Feedback

DrivetestSEAT Leon ST facelift

2.0 Benzina Turbo (TSI) 300CP 4x4 Aut6 Cupra
4.3
Test drive SEAT Leon ST facelift zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 09.10.2018
Familia netradițională

Pe români nu-i scoți din ale lor. Iubesc grătarele în aer liber, sunt patrioți în fiecare zi de 1 decembrie, sunt ospitalieri cu străinii, nu s-ar despărți niciodată de cartofii prăjiți sau de sarmale și preferă compactele sau, mai nou, SUV-urile.

Break-urile n-au fost niciodată în topul celor mai iubite variante de caroserie în spațiul carpato-danubioano-pontic. Au fost, în schimb, adorate în vestul Europei, acolo unde aproape fiecare model al constructorilor respectabili oferă și o variantă break.

Seat s-a gândit să încerce imposibilul și să-i tenteze pe ai noștri cu un break compact. Nu de alta, dar segmentul compact rămâne în continuare unul de succes în România. Și, ca să fie sigur că ajunge la inima iubitorilor de nișe, a oferit break-ul și împreună cu o versiune de performanță, pe lângă motorizările „pământene”.

Așa s-a trezit Seat într-o nișă care se adresează familiilor netradiționale. O poziționare problematică într-o țară cu vremuri tulburi sau, dimpotrivă, una avantajată de faptul că nimeni nu are curaj să joace în acest segment? Vedem imediat.

SEAT Leon ST facelift
2.0 Benzina Turbo (TSI) 300CP 4x4 Aut6 Cupra

  • Pret de pornire 16.184 €
  • Pret model testat 42.078 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Faceliftul primit de Leon la jumătatea carierei nu a fost unul consistent. Designul nu s-a schimbat aproape deloc și interiorul a primit îmbunătățiri discrete. Sub capotă însă, spaniolii au mai făcut rost de încă 10 cai putere pentru versiunea Cupra. Implicit pentru modelul testat de mine, Seat Leon ST Cupra. Și uite așa ne-am ales noi, românii, cu un break de performanță care dezvoltă 300 de cai putere și care prinde foarte bine la familiștii sportivi din vestul Europei.

Veștile bune nu se opresc aici. Cei 300 de cai putere sunt storși dintr-un motor de numai 2.0 litri, deci un impozit plăcut pentru orice familist chibzuit. Cei 300 de cai apar între 5600 și 6200 de rotații, însă mult mai important este cuplul de 380 de Nm și plaja de turații pe care se simte. Ea începe pe la 1800 rpm și se termină abia la 5500, ceea ce înseamnă un cuplu maxim livrat aproape constant și o senzație de resurse inepuizabile, chiar și la viteze mari, de autostradă.

Nu cred că-și pune cineva problema dacă cei 300 de cai putere sunt suficienți pentru un break compact. Bagajul de resurse de sub capotă nu e doar suficient, este chiar exaltant. Ce nu este exaltant? Sunetul evacuării. În modul normal de utilizare, Seat Leon ST Cupra sună ca orice benzinar. Dacă selectezi modul de rulare Cupra, tonalitatea evacuării se schimbă, dar nu e nimic înfricoșător. Probabil, spaniolii s-au temut să nu sperie copiii cu grohăituri obsene și pocnituri violente.

Cuplul de 380 de Nm este transmis ambelor axe prin intermediul unei cutii automate DSG cu șase rapoarte. Se mișcă foarte bine și schimbă alert, răspunsul fiind prompt și plăcut, chiar și atunci când rulezi în modul Comfort, iar mașina pare ceva mai relaxată. De asemenea, alternarea treptelor de viteză se face pe nesimțite atunci când rulezi normal.

Pentru cei care vor să trezească rapid cei 300 de cai putere atunci când se ivește ocazia unei depășiri, Seat a instalat și un set de padele în spatele volanului. Mi-aș fi dorit să nu fie din plastic și să nu semene cu cele ale unui volan de jucărie. E bine însă că retrogradează suficient de repede.

Consum

Spuneam mai sus că cilindreea îi va ajuta pe șoferi să pozeze în oameni chibzuiți. Aiurea! Dacă o să privești consumul, s-ar putea să-ți schimbi părerea. Cei 300 de cai putere cer între 14 și 15 litri într-un București aglomerat. Se mulțumesc însă și cu 12.5 litri în trafic de vară, ceva mai lejer.

În afara orașului, dacă alegeți o rulare cuminte pe DN1, puteți să scoateți și un magic 8 litri/100 de km. Dacă vă crește pulsul sau vă place melodia de la radio, atunci consumul sare ușor de 10 litri/100 de kilometri.

În fișa tehnică, Seat Leon ST Cupra ne promite un consum mediu de 7.2 litri/100 de kilometri. Din păcate pentru noi și din fericire pentru Seat, Leon ST Cupra este singurul break de performanță de pe piața noastră. Așa că o să mă raportez la consumul rivalilor hatchback. Honda Civic Type R este mai însetat decât spaniolul. La fel și Ford Focus RS. Renault Megane RS și Peugeot 308 GTI sunt ceva mai cuminți, însă au și mai puțini cai sub capotă.

Fratele de concern, Volkswagen Golf R, cu 310 cai putere sub capotă, reușește un consum ușor mai mic (7 litri/100 km), semn că germanii au păstrat câteva atuuri doar pentru modelele lor.

Performanţe

În materie de performanțe, Seat Leon ST Cupra este o surpriză cât se poate de plăcută. Asta și pentru că break-ul este singura vriantă de caroserie pe care divizia Cupra a echipat-o cu o tracțiune integrală. Iar tracțiunea integrală ajută nu doar ținuta de drum, ci și performanțele.

Sprintul de la 0 la 100 de km/h o să vă lase cu gura căscată. Sunt 4.9 secunde de plăcere pură, de exaltare, de uitare totală că vă aflați într-un break. Sigur, Volkswagen Golf R și Ford Focus RS pot mai repede de atât, dar n-au un portbagaj uriaș în spate. O să fie însă hilar să lăsați într-un nor de ceață modele cu pedigree, cum sunt Honda Civic Type R, Renault Megane RS și Peugeot 308 GTI.

Când vine vorba de viteză maximă, lucrurile sunt destul de plate. 250 de km/h este viteza la care se opresc majoritatea modelelor din acest segment. Excepție face doar nebunul Honda Civic Type R, capabil să țâșnească până la 272 de km/h.

Interior

Privit în ansamblu, interiorul lui Seat Leon ST Cupra nu este cu mult diferit de cel al unei versiuni standard. Sunt câteva tușe care te anunță că ești într-un model sportiv, dar incapabile să te facă să intuiești explozia care se ascunde sub capotă. O să încep cu logo-ul Cupra, aplicat pragurilor și volanului, și o să continuu cu pedalele care au primit inserții metalice.

Scaunele sunt și ele sportive și sunt îmbrăcate acum în alcantara și piele. Sunt decorate cu o bandă care imită fibra de carbon și au ștanțat cuvântul Cupra pe spătar. În rest, atmosfera este similară cu tot ce găsești în modelele grupului Volkswagen. O ergonomie exemplară pentru sistemul de climatizare, materiale de calitate pe planșa de bord și fețele ușilor, plastic ceva mai tare pe consola centrală.

Spațiile de depozitare sunt generoase, însă mi-aș fi dorit ceva mai mult loc în buzunarele portierelor față. Un alt aspect pe care l-am observat la ultimele modele Seat testate: clapeta spațiului de depozitare din stânga șoferului nu are o prindere perfectă și uneori se deschide în timpul mersului, mai ales atunci când treceți peste denivelări care se resimt în habitaclu.

Spațiul pe locurile din spate este generos la nivelul picioarelor și al capului. Tunelul central cam înalt face însă incomodă găzduirea unui al treilea pasager. Portbagajul are o capacitate de 587 de litri, mai mare decât a oricărui hatchback de performanță. El este generos și dacă mă raportez la break-urile compacte disponibile la noi.

Antifonarea habitaclului e bună, zgomotul de vânt creat de oglinzile laterale fiind perceptibil abia pe la 120 de km/h.

Preţ de achiziţie

Nu te costă foarte mult ca să te bucuri de spațiul mașinii noastre de test. Prețurile pentru un Seat Leon ST pornesc de 16.200 de euro, alături de un motoraș modest, de 110 cai putere benzină. Dacă vrei să te bucuri de spațiul interior al modelului spaniol, dar vrei să înmulțești valoarea de sub capotă și să ajungi la 300 de cai putere, atunci trebuie să fii pregătit să te desparți de cel puțin 36.400 de euro.

Dacă mai adaugi câteva opționale, cum ar fi acoperișul panoramic, vopseaua Pirineo Grey sau un pachet de frâne de performanță, ajungi ușor la prețul mașinii noastre de test, adică 42.000 de euro.

Cum Seat Leon ST Cupra nu are un rival în segment, o să mă uit la concurenții hatchback, care, fie nu au același spațiu interior, fie nu vin cu tracțiune integrală sau automată. Un Honda Civic Type R pleacă de la 39.500 de euro, deci puțin mai mult decât prețul de pornire de 36.400 de euro al lui Leon ST Cupra. Peugeot 308 GTI are un preț mult mai accesibil decât spaniolul, la 31.700 de euro, însă îi lipsesc cam multe. Renault Megane RS este și el un chilipir la 31.500 de euro.

Un Ford Focus RS este puțin mai piperat decât break-ul nostru, pornind de la 37.000 de euro. Chiar și fratele de concern Volkswagen Golf R este mai scump, prețul său de pornire fiind de 38.900 de euro. Prin urmare, Seat Leon ST Cupra se poate dovedi o alegere destul de echilibrată chiar și atunci când îl comparăm cu rivalii hatchback.

Siguranţă

Actuala generație Seat Leon a fost testată de EuoNCAP în anul 2012, adică acum multă vreme, în versiunea ante-facelift, când normele de siguranță nu erau atât de stricte precum cele de azi. Punctajul obținut atunci a fost însă foarte bun, iar faceliftul a adus noi sisteme de siguranță, ceea ce îi garantează în continuare compactei spaniole un punctaj bun. Un punctaj bun care poate fi transferat fără probleme și variantei break.

În 2012, Leon a obținut 94 de procente pentru protecția pasagerilor adulți, 92% pentru protecția copiilor, 70% pentru cea a pietonilor și 71% pentru sistemele sale de asistență de atunci. Între timp, ele s-au înmulțit. Pe lângă airbagul pentru genunchii șoferului, un detaliu pe care nu-l găsești pe multe mașini compacte, Leon ST vine cu multe sisteme de asistență.

Puteţi să vă dotaţi break-ul cu sisteme care să vă ajute să treceţi cu bine peste călătoriile prin ţară, precum cel care frânează automat în oraș și pe autostradă dacă șoferul e depășit de situație. Pachetul de frânare în oraș, City Emergency Brake, recunoaște la nevoie nu doar mașinile, ci și pietonii apăruți de nicăieri. Există și un asistent pentru păstrarea benzii de mers, un pilot automat adaptiv, un sistem de recunoaștere a semnelor de circulație și monitorizarea unghiului mort.

Tot acest amalgam de sisteme poate face din Leon ST o mașină care se poate conduce singură în traficul aglomerat, cu condiția ca șoferul să țină mâna pe volan. Adică deja celebrul Traffic Jam Assist al Grupului VAG.

Ţinută de drum

Am ajuns la capitolul controverselor. O mașină de familie capabilă să meargă pe circuit? Da, Seat a făcut-o. Și nu e singurul. Mai sunt o mulțime de exemple, însă, e drept, marea lor majoritate în segmentul premium.

Am probat veleitățile sportive ale lui Seat Leon ST Cupra pe circuitul de la Adâncata. Încă de la început vreau să fie clar că sistemul de tracțiune integrală 4Drive face ca mașina asta să se simtă asemeni unui hatchback. Nu ca un break. Spatele nu atârnă deloc greu în viraje. Ba chiar e plăcut și amplifică senzația de joc și joacă.

Chiar și cu sistemele de siguranță dezactivate, tracțiunea integrală păstrează o aderență fantastică în viraje și ajută break-ul să se încolăcească eroic în viraje. În ochii mezinilor din familie, cel sau cea de la volan va părea un adevărat Michael Schumacher, care dirijează galopul celor 300 de cai putere pe fundalul sonor al unor anvelope care nechează din toți rărunchii cu fiecare ocazie.

Asemeni fraților hatchback cu trei sau cinci uși, Seat Leon ST Cupra este disponibil cu un diferențial cu alunecare limitată în standard. Direcția este și ea fantastică pe circuit, chiar dacă nu se ridică la nivelul preciziei și implicării pe care ți-o oferă un BMW sau un Porsche.

După ce o să depășești starea de agregarea Cupra, testată de mine pe circuitul de la Adâncata, o să descoperi și alte moduri de rulare, care dictează temperamentul break-ului. Ele ajustează direcția, răspunsul accelerației, dar și suspensia dacă alegeți un set de amortizoare adaptive. Și ar bine să le alegeți, pentru că pot ajusta break-ul să aibă mai multe fețe. Modul Comfort face mașina mai ușor de digerat în traficul de zi cu zi. E clar că veți simți din plin liniile unor tramvaie din București, însă ele nu vor chiar un cuțit în coaste.

Rigiditatea suspensiei este digerabilă, iar zgomotul transmis în habitaclu este minimal. Atenție mare la limitatoarele de viteză. Jantele de 19 inch vor mușca cu poftă din ele dacă nu sunteți precaut, iar asta se simte de obicei ca o ghioagă în moalele capului pentru cei mai sensibili. Direcția este și ea destul de manevrabilă în traficul de zi cu zi, reușind să nu te supună la prea mult efort fizic.

Vizibilitate

Spre deosebire de Golf Variant, Leon ST este o mașină cu mult mai multe linii angulare, ascuțite și ușor nepractice. Poate de aceea oglinzile laterale vor părea ușor prea ascuțite pentru cei mai novici, care nu sunt obișnuiți cu fundul unui break. Însă, cu o ajustare atentă, ele se pot dovedi bine proporționate. Bine proporționată este și luneta, care, în ciuda aspectului de hatchback sportiv, se supune normelor practice. Așa că manevrele în marșarier nu vor fi chiar un coșmar, așa cum ai putea crede la prima vedere.

Singurele probleme pe care le are Leon ST la capitolul vizibilitate sunt similare cu cele ale variantei hatchback și sunt legate de montantul parbrizului în zona stângă, accesul pe străduțele înguste având nevoie de o dublă verificare ochiometrică pe deasupra și dedesubtul stâlpului.

Tehnologie

Cei 42.000 de euro pe care îi plătești pentru o configurație identică mașinii mele de test îți vor asigura cam tot ce vrei. Mai puțin niște scaune încălzite. Aș fi zis că e chiar strigător la cer, dacă testul ăsta se desfășura prin ianuarie.

Dar fiind sfârșit de vară am trecut peste aceste detaliu. Am apreciat ecranul central de 8 inch, cu Apple CarPlay și Android Auto, cu meniu colorat, grafică prietenoasă, dar răspuns ușor întârziat. Navigația nu este o capodoperă grafică, dar își face bine treaba. Chiar s-a oferit de mai multe ori să-mi caute o benzinărie în apropiere atunci când autonomia a scăzut sub 50 de kilometri. Am apreciat insistența și grija.

Dincolo de volan am descoperit un ecran digital de 10.2 inch. Adio, ceasuri de bord analog! Bun venit, viitor! Chiar dacă grafica nu se ridică la nivelul celei oferite de Volkswagen sau Audi, este suficient pentru a sugera un aer tehnologizat și pentru a oferi informațiile corect. În plus, este mult mai ușor de utilizat și de configurat. Poate afișa chiar și navigația, ceea ce este un detaliu important.

Lista de dotări mai include un sistem de faururi inteligente cu LED, pilot automat, un sistem audio Beats cu nouă difuzoare și senzori de ploaie și lumină. Camera video pentru marșarier este și ea prezentă, dar nu are o calitate excepțională. De asemenea, mi-aș fi dorit să găsesc o deschidere electrică pentru hayon. Aș încheia acest capitol cu recomandarea de a bifa pe lista de opționale și acoperișul panoramic cu trapă acționată electric. Face toți banii.

