Cuvintele „Audi” și „performanță” merg mână în mână pentru  producătorul german. La Ingolstadt, în cartierul general Audi, ideea unor mașini capabile să creeze valuri de adrenalină a încolțit încă din anii ’80, atunci când modelul cu tracțiune integrală Quattro a făcut furori atât pe stradă, cât și în motorsport.

În acea perioadă, modele de performanță, în special berlinele sau break-urile foarte puternice și dinamice, se bucurau de popularitate în rândul clienților europeni. Și exista o cerere semnificativă, pe care Audi s-a gândit să o exploateze.

Inevitabil, Audi a înființat ceea ce se numea quattro GmbH, divizia de performanță a mărcii germane. Acum ea este cunoscută sub numele Audi Sport.

Începând cu anii ’90, modele celebre precum exclusivistul RS2, bazat pe ultima generație Audi 80 Avant, și RS4, bazat pe prima generație A4, au fost construite sub umbrela diviziei de performanță.

Încurajat de succesul acestor modele și de baza de fani care se forma, Audi a simțit că poate face mai mult. La sfârșitul anilor ’90, Audi s-a gândit că trebuie să existe și o versiune de înaltă performanță în segmentul mașinilor premium. Punctul de plecare a fost reprezentat de Audi A6, cu numele de cod C5. Așa că, la intrarea în noul mileniu, a luat naștere cel mai faimos model care poartă emblema RS.

PRIMA GENERAȚIE: AUDI RS6 C5 (2002-2004)

Suntem în anul 2002. Cel mai puternic model al mărcii este break-ul de segment mediu Audi RS4 Avant. Era o mașină lansată în 1999, cu un motor V6 de 380 de cai putere. Primul semnal că Audi prindea gustul break-urilor de performanță.

Însă, având în vedere aria de adresabilitate mult mai mare a sedanurilor, prima generație Audi RS6, lansată în acel an, a fost oferită atât în varianta sedan, cât și în varianta break, adică Avant. Sper că toată lumea știa deja ce înseamnă „Avant” în nomenclatura Audi.

Motorul său V8, de 4.2 litri, twin-turbo, dezvolta nu mai puțin de 450 de cai putere și 560 Nm. Noul Audi RS6 era, de departe, cel mai puternic model al mărcii. Cu ajutorul unei cutii de viteze automate, modelul de performanță atingea 100 de km/h în 4.7 secunde și o viteză maximă de 250 de km/h. Bineînțeles, ea era limitată electronic.

MOTOR DEZVOLTAT ÎMPREUNĂ CU COSWORTH

Audi RS6 a fost primul model echipat cu suspensia activă Dynamic Ride Control (DRC). Noul sistem oferea un balans perfect între confort și performanță, o trăsătură care definește toate generațiile lui RS6. Cu ajutorul unor arcuri din oțel, cuplate la amortizoare hidraulice amplasate diagonal și opus, sistemul DRC reducea semnificativ ruliul și tangajul. Era o trăsătură esențială pentru break, văzut până atunci ca o simplă caroserie pentru familie.

Interesant la prima generație RS6 este și modul în care aceasta a fost construită. Motorul său V8 a fost conceput inițial pentru A8, nava-amiral a celor de la Audi. Însă, compartimentul motor al unui A6 standard era prea mic, așa că inginerii au lungit mașina cu 4 centimetri. De asemenea, motorul a fost modificat împreună cu cei de la Cosworth, faimoasa companie britanică de motoare. Ca să înțelegeți de ce a fost posibil acest parteneriat, până în 2004, Cosworth a fost subsidiara Audi.

DOAR 20 DE MAȘINI PRODUSE PE ZI

Mașina a fost construită la uzina din Neckarsulm, acolo unde existau și săli de asamblare separate pentru modelele diviziei quattro. RS6 era construit în proporție de 80% pe aceeași linie de asamblare cu un A6 obișnuit. Apoi, exemplarele erau transferate în săli speciale, acolo unde primeau elemente specifice RS, precum: praguri, extensii și chiar intercooler-ul motorului V8.

Chiar și roțile erau montate în aceste săli, ele fiind prea mari pentru linia de asamblare obișnuită. Procesul de finalizare a fabricației dura 15 ore pentru fiecare exemplar. Astfel, în acest ritm, erau terminate 20 de mașini pe zi.

La finalul carierei sale, prima generație RS6 a primit o versiune Plus. Cu această versiune, puterea motorului a crescut de la 450 la 480 de cai putere, iar viteza maximă a crescut până la 280 de km/h. Nu în ultimul rând, cele mai multe dotări opționale au făcut parte din echipamentul standard.

A DOUA GENERAȚIE: RS6 C6 (2008-2010)

A doua generație a modelului de performanță a debutat în 2008. De data aceasta, noul model se baza pe generația nouă Audi A6 C6, lansată în 2005. Cea mai mare schimbare a fost motorul. În locul unității V8, noul RS6 a primit un propulsor V10 de 5.0 litri, twin-turbo. Erau vremurile în care producătorii nu alergau după downzising.

Cu 580 de cai putere și 650 Nm, Audi RS6 C6 devenea cel mai puternic model de serie produs vreodată de brandul cu patru inele. Noul model era chiar mai puternic și decât R8, care dezvolta “doar” 560 de cai putere.

Însă, motorul lui RS6 a venit și cu un compromis: a crescut considerabil masa mașinii, deoarece numai el cântărea 278 de kilograme.

UN MOTOR V10 CU TOTUL SPECIAL

Pentru a asigura un flux corect al uleiului în viraje, a doua generație RS6 a fost echipată cu un sistem de ungere cu carter uscat, un principiu preluat din motorsport. Astfel, sistemul mărea fluxul de ulei în motor în timpul virajelor, fără să fie compromisă integritatea și fiabilitatea unității V10.

De altfel, motorul V10 văzut la RS6 a fost construit special pentru acest model. Așa cum precizează Stephan Reil, șeful departamentului de dezvoltare și cercetare Audi Sport, „motorul V10 de 5 litri este cel mai mare motor RS construit vreodată. Existau trei variante ale motorului V10. Prima variantă propulsa limuzinele mari, S6 și A8, iar alta a fost pentru R8 și Lamborghini Gallardo. Varianta văzută la RS6 a fost singura echipată cu turbocompresoare și cu cele mai noi componente. Cu cele două turbocompresoare și galerii, motorul V10 este o operă de artă. Și este puternic. Nu cunosc un alt compartiment motor care este umplut mai bine decât cel văzut la RS6 C6”, preciza Reil.

DOAR 500 DE EXEMPLARE PRODUSE

Audi RS6 C6 reușea să atingă o viteză maximă de 303 km/h fără limitator. Accelerația de la 0 la 100 de km/h a scăzut la 4.5 secunde, iar cu limitatorul activat, RS6 C6 atingea 250 de km/h. Pachetul Plus ridica viteza maximă la 280 de km/h. 

Sistemul DRC s-a regăsit și la acest model, care putea fi echipat și cu o unitate suplimentară de reglare a amortizoarelor, care crea disponibilitate pentru trei setări.

Exteriorul lui RS6 C6 era mai lat cu 3.5 centimetri decât un A6 obișnuit de la acea vreme și putea fi completat de jante de 19 inch în dotarea standard, cu roți de 20 de inch ca dotare opțională. Pentru prima dată la RS6, frânele erau ceramice, cu diametru de 420 de milimetri în față, respectiv 356 de milimetri în spate.

În total, doar 500 de exemplare Audi RS6 C6 au fost construite, fiind cea mai rară și mai râvnită generație RS6 dintre toate.

A TREIA GENERAȚIE: AUDI RS6 C7 (2013-2018)

Generația RS6 cu numărul 3 a fost lansată în 2013. În acea perioadă, cei mai mulți producători, printre care și Audi, s-au aliniat fenomenului de „downsizing”. Adică motoare cu cilindree mai mică și cu mai puțini cilindri în numele unei eficiențe mai mari.

Nici Audi RS6 C7 nu a fost exceptat de la acest fenomen. În locul motorului V10 de 5.0 litri a revenit motorul V8, de data aceasta de 4.0 litri. La fel ca cele două generații de dinainte, și acest motor beneficia de două turbocompresoare. Rezultatul? 560 de cai putere și 700 Nm. Chiar dacă motorul nu a mai fost la fel de puternic, beneficiile aduse de fenomenul downsizing au fost clare.

MOTOR MAI MIC ȘI PERFORMANȚE MAI BUNE

Motorul era mai compact și a fost mutat mai în spate cu 15 centimetri, față de generația anterioară. Mai mult, noul RS6 C7 accelera de la 0 la 100 de km/h în 3.9 secunde și atingea o viteză maximă de 305 km/h.

Pe lângă faptul că exista acum un motor mai mic, și cele mai multe componente erau confecționate din aluminiu. Per total, a treia generație RS6 a reușit să dea jos 120 de kilograme. În același timp, modelul de performanță era cu 6 centimetri mai lat decât un A6 convențional, iar greutatea totală a mașinii era concentrată pe puntea față în proporție de doar 55%.

Cutia de viteze automată cu 6 trepte a fost înlocuită de o unitate Tiptronic cu 8 trepte. De asemenea, motorul era prevăzut și cu un sistem de dezactivare a cilindrilor în mers. Audi spunea despre RS6 generația C7 că este mai eficient cu 30% decât predecesorul său, mulțumită reducerii în greutate și a sistemului de dezactivare a cilindrilor.

Pentru prima dată, RS6 venea echipat cu suspensie pneumatică pentru un confort mai mare, ceea ce a dus la o gardă la sol redusă cu 20 de milimetri. Această generație a fost și prima care putea fi echipată cu un cârlig de remorcare.

Chiar dacă RS6 C7 a fost criticat inițial din cauza motorului mai mic, acesta a fost cel mai bine vândut model dintre toate generațiile RS6 de până acum. Audi a lansat și versiunea Performance, care a dus la o creștere a puterii motorului până la 605 cai putere și 750 Nm, cu ajutorul funcției overboost.

Nu în ultimul rând, odată cu această generație, Audi a renunțat la varianta sedan și a păstrat doar varianta Avant.

A PATRA GENERAȚIE: AUDI RS6 C8 (2019-PREZENT)

Actuala generație a modelului de performanță a fost lansată în 2019. Față de predecesorii săi, noul model se poate distinge mai ușor față de un A6 obișnuit datorită unei caroserii cu un design foarte agresiv.

De altfel, actualul RS6 Avant împărtășește doar portierele față, plafonul și ușa portbagajului cu A6 Avant. Restul elementelor caroseriei sunt concepute special pentru acest model de performanță.

Capota este una independentă, lucru care a permis montarea farurilor Matrix LED. Designul agresiv este sporit și de către aripile mai late cu 4 centimetri.

NOUL RS6, PE URMELE ELECTRIFICĂRII

Unitatea V8 de 4.0 litri dezvoltă 600 de cai putere și 800 Nm. Actuala generație este și prima echipată cu un sistem micro-hibrid la 48 de volți, pentru recuperarea energiei la frânare. Accelerația de la 0 la 100 de km/h este gata în 3.6 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 250 de km/h.

Tot ca o noutate, Audi RS6 C8 vine echipat cu roți spate viratoare, care se învârt în direcția opusă la viteze mici și în aceeași direcție cu cele din față la viteze mai mari, pentru manevrabilitate și stabilitate mai bună. În dotarea standard, Audi RS6 Avant vine cu jante de 21 de inch. Opțional, sunt disponibile și jante de 22 de inch.

Evident, nu lipsesc sistemul DRC, suspensia pneumatică și cârligul de remorcare. Mai mult, pentru prima dată, noul RS6 este asamblat integral la uzina din Neckarsulm, fără ca mașinile să fie finalizate în sălile de asamblare speciale.

CINE ESTE STEPHEN REIL?

Stephen Reil este omul din spatele poveștii de succes Audi RS6. În prezent, el este șeful departamentului de dezvoltare și cercetare în cadrul diviziei Audi Sport. Născut în 1965, el a studiat inginerie mecanică și automobilism în orașul Wiesbaden din Germania.Și-a început cariera la Audi în 1990 și face parte din divizia Audi Sport încă din 1996.

Reil ne spune cum a început povestea lui Audi RS6: „În 1999 tocmai ne lansasem pe piață cu Audi RS4 Avant (seria B5), când a venit întrebarea: cum ar putea arăta restul portofoliului? Modelul RS6, în segmentul C – clasa de lux Audi – a reprezentat următorul pas logic. Asta a făcut ca, după dezvoltarea lui RS4, să ne concentrăm total asupra proiectului RS6.”

TESTE DE 8000 DE KILOMETRI PE NURBURGRING

Stephen Reil ne explică și modul în care a fost testat Audi RS6 încă de la bun început: „În primele faze ale dezvoltării fiecărui model RS, conducem unul dintre primele prototipuri pe o distanță de 8000 de kilometri pe celebrul circuit Nurburgring Nordschleife, timp de 3 săptămâni.”

„Apoi, înainte ca modelul să fie prezentat lumii, facem din nou acei 8000 de kilometri cu un vehicul pre-serie, care face parte din procesul lansării. Așadar, mașinile sunt testate temeinic pe circuitul german, extrem de dificil, cu aproape 150 de viraje”.

Stephen Reil spune că „un kilometru pe Ring este echivalentul a 15 kilometri de uz cotidian”.

Evident, Audi RS6 este testat și în diferite condiții climatice. Testele de iarnă au loc în Suedia și Finlanda, iar RS6 este testat și în regiuni fierbinți, precum Africa de Sud sau Valea Morții din America de Nord.

Audi are la dispoziție și un tunel aerodinamic care poate simula condițiile climatice din mai multe părți ale lumii.

Reil ne explică faptul că avem și teste de mare viteză pe circuitul de la Nardo, Italia, iar programul include și condus pe drumuri de munte. „Prototipurile sunt conduse pe șosea aproape peste tot în lume”, precizează Reil.

DEBUT MONDIAL LA NURBURGRING

Un eveniment special a fost lansarea primei generații Audi RS6, care a avut loc chiar la Nurburgring. Stephen Reil își aduce aminte că „30 de dealeri Audi au concurat în mașinile lor de demonstrație pe Nordschleife, în cadrul cursei de 24 de ore de la Nurburgring, în fața a 194.000 de spectatori. „Chiar a fost o scenă impresionantă!”, exclamă entuziasmat acesta.

Reil ne explică și importanța sistemului activ DRC: „Șasiul DRC face parte din ADN-ul lui RS6 și a fost complet redezvoltat în acea perioadă, special pentru C5. Construcția sa, cu amortizoare legate diagonal, cu furtunuri de ulei, poate reduce ruliul în timpul condusului dinamic. Tehnologia DRC este dezvoltată în mod continuu. Încă de la C6, a fost combinată cu amortizoare reglabile și este disponibilă și astăzi, pe generația C8, la cerere. Începând cu generația C7, oferim și suspensie pneumatică în echiparea standard”, a mai declarat Reil.

Actuala generație Audi RS6 este prima care poate fi cumpărată și în Statele Unite. Cu această ocazie, Reil spune despre modelul de performanță că „a devenit o poveste de succes la nivel mondial.”

Stephen Reil încheie prin a spune: „Pentru mine [Audi RS6] este cea mai mare realizare a două decenii de istorie RS”.