din pânză.

Nu prea avem rivali cu care să comparăm noul MX-5 RF. Poate să ne gândim cumva la Audi TT și motorul său de bază de 1.8 TFSI și 180 de cai putere, care consumă doar 5.9 litri/100 de km. Bineînțeles, prețul este dublu față de cel al lui MX-5 RF.

Performanţe

Fiind vorba de o mașină cu apetit sportiv, ești tentat să verifici imediat performanțele. Aiurea. Nu despre astea este MX-5 RF. Decapotabila japoneză pune preț mai mult pe senzații. Contează ce simți când te afli pe unul dintre cele două scaune ale sale.

Sunt 7.5 secunde scurse până la 100 de km/h și o viteză maximă de 215 km/h. Foarte aproape de ce oferă Audi TT cu 20 de cai putere și câteva mii de euro în plus: 7.2 secunde și 237 de km/h.

Interior

Interiorul lui MX-5 RF nu este diferit de cel al decapotabilei cu soft-top. Singura diferență ar fi butonul de acționare electrică a acoperișuluii. Liniile interioare sunt simpliste, materialele nu sunt neapărat moi și prietenoase, dar sunt clar o îmbunătățire față de vechea generație. Tot mai bune sunt și scaunele Recaro, cu o susținere laterală foarte bună. 

Ergonomia este în continuare una exemplară, comenzile climatizării și cele de pe volan fiind amplasate intuitiv. Prin urmare, acomodarea se face rapid și la interior.

Cu spațiile de depozitare s-ar putea să aveți unele probleme. Mai ales dacă mașina din care v-ați dat jos a fost una mai mare. De exemplu Mazda6. Telefonul mobil primește un spațiu destul de bine gândit la baza planșei de bord. Apoi există o pseudo cotieră în care nu prea intră nimic. Mai sunt și două suporturi de pahare, amplasate în dreptul spătarelor, deci cam greu de accesat. Ar mai fi o cutie pentru depozitare în spatele scaunelor, unde vor sta, probabil, actele și celelalte mărunțișuri.

Portbagajul este minimalist. Are o capacitate de 127 de litri, adică doar cu trei litri în minus față de versiunea cu acoperiș din pânză. Portbagajul este restrictiv, singura modelitate de a profita din plin de el fiind o bună organizare a lucrurilor pe care le aveți de transportat.

Preţ de achiziţie

Mazda MX-5 este cel mai popular roadster din lume. Iar această performanță se datorează în primul rând prețului său accesibil. Principalul atu al modelului japonez nu a fost alterat de-a lungul generațiilor. Așa se face că și acum avem în față cel mai accesibil roadster de pe piață.

Putem spune același lucru și despre varianta cu acoperiș din tablă. Prețul lui MX-5 RF pornește de la aproape 26.000 de euro, însă versiunea testată de noi, adică cea cu 160 de cai putere și nivel de echipare Revolution Top, ajunge să coste 31.000 de euro. Chiar și așa, roadsterul este cu aproape 10.000 de euro mai ieftin decât cel mai accesibil Audi TT.

Siguranţă

Mazda MX-5 a trecut prin testele de impact EuroNCAP într-o sesiune din anul 2015. A obținut atunci un scor general de patru stele, dar vorbim de versiunea cu soft-top. Steaua pierdută a fost cauzată de lipsa unui sistem automat de frânare care nu există nici ca opțiune.

Cel mai probabil, un scor similar ar fi înregistrat și de versiunea RF cu hard-top electric dacă va fi testată de către EuroNCAP.

Chiar dacă sistemul de frânare automată nu există nici pe versiunea RF, modelul oferă suficiente sisteme active de siguranță, așa cum sunt avertizarea la părăsirea accidentală a benzii de rulare sau sistemul de avertizare pentru unghiul mort.

Ţinută de drum

Ținuta de drum... Și acum oftez. De dor, bineînțeles. Mazda MX-5 RF este una dintre puținele mașini care păstrează intactă acea bucurie simplă de a conduce. Totul vine extrem de natural. De aici și senzația că această mașină îți vine turnată ca o mănușă de astronaut.

Ai un diferențial blocant, iar suspensia lipește mașina de asfalt și îți oferă senzația de kart. Este rigidă, însă nu atât de mult încât să te deranjeze în rularea de zi cu zi. E drept că dacă ai ceva probleme cu spatele, un drum mai lung s-ar putea să devină supărător.

Direcția contribuie la ținuta de drum foarte bună, oferind o precizie excepțională și un feeling cum rar mai găsești în industria auto actuală, când totul este asistat pentru a învârti mai ușor de volan. E drept că în oraș o să depui ceva mai mult efort în învârtirea lui, dar asta face parte din farmecul oricărui MX-5.

Bun. Acum că am terminat cu odele, trebuie să discutăm puțin și despre dezactivarea ESP-ului. Apeși butonul și deja ești de unul singur. Un copil abandonat într-o fabrică de ciocolată. Sunt două variante: mănânci până nu mai poți sau te bucuri de fiecare sortiment în parte.

Ideal ar fi să o iei treptat, pentru că MX-5, fie că vorbim de RF-ul nostru, fie de varianta soft-top, nu prea e dus la biserică. Adică pune pe tavă tot ce are și învârte roțile spate suficient de bine cât să îți garanteze tot tacâmul: drifturi, cerculețe și alte abuzuri ale anvelopelor.

Așa că e ușor să-ți pierzi mințile și să cazi în păcat. Nici n-ai cum să nu abuzezi când simți că totul vine atât de natural. Aproape că Mazda MX-5 RF te face să te simți pilot fără să-ți pună prea multe întrebări. Așa că e nevoie de cumpătare.

Vizibilitate

Nu sunt foarte multe de lăudat la vizibilitatea lui Mazda MX-5 RF. Sunt multe elemente care îți pun bețe în roate. În topul problemelor așezăm montanții spate, care te încurcă atunci când vrei să te asiguri la ieșirea de pe un drum secundar.

Oglinda retrovizoare, deși destul de mare, nu prea poate rezolva întru totul vizibilitatea spate. Oglinzile laterale sunt decent proporționate și pot asigura o vizibilitate bună dacă le ajustezi cu simț de răspundere.

O să treacă ceva timp până când o să te obișnuiești cu spălătorul de parbriz. La primele sale acționări o să ai impresia că jetul îți sare fix în ochi. O să te amuzi și apoi o să te obișnuiești.

Tehnologie

Mazda a încercat pe cât posibil să facă din MX-5 RF nu doar un roadster dedicat plăcerilor și exceselor. Japonezii și-au dorit să aducă și ceva mai multă tehnologie. Așa că proprietarul va primi un sistem multimedia cu ecranul de 7 inch. Nu excelează, dar își face bine treaba. Are și conexiune Apple CarPlay, ceea ce ar putea să-i încânte pe utilizatorii de telefoane cu iOS. Controlul său se face cu ajutorul butoanelor de pe consola centrală.

Pentru momentele în care nu vă doriți să auziți vântul sau motorul de 2.0 litri, Mazda MX-5 RF poate fi comandat și cu un sistem audio Bose. Există și difuzoare integrate în tetieră prin care poți să-i auzi și pe cei cu care vorbești la telefon. Așadar, conexiunea Bluetooth nu este inutilă, chiar dacă vorbim despre o decapotabilă.

Tehnologia de care dispune MX-5 RF face ca orice convorbire să se audă foarte bine, chiar și atunci când acoperișul este coborât. Ba chiar se aude mai bine decât atunci când acoperișul este ridicat.

Și fiindcă tot a venit vorba despre acoperiș, trebuie să spunem că acesta se ridică în 13 secunde. Condiția esențială este ca mașina să nu depășească 10 km/h. O limită de viteză cam mică, dacă mă întrebați pe mine. La aceste tehnologii se adaugă scaunele încălzite, luminile automate și senzorii de parcare.

Design

E futil să vorbesc despre cât de frumos este Mazda MX-5 RF. Vorbesc de la sine miile de priviri pe care le atrage. E ca un magnet vizual. N-ai cum să treci neobservat. Mai ales dacă alegi o culoare de caroserie aprinsă. Este unul dintre puținele exemple în care designerii au avut curajul să ne ofere schimbări consistente de la o generație la alta.

Ba chiar să pluseze cu o variantă RF, care arată chiar mai bine decât soft-top-ul. Pare ceva mai închegată și cu un aer sportiv dusă către superlativ.

Da! Îmi place cum arată Mazda MX-5 RF și recunosc asta ori de câte ori voi avea ocazia. Este, poate, cea mai reușită sintre toate generațiile modelului japonez.

Nu ne-a placut

  • Spațiul interior
  • Vizibilitatea
Date tehnice - Mazda MX-5 RF 2.0 Benzina (Skyactiv-G) 160CP Man6 Revolution Top
Combustibil
Benzina
Nr. usi
2
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
2
Cilindree cmc
1998
Lungime mm
3915
Putere maxima CP (rpm)
160 (6000)
Latime mm
1735
Cuplu maxim Nm (rpm)
200 (4600)
Inaltime mm
1230
Viteza maxima km/h
215
Greutate kg
1045
Acceleratie 0-100 km/h s
7.5
Ampatament mm
2310
Tractiune
spate
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
127
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda MX-5 RF

Ultimele teste

Comentarii (5)

  • Unde sunt facute pozele? e superb locul......
    9 0
  • unsirb
    6 14
  • MARINELA: FORD TRANSIT AM SCHIMBAT TOT KIT-UL VOLANTA RULMENT PLACA DISC APARE COD... Raspunde
  • o masina care vine din viitor cu un cuplu decent pt o masina aspirata si un consum bun pt un motor de 2l...mazda forever
    12 2
  • Cei mai italieni japonezii astia de la Mazda
    9 1
  • Cum, acest model de Mazda are 4,4...nu se poate ?!
    Cred că au greșit ceva la algoritm sau.... Știam din analizele trecute că modelele Mazda trebuie să fie cel mult la 4.0....
    8 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru