Veni, vidi, vici. Cele 3 cuvinte celebre din limba latină, rostite de Iulius Cezar, se traduc „Am venit, am văzut, am învins”. Cam așa poate fi caracterizat, pe scurt, parcursul mărcii Audi în sporturile cu motor. Peste tot pe unde s-a aventurat, Audi nu doar că a câștigat, ci a dominat. Pe circuite, pe probe speciale, pe asfalt, pe macadam, pe noroi și chiar pe dunele de nisip din deșert. În discipline fundamental diferite unele față de celelalte.

Pentru cei mai mulți producători, victoriile în orice formă de motorsport sunt o provocare uriașă. Însă, pentru Audi, aceste victorii au fost dintotdeauna mai degrabă asemănătoare unui checklist al piloților de avioane. Mai departe voi enumra toate campionatele în care Audi a triumfat cu glorie deplină.

Le Mans? Cucerit. Campionatul Mondial de Anduranță? Cucerit. Campionatul Mondial de Raliuri? Cucerit. Raliul Dakar? Cucerit. Rallycross? Cucerit. Formula E? Cucerită. DTM? Cucerit. Urcarea de la Pikes Peak? Cucerită. Cursele de Grand Prix înainte de Formula 1? Cucerite.

FORMULA 1, ULTIMUL „TERITORIU” RĂMAS NECUCERIT

Așadar, pentru Audi a mai rămas doar un singură frontieră de cucerit în lumea motorsportului. Și aceasta este, poate, cea mai dificilă dintre toate. Evident, este vorba despre Formula 1. Marele Circ al tehnologiilor de ultimă generație, al orgoliilor uriașe și, nu ultimul rând, al bugetelor astronomice. Un orizont în care Audi va intra pentru prima dată în istorie cu pași extrem de determinați din sezonul 2026.

Venirea mărcii de la Ingolstadt în Formula 1 nu se putea întâmpla într-un moment mai bun. În 2026, Formula 1 va arăta complet diferit față de sezoanele recente, datorită unui regulament tehnic rescris de la zero. Noile monoposturi de Formula 1 vor fi mai mici decât cele din prezent și vor pune și mai mult accent pe electrificare și sustenabilitate. Acestea sunt două valori pe care Audi le cultivă zi de zi nu doar în motorsport, ci și în mașinile lor de serie din prezent.

AUTO UNION, STRĂMOȘUL OBSEDAT DE DOMINAȚIE

Înainte să vorbim despre noul capitol din aventurile Audi în motorsport, este timpul pentru o scurtă lecție de istorie. Povestea Audi în motorsport începe încă din primii ani ai secolului 20. August Horch, cel care a fondat mărcile Horch și apoi Audi, a fost la rândul său un mare pasionat de motorsport.

Ba chiar a fost pilot în anii 1900 și 1910. Fondatorul mărcii cu 4 inele a câștigat urcarea alpină austriacă de 3 ori consecutiv între 1912 și 1914. Toate aceste victorii au fost obținute la volanul unor modele Audi, ceea ce a ajutat ca marca să devină cunoscută la nivel internațional peste noapte.

În anii de după Primul Război Mondial, Audi nu a mai fost prezent în sporturile cu motor, deoarece a ales să se concentreze pe producția de mașini de lux. În schimb, au participat alte mărci germane ca Wanderer, DKW și NSU. Toate aceste 3 mărci aveau să fie asociate pe parcursul istoriei cu marca Audi.

Un moment semnificativ s-a petrecut în 1932. În vara acelui an, mărcile Audi, Horch, DKW și Wanderer au fuzionat pentru a crea Auto Union. Mai târziu în același an, germanii aveau să-l aleagă pe Adolf Hitler la conducerea țării. Dictatorul austriac, de tristă amintire, avea o pasiune pentru mașinile rapide și pentru motorsport. În 1933, Hitler a anunțat un program sponsorizat de stat prin care mărcile auto germane au fost încurajate să participe și să domine cursele de Grand Prix din acea perioadă.

Așa s-a făcut că, în sezonul 1934 al curselor de Grand Prix, Auto Union a concurat cu primul său monopost Type A. Acest monopost era diferit de celelalte mașini ale concurenților datorită motorului său amplasat central. Auto Union Type A s-a dovedit a fi un succes instantaneu, reușind să bifeze 3 victorii în Grand Prix-urile din Germania, Elveția și Cehoslovacia, toate câștigate de Hans Stuck.

De departe cel mai bun sezon al mărcii Auto Union a fost în 1936, atunci când legendarul Bernd Rosemeyer a câștigat campionatul european de Grand Prix. Mai multe victorii au fost bifate în următoarele 3 sezoane de Tazio Nuvolari, Rudolf Hasse și Hermann Paul Muller. Însă, odată cu izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial în 1939, povestea Auto Union în cursele de Grand Prix s-a încheiat definitiv.

REVOLUȚIA TRACȚIUNII INTEGRALE

A durat multă vreme până când Audi a revenit ca echipă oficială în motorsport. După renașterea mărcii în 1965, Audi a decis să-și încerce norocul în lumea raliurilor. Și nu oricum, ci cu o mașină care avea să schimbe această disciplină pentru totdeauna. În anul 1980, Audi prezintă la Salonul de la Geneva modelul Quattro. Acesta este primul model al mărcii care primește tracțiune integrală.

Cu această mașină, Audi își face debutul în Campionatul European de Raliuri în 1980, iar apoi își face apariția în Campionatul Mondial de Raliuri un an mai târziu. Nu are rost să intrăm prea mult în detalii cu privire la parcursul Audi în lumea raliurilor, însă ce trebuie să știi este că Audi a dominat această disciplină cu piloți faimoși ca Walter Rohrl, Stig Blomqvist, Hannu Mikkola și legendara Michele Mouton.

În anii în care a participat în WRC, Audi a obținut 24 de victorii, două titluri mondiale la producători în 1982 și 1984 și două titluri la piloți, cu Hannu Mikkola în 1983 și cu Stig Blomqvist în 1984.
Succesul obținut în WRC a determinat marca să participe și în cea mai faimoasă cursă de urcare în coastă din lume, urcarea Pikes Peak din Statele Unite. Aici, Audi a câștigat celebra cursă de 3 ori consecutiv, în 1985, 1986 și 1987. Piloții care au câștigat această cursă pentru Audi au fost, în ordine cronologică, Michele Mouton, Bobby Unser și Walter Rohrl.

REVENIRE ÎN FORȚĂ PE CIRCUIT

După interzicerea mașinilor din Grupa B în WRC la finalul lui 1986, Audi a mai rămas în competiție pentru doar un singur an, înainte de a se retrage din această disciplină. Acesta a fost momentul în care Audi a decis să înlocuiască probele speciale cu circuitele. Primul astfel de campionat în care Audi a luat parte a fost campionatul american Trans-Am în 1988. În acel an, Audi a dominat sezonul cu modelul 200 Quattro, pilotat de Hurley Haywood.

În 1989, Audi intră în campionatul nord-american IMSA Camel GT cu modelul 90 Quattro, la categoria GTO. Și aici, Audi domină categoria sa, însă ratează primul loc în campionat din cauză că echipa nu a participat la etapele de anduranță de la Daytona și Sebring.

După ce Audi a testat apele peste Ocean, marca germană decide să revină pe circuitele europene în 1990. Constructorul de la Ingolstadt își face debutul în campionatul german de turisme, cunoscut mai bine ca DTM. În acest campionat extrem de competitiv, în care participau la vremea aceea BMW, Mercedes-Benz și Opel, Audi își face debutul cu modelul V8 Quattro.

În buna tradiție a mărcii, Audi a câștigat titlul la piloți cu Hans-Joachim Stuck, fiul lui Hans Stuck, în primul său sezon în DTM. Marca de la Ingolstadt a repetat isprava și în 1991, de această dată cu Frank Biela.

După un sezon 1992 neașteptat de dificil, care a culminat cu părăsirea DTM-ului la jumătatea sezonului, Audi ia o pauză de la sporturile cu motor vreme de un an și jumătate. Revenirea pe circuit s-a materializat în 1994, în cadrul noului campionat german de turisme STW, destinat mașinilor de curse construite sub egida regulamentului Supertouring. La jumătatea anilor ’90, Audi a concurat și în campionatele de turisme din Italia, Franța și Marea Britanie.

URMĂTOAREA DESTINAȚIE: LE MANS

Succesul pe care Audi l-a avut în campionatele de turisme din anii ’80 și ’90 a determinat marca să facă pasul următor pe scara motorsportului. La momentul acela, următoarea treaptă a fost participarea în cursele de anduranță cu un prototip special. Pentru Audi, următoarea țintă avea să fie cea mai ambițioasă de până acum: câștigarea cursei de 24 de ore de la Le Mans.

Marca germană și-a făcut debutul la Le Mans în 1999, cu prototipurile R8R și R8C. La prima sa participare, Audi a obținut locurile 3 și 4 în clasamentul general, o performanță mai mult decât impresionantă pentru un producător care luase startul pentru prima dată în această cursă.

Lovitura de grație a venit în anul 2000, atunci când Audi a introdus prototipul R8. Cu acest prototip, Audi a câștigat Le Mans în același an și a marcat începutul unei serii de 13 victorii în cea mai faimoasă cursă de anduranță din lume. Între 2000 și 2014, Audi a ratat victoria doar de două ori, în 2003 și în 2009, acele curse fiind câștigate de Bentley, respectiv de Peugeot. Cel mai de succes pilot al mărcii în această cursă a fost legendarul Tom Kristensen.

Pe lângă cursa de 24 de ore de la Le Mans, Audi a câștigat două titluri mondiale la constructori în Campionatul Mondial de Anduranță, în sezoanele 2012 și 2013.

FORMULA E, REVENIREA ÎN CURSELE CU MONOPOSTURI

Chiar dacă Audi se pregătește să participe în Formula 1 pentru prima dată, marca germană are experiență în cursele cu monoposturi chiar și în epoca modernă. Audi a debutat în Formula E, campionatul electric de monoposturi, în sezonul 2014-15, primul sezon al acestui campionat.

Formula E s-a dovedit a fi un campionat de succes pentru marca germană, cu două titluri mondiale la piloți pentru brazilianul Lucas di Grassi în 2017 și 2018 și cu un titlu la echipe în sezonul 2017-18. Audi a continuat să concureze în Formula E până în 2021, reușind să obțină 13 victorii.

UN NOU SUCCES ÎN DTM

Odată cu renașterea campionatului DTM în anul 2000, Audi a revenit în această serie, însă succesul nu a fost unul instant. Primul titlu câștigat în epoca modernă a DTM-ului de către Audi a fost în 2004. Au urmat alte titluri în 2007, 2011, 2014, 2016, 2017, 2019, 2020 și 2022.

RALIUL DAKAR, CUCERIT DE O MAȘINĂ ELECTRICĂ

În 2021, Audi și-a anunțat intrarea în Raliul Dakar. Pentru cea mai solicitantă cursă de rally-raid din lume, Audi a luat decizia extrem de ambițioasă de a concura cu o mașină electrică. Aceasta se numea RS Q e-tron și avea să fie pilotată de foști câștigători ai Dakarului, precum Stephane Peterhansel și Carlos Sainz Sr.

Prima participare la Dakar a fost în 2022, acolo unde Audi a avut parte de un parcurs dificil. Un rezultat mai bun a fost obținut în 2023, însă triumful a venit la a 3-a încercare. Ediția din 2024 a Raliului Dakar a fost cucerită de Carlos Sainz Sr, iar Audi a reușit lucrul care părea imposibil de realizat: să câștige Raliul Dakar cu o mașină electrică. După această victorie, Audi s-a retras din rally-raid pentru a se concentra pe cel mai ambițios și mai complex proiect al său din toate timpurile: intrarea în Formula 1.

DRUMUL CĂTRE FORMULA 1

Audi și-a anunțat oficial intrarea în Formula 1 în vara lui 2022. Inițial, marca germană a avut intenția de a participa ca furnizor de motoare, însă a decis ulterior că va concura și în calitate de constructor. Încă de la momentul acestui anunț, Audi și-a impus ca obiectiv intrarea în Marele Circ în sezonul 2026, datorită schimbărilor fundamentale ale regulamentului tehnic.

Prin intrarea la vârful motorsportului, Audi face o declarație clară și ambițioasă”, spune Gernot Dollner, CEO-ul Audi. „Este următorul capitol în reînnoirea companiei. Formula 1 va fi un catalizator pentru schimbarea către un Audi mai prietenos cu mediul, mai rapid și mai inovator”, mai adaugă șeful mărcii germane.

Formula 1 este mai mult decât motorsport”, spune Jurgen Rittersberger, directorul financiar Audi. „Este entertainment, emoție, tehnologie – și, de asemenea, o provocare. Dar este exact această combinație care ne aduce unde vrem să mergem: să inspirăm grupe de clienți noi pentru Audi. Cu acoperirea enormă a Formulei 1, avem oportunitatea de a atrage clienți noi pentru marca noastră – mai ales în grupul țintă mai tânăr, unde Formula 1 are parte de o creștere rapidă. Mulțumită plafonului de costuri, Formula 1 este totodată mai sustenabilă din punct de vedere financiar decât a fost vreodată. Când ne uităm la dezvoltarea oportunităților de sponsorizare, evaluările de echipă și potențialul de venituri în Formula 1, un lucru devine clar: această cale are sens pentru Audi – pe cale economică, de asemenea”, mai spune Rittersberger.

