Audi A6 este un model care nu are nevoie de introducere. De-a lungul celor 57 de ani de producție, pentru că trebuie să iei în calcul și modelele Audi 100 și 200, A6 a fost încă de la început un jucător important în segmentul E. Din 1968 și până în prezent, Audi a produs aproape 10 milioane de exemplare A6. Mai exact, 9.8 milioane de exemplare până în aprilie 2025.

Până la schimbarea de identitate, din 1994, vechiul Audi 100 a fost produs în peste 3.2 milioane de exemplare. Așa cum vei afla din rândurile următoare, succesul predecesorului lui A6 se datorează și faptului că acesta a fost un deschizător de piețe, mai ales spre sfârșitul anilor ’80. Vechiul model a câștigat premiul “Volanul de Aur”, de nu mai puțin de 5 ori, și a câștigat inclusiv prestigioasele premii “Mașina Anului în Europa” și “Mașina Anului în Lume”.

Acum, odată cu lansarea celei de-a 9-a generații a modelului de clasă executive, Audi a decis să adune toate iterațiile modelului, atât cele ale vechiului 100, cât și pe cele ale lui A6. Marea întâlnire a avut loc chiar în fața muzeului Audi Piazza și a fost imortalizată pentru a dăinui mult timp de acum încolo. Cu această ocazie, ți-am pregătit și noi povestea fascinantă a lui Audi A6, de la începuturile de acum aproape 60 de ani și până în prezent.

PRIMUL AUDI 100 (1968 – 1976)

Anul de început al poveștii lui Audi A6 este 1968. Un an extrem de tumultuos din toate punctele de vedere. Richard Nixon este ales președintele Statelor Unite. Charles de Gaulle, președintele Franței, este forțat să plece din funcție din cauza protestelor studențești din țară. Cehoslovacia descoperă pe propria piele ce înseamnă „înțelepciunea sovietică”, în luna august, cu o invazie de trupe și tancuri. Pe plan cultural, The Beatles lansează al 9-lea său album, cunoscut popular ca Albumul Alb. Cream lansează celebra melodie White Room, înainte ca trupa să se despartă în același an. În lumea sportului, Italia câștigă Euro 1968, iar Mexic găzduiește Jocurile Olimpice de Vară.

În lumea auto, Graham Hill devine campion mondial de Formula 1 pentru a doua oară. Jim Clark, considerat de mulți ca fiind cel mai bun pilot din toate timpurile, își pierde viața într-un accident, în timpul unei curse de Formula 2, la Hockenheim. Ford câștigă cursa de 24 de ore de la Le Mans pentru a 3-a oară la rând cu legendarul GT40. Se nasc doi viitori campioni mondiali: Mika Hakkinen, dublu campion mondial de Formula 1, și Colin McRae, campion în WRC.

Anul 1968 este important și din punct de vedere al lansărilor de mașini noi. Printre modelele emblematice, prezentate în acest an, se numără Chevrolet Corvette C3, Ferrari 365 GTB/4 Daytona și Jaguar XJ. Tot atunci își făcea apariția și Audi 100, primul model de clasă executive al mărcii din Ingolstadt. O clasă care a fost relansată cu doar 3 ani în urmă de gigantul Volkswagen.

Debutul primului Audi 100 a avut loc la sfârșitul lui noiembrie 1968. Dezvoltat de către Auto Union, numele noului model făcea trimitere la puterea motorului. Inițial lansat ca o berlină cu 4 uși, prima generație Audi 100 avea să primească o variantă sedan cu două uși în 1969, precum și o variantă fastback Coupe în 1970.

Bazat pe noua arhitectură C1, care a fost și numele intern al modelului, primul Audi 100 avea sub capotă un motor pe benzină, de 1.8 litri în 4 cilindri, disponibil în 3 versiuni de putere. Intrarea în gamă, numită simplu 100, era reprezentată de un motor cu 80 de cai putere. Echiparea intermediară 100 S primea un motor de 90 de cai putere, în timp ce versiunea de top 100 LS avea un propulsor de 100 de cai putere.

În primii doi ani de producție, Audi 100 era oferit cu o cutie de viteze manuală, cu 4 trepte. Începând din 1970, modelul a primit și o transmisie automată cu 3 trepte, disponibilă opțional. Tot din același an, varianta Coupe a beneficiat de un motor și mai puternic. În cazul său, cilindreea a fost mărită la 1.9 litri, iar puterea urcase la 115 cai putere.

O NOUĂ EPOCĂ PENTRU UZINA DIN WOLFSBURG

La început, primul Audi 100 a fost produs în două uzine din fosta Germanie de Vest: la Ingolstadt și la Neckarsulm. Cererea pentru noul model a fost atât de mare, încât linia de producție de la Ingolstadt nu reușea să țină pasul. Pentru asta, Volkswagen a deschis o linie de producție nouă la uzina sa din Wolfsburg pentru a produce Audi 100 și acolo.

Astfel, fabrica Volkswagen din Wolfsburg a bifat un moment istoric. Prima generație Audi 100 a fost primul vehicul cu motor răcit cu apă produs la această uzină.

În 1972, Audi a introdus un motor nou, care să înlocuiască unitățile de 80 și de 90 de cai putere. Acest agregat, tot de 1.8 litri, dezvolta acum 85 de cai putere. În același an a fost introdusă și versiunea 100 GL pentru variantele berline. Astfel, motorul de 1.9 litri și 115 cai putere, anterior oferit doar pentru varianta Coupe, era acum disponibil și pentru berline.

