Drivetest Volvo XC60 (2008-2014)

2.4 D5 AWD AT6 215CP Basic
Volvo XC60 (2008-2014) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 24.03.2011
Produs finit
Când au pornit spre Groenlanda, vikingii s-au asigurat că sunt pregătiţi pentru un drum lung şi obositor pe mare. Trăsăturile scandinave s-au moştenit de-a lungul generaţiilor, iar Volvo a decis că lupta în segmentul premium nu se poate face decât cu o gamă completă, bine pregătită. Brandul nordic este nevoit să se lupte cu nume mult mai bine titrate, aşa că mizează pe trăsătura care l-a consacrat, şi anume siguranţa. Vikingii de ieri s-au metamorfozat în cercetătorii de astăzi, oamenii care lucrează în laboratoarele Volvo pentru a da naştere celor mai noi sisteme de siguranţă activă şi pasivă. Am văzut roadele muncii lor pe noua generaţie S60, este timpul să le vedem transplantate şi pe celelalte modele din gamă. Începem cu XC60, crossover-ul suedez creat pentru a se bate cu BMW X3 şi Audi Q5.

Volvo XC60 (2008-2014)
2.4 D5 AWD AT6 215CP Basic

  • Pret de pornire 34.348 €
  • Pret model testat 43.028 €
  • Taxa auto 407 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Ne-am ocupat de cea mai potentă versiune diesel a modelului suedez, dieselul de 2.4 litri, etichetat de constructor cu indicativul D5. Sub capotă se ascund 205 cai putere, disponibili la 4000 de rotaţii şi un cuplu impresionant, care sună foarte bine pe hârtie: 420 de Nm. Şi pentru ca resursele să fie exploatate cât mai bine, Volvo a decis să ofere celui de la volan o plajă de turaţii la fel de generoasă, care să nu sugrume prematur crossover-ul. Cei 420 de Nm vor împinge cele aproape 1800 de kilograme devreme, încă de la 1500 de rotaţii. Senzaţia de cuplu maxim se resimte până la 3250 rpm, ceea ce este sinonim cu îndestularea. Unitatea pare a fi cea mai bună alegere atunci când vine vorba de cuplu, trăsătură la fel de necesară unui model 4x4 precum momeala potrivită pentru un pescar. Propulsorul Euro 5 este asistat de o transmisie automată cu şase rapoarte, orientată spre confort. Cele şase trepte se succed pe nesimţite, transmisia oferind o liniaritate deosebită, ce va mulţumi cu siguranţă clasicul client Volvo. Pentru noii clienţi însă, cutia ar putea să pară destul de inertă atunci când vorbim de forţarea acceleraţiei. Modul Sport al acesteia îmbunătăţeşte comportamentul dinamic al motorului, dar nu are efecte revitalizante, ceea ce înseamnă că intuiţia este punctul slab al transmisiei. Plaja de cuplu generoasă estompează însă din efectele negative. Echipat cu dieselul de 2.4 litri, XC60 toarce plăcut, zgomotul resimţit în habitaclu fiind unul deosebit de plăcut pentru urechile şoferului. Nu este zgomotul baritonal şi agresiv al motoarelor germane, ci unul la fel de bărbătesc, dar ceva mai rafinat, frumos împachetat.

Consum

Deşi inginerii suedezi au lucrat mult la reducerea consumului şi emisiilor motorului de 2.5 litri, cutia automată poate da peste cap socotelile multora. Cifrele consumului sunt ceva mai mari decât cele înscrise în cartea tehnică. În mediul urban, o rulare normală, fără excese, într-un trafic relativ sufocat, consumul s-a oprit undeva la 11.7 litri/100 de kilometri. Cifra depinde însă foarte mult şi de stilul de şofat al celui de la volan. Volvo promite un consum mediu de 7 litri/100 de kilometri, însă valoarea poate fi depăşită uşor cu cel puţin un litru. Comparat cu valorile rivalilor, XC60 oferă mai multă putere, dar un consum apropiat.

Performanţe

Cuplul motor extrem de generos face din XC60 un crossover dinamic. Mai mult decât atât, influenţează serios şi performanţele, care sunt decente pentru un client care îşi doreşte confort la pachet cu resurse suficiente. Pentru cei cu un ritm de viaţă mai alert, trebuie să precizăm că sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 8.9 secunde. Viteza maximă se opreşte şi ea la 205 km/h, adică suficient de mult pentru a rămâne fără carnet pe autostrăzile din România. Comparat cu rivalii din segment, XC60 se poziţionează undeva la mijlocul, doar GLK impunându-se decisiv în faţa suedezului.

Interior

Volvo nu a dezamăgit niciodată la interior, chiar dacă şi-a păstrat constantă simplitatea. Fără îndoială, conservatorismul este primul cuvânt pe care îl învaţă toţi cei înrolaţi în ofensiva suedeză. Planşa de bord păstrează partea centrală sculptată şi orientată către şofer. Ergonomia este bună, însă îngrămădirea funcţiilor în partea superioară poate părea derutantă pentru cel care urcă prima dată într-un Volvo. Cu timpul, aglomerarea butoanelor va căpăta însă o logică. Verdele care iluminează partea centrală a bordului a rămas marcă a tradiţiei suedeze şi a conservatorismului de care vorbeam mai devreme. Din fericire, din spatele volanului răzbate o rază de gri spe mov, care "îmbracă" tot instrumentarul de bord. Nu putea lipsi nici noul sistem de navigaţie propus de suedezi, care acum se potriveşte mănuşă părţii centrale a planşei de bord. Ecranul de 7 inch este fără îndoială o pată de culoare care animă interiorul. Când vom ajunge la capitolul Tehnologie veţi vedea că se dovedeşte a fi şi foarte util. Materialele sunt moi, plăcute la atingere şi foarte prietenoase. Nimic nu se compară însă cu tapiţeria din piele. La acest capitol, Volvo s-a întrecut din nou pe sine. Textura, calitatea şi culoarea îţi reamintesc că te afli în segmentul premium. Mai mult, îţi reamintesc că eşti într-un Volvo. Spaţiul este suficient, chiar şi pe locurile din spate, unde pot încăpea lejer trei pasageri ceva mai bine proporţionaţi. Portbagajul oferă şi el 490 de litri, mai mult decât rivalul Mercedes GLK însă nu suficient pentru a depăşi Audi Q5.

Preţ de achiziţie

Pentru că porneşte din postura de outsider, Volvo menţine un preţ mult mai tentant decât cel al rivalilor săi germani. XC60 pleacă de la 34.348 de euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea D3 de 163 de cai putere. La această sumă se pot adăuga nivelurile de echipare Momentum, R-Design sau Summum, care costă 2480, 4464 sau 5580 de euro. Versiunea testată de noi, 2.4 litri diesel, cu tracţiune integrală şi transmisie automată, preţul pleacă de la 43.028 de euro, la care se adaugă nivelul de echipare de top, Summum. Valoarea totală ajunge astfel la 48.608 euro cu TVA. Raportat la principalii rivali din segment, XC60 stă chiar bine. Noul BMW X3 pleacă de la 41.168 de euro în versiunea xDrive20d de 184 de cai putere şi nivel de echipare standard. Opţionalele pot urca preţul la valori destul de piperate. La rândul său, Audi Q5 costă începând cu 38.402 euro. O versiunea apropiată însă ca putere celei testate de noi, 2.0 TDI 170 de cai, ajunge să aibă un preţ de pornire de 41.170 de euro, la cre se adaugă de asemenea opţionale de mii de euro. Să nu uităm nici de Mercedes GLK, care pleacă de la 39.184 de euro în versiunea diesel de 170 de cai. Ceva mai multă putere, adică versiunea 250CDI BlueEfficiency 4Matic de 204 cai, ajunge să plece de la 45.756 de euro cu TVA inclus, cu mult peste preţul lui XC60. Şi, de parcă până acum suedezul nu şi-ar fi pus la pământ adversarii cu preţul său, XC60 beneficiază şi de o promoţie greu de bătut: versiunea entry-level, echipată cu sistem de siguranţă City Safety, porneşte de la numai 25.900 de euro fără TVA, adică 32.116 euro cu TVA inclus.

Siguranţă

La acest capitol Volvo face regulile în segmentul premium. Nici un constructor german nu îndrăzneşte să conteste rezultatele obţinute de crossover-ul scandinav. Suedezii nu se mulţumesc însă cu atât şi plusează cu noi sisteme, moştenite de la fratele S60. XC60 dispune acum de City Safety, adică sistemul inovator care evită coliziunile frontale la viteze mici. Aştepţi la semafor, coloana se pune în mişcare, tu o urmezi. Cauţi între timp un CD rătăcit şi nu observi când cel din faţa ta frânează. XC60 observă însă. Acţionează frânele şi te scapă de un incident nedorit. Mult mai important se poate dovedi sistemul Pedestrian Detection, înglobat în cel de avertizare a coliziunii frontale cu Full Autobrake. Tot foarte util se va dovedi şi BLIS sau Blind Sport Information, sistemul care avertizează şoferul de prezenţa unui automobil în unghiul mort. Într-un oraş aglomerat cum este Bucureştiul trebuie să spunem că luminile de avertizare au stat mai mult aprinse, chiar dacă pericolul nu era iminent. Funcţia se dovedeşte mai utilă pe autostradă. La toate acestea se adaugă deja banalele sisteme DSTC (controlul tracţiunii şi al stabilităţii), ABS, EBD, EBA şi RSC (sistem de control la răsturnare). Tot acest amalgam de sisteme, pe care nu ai curajul să le testezi, dar ştii că există acolo, fac din XC60 un etalon de siguranţă.

Ţinută de drum

Deşi în acest segment se merge de multe ori doar pe ideea folosirii unei singure axe de tracţiune, constructorii oferă şi 4x4, o trăsătură care se identifică mai bine cu modelele de acest tip. XC60 beneficiază de un sistem de tracţiune integrală, de provenienţă Haldex. Controlat electronic, sistemul 4x4 poate detecta rapid orice pierdere a aderenţei. În această situaţie, cuplul este redistribuit, în funcţie de roata care prezintă probleme. Sistemul îşi face bine datoria pe asfalt, unde XC60 se ţine bine pe picioare. Modelul suedez îşi poate permite şi câteva escapade off-road, cu condiţia ca limitele sale să nu fie duse la extrem. Crossover-ul dispune şi de sisteme ajutătoare pentru cei care preferă pantele abrupte. Vorbim de sistemul HDC, asistentul şoferului la coborârea sau urcarea pe suprafeţe înclinate. Garda la sol, de 23 de centimetri, îi permite modelului suedez să se aventureze pe trasee cu o dificulatate uşoară cum ar fi drumurile forestiere, şleaurile nu foarte adânci şi canalele largi. Pe şosea, XC60 dă dovadă de un confort deosebit, dublat de suspensiile care absorb bine denivelările. Trăsătura ar putea fi blamată de cei care preferă sportivitatea şi îşi doresc un crossover care să se ţină bine pe curbe. XC60 pare puţin prea relaxat în astfel de situaţii, ruliul şi suspensiile destul de moi spunându-şi cuvântul.

Vizibilitate

Volvo XC60 este o maşină cu dimensiuni generoase. Ea nu pune însă probleme la capitolul vizibilitate, suprafaţa vitrată fiind destul de bine proporţionată. Oglinzile sunt mari şi pot fi reglate uşor, luneta este generoasă, oglinda retrovizoare la fel, iar montanţii nu afectează câmpul vizual decât în cazul unor viraje mai strânse. Pentru cei mai pretenţioşi, există şi o cameră video care asistă manevrele în marşarier. Pe timp de noapte, sistemul de iluminare adaptiv bi-xenon va face ca trasa ideală să fie ceva mai clară.

Tehnologie

Scandinavii şi-au dat seama că e nevoie de un pachet tehnologic atrăgător pentru a se putea bate cu nemţii. Drept pentru care au încercat să injecteze în XC60 cam tot ce se poate numi gadget în portofoliul Volvo. Pe lângă elementele banale, cum ar fi climatizarea pe două zone, cu prize de aer pentru pasagerii spate, senzorii de parcare, ploaie şi lumină, afişajul prietenos al computerului de bord, şi pilotul automat, XC60 oferă şi ceva în plus. Este vorba despre sistemul multimedia, proaspăt introdus pe XC60, care vine să înlocuiască vechea şi perimata nevigaţie, dificil de utilizat. Noul sistem interacţionează cu şoferul prin intermediul unui ecran de 7 inch, pe care pot fi proiectate funcţiile de siguranţă ale maşinii, informaţiile utile, performanţele sistemului audio şi bineînţeles hărţile sistemului de navigaţie. Trebuie să trecem în revistă şi sistemul audio cu opt difuzoare şi o fidelitate premium, capabil să primească muzica stocată pe iPod, Mp3 Payer, CD sau USB. Nu putem uita nici de camera de asistenţă la parcarea cu spatele, la fel de utilă ca şi sistemul de navigaţie. Acesta din urmă dă dovadă de o informare precisă, chiar dacă este destul de dificil să introduci o destinaţie finală. În cazul nostru, sistemul a recunoscut chiar şi drumurile din Pădurea Băneasa, situată la marginea Bucureştiului. În plus, modul de atenţionare şi îndrumare este unul foarte prietenos şi deloc greu de citit. Lista echipamentelor care îţi fac viaţa mai frumoasă la bordul unui Volvo se încheie cu o trapă acţionată electric, cu scaunele ajustabile de asemenea electric, cu portabagjul ce poate fi închis pe buton şi cu multitudinea comenzilor de pe volan.

Design

Designul rămâne întotdeauna o chestiune de gust. Va fi foarte greu să te decizi în segmentul premium al crossover-elor, pentru că majoritatea păstrează un spirit conservator, apropiat de cel al fraţilor mai mari sau de cel al vechilor generaţii. XC60 pare a fi însă rebelul, care tinde să iasă măcar puţin din tipare, cu ale sale lămpi de tip LED pe faţă şi spate, cu jantele de 18 inch de tip Zephyus, cu ornamentele cromate ale geamurilor şi cu ţevile de eşapament duble.

Nu ne-a placut

  • Ruliul în viraje
  • Răspunsul cutiei automate
Date tehnice - Volvo XC60 (2008-2014) 2.4 D5 AWD AT6 215CP Basic
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
n/a
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2400
Lungime mm
4628
Putere maxima CP (rpm)
215 (4000)
Latime mm
1891
Cuplu maxim Nm (rpm)
420 (1500)
Inaltime mm
1713
Viteza maxima km/h
205
Greutate kg
1843
Acceleratie 0-100 km/h s
8.9
Ampatament mm
2774
Tractiune
Integrala
Volum rezervor litri
70
Cutie viteze
A6
Volum portbagaj litri
495
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Volvo XC60 (2008-2014)

Ultimele teste

Comentarii (18)

  • style
    Stil, calitate, design si mai ales originalitate fata de alte marci de pe piata dominata de nemti si francezi! Evident, nu e masina ideala pt. mers la Mamaia cu Salam in boxe ci la San Remo cu ABBA in surdina!
    41 5
  • Vasilica
    Da si eu sustin ca ABBA e mai tare ca maneaua!!
    39 1
  • E o masina care arata bine si cu destule performante. Singurul semn de intrebare e cutia automata, poate prea lenta fata de ceilalti rivali, si asa degeaba ai 35 de cai in plus fata 170 la audi pentru ca din cauza ei nu ii simti. Dar pretul mult mai bun s-ar putea sa minimizeze acest defect
    11 2
  • XC
    Vad ca va place XC60-ul...este a 3 a data cand il testati :) Oricum, ca si design , siguranta, pret de achizitie si fiabilitate baga in buzunar concurenta. Iar daca e cu o secunda mai lenta decat BMW/Audi, chiar NU IMI PASA!
    31 5
  • sNaKey
    Zona
    Super pozele, îmi poţi spune te rog unde au fost făcute?
    Mai exact zona şi cum se poate ajunge acolo?

    Mersi frumos
    8 3
  • BaditzaEx
    deoesebit
    ar merge si Roxette in boxe ( tot suedezi sunt si ei ), iar felul , mai rebel al XC 60 - lui , parca o idee mai buna , ABBA mai degraba pe XC 90 :P
    7 1
  • prudentul
    intrebare pentru redacţie
    Am observat de-a lungul timpului că multe modele au înscrisă pe vitezometru o limită de viteză mult mai mare decât cea pe care o poate atinge vehiculul respectiv.

    Mi-am adus aminte de asta şi acum, când viteza maximă este de 205 km/h, dar cadranul vitezometrului e gradat până le 260.

    Poate răspunsul e evident, dar eu serios că nu-l ştiu. Aşadar, de ce vitezometrele sunt gradate cu mult peste ce poate un anumit autovehicul? Poate cineva din redacţie sau din forumişti să răspundă?

    Mulţumesc anticipat.
    8 2
  • intrebare
    Aceasi intrebare o am si eu ca si "prudentul",daca poate cineva sa ne lamureasca...
    3 1
  • sNaKey
    prudentul...
    Probabil pentru că sunt motorizări mult mai puternice pe aceeaşi maşină. Ăsta cred că ar fi principalul motiv.

    Baftă!
    4 1
  • DEAIA!
    Raspuns: ca da bine! E misto macar sa te lase sa-ti inchipui cum ar fi sa ,,prinzi'' 260km/hDaca ti se defecteaza cablul de chilometraj ,ca pe vremuri,chiar ai sanse sa te postezi pe youtube.
    2 1
  • kILOMETRAJ
    2 0
  • LauCalin
    Dap, asta e motivul. Si masina mea are gradatie pana la 240 km/h. Iar eu am motor de... 1.4 75CP :))
    Cat despre XC60 nu pot spune decat superb!
    3 3
  • Cristi
    Constructorii auto nu pot face ceasuri personalizate pntru fiecare motorizare in parte.... si uite asa ei iau motorizarea cea mai puternica, vad viteza maxima, mai pun 20-30 km in plus si se face vitezometrul . Nu e nimic de rau in asta...
    3 2
  • D3 ?!??
    DECI PE BUNE CA L-ATI MAI TESTAT!
    VREM MACAR VARIANTA NOUA DE MOTOR: 2 L DIESEL SAU BENZINA, CUTIE AUTO SI/SAU MANUALA..
    IN REST, JOS PALARIA!!!
    1 1
  • @vasilică
    să înţeleg că asociezi Dacia cu maneaua,nu?
    eşti tare!:))
    2 2
  • i_mi place
    eu am varianta 24d5 e super o am de 7 luni sunt super multumitdar cite o data ma dezamageste cuplu motor parca ar trebui sa tisneasca la semafor nu? ce ziceti? dar in rest e brici confortu linia audio designu exterior mam indragostit de ia la prima vedere
    3 0
  • da
    la greutatea pe care o are masina nu ma mir
    2 0
  • love
    ce pot sa spun e un VOLVO
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru