Poluarea este o problemă reală în India, o țară cu peste 1.4 miliarde de locuitori. În 2019, peste 2.3 milioane de oameni și-au pierdut viața din cauza poluării, aproape 1.6 milioane de decese datorându-se contaminării aerului cu substanțe poluante, provenite fie de la mașini, fie de la industria producătoare.

De fapt, anul trecut, India a ocupat locul 5 în topul celor mai poluate țări din lume. Iar în cadrul studiilor care măsoară aceste niveluri, țara asiatică este mereu printre exemplele negative.

Autoritățile încurajează investițiile în energii verzi, dar, în ciuda tuturor încercărilor de a-i face pe oameni să fie mai atenți cu mediul înconjurător, India va rămâne dependentă de combustibilii fosili încă mult timp de acum încolo.

Potrivit studiilor, în prezent, dependența netă a Indiei de petrolul importat este la un nivel de 83%, dar va crește la 90% până în 2040. Cererea tot mai mare de cărbune și combustibili necesari pentru transporturi, precum și investițiile de miliarde de dolari în infrastructura de petrol și gaze, împiedică o tranziție rapidă către o economie bazată pe combustibili „verzi”.

Așadar, această dependență nu poate fi eliminată peste noapte, însă poate fi redusă. Și poate fi redusă chiar și când ne referim la milioanele de vehicule care circulă pe străzile din India. Sunt emisii uriașe, generate de mașini vechi sau motociclete care străbat în fiecare zi aglomerările urbane.

AUDI – NUNAM: PARTENERIAT PENTRU AER CURAT

Acestea sunt, de fapt, obiectivele pe termen lung ale unui proiect la care lucrează în prezent Audi și start-up-ul germano-indian Nunam. Acesta este finanțat de către Fundația Audi pentru Mediu, despre care am mai vorbit în trecut în cadrul subiectelor din categoria Audi TechTalk.

Concret, cele două companii vor să aducă în India ricșe electrice echipate cu baterii aflate la al doilea ciclu de viață. Inițial, acumulatorii au fost utilizați de către vehiculele Audi e-tron din flota de mașini de teste a mărcii din Ingolstadt. Mai exact, toate mașinile acelea pe care Audi le-a folosit drept prototipuri, camuflate sau nu, și care au ajutat la debutul versiunilor de serie.

A DOUA VIAȚĂ A BATERIILOR AUDI

Chiar dacă și-au îndeplinit obiectivul principal, aceste baterii nu au ajuns la finalul ciclului de viață.

„Bateriile vechi sunt încă foarte puternice. Atunci când sunt folosite în mod corespunzător pot avea un impact uriaș,” explică Prodip Chatterjee, co-fondator Nunam.

Chiar și după această etapă, bateriile ar mai putea fi utilizate în diverse aplicații, spre exemplu la alimentarea luminilor LED. Pe de o parte, reciclezi într-un mod sustenabil bateriile mașinilor electrice, iar pe de altă parte contribui la curățarea mediului înconjurător.

Inițial, Nunam și Audi vor dezvolta trei prototipuri de ricșe electrice. Acestea vor fi utilizate, de către o organizație non-profit, în cadrul unui proiect pilot la începutul anului 2023.

La ele vor avea acces, în special, femeile. Acestea le vor folosi pentru a-și transporta produsele la piață, fără a fi nevoie de intermediari. În acest fel, proiectul își propune, de asemenea, să crească oportunitățile de angajare pentru femeile din India.

Instalarea unei baterii provenite de la o mașină cu zero emisii, nu neapărat Audi e-tron, pe o ricșă electrică este cât se poate de logică.

„Având o baterie cu densitate mare de energie și un vehicul cu o greutate relativ scăzută, motorul electric nu trebuie să fie deosebit de puternic, mai ales că șoferii de ricșă din India nu călătoresc nici cu viteză mare, nici pe distanțe mari,” susține același Prodip Chatterjee. Bineînțeles, bateriile nu pot fi instalate pe orice ricșă, așa că trebuia construită una specială.

RICȘA, UN MIJLOC DE TRANSPORT POPULAR

Ricșa este un mijloc de transport, urban, foarte popular în țările cu climat tropical și sub-tropical. India este un exemplu foarte bun.

De fapt, încă din 2019, o companie indiană este cel mai mare producător de ricșe din lume. Bajaj Auto comercializează circa 780.000 de unități anual.

Deși majoritatea sunt echipate cu motoare care funcționează pe benzină, motorină sau gaz natural (CNG), ricșele electrice încep să câștige tot mai multă popularitate în India.

În 2018, pe străzile din această țară circulau aproximativ 1.5 milioane de ricșe electrice. 11.000 de exemplare noi ajung în circulație în fiecare lună, alimentând o piață care valorează 1.5 miliarde de dolari.

Din păcate, însă, India se luptă cu o criză în ceea ce privește stațiile de încărcare. La finalul anului 2017 existau doar 425 de astfel de stații, iar până la finalul acestui an, numărul lor ar trebui să crească până la 2.800.

NU TOATE RICȘELE ELECTRICE SUNT „VERZI”

O problemă pe care o ridică și reprezentanții Nunam este că ricșele electrice nu sunt neapărat și „verzi”. Cu alte cuvinte, fac mai mult rău decât bine.

Asta pentru că majoritatea șoferilor de ricșe electrice din India utilizează electricitatea din rețeaua publică pentru încărcarea bateriilor. Cum se obține această electricitate? Ai ghicit. Prin arderea de combustibili fosili, dăunători pentru mediul înconjurător.

SOLUȚIA NUNAM: STAȚII SOLARE DE ÎNCĂRCARE

Start-up-ul finanțat de către fundația Audi pentru Mediu are, desigur, o soluție pentru această problemă. Una simplă și mai ales convenabilă pentru o țară în care soarele strălucește puternic 365 de zile pe an.

Soluția Nunam este o stație de încărcare alimentată cu energie solară. Aceasta a fost dezvoltată pe plan intern, iar panourile solare (necesare pentru captarea energiei) sunt amplasate pe acoperișul sediului partenerului indian.

În timpul zilei, soarele încarcă bateriile provenite de la modelele e-tron, care au rolul de unitate de stocare tampon. Seara, energia este transmisă ricșelor, rezultând astfel un transport local în mare parte fără emisii de carbon.

Pe scurt, ricșele electrice pot fi utilizate pe tot parcursul zilei, iar seara și noaptea sunt încărcate cu energie verde.

SHARING IS CARING

Pentru că protejarea mediului înconjurător presupune un efort comun, Nunam este dispus să împărtășească toate informațiile necesare cu cei interesați.

Compania monitorizează încontinuu performanțele și autonomia ricșelor electrice. Datele colectate ajung apoi într-o platformă de tip open-source de unde alte entități le pot prelua și, eventual, îmbunătăți.

„Nunam împărtășește cunoștințele pentru a motiva mai multe inițiative de dezvoltare a produselor cu o serie de componente aflate la o a doua viață, care pot duce mai departe revoluția eco-socială, ” spune Rudiger Recknagel, directorului Fundației Audi pentru Mediu.