Un an mai târziu a urmat și prima restilizare a lui Audi 100. În toamna lui 1973, modelul a primit o grilă mai pătrățoasă, aripi laterale cu muchii ușor mai ascuțite și stopuri noi. Schimbările nu au fost doar de natură vizuală, deoarece suspensia spate cu bară de torsiune a fost înlocuită cu o configurație cu arcuri elicoidale.

PRIMUL AUDI MODERN CU TRACȚIUNE INTEGRALĂ

Ultima noutate a apărut în 1975, atunci când versiunea de bază a primit un motor de 1.6 litri, preluat direct de la fratele mai mic, Audi 80. Prima generație Audi 100 a fost singura care nu a primit deloc motoare diesel.

La începutul anilor ’70, Audi 100 era deja cel mai vândut model al mărcii din toate timpurile. Producția primei generații a ajuns la sfârșit în 1976, după ce au fost produse peste 800.000 de exemplare. Înainte de cântecul de lebădă, Audi 100 a fost și baza unui prototip cu tracțiune integrală. Acest prototip avea să pună bazele viitorului sistem de tracțiune integrală quattro.

A DOUA GENERAȚIE (1976 – 1982): SCHIMBAREA LA FAȚĂ

În vara lui 1976 a apărut cea de-a doua generație Audi 100. Bazat pe platforma C2, noul model renunța la caroseria rotundă, tipică anilor ’60, în favoarea unei caroserii pătrățoase. Farurile rotunde ale primei generații erau acum înlocuite cu blocuri optice dreptunghiulare, iar aceleași forme pătrățoase erau acum vizibile și în habitaclu.

La momentul lansării, Audi 100 C2 era disponibil cu 2 motorizări diferite. Cel mai mic motor, de 1.6 litri în 4 cilindri, dezvolta 85 de cai putere și era disponibil doar pentru versiunea de bază. Motorul mai puternic, o unitate de 2.0 litri, livra 115 cai putere și era oferit pentru echiparea 100 S. A doua generație Audi 100 a introdus cutia manuală cu 5 trepte în standard. Bineînțeles, a existat și o transmisie automată cu 3 trepte, disponibilă opțional.

PRIMUL AUDI AVANT

Pentru început, Audi 100 C2 a fost oferit în două variante: sedan cu 4 uși și coupe cu 2 uși. În 1977, marca germană a introdus și varianta Avant. Față de ce știm în prezent, primul Audi 100 Avant nu era un break, ci un hatchback cu 5 uși, cu un design foarte asemănător cu cel văzut la Volkswagen Passat din acei ani.

În septembrie 1977, Audi 100 a atins o bornă importantă în istoria mărcii. Acesta a fost primul model care a depășit milionul de unități produse. Exemplarul aniversar a fost în varianta Avant. Tot în același an, Audi 100 avea să primească un motor nou, odată cu lansarea versiunii 5E. Pentru prima dată, Audi 100 a primit un motor în 5 cilindri, de 2.1 litri și 136 de cai putere, care avea sistem de injecție în locul unui carburator.

Pe parcursul anilor, au apărut și alte motoare noi. În 1978, motorul diesel și-a făcut apariția pentru prima dată pe Audi 100. Primul astfel de propulsor avea o cilindree de 2.0 litri și era aspirat natural, motiv pentru care dezvolta doar 70 de cai putere. Motorul diesel a fost lansat simultan cu o nouă unitate pe benzină de 2.1 litri în 5 cilindri și 115 cai putere. A urmat apoi încă un motor pe benzină în 5 cilindri, de 1.9 litri de această dată, care livra 100 de cai putere.

Ultimul motor nou introdus pe Audi 100 a fost introdus în 1981. Acesta era un turbo-diesel de 2.0 litri, care dezvolta acum 87 de cai putere.

AUDI 200: MAI MULT LUX, MAI MULTĂ PUTERE 

În toamna lui 1979, Audi a lansat modelul 200. Acesta era, în esență, o versiune mai puternică și mai luxoasă a lui 100. Pentru a fi mai ușor de distins, noul 200 primea un design nou al farurilor, așezate sub forma a două perechi de pătrate, lumini de semnalizare montate în bara de protecție, un spoiler frontal din plastic ranforsat cu suporturi din fibră de sticlă, precum și stopuri dreptunghiulare, mai mari.

Inclusiv în habitaclu, Audi 200 avea în plus, față de 100, un ceas de bord digital, un indicator pentru turbocompresor și tapițerie din velur plușat pentru scaune și capitonajul plafonului.

Și propulsoarele erau altele. În primul rând, vorbim despre un motor de 2.1 litri, cu 5 cilindri, disponibil în două versiuni de putere. Aveai de ales între un motor de 136 de cai putere sau de 170 de cai putere, cel mai puternic motor montat pe această platformă. Interesant este că Audi avea în plan să ofere acest model cu motoare rotative Wankel, însă acest plan a fost abandonat. Totodată, lansarea lui Audi 200 a însemnat și primul pas al mărcii germane în segmentul mașinilor premium.

Pe lângă motoarele mai puternice, Audi 200 a primit jante din aliaj Ronal speciale, un șasiu lățit și discuri de frână pentru puntea spate. În total, au fost produse peste 51.000 de exemplare ale primului Audi 200.

AUDI 5000, PENTRU PIAȚA AