@raduvlase - o să râzi, dar în 1958 Mercedes cumpăra Audi şi în 1959 a fost pe punctul să cumpere BMW.
Nu vreau să intru în polemici cu @Tatarus, ba chiar îi dau dreptate: cine sunt şi au fost acţionarii din spatele marilor mărci de automobile germane e o poveste foarte intersantă.
@Taurus, o să mă refer stric la partea cu acţionariatul. La o privire de la distanţă ai aparent dreptate, dar sunt multe excepţii în industria auto germană.
BMW este cazul cel mai fericit din acest punct de vedere, devendind o afacere de familie din 1959, o familie germană, Quandt. De aceea este într-o oarecare măsură ferit de persiunea pieţelor de capital şi fondurilor de investiţii.
Fără ironie, după o noapte de somn şi recitit ce am scris, îmi fac şi eu mea culpa şi îmi cer scuze. Am pus mult suflet în postările de mai sus şi am fost sigur agresiv, şi poate am puţin arogant. Îmi pare rău.
Intenţia mea a fost fix alta şi a ieşit foarte prost. Mi-aş fi dorit o astfel de discuţie şi tocmai eu am stricat-o şi mai tare.
@Kirotractor, nu e partizanat sau interes economic. Chiar dacă, prin absurd, un dealer BMW ar vinde o fracţiune din cele 100 de maşini anunţate că vor fi fabricate, nu ar avea nimic de-a face cu poziţia mea la BMW, nu cred că trebuie să explic.
Da, sunt contaminat de idea T.50. De faptul că într-o lume în care am ajuns să comunicăm miimile la acceleraţia 0-100 în goana după recorduri, cineva schimbă paradigma şi vorbeşte despre experienţă (nu "habitabilitate"), despre bucuria de a conduce. Da, performanţele sunt parte din această bucurie de a conduce, dar nu cifrele şi recordurile. Asta e cea mai frumoasă lecţie pe care o dă Gordon Murray aici - ca la McLaren F1, cifrele "clasice" nu sunt importante, sunt doar o consecinţa a efortului de a construi o maşină care se conduce extraordinar.
În contextul ăsta, când am văzut conversaţia care virează spre "volan de Clio" şi "oricum va sta bibelou", recunosc, am fost descumpănit. Mai ales că volanul, care aparent e simplu şi banal, are un rol foarte clar în filozofia de maniac a lui Murray. Şi nu sunt fanatic, sunt detalii cu care nu sunt de acord la maşina asta şi încăpăţânarea lui Murray e uneori absurdă. Dar ar fi păcat să pierdem pentru asta imaginea de ansamblu.
Tot ce am încercat să spun este că ideea pe care o transmite maşina asta este mult mai puternică decât micile ciudăţenii punctuale şi e păcat să pierdem ideea asta.
@Tatarus, îmi pare rău pentru experienţa negativă şi sper că experienţa respectivă să nu rămână definitorie pentru toţi cei care lucrează la BMW. Şi chiar dacă mă vezi aşa, sper să înţelegi în discuţia asta independentă de BMW şi argumentul, dincolo de persoană care îl spune.
În final, faptul că îmi asum identitatea şi că lucrez pentru BMW este din dorinţa de a fi fair şi transparent când comentez aici, să îmi asum o posibilă subiectivitate, mai ales dacă sunt converaţii legate de marcă, nu pentru a-mi asuma vreo autoritate sau o poziţie oficială.
@Kirotractor, nu sunt intimidat că mă "intituelezi" copilaş. Şi nici că te "autointitulezi" designer. Despre ultima parte, sincer, mă îndoiesc, pentru că oricine face eforturi să îşi vadă creaţia realizată, respectă şi mai mult creaţiile celorlalţi.
Legat de cum şi cât se merge cu McLaren F1, am luat la mână câteva maşini oferite pe site-urile de licitaţii. Da, a făcut valuri cea cu 200 km, dar nu cred că poţi generaliza doar cu o ştire. La o căutare rapidă, pe RM Auction am găsit un "LM" avea 20.000 km şi una cu 7000 km, două fără kilometraj specificat (deci nu putea fi foarte mic) şi una cu ceva de genul 2700 km. Pe kidston.com am găsit 3, două cu km puţini, 1600 km, una 4000 km, una cu 12000 km.
Eu îmi permit să spun că şi 4000 km pentru o maşină care scoate într-o zi bună la licitaţie peste 15 milioane de euro (deci are o asigurare pe măsură) este o cifră minunată. McLaren F1 nu o să fie niciodată, poate, un daily driver, dar sunt multe maşini pe care proprietarii le-au savurat teribil.
Şi nu ştiu ce ai stabilit, legat de volan, dar strict pe tema formă şi funcţie, culmea, volanul este chiar un element important al filozofiei maşinii ăsteia - nu e un simplu colac rotund ca la Clio, şi pot argumenta. Pentru că a integrat funcţia de semnalizare pe volan, a eliminat mantele - elementul ăla de interior pe care inclusiv designerii de Bentley îl cam neglijează şi îl păstrează din plastic negru. Numai din perspectiva asta şi pentru că tratează o problemă de design atât de des ignorată (cele mai specială soluţie modernă am văzut-o la BMW Z8, cu manete din aluminiu) şi este cu adevărat ieşit din comun. În plus, experienţa produsului este şi una haptică, mai ales când e vorba de un volan. Şi dacă vorbim de materiale, de exemplu, de efortul de a construi ceva funcţional, dar mult mai uşor ca orice alt produs similar, şi asta este iarăşi ceva remarcabil care punctează la capitolul funcţie.
Judecat superfcicial, şi schimbătorul este doar o manetă cu o bilă în vârf şi pare banal, dar când începi să urmăreşti detaliile şi efortul constructiv, cred că merită mai mult respect.
În final îmi permit să revin cu un mesaj pe care l-am mai avut aici şi să explic de ce mi-am permis să îl acuz (da, cam asta am făcut) de Kirotractor de superficialitate şi subiectivitate - iubesc site-ul ăsta şi apreciez şi conversaţiile constructive pe care le găzduia. Respect dereptul oricui de a construi şi a exprima o părere, dar cred că e păcat şi conversaţia pierde mult, dacă ne exprimăm doar păreri şi nu explorăm şi căutăm să avem şi informaţii în spate.
Dacă am supărat pe cineva sau am insistat prea mult cu o temă aşa de banală precum volanul sau câţi km parcurge un McLaren F1, îmi cer scuze. Poate vin cu infulenţa puternică a vizionării unui interviu cu Trump care abuza cu nonşalanţă de "se ştie", "aşa se spune", "eu ştiu, că sunt expert". "Moşilor", haide să evităm capcanele astea.
Ultimele comentarii
88 in total