Nu este deloc un secret faptul că mașinile electrice au avut un început greu în încercarea de a atrage un număr mare de clienți. Știm cu toții că cea mai mare temere legată de mașinile propulsate exclusiv de motoare electrice este cât de departe poți să mergi fără să încarci bateria. La acest “range anxiety” se adaugă și semnele de întrebare cu privire la infrastructura necesară pentru a te asigura că poți să-ți planifici o călătorie fără teama de a rămâne oprit pe marginea drumului.
Până la urmă, dacă rămâi în pana prostului cu o mașină electrică, nu poți cere curent de la ceilalți participanți la trafic.

Trebuie să recunoaștem că, deși mașinile electrice nu sunt preferatele multora, acestea au evoluat extrem de mult și de rapid în ultimul deceniu. Dacă în urmă cu 15 ani, mașinile electrice, cele puține care existau, puteau să meargă doar câteva sute de kilometri (până în 200, în cele mai bune cazuri), astăzi, aceste mașini pot să parcurgă distanțe apropiate de 1.000 de kilometri cu doar o singură încărcare.
Audi este unul dintre constructorii care a avansat mult în acest segment și vrea să demonstreze eficiența modelelor sale electrice cu o călătorie de peste 1.000 de kilometri într-una dintre cele interesante și „electrificate” regiuni din Europa. Pentru asta, constructorul de la Ingolstadt a invitat un număr mic de jurnaliști, din mai multe colțuri ale lumii, să ia parte la o călătorie în Scandinavia la bordul noului A6 Sportback e-tron Performance.
Drumul avea să pornească de la Copenhaga, capitala Danemarcei, pentru ca apoi să traverseze localități pitorești din Suedia și să ajungă la linia de sosire în orașul Bergen din Norvegia.

DE CE AUDI A6 SPORTBACK E-TRON?
Dar înainte să pornim, virtual, în acest mini-tur al Scandinaviei, să înțelegem mai întâi de ce Audi a ales acest model. Așa cum bine știi deja, Audi A6 e-tron este omologul electric al lui A6 obișnuit, cu motoare termice. Încă de la debut, în 1994, Audi A6 a fost conceput special pentru distanțe lungi și eficiență în ceea ce privește distanța parcursă și consumul de combustibil. Sau mai nou, în cazul de față, consumul de energie electrică.
Audi A6 e-tron este disponibil pe piața europeană încă din toamna lui 2024. Versiunea pur electrică a modelului de clasă executive este disponibilă în două variante de caroserie, Sportback și Avant, precum și în 4 versiuni diferite în ceea ce privește motorizarea. Pentru călătoria din Scandinavia, avem de-a face cu Audi A6 Sportback e-tron Performance, a doua versiune ca putere din gama acestui model.
Astfel, modelul pregătit pentru “micul” tur al Scandinaviei vine la pachet cu un motor electric de 381 de cai putere și un cuplu de 565 Nm. Cu acest propulsor, Audi A6 Sportback e-tron Performance accelerează de la 0 la 100 km/h în 5.4 secunde și ajunge la o viteză maximă limitată electronic la 210 km/h.

CEL MAI AERODINAMIC AUDI DIN ISTORIE
Deși modelul electric împărtășește numele său cu omologul cu motoare termice, A6 e-tron este bazat pe o platformă dedicată, denumită Premium Platform Electric. Sau, pe scurt, PPE. Această platformă integrează o arhitectură de 800 de volți pentru o încărcare foarte rapidă a bateriei.
Și pentru că tot am ajuns la baterie, mașina pregătită de călătorie are la bord un acumulator cu o capacitate de 100 kWh, dintre care 94.9 kWh sunt utilizabili. De aici rezultă o autonomie de 756 kilometri, suficientă pentru a opri de numai două ori pentru a încărca bateria în această călătorie. Nici nu vei sta prea mult timp la stația de încărcare, deoarece o încărcare de numai 10 minute este suficientă pentru a adăuga 310 kilometri.
Autonomia impresionantă se datorează nu numai propulsorului eficient al lui A6 e-tron Performance, ci și caroseriei aerodinamice al acestuia. Alegerea lui Audi A6 Sportback e-tron Performance pentru drumul de 1.057 de kilometri nu a fost una întâmplătoare. Cu un coeficient de numai 0.21 unități, Audi A6 Sportback e-tron este cel mai aerodinamic model din istoria mărcii din Ingolstadt.

PLECARE DE LA COPENHAGA
Acum că am făcut cunoștință cu Audi A6 Sportback e-tron Performance, a venit vremea ca jurnaliștii să plece la drum. Pentru această călătorie, punctul de plecare este Copenhaga, capitala Danemarcei. Călătoria în regiunea scandinavă a durat două zile și a traversat 3 țări: Danemarca, Suedia și Norvegia. În total, au acoperit 1.057 de kilometri, iar sosirea a fost în Norvegia, în orașul Bergen. Pe parcursul călătoriei, vei afla mai multe nu doar despre Audi A6 e-tron, ci și despre peisajele și localitățile pe care convoiul le-a traversat.
În prima zi, au parcurs 600 de kilometri, din capitala Danemarcei până în capitala Norvegiei, Oslo. Până să ajungă la popasul stabilit, au traversat și câteva localități și orașe din Suedia, precum și numeroase atracții turistice care alcătuiesc caracterul unic al țărilor scandinave.

Copenhaga este un oraș în care Audi A6 Sportback e-tron se simte ca acasă. Stilul arhitectural ultramodern și accentul pe sustenabilitate sunt două trăsături comune ale lui Audi A6 e-tron și ale capitalei daneze.
În prima fază, călătoria i-a purtat către Suedia. Pentru asta au pornit către est, unde au ajuns să traverseze cel mai lung pod hobanat din lume, spectaculosul pod Oresund. După ce au trecut peste acest pod, parcă desprins din altă lume, au intrat într-un tunel subacvatic lung de aproape 4 kilometri care trece prin strâmtoarea Drogden. Împreună cu insula Peberholm, toate acestea alcătuiesc legătura Oresund, punctul de trecere dintre Danemarca și Suedia.

PRIMA OPRIRE, DUPĂ 470 DE KILOMETRI
Odată reveniți la suprafață, jurnaliștii și-au luat rămas bun de la Danemarca și au fost întâmpinați de Suedia. Din acest punct, s-au îndreptat către nord, unde au traversat localitățile Helsingborg, Halmstad și au ajuns într-un final la Goteborg, al doilea cel mai mare oraș suedez, după capitala Stockholm și casa unui alt producător de automobile care a făcut pași importanți în segmentul mașinilor cu zero emisii: Volvo.
Odată ajunsă la Goteborg, echipa a acoperit 470 de kilometri, moment în care Audi A6 Sportback e-tron Performance a sugerat prima oprire pentru o reîncărcare rapidă a bateriei. Așa cum era deja planificat, sistemul inteligent de navigație a recomandat o stație de încărcare rapidă în apropiere de Stromstad. Aici au găsit o stație care a încărcat bateria mașinii cu o putere de până la 350 kW.


La momentul opririi, mai aveau doar 140 de kilometri până la popasul din Oslo, așa că nu au stat mult timp opriți la încărcare. În doar 7 minute, stația de încărcare a alimentat bateria mașinii cu încă 27 kWh, suficienți pentru a ajunge la destinația de peste noapte.
SUSPENSIA ADAPTIVĂ, UN NIVEL SUPERIOR DE CONFORT
După 500 de kilometri parcurși, conversația din mașină s-a îndreptat către aspectele mai specifice ale călătoriei. Toată echipa de jurnaliști este de acord că Audi A6 Sportback e-tron este o mașină excepțional de confortabilă, mai ales datorită suspensiei pneumatice adaptive.

Iată ce a avut de spus un jurnalist francez cu privire la acest aspect: „Audi A6 Sportback e-tron Performance este un adevărat cruiser. Suspensia pneumatică adaptivă asigură o călătorie excepțional de confortabilă, iar geamurile acustice păstrează zgomotul acolo unde îi este locul – afară. Bravo de două ori din partea mea.”
Pentru că tot veni vorba de sunet, călătoria de până acum nu a fost lipsită de acest aspect. Mai multe hit-uri de odinioară ale formației Abba se auzeau în boxele sistemului audio Bang & Olufsen, inclusiv în incintele audio integrate direct în tetierele scaunelor.
Nu a lipsit nici zona de entertainment, acolo unde un pasager din Germania urmărește conținut multimedia pe un ecran de 10.9 inch. Toți cei din mașină, în afară de șofer, vizionează acel conținut pe ecranul pasagerului din față. Acest ecran integrează tehnologia Active Privacy Mode. Cu această funcție, conținutul ecranului nu este vizibil pentru șofer atunci când mașina este în mișcare.

POPAS DUPĂ 600 KILOMETRI
Drumul de la Copenhaga până la Oslo a durat aproximativ 7 ore. După 600 de kilometri petrecuți pe șosea, echipa s-a cazat la un hotel situat pe muntele Holmenkollen, cel mai faimos munte din capitala Norvegiană. Hotelul, cu o priveliște spectaculoasă, se află chiar lângă cel mai vechi loc de sărituri cu schiurile din lume. Aici, pasionații de sporturi de iarnă, precum și sportivii profesioniști se antrenează la săriturile cu schiuri încă din anul 1892.
Curiozitatea despre istoria acestui loc este foarte mare în rândul echipei de jurnaliști. Acesta este prilejul perfect de a afla mai multe despre această zonă cu ajutorul asistentului vocal Audi bazat pe inteligență artificială, cu Chat GPT integrat.

MINUNILE NATURALE ÎN DRUMUL CĂTRE BERGEN
A doua și ultima zi a călătoriei are pregătită pentru echipa noastră o porțiune de drum de 400 de kilometri, de la Oslo până la destinația finală din Bergen. Până acum, Audi A6 Sportback e-tron Performance a rulat pe autostradă, iar acum a venit vremea ca modelul electric să facă cunoștință cu drumurile de țară, cu multe viraje care să pună la încercare dinamica noului model.
Pe aceste drumuri, cu viraje în ac de păr care apar una după alta, Audi A6 Sportback e-tron s-a descurcat de minune. Pentru că motorul electric este montat în spate, toată puterea este transmisă către roțile din spate. Acest aspect, dar și cu modul de rulare setat în modul Dynamic, Audi A6 Sportback e-tron are o manevrabilitate asemănătoare unei mașini de performanță. „Centrul de greutate jos este pur și simplu fantastic”, a notat unul dintre jurnaliști.
Drumul șerpuit către Bergen a continuat vreme de două ore și jumătate, moment în care au ajuns în Hardangervidda, cel mai mare platou montan din Europa. Tot aici, echipa a admirat și cascada Voringsfossen, cea mai cunoscută cascadă din Norvegia, precum și spectaculosul fiord Eidfjord.

NORVEGIA, RAIUL MAȘINILOR ELECTRICE
Odată ce părăsești zona urbană norvegiană și începi să bați drumurile rurale ale țării scandinave, ai fi tentat să crezi că infrastructura de încărcare este mai puțin dezvoltată decât în orașe. Nimic mai greșit. În fiecare localitate sunt prezente numeroase stații de încărcare, care îți oferă siguranța că nu vei rămâne pe drum.
Acest aspect este confirmat de faptul că Norvegia are un parc auto format aproape în totalitate din mașini electrice. Dacă în urmă cu 15 ani norvegienii conduceau doar mașini cu motoare cu ardere internă, acum lucrurile sunt complet diferite. Dintre toate mașinile de pe șoselele Norvegiei, 97% sunt electrificate. Dintre acestea, 92% sunt electrice, iar 5% sunt hibride simple și cu încărcare la priză. Practic, mașinile cu motoare tradiționale aproape că au dispărut din această țară.

La kilometrul 855 al călătoriei, a venit momentul pentru a doua și ultima realimentare la o stație de încărcare. După o încărcare scurtă, echipa a plecat hotărâtă către destinația finală pentru ultimii 200 de kilometri. Și pe această porțiune finală, drumul i-a delectat cu alte atracții spectaculoase. Mai întâi, podul Hardanger, lung de 1370 de metri și înalt de 202 metri.
Imediat după aceea, au intrat în faimosul tunel Vallavik, lung de 7.7 kilometri și cu un peisaj care te lasă cu gura căscată. Peisajul spectaculos a fost iluminat cu ajutorul farurilor LED digitale, care au scos în evidență și mai mult detaliile inedite din interiorul tunelului.


DESTINAȚIA FINALĂ: BERGEN
După mai bine de 4 ore de condus și peste 1.000 de kilometri parcurși, echipa de jurnaliști a văzut indicatorul către destinația finală: Bergen, al doilea cel mai mare oraș din Norvegia. Cu doar câțiva kilometri rămași până să ajungă în centrul orașului, au început să dea de un trafic din ce în ce mai îngreunat.
Nici asta nu a fost o problemă, deoarece Audi A6 Sportback e-tron Performance i-a ajutat să facă față traficului cu un asistent adaptiv de rulare. Acest asistent ajută la menținerea vitezei și frânează sau acclerează automat în funcție de cum se mișcă traficul și menține mașina în banda de rulare.


De îndată ce kilometrajul a indicat 1.057 de kilometri parcurși, jurnaliștii au știut că au ajuns la finalul călătoriei. De îndată ce echipa a ieșit din mașină, a fost primită de către un oraș înconjurat de munți și de fiorduri spectaculoase. Pe buzele tuturor era o singură întrebare: ce este mai frumos? Orașul sau mașina?
La această întrebare nu se putea găsi decât un singur răspuns. Ambele sunt frumoase, dinamice și progresive, însă Audi A6 Sportback e-tron Performance este singura frumusețe în mișcare.