NOUTĂȚILE ANUNȚATE PENTRU 2026

Ce se va schimba mai exact în Formula 1? În primul rând, monoposturile vor fi mai mici decât cele din prezent. Noile mașini vor avea o lungime de 3.400 de milimetri, mai scurte cu 200 de milimetri decât monoposturile din 2025. De asemenea, mașinile din 2026 vor fi mai înguste cu 100 de milimetri (de la 2.000 de milimetri la 1.900 de milimetri) și vor fi mai ușoare cu 30 de kilograme.

Lățimea anvelopelor din față va fi redusă cu 2.5 centimetri, iar cele din spate vor fi mai înguste cu 3 centimetri. Aerodinamica va fi, la rândul ei, fundamental diferită. În primul rând, efectul de sol va fi redus semnificativ. Aceasta este modalitate prin care un monopost generează forță de apăsare cu ajutorul unor tuneluri Venturi montate sub podea. Totodată, dispare sistemul DRS și va fi înlocuit de aripi față și spate active.

Cea mai mare schimbare, însă, este rezervată pentru unitatea de putere. Încă de la începutul erei hibride în Formula 1, în 2014, motorul termic este responsabil pentru 80% din transmiterea puterii către roțile din spate, în timp ce partea electrică este responsabilă pentru 20% din transmiterea puterii. Din 2026, proporția va fi de 50% pentru motorul termic și 50% pentru unitatea electrică.

Acest lucru devine posibil prin eliminarea sistemului MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) și prin creșterea puterii sistemului MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic). În prezent, MGU-K livrează 160 de cai putere. De anul viitor, acesta va livra 470 de cai putere.

Mai mult, puterea motorului termic va scădea de la 850 de cai putere în 2025, la 540 de cai putere în 2026. Unitățile de putere vor avea în continuare o configurație V6 și o cilindree de 1.6 litri. Depășirile în cursă vor fi ajutate și de noul sistem Manual Override, care va livra mai multă putere pentru o perioadă scurtă.

PARTENERIAT CU ECHIPA SAUBER

Pentru a intra în Formula 1, Audi a decis să apeleze la o echipă cu multă experiență în acest campionat. Această echipă este Sauber, care concurează în Formula 1 încă din 1993, însă de-a lungul anilor a avut multiple denumiri. După ce a fost stabilit noul parteneriat, Audi a anunțat preluarea în întregime a echipei Sauber la începutul lui 2025.

Datorită acestui parteneriat, Audi nu va avea nevoie să deschidă o uzină nouă pentru a-și construi monoposturile. Acestea vor fi concepute, construite și dezvoltate în Elveția, la Hinwil, cartierul general al celor de la Sauber. Totodată, Audi va avea acces și la unul dintre cele mai avansate tuneluri aerodinamice din lume pentru dezvoltarea aerodinamicii monoposturilor sale.

SINGURA ECHIPĂ CU UNITATE DE PRODUCȚIE ÎN GERMANIA

Intrarea Audi în Formula 1 marchează revenirea Germaniei pe lista țărilor care au o unitate de producție pentru o echipă de Formula 1. Asta pentru că motorul noului său monopost va fi produs în Germania, la Neuburg an der Donau. Tot acolo va fi produsă și cutia de viteze semi-automată cu 8 trepte.

Dezvoltarea primului motor Audi de Formula 1 a început în 2022. După doar doi ani de la acel moment, motorul a fost testat pentru prima dată pe bancul de teste al echipei în regim de cursă simulată. Regulamentul Formulei 1 le interzice echipelor să testeze motoare noi pe circuite reale până la începutul lui 2026. Primele motoare Audi au fost deja finalizate și urmează să fie livrate în Elveția în luna decembrie a acestui an.

Alături de unitatea de producție de motoare din Germania, Audi mai are un centru tehnologic în Marea Britanie, în orașul Bicester, înființat în vara lui 2025 și care este deja în activitate.

PARTENERIATE CU BRANDURI CONSACRATE

Audi a anunțat deja 3 parteneri cu care va colabora pentru proiectul de Formula 1. Astfel, echipa va fi sponsorizată de Adidas, BP și de către Revolut, care va fi sponsorul titular al echipei. În același timp, Audi a încheiat și un parteneriat cu fondul suveran al statului Qatar, care devine un investitor major al echipei germane.

La conducerea echipei se va afla Mattia Binotto, fost director tehnic și șef de echipă al italienilor de la Ferrari. Lângă el, în poziția de Team Principal, va fi Jonathan Wheatley, venit de la Red Bull, acolo unde a fost director sportiv. Ambii vor raporta direct către Gernot Dollner, CEO-ul Audi.

În primul său sezon, Audi mizează pe un pilot cu multă experiență și pe un pilot nou, cu un viitor promițător. Mai exact, linia de piloți Audi din 2026 va fi alcătuită din germanul Nico Hulkenberg și brazilianul Gabriel Bortoleto. Hulkenberg pilotează în Formula 1 încă din 2010 și are la activ aproape 250 de curse. Cel mai bun rezultat al său este un podium obținut chiar în 2025 în Marele Premiu al Marii Britanii.

Cel de-al doilea pilot este Gabriel Bortoleto, unul din debutanții sezonului 2025. Bortoleto este un pilot promițător, cu o carieră remarcabilă în categoriile junioare. Brazilianul a cucerit titlul în Formula 3, în 2023, pentru ca apoi să devină campion în Formula 2 chiar în sezonul următor.

R26, ÎNCEPUTUL UNEI NOI ERE 

La mijlocul lui noiembrie, Audi a prezentat prototipul primului său monopost de Formula 1, în cadrul unui eveniment organizat la Munchen, la centrul său Brand Experience Center. Monopostul real va fi dezvăluit abia în ianuarie 2026, însă până atunci Audi a dezvăluit schema de culori cu care va rula în primul său sezon.

Pentru primul său monopost de Formula 1, botezat R26, Audi a adoptat un design simplu, cu 3 culori și care face trimitere la cele 4 principii vizuale ale mărcii germane: clar, tehnic, inteligent și emoțional.

Implementăm un limbaj de design unificator care aduce împreună fiecare aspect al organizației noastre”, spune Massimo Frascella, directorul de design al mărcii. „Asta face proiectul de Formula 1 să fie un pionier pentru noua identitate de brand, care va fi dezvăluită treptat atât pentru echipa de Formula 1, cât și pentru Audi în ansamblu”, ne mai spune oficialul mărcii.

Monopostul Audi R26 va fi caracterizat de o suprafață vopsită predominant într-o nuanță de gri specială care imită titanul. Aceasta va fi în contrast cu o nuanță de negru carbon și noua culoare roșie vizibilă pe capotă și sub forma unor contururi vizibile în aripa din față, la sidepod-uri și în prizele de aer.

De aici nu va lipsi sigla Audi, vopsită pe vârful aripii frontale, pe capotă și pe suprafața superioară a eleronului.

OBIECTIVUL PRINCIPAL: TITLUL MONDIAL PÂNĂ ÎN 2030

Audi și-a stabilit deja un obiectiv ambițios în Formula 1: câștigarea de titluri mondiale până în 2030.

Nu intrăm în Formula 1 doar ca să fim acolo”, ne spune Gernot Dollner. „Vrem să câștigăm. În același timp, știm că nu poți să devii o echipă de Formula 1 de top peste noapte. Este nevoie de timp, perseverență și o neobosită punere sub semnul întrebării a status quo-ului. Până în 2030, vrem să luptăm pentru titlul de campion mondial”, mai spune Dollner.

Formula 1 este unul din cele mai competitive medii”, ne spune Mattia Binotto, șeful echipei. „A deveni campion este o călătorie a progresului. Se vor întâmpla greșeli, dar a învăța din acestea este ceea ce aduce transformarea. Și este un efort de echipă: ingineri, mecanici, designeri, parteneri – fiecare contribuție ne duce mai în față. În curând, prima pornire a motorului va marca o altă bornă. Nu este doar mașina care va prinde viață, ci pasiunea și ambiția a sute de oameni care devin realitate. La începutul anului viitor, primul monopost Audi de Formula 1 va merge pe circuit pentru prima dată. Acel moment va fi începutul a ceva special”, mai spune Binotto.

Primul test oficial cu noile mașini de Formula 1 va avea loc în ianuarie, pe circuitul Barcelona-Catalunya din Spania. Vor urma apoi alte două sesiuni de teste în Bahrain, între 11 și 13 februarie, apoi între 18 și 20 februarie. Debutul echipei Audi în Formula 1 va avea loc în Australia. Această cursă va fi programată în weekend-ul 6–8 martie 2026.