La începutul lunii septembrie 2025, Audi a prezentat la Milano noul său concept electric, sport, cu două locuri. Acesta se numește Concept C și îl putem privi ca pe o manifestare a noii filozofii de design a mărcii.
Conceptul reflectă pe deplin principiul pe care Audi îl afirmă ca bază a noii direcții: simplitate radicală.
Oricât de modern și de SF ar arăta noul concept, trebuie să menționăm că producătorul din Ingolstadt s-a inspirat de la un model lansat aproximativ cu un secol în urmă. Unul care a jucat un rol important pentru începuturile mărcii. Ne referim aici la Auto Union Type C (1936). Pentru a înțelege cât de important a fost Type C pentru compania din Ingolstadt, trebuie să îi cunoaștem puțin istoria.
Tocmai de aceea, înainte de a trece mai departe, te invităm să citești câteva detalii interesante despre acest Auto Union Type C, dar și despre alte concepte Audi care au jucat un rol important în evoluția mărcii.

CINE ESTE AUTO UNION TYPE C?
În anii ‘30, Auto Union nu era un simplu constructor german. Nu greșim deloc dacă spunem că era un colos, un grup mare susținut de guvern, format prin fuziunea a patru companii: Audi, DKW, Horch și Wanderer. O urmă a acestei fuziuni o vedem și astăzi în emblema Audi. Cele 4 inele interconectate reprezintă în continuare uniunea producătorilor menționați mai sus.
Sprijinită de regimul de la acea vreme, unul cu care istoria nu a fost deloc blândă, și pe bună dreptate, Auto Union a primit o misiune clară: să ajute Germania să domine cursele de Grand Prix. Decizia a fost considerată de mulți ciudată, având în vedere că trebuiau să detroneze rivala germană Mercedes-Benz, care câștiga majoritatea curselor. Astfel, Auto Union și-a propus să domine prin inovație și forță tehnologică.

Acest obiectiv îndrăzneț a dus la nașterea unui model emblematic, în 1936. Este vorba despre Auto Union Type C. Dezvoltat sub conducerea lui Ferdinand Porsche, Type C venea cu o “monstruozitate” de motor, mai exact un V16. Acesta era montat central, avea o capacitate cilindrică de 6.0 litri și dezvolta 520 de cai putere.
Configurația cu motorul amplasat central oferea o distribuție mai bună a greutății și un comportament dinamic superior, dar făcea mașina să fie foarte greu de controlat. Datorită unei caroserii ultraușoare din aluminiu, Type C putea depăși 290 km/h și ajunge până la 315 km/h în varianta carenată pentru recorduri de viteză. Type C a câștigat o mulțime de curse pe circuitele Europei, inclusive pe legendarul Nurburgring, cu Bernd Rosemeyer la volan. De fapt, fix victoria de la Nurburgring i-a adus lui Rosemeyer porecla de “Fog Master” (maestru pe ceață).
Cursa respectivă s-a desfășurat în condiții vitrege, circuitul fiind acoperit de o ceață extrem de deasă. Chiar și așa, Rosemeyer a pilotat cu viteze amețitoare, bazându-se numai pe instinct și, desigur, pe memorie. Nu este deloc ușor să memorezi un circuit atât de dificil precum Nurburgring Nordschleife, care are o lungime de 20.8 kilometri și nu mai puțin de 154 de viraje.
În 1936, germanul a câștigat Campionatul European la volanul acestui Auto Union Type C.

Doi ani mai târziu, destinul acestui mare pilot avea să se sfârșească în mod tragic. Rosemeyer și-a pierdut viața la volanul unui Type C carenat, în timp ce încerca să stabilească un record de viteză pe celebra Autobahn din Germania. Se pare că o rafală bruscă de vânt lateral a destabilizat mașina la peste 430 km/h, ucigându-l pe loc și pecetluind reputația lui Type C drept o creație revoluționară, dar neiertătoare.
Tot în același an, Rosemeyer a doborât recordul pe autostrada Frankfurt–Darmstadt, cu o viteză de 406.321 km/h, pe un tronson de un kilometru, cu versiunea carenată.
Cel de-al Doilea Război Mondial a afectat întreaga lume, inclusiv industria auto din Germania, iar fabricile Auto Union au suferit modificări și distrugeri, iar celelalte prototipuri au dispărut. Audi, având acces la desene și arhive, a realizat replici fidele pe care le expune cu ocazia diverselor expoziții.

Din toate unitățile Type C produse se mai păstrează un singur exemplar original, expus la Deutsches Museum din München.
Ceea ce face Auto Union Type C, din 1936, remarcabil chiar și în ziua de azi este cât de mult a anticipat formula supercarurilor moderne: putere uriașă, motor central și masă cât mai mică.

INFLUENȚA CONCEPTELOR AUDI
Audi este printre cei mai mari și importanți producători din industria auto. Pentru a ajunge în această poziție, marca din Ingolstadt a fost nevoită să vină de-a lungul timpului cu multe inovații, inclusiv în ceea ce privește designul.
Pentru astfel de lucruri, conceptele sunt un punct de plecare foarte bun. Practic, așa anunți oamenii de direcția pe care o vei lua în viitor. Totodată, reprezintă un moment bun pentru a testa „apele” și pentru a vedea reacția industriei sau a publicului.


„Fiecare concept pe care îl prezentăm este susținut de o decizie clară de producție. Asta înseamnă că Audi Concept C nu este o viziune îndepărtată, ci un previzual al unui vehicul de serie.” susține Gernot Doller, directorul executiv Audi.
Așa cum vă puteți imagina, Audi a prezentat numeroase concepte de-a lungul istoriei sale îndelungate. De exemplu, ne putem aduce aminte de Salonul Auto de la Tokyo din 1991, unde a fost prezentat Audi Avus quattro.
Acesta a fost denumit un supercar al viitorului, realizat integral din aluminiu lustruit și echipat (cel puțin la nivel de prototip) cu un motor W12. Deși nu a ajuns niciodată în producția de serie, Avus quattro a marcat un moment-cheie: apariția așa numitului Audi Space Frame (ASF). Această inovație structurală a definit ulterior modelul A8, lansat în 1994.

Un alt concept de care merită să amintim este Le Mans Quattro, lansat în 2003. Creat pentru a celebra dominația Audi la cursa de 24 de ore de la Le Mans, conceptul a debutat la Salonul Auto de la Frankfurt. Avea un motor V10 biturbo și tracțiune integrală.
Acesta a fost precursorul direct al lui Audi R8, lansat oficial trei ani mai târziu, unul dintre cele mai emblematice modele Audi. Designul și ADN-ul tehnic au ajuns aproape neschimbate în versiunea de serie.
Totuși, din punctul meu de vedere, cel mai important concept Audi a fost cel lansat în 1987, numit RS002. Practic, datorită acestui concept, putem spune că s-a născut divizia RS a celor de la Audi. Dar cum a început totul?


Ei bine, Audi Quattro a fost proiectat cu scopul de a cuceri lumea raliurilor, iar versiunea de serie a fost dezvoltată pentru omologare. Totodată, programul Quattro a generat mai multe mașini experimentale, inclusiv o versiune, cu motor central, a celebrului automobil de raliu.
Unul din prototipurile apărute datorită acestui program a fost RS 002. Roland Gumpert, șeful Audi Motorsport în anii ’80, a fost responsabil de proiectul Quattro cu motor central, care urmărea să îmbunătățească distribuția greutății mașinii de raliu, dar a lucrat și la un alt proiect, mult mai drastic.
RS 002 a fost dezvoltat pentru Grupa S a FIA, o categorie de competiție care trebuia să ofere constructorilor și mai multă libertate creativă decât Grupa B, dar care nu a apucat niciodată să se concretizeze.


Prototipul avea o caroserie nouă, cu îmbunătățiri aerodinamice și, deși baza tehnică era derivată din Quattro, șasiul și motorul au fost revizuite complet. Propulsorul a fost calibrat pentru a produce nu mai puțin de 690 de cai putere.
Cum FIA a anulat Grupa S înainte ca vreun eveniment să fie organizat, RS 002 nu a apucat niciodată să concureze. Din fericire, germanii nu au vrut să renunțe pur și simplu la acest concept, așa că s-au gândit că ar fi o idee bună să creeze o versiune omologată de stradă, care mai târziu avea să se numească RS2.

SIMPLITATEA RADICALĂ
Deci, ce urmează acum pentru Audi? Care este următorul pas al germanilor? Așa cum am explicat mai sus, producătorul din Ingolstadt nu creează aceste concepte doar pentru a stârni curiozitatea publilcului. Și în acest caz nu este vorba doar de un exercițiu estetic.
Așa am ajuns la noul Audi Concept C, prezentat în urmă cu o lună la Milano. Capitala modei.

Audi descrie acest Concept C ca pe un mesager al ADN-ului vizual și al experienței pe care le vor purta viitoarele modele. „Simplitatea radicală se află în centrul abordării noastre”, spune Massimo Frascella, Chief Creative Officer.
Prin reducerea formelor la esențial, Audi intenționează să recâștige claritatea într-un peisaj de design adesea împovărat de exces. Tocmai din acest motiv, tot acest proces poartă denumirea de simplitate radicală.
Audi Concept C este prima mașină desenată de către Massimo Frascella, noul designer-șef al mărcii germane. Așa cum spuneam, Audi accentuează mult ideea de minimalism. Astfel, aspectul noului concept este unul foarte simplu, cu puține linii ascuțite și detalii care sunt inspirate de la modele precedente.

Unul dintre aceste detalii este grila acoperită din față, care are un aspect inspirat de vechiul model Type C, din 1936, dar și de vechea generație Audi A6 din 2004. Cel mai nou concept al germanilor aduce și o semnătură luminoasă nouă pentru faruri și stopuri.
Acestea integrează câte 4 elemente aranjate orizontal pentru o semnătură luminoasă distinctă. Audi Concept C pare a fi la prima vedere un coupe, datorită plafonului său solid. Însă, plafonul este de fapt retractabil electric, astfel că noul Audi Concept C este prima mașină din istoria mărcii care are un hardtop retractabil.
Jantele au o formă aerodinamică, iar conceptul este vopsit într-o nuanță specială de argintiu Titanium, un alt omagiu adus mașinilor de curse Auto Union de acum 90 de ani. Proporțiile sunt dictate de o arhitectură cu baterie centrală (mid-platform), ceea ce contribuie la echilibru și eleganță.


Interiorul noului Audi Concept C este minimalist, dar prezintă numeroase forme geometrice evidente, precum și suprafețe arhitecturale noi. „Audi Concept C întruchipează ceea ce va reprezenta designul Audi în viitor: claritate și reducere la esențial — inclusiv în interior,” a mai spus Gernot Doller, directorul executiv Audi.
Volanul are un design minimalist, cu butoane haptice confecționate din aluminiu anodizat și o siglă Audi din metal, aflată în centru. Asemenea comenzi fizice sunt prezente și în consola centrală. Chiar dacă interiorul este simplu, acesta nu este lipsit de tehnologie de ultimă generație.
Deoarece Concept C este un prototip, specificațiile tehnice (putere, autonomie, sistem de propulsie) nu au fost dezvăluite. Publicul va trebui să aștepte pentru a vedea cum va evolua spre versiunea de serie.
Adauga un comentariu