Design

O mașină de 300 de cai putere? Păi înseamnă că arată cumva supranatural. Ca Honda Civic. Așa am fi tentați să credem. Realitatea e alta. Seat a vrut să îmbrace un lup în haine de oaie. Sunt puține detalii care trădează caracterul sportiv al break-ului.

Privești mașina în trafic și nu vezi decât un familist gata să-ți înghită bagajele. Un ochi format o să observe însă etrierii de culoare roșie, spoilerul cu niște prize de aer mai mari, logo-ul Cupra în grila de tip fagure, pragurile laterale, eleronul montat pe hayon, difuzorul posterior și evacuările duble, generoase.

Pentru cei mai neatenți, Seat a căutat să fie cât mai clar dacă privești break-ul din spate: numele Cupra apare scris destul de mare pe hayon.

În viitor, modelele promit să iasă ceva mai bine în evidență, întrucât Cupra a devenit un brand de sine stătător, cu un logo aparte și un design sportiv mult mai bine evidențiat. Prima mostră a noii filosofii va fi Cupra Ateca, un SUV de performanță pe care îl vom testa în toamna acestui an.

Nu ne-a placut

  • Montantul față de pe partea șoferului
  • Imaginea camerei de marșarier
  • Grafica hărților sistemului de navigație
  • Tunelul central prea ridicat pe locurile din spate
Date tehnice - SEAT Leon ST facelift 2.0 Benzina Turbo (TSI) 300CP 4x4 Aut6 Cupra
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1984
Lungime mm
4549
Putere maxima CP (rpm)
300 (5500)
Latime mm
1816
Cuplu maxim Nm (rpm)
380 (1800)
Inaltime mm
1454
Viteza maxima km/h
250
Greutate kg
1545
Acceleratie 0-100 km/h s
4.9
Ampatament mm
2636
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
587
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre SEAT Leon ST facelift

Ultimele teste

Comentarii (14)

  • Gigi Neon
    Asta nu-i masina, e racheta cu volan!
    14 4
  • SIMPLE MINDS
    Se pare ca Seat n-a avut *curaj* sa mentina doar doua roti motrice in cazul TSI-ului de 300 CP si in aceasta declinare a caroseriei si inclin sa le dau dreptate :-)) ei fiind singurii *vinovati* c-au echipat o fuzee cu un portbagaj de cca 600 l :) si care la un moment dat ar putea sa dea idei posesorilor,putini ce-i drept, si spre activitati cat se poate de *domestice*. As miza pe aceasta abordare cert *traditionala* :) a tractiunii la aceste valori de putere si cuplu chiar daca aceasta vine si cu inerentele inconveniente legate de greutate ,consum ,mentenanta dar oferind deopotriva macar un atu incontestabil.(4.9s e o valoare vulgara pentru un break compact). Pretul in schimb ,nu-i tocmai *amigo* cu toate buzunarele dar poate ca si *excesele* chiar isi merita toti banii la un moment dat.
    13 2
  • Marin Boldeanu: Cand este preconizata aparitia unui Opel Grandland X cu tractiune integrala... Raspunde
  • someone
    acest seat are un rival in segment, si anume golf r variant.
    si oricare din ele mi se pare masina ideala, nu f mare, dar f incapatoare, care arata relativ simplu dar are performantele descise in articol. adica un sleeper perfect. my kind of car
    14 5
  • vw s-a apucat de facut carnati
    La dezavantaje am mai putea trece : Motorul nu e ptr. soselele si traficul de la noi (e buna doar de test-drive), risc mare de a ramane fara carnet ori de a face accident (morti,raniti), pret /devalorizare mare.
    14 9
  • andrei
    ei ce sa zic devalorizare mare. ca un cayenne sau alta masina scumpa rau nu s-o devaloriza mult.. cu cat mai scumpa cu atat mai tare devalorizarea.
    4 5
  • Rudolf D.
    Ba tocmai ca motorul asta e pentru soselele romanesti. Puterea mare iti permite elegant sa depasesti repede si in siguranta toate obstacolele prezente in traficul de pe drumurile din Romania.
    Accidentele se fac mai ales datorita masinilor submotorizate si a soferilor incompetenti (indifferent de puterea masinii lor)
    De cand exista waze-ul, n-am avut probleme cu politia in Romania.
    Pret/ devalorizare mare?! Pai orice masina e o cheltuiala majora in buget, numai ca, daca ai o situatie materiala mai buna, nu mai gandesti in termeni economici. Sper sa nu ma laud, dar chiar nu ma intereseaza cat costa combustibilul. Pentru mine condusul e o placer, asa ca nu ma uit la bani cand vine vorba de masini. Si n-am Diesel. :)
    12 13
  • hazard
    A treia generatie a motorului EA888 se pare ca este un succes, cel putin pana acum. Are multe modificari fata de generatia anterioara (de ex chiulasa cu evacuarea inclusa) care sa il faca mai putin poluant si cel putin la fel de performant.Vom vedea cum sta si cu fiabilitatea, cel putin eu o s-o testez pe pielea mea.

    Pentru cine doreste performanta la fel insa pentru bani mai putini, pana in 30k euro gasesti golf r variant sh, cu istoric.
    5 2
  • vw s-a apucat de facut carnati
    @ Rudolf D.
    Ok. Daca 42.000 euro ptr. marca asta nu sunt o problema, asteptam cu nerabdare pareri despre ea de prin marile parcari (drumuri traditionale) ale tarii.
    5 0
  • N-am condus decît Leon Cupra *normal* acu cîțiva ani (280 CP) și mi-a părut prea mult pt... pe la noi - poate mi-oi schimba părerea însă, după instalarea separatoarelor cu role. :-)

    ...Dar un mai recent ST X-Perience (4x4, gardă la sol 18 cm) 1.8 TSI / 180 CP mi s-a părut mai bine adaptat drumurilor - și anotimpurilor - noastre.
    Chiar dacă Haldex-ul (prezent și pe ST-ul Cupra testat aici) e ceva mai puțin eficient decît vechile sisteme Torsen mecanice, a progresat destul în ultima vreme ca să nu transpiri rece iarna.

    Și cei *doar* 28-30.000 € ceruți pt X-Perience par - de fapt și sînt - mai accesibili decît 37-42K. Însă ratele de +700 €/lună cu toate hangaralele incluse nu mi-au mai părut prea prietenoase. :-)
    14 3
  • sunt prea sarac sa imi dau cu parerea despre und Seat de 300cp, 4x4 care costa 42k.
    10 1
  • Masina e ok.....dar daca e pt familia netraditionala nu se va vinde bine mai ales la noi ca avem foarte multi oameni de mare moralitate si respect fata de familia traditionala :))))
    1 4
  • eu o tin una si buna la fel cum am facut-o si prin alte articole...42.000 de euro ca sa ai o grafica de genul asta????42.000 de euro pt un Seat? 42.000 de euro doar pt ca are 300 de cai, ca daca ii pui motor de 1.6 o iei cu 25.000
    6 2
  • Marius: Un a6 3.0 si nu intra turbo . Se aprinde motorasi si bujile Raspunde
  • e un simplu vector de imagine....unul dintre modelele care deschide drumul SEAT catre zona "emotion" si concurent direct pentru echivalentul italian, Alfa Romeo, pe care il va elimina din piata. Exista banii si exista ambitia.

    chiar daca modelul de fata nu va face vanzari e in avantgarda, iar rolul lui nu e de a aduce profit ci schimbare de atitudine fata de SEAT. Pretul mare are si el scopul de a pregati clientii viitori de recepta marca ca fiind valoroasa si de a accepta potentiale scoruri mai ridicate.

    zic si eu
    5 3
  • vw s-a apucat de facut carnati
    Ptr. cei care inca mai viseaza cai verzi pe sosea :
    https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22755599-foto-video-dou-persoane-murit-urma-unui-accident-produs-timi-oferul-care-provocat-accidentul-cea-live-facebook.htm
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru