Feedback

DrivetestVolkswagen Up (2012-2016)

1.0 75CP Man Move Up!
4.2
Test drive Volkswagen Up (2012-2016) zoom
de Mircea Meşter, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 13.12.2016
Percepție

Nu se întâmplă de multe ori să analizezi modelele existente într-un segment de piață și să observi că Volkswagen oferă unul dintre cele mai accesibile modele disponibile în showroom-uri. Este însă cazul lui Volkswagen Up!, cel mai mic model din gama mărcii germane, care reprezintă una dintre cele mai reușite alternative pe care o ai dacă îți dorești o mașină de oraș pur-sânge.

Up! a primit un facelift în cursul acestui an, iar odată cu el apare și o versiune Up! Beats, de fapt un pachet de accesorii și echipamente semnate și inspirate de compania audio cumpărată de Apple acum ceva vreme. Evident, elementul de interes este sistemul audio al mașinii, un pachet de 300W cu 6 incinte acustice plus Subwoofer care transformă brusc o mașină accesibilă într-un pol de interes pentru cei care apreciază muzica de calitate în mașină. 

În această nouă formă de prezentare, Up! devine o mașină și mai interesantă. Am luat-o la pase prin București și vă spunem cum se mișcă (și cum se aude) modelul de oraș al nemților.

Volkswagen Up (2012-2016)
1.0 75CP Man Move Up!

  • Pret de pornire 9.410 €
  • Pret model testat 12.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

După facelift-ul prezentat de Volkswagen în primăvara acestui an, în gama lui Up! a apărut o motorizare extrem de interesantă: 1.0 TSI de 90 de cai putere promite să îmbunătățească radical performanțele dinamice ale unei mașini care până acum s-a bazat pe motoare aspirate de putere medie pentru acest segment. Iese în evidență în special cuplul de 160 Nm de pe această motorizare, momentul maxim fiind atins încă de la 1500 rpm.

Din păcate, mașina de test oferită de Volkswagen era echipată cu vechiul 1.0 aspirat de 75 CP și 95 Nm, adică unul dintre motoarele pe care le știam dinaintea facelift-ului (celălalt fiind același 1.0 aspirat, dar în versiune de 60 CP). Și când spunem "din păcate" ne referim exclusiv la faptul că regretăm că nu vă putem oferi deocamdată impresii de la volanului noii motorizări de vârf. Pentru că, luată ca ansamblu, mașina este una mai mult decât decentă chiar și cu unitatea 1.0 de 75 CP, un nivel de putere potrivit pentru acest segment, în care mașinile trag la cântar în general sub o tonă.

Cuplat la o transmisie cu cinci trepte căreia nu i-am găsit cusur în oraș, fiind extrem de fluidă și de ușor de manevrat, motorul de 999 centimetri cubi reușește să se achite cu brio de provocările citadine, oferind un avantaj major: silențiozitatea extremă. Practic, motorul cu trei cilindri este imposibil de auzit la ralanti și "toarce" frumos în turații, devenind ceva mai prezent abia peste 4500-5000 de ture, atunci când ne apropiem de turația la care apelăm puterea maximă.

Sigur că nu vorbim de un motor de performanță, ceea ce înseamnă că nu este cazul să vă așteptați la minuni la viteze de peste 80 de kilometri pe oră, acolo unde mașina își arată limitele, "căutând" aer atunci când vrei putere. Până acolo, însă, mașina răspunde bine la comenzile pedalei și, odată ce înțelegi cutia de viteze, vei fi fericitul posesor al unei mașini foarte dinamice în oraș. Avantaj subliniat și de profilul de kart al șasiului, cu roțile împinse spre extremități.

Consum

Între versiunea pre- și post-facelift, Volkswagen a reușit să reducă consumul mediu anunțat de versiunea de 75 de cai putere a lui Up! cu nu mai puțin de 0.6 litri, coborând de la 4.7 la 4.1 litri în regim medi mixt. Evident, este vorba de o cifră atinsă în testul european clasic NEDC.

În aceste condiții, modelul german coboară alături de alți doi rivali direcți (Citroen C1 1.0 VTi de 69 CP și Toyota Aygo 1.0 68 CP) la cel mai bun consum din segment pe acest nivel de putere. Restul concurenților se încadrează în principiu în cifre de consum care nu trec de 5 litri/100 km, cu excepțiile Fiat Panda 1.2 69 CP (5.0 litri/100 km) și Opel Adam 1.2 70 CP (5.3 litri/100 km).

În viața reală a traficului bucureștean, Volkswagen Up! 1.0 75 CP ne-a oferit un consum mediu de 7.0 litri/100 km, însă o rulare ceva mai puțin atletică poate coborî cifrele de consum spre 60-6.5 litri/100 km.

Performanţe

Îmbunătățirea consumului versiunii de 75 CP a lui Up! își arată reversul medaliei atunci când analizezi cifrele performanțelor. Acolo unde mașina a coborât de la 13.2 la 13.5 secunde după facelift.

Evident, nu se așteaptă nimeni ca o mașină de oraș cu o lungime cât jumătate dintr-un loc normal de parcare să spargă bariere supersonice. Și e foarte probabil ca cei de la Volkswagen să fi gândit strategic această mutare: motorul de 1.0 aspirat câștigă la consum, iar noul 1.0 TSI de 90 CP este cel pe care vor miza clienții care vor performanțe, pentru că în acest ultim caz accelerația 0-100 km/h coboară sub 10 secunde (9.9, mai exact) și ajunge la nivelul unei compacte de 100-110 CP.

Viteza maximă a lui Up! este de 172 km/h, însă așteptați-vă să ajungă la această valoare extrem de lent, într-o treaptă a cincea lungă și construită pentru consum. Dar niciun șofer cu capul pe umeri nu va încerca artificii de genul ăsta cu un model de 960 de kilograme, 3.6 metri și 75 de cai.

Cel mai rapid model din acest segment în zona benzinelor aspirate de 65-75 CP este Fiat 500 1.2 69 CP, care oferă 0-100 km/h în 12.9 secunde.

Interior

Primul lucru pe care-l observi la interiorul lui Up! este spațiul pe care-l oferă o mașină construită după aceleași logici pe care le-a adoptat Tico pe vremuri: un exterior ultracompact, dar un interior pe alocuri ciudat de încăpător. Îndrăznesc să spun că în Up! te simți mai degajat la nivel de spațiu decât în multe compacte (ați citit bine, mașini aflate la două segmente mai sus), pentru că profilul plafonului îți oferă spațiu berechet pe verticală, indiferent de locul pe care stai.

Foarte inteligentă alegerea materialelor de la interior. Vorbim de un segment în care materialele moi nu se regăsesc decât pe mașini premium cu prețuri pe alocuri duble față de grupul accesibil, iar Up! nu face excepție de la această regulă. Însă este evident faptul că oamenii care se ocupă de interioarele Volkswagen au ales plastic dur, dar de calitate superioară. Departe de a da impresia de "plastic de tastatură", Up! pare creat cu materiale superioare derivate din cele ieftine, pentru că sunt plăcute la atingere, iar texturile imprimate sunt cât se poate de interesante. 

E adevărat că o parte serioasă din această percepție este dată de pachetul Beats, care aduce o tapițerie dedicată, praguri semnate, lumină de ambianță, covorașe diferite și volan, schimbător și levier al frânei de mână îmbrăcate în piele. Plus inserții cromate și decorative care-ți aduc aminte întotdeauna că te afli într-o ediție specială. Partea bună e că acest pachet costă 700 de euro, iar în listă este inclus chiar și un suport de telefon care se montează pe bord și care-ți transformă telefonul în display pe care poți rula hărțile de navigare, muzica sau orice alte aplicație utilă la condus. 

În rest, totul este luminos în Up!, chestiune care pe de o parte dă impresia de aulă compactă, pe de altă parte te poate face să te simți într-o mașină "simplistă", care nu oferă decât minimul necesar pentru a rula prin mediul urban. Ceea ce e foarte corect, de altfel.

Vor exista, evident, clienți care nu vor fi extrem de pasionați de designul angular, geometric, orizontal al tuturor elementelor care compun designul interior al lui Up! Chit că acestea se potrivesc mult mai bine pe un model de această dimensiune decât pe un Golf, de exemplu. 

În general nu apreciez ecranele mici și-mi plac mașinile care-ți oferă display-uri inteligente și sisteme în care te descurci "nativ" fără a fi nevoie de perioade lungi de adaptare. Ei bine, soluția accesibilă pe care am găsit-o pe Up! - un display non-touch, dar hi-res al cărui meniu este accesat cu ajutorul butoanelor de dedesubtul său - a fost o experiență pe cât de simplă, pe atât de eficientă. Toate sunt la îndemână și ușor de utilizat, astfel că nu duci lipsa unui display mai mare. Iar dacă o duci, nu ai decât să-ți conectezi telefonul în dock-ul de deasupra bordului și cazul e rezolvat.

Portbagajul cu două etaje al lui Up! măsoară 251 de litri și este desenat corect pentru o astfel de mașină, fiind unul dintre cele mai încăpătoare din segment. Singurele superioare sunt cele ale lui Suzuki Celerio (254 litri) și Hyundai i10 (252 litri), însă diferențele sunt absolut infime.

Apropo de calitate, veți observa o chestie care multor alte modele din segment le este străin: ușile se simt "grele", apăsate, iar închiderea lor vine cu sunetul "plin" atașat unor mașini construite cu atenție la acest detaliu. E clar că oamenii de la Volkswagen au studiat implicit acest aspect, chestiune care îi va bucura pe cei atenți la detalii.

Preţ de achiziţie

Versiunea de bază Take a lui Volkswagen Up! în versiunea de 75 CP costă 9400 de euro cu taxe incluse și oferă performanțele și consumul despre care am vorbit ceva mai sus. În echiparea medie Move, testată de noi, modelul de oraș al nemților urcă la 10.300 de euro. Dacă adaugi peste această pachetul Beats (700 de euro), computerul de bord Plus (140 de euro), Interfața USB pentru telefon (60 de euro), reglajul manual pe verticală pentru pasager (80 de euro) și un volan multifuncțional cu trei spițe (140 de euro) și nuanța exterioară neagră cu inserții roșii (410 euro), ajungi la mașina testată de noi. Care costă în total fix 12.000 de euro.

O analiză comparativă arată că vorbim despre un preț excelent pentru o mașină de segment mini echipată bine. Asta pentru că rivalii direcți ai lui Up! în această versiune pleacă în general de la un nivel superior de preț. De exemplu, Citroen C1 în varianta de bază Feel are un preț de pornire de 10.800 de euro. Chiar și Skoda Citigo în varianta de bază Ambition are un preț de pornire de 10.250 de euro. Nu mai vorbim de modele glamour precum Fiat 500 (12.400 de euro în echiparea de bază), Opel Adam (plecare de la 12.200 de euro) sau Smart Forfour (start de la 11.800 de euro). 

Practic, singurele modele mai ieftine la nivel de preț de pornire în acest segment sunt Suzuki Celerio, care pleacă de la 8700 de euro, și Kia Picanto (9250 de euro).

Aici intră însă în ecuație și Sandero, model care tocmai a primit un facelift și care vine cu dimensiuni și cu o ofertă de spațiu superioare, dar cu un preț aproximativ identic pe echiparea de vârf cu motor 0.9 Tce de 90 CP. Chestie care explică multe lucruri legate de reușita modelului românesc pe piețele europene.

Siguranţă

Pe lângă cele cinci stele de siguranţă obţinute la testele EuroNCAP de versiunea ante-facelift, Volkswagen Up! vine echipat încă de la lansare cu o tehnologie oferită în premieră în acest segment: City Emergency Braking. Sistemul funcţionează la viteze între 5 și 30 km/h. Dacă maşina din faţă frânează, iar şoferul nu reacţionează, Up! frânează automat pentru a evita un impact. Acest sistem de siguranţă mai este disponibil doar pe Seat Mii şi pe Skoda Citigo, fraţii de platformă ai lui Up!. Dar Seat Mii nu e disponibil în România.

Modelul german este oferit în standard cu şase airbag-uri, ABS şi ESP. Discurile pe faţă sunt ventilate, în timp ce puntea spate este echipată cu tamburi. 

Ţinută de drum

Agilitatea este caracteristica principală a modelului german. După cum am spus și mai sus, mașina este ultramanevrabilă prin oraș, mediul său propice de desfășurare, acolo unde modul în care a fost construită te va ajuta să-ți faci drum prin trafic mai ușor decât cu modele de segmente superioare.

Ansamblul motor-cutie se simte excelent în oraș, iar direcția primește un grad de "greutate" și este și ea setată pentru te ajuta la manevre, indiferent dacă acestea au loc la viteze mari sau mici. Nu vorbim de o direcție-bisturiu, pentru că nici nu ar fi nevoie de așa ceva la - teoretic - maxim 50 de kilometri pe oră, ci de un volan plăcut ca feeling, poate cel mai plăcut din segment.

Suspensiile sunt echilibrate pentru a face un compromis între setări confortabile și dinamice într-o clasă în care în general avem fie confort extrem, fie amortizoare de bază care îți fac rinichii să danseze.

Vizibilitate

Geamurile mari ale lui Up! se dovedesc a fi extrem de utile în traficul urban, şoferul neavând probleme de vizibilitate la orice manevră. Oglinzile laterale au şi ele dimensiuni corecte, design-ul lor trâdând o legătură cu fratele mai mare, Polo. Deşi pare mică, oglinda centrală se achită cu brio de îndatoriri. 

Pentru manevrele de parcare, Up! beneficiază şi de un set de senzori, pentru precizie maximă atunci când nu puteţi vedea prea bine în spate. Asta dacă până și cei 3.6 metri ai mașinuței vă fac probleme.

Tehnologie

Volkswagen a adaptat foarte inteligent noul Up! la cerințele anului 2016 în materie de tehnologie.

Primul indiciu este ecranul monocrom central care nu oferă capacități tactile, dar care vine cu o grafică de rezoluție mare și cu meniuri în care navighezi cu ușurință. Cumva, display-ul de pe Up! mi-a adus aminte de primele telefoane mobile cu grafică avansată, pe vremea în care Nokia și Alcatel se luptau să scoată jocuri monocrome care arătau net superior concurenților de pe piață. 

Dacă nu e destul, însă, adaptorul care vine în pachetul opțional Beats îți poate așeza telefonul pe bord, astfel că dimensiunea ecranului ad-hoc pe care-l ai în mașină nu depinde decât de generozitatea display-ului propriului smartphone. 

Notăm și faptul că Up! oferă scaune în călzite pe două niveluri începând din echiparea medie Move, pe care am testat-o și noi. Plus senzori de parcare spate disponibili într-un pachet botezat ParkPilot.

Nu trecem mai departe fără a sublinia transformarea pe care o aduce sistemul audio Beats de 600W, echipament opțional care include și inserțiile estetice de la interior și exterior. Up! Beats este primul model pe care-l testez în acest segment în care muzica se aude mai bine decât într-un Golf, de exemplu. Nu vă așteptați la o calitate a sunetului superioară pachetelor premium pe care le oferă diferiții constructori în gamele lor, pentru că nu vorbim de un Bose, un Bang&Olufsen, Harman Kardon sau Bowers&Wilkins. Dar îți va face plăcere să asculți melodiile preferate pe pachetul cu 8 incinte acustice oferit de Beats pe minionul model de oraș al celor de la Volkswagen.

Design

Cu aspectul său geometric și pătrățos, Up! nu a adunat foarte mulți fani în momentul lansării. Asta pentru că modelul german oferă un design mai degrabă utilitar în comparație cu cel pe care-l afișează modele precum Fiat 500 sau Opel Adam, mașini care mizează pe emoție și pe un design plin de suflet.

În aceste condiții, Volkswagen s-a adaptat din mers și, odată cu facelift-ul mai degrabă subtil, a dres busuiocul mizând pe pachetele de personalizare care oferă nuanțe inedite de caroserie, elemente contrastante, jante multicolore sau cu aspect retro și stickere care-ți pot transforma propriul Up! într-o mașină ceva mai apropiată de gusturile tale. 

Evident, în cazul pachetului Beats, siglele și inserțiile fac parte din peisajul exterior și interior. 

Nu ne-a placut

  • Design mai puțin "emoțional" decât al rivalilor
  • Performanțe mediocre pe această versiune
  • Interior simplist
  • Spații limitate de depozitare pe consolă
Date tehnice - Volkswagen Up (2012-2016) 1.0 75CP Man Move Up!
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
999
Lungime mm
3540
Putere maxima CP (rpm)
75 (6200)
Latime mm
1645
Cuplu maxim Nm (rpm)
95 (3000)
Inaltime mm
1489
Viteza maxima km/h
171
Greutate kg
929
Acceleratie 0-100 km/h s
13.2
Ampatament mm
2420
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
35
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
251
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Volkswagen Up (2012-2016)

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • 10 18
  • @I.M.

    Dacă e un monstru, e unul în segmentul său, pentru că notele noastre au ca referințe modelele din aceeași clasă. Altfel spus, nu poți compara 4.2-ul lui Up! cu 4.2-ul lui Talisman sau MX-5 sau Yaris sau Mazda3.

    Se poate compara însă cu 4.2-ul lui Fiat 500, de exemplu: http://www.automarket.ro/test-drive/test-drive-fiat-500-facelift-09-twinair-105-cp-64347.html

    Mulțumesc.
    22 6
  • Slafciu ciprian: Check engine workshop fault. Ma puteti ajuta? Raspunde
  • 3 lucruri am observat la buburuza asta

    - cat de ok se misca cu 4 persoane la bord
    - spatiul
    - silentiozitatea
    16 8
  • AutoJus
    La clasa mini tripleta VAG ( Up, Citigo și Mii ) sunt cele mai performante mașini. Si nu fac afirmația doar de dragul de a scris ci din experiență proprie având în deținere personala Skoda Citigo, noul Toyota Aygo și Fiat 500.
    12 5
  • 10 15
  • 7 12
  • 6 13
  • 4 11
  • Pacat ca n-ati avut la dispozitie noua motorizare de top (1.0 TSI 90 CP) - cea mai reusita nu doar dupa mine, fiind si economica, si vioaie (peste Twingo GT ori Smart Brabus, de 110 CP ambele...) Sper s-o "puricati" insa si pe ea cit de curind.

    Si mai asteptata e insa varianta Up! GT (cu 110 CP preconizati si tren de rulare mai sportiv), care se aude c-o sa fie prezentata-n primavara la Geneva.

    In rest, oricit ar fi de hulit concernul VAG - si pe buna dreptate pentru daravela Dieselgate -, "tripleta" Up-Citigo-Mii ramine o alternativa preferabila celuilalt trio (Aygo-C1-108), fie si doar datorita silentiozitatii, spatiului interior mai aerisit si portbagajului mult mai mare.
    ...Chiar daca VW-ul Up! nu rupe deloc gura targului cu designul, iar Aygo e o reusita estetica remarcabila si fiabilitatea ambelor versiuni de motoare de pe C1 / 108 (1.0 - 69 CP sau 1.2 l - 82 CP) e peste media clasei.
    21 2
  • Azazel
    E naspa, bah, ca e VW! Ce n-ati inteles? Tot ce e facut de VW sau e nemtesc, e de cacao. Asa e moda acum sa spui. In urma cu 20 de ani erau niste zei. Acum sunt niste aroganti cu masini de unica folosinta. Toata presa auto care pune pe primele locuri masinile VAG in testele comparative, e o incompetenta sau e cumparata. Sunteti amuzanti cu ideile astea fixiste si extremiste.
    14 2
  • @Azazel: Le zici bine, d-aia subscriu si argumentez in plus, chiar daca-s posesor de japoneza (Suzuki Swift Sport.)
    Daca luam deci in calcul fie si doar spatiul interior cel mai generos pe care VW il ofera in atitea segmente (Up, Golf si Passat fiind imbatabile, cu versiunile Variant incluse) si tot e de admirat inteligentza lor-tehnicienilor VW/VAG de-a proiecta orice... cu cap.

    Ca designul rezultat nu-i mereu "trendy'" (cazul Up) asta-i alta discutie, dar per total VW-urile compenseaza prin cumulul de calitati - sint rafinate, incapatoare, economice si performante.
    Chestie valabila si pt Up - pe care-s convins ca cei mai multi detractori nici nu l-au condus vreodata, iar sa-l compare cu Aygo/C1/108 nici atit.

    Clar ca si VW are, cum stie tot boboru', scheleti in dulap :-) - unii mai mici (ex. lanturi distributie la foste TSI-uri), altii cit casa (Dieselgate), dar modelele lor actuale n-ar trebui sa fie "penalizate" prin prisma trecutului.
    17 0
  • Azazel
    Eu am Octavia 2 (2006) TDI cu 260000 de km. Nu am schimbat volanta, injectoare, turbina, ambreiaj, pompa de injectie... Am schimbat sondele lambda, pivotii, (bateria se pune? :)) ), motorasul de la un geam electric si amortizoarele pe spate ca a trebuit sa car niste saci de ciment pentru casa. O am de la 145000 de km. Dar sunt un mincinos. Nu exista posesor de VAG multumit de masina lui. E doar o impresie a lui ca e multumit. :))))
    11 2
  • PROFI-TERM S.R.L.: Buna ziua Sunt interesat sa achizitionez una sau doua autoutilitare noi.... Raspunde

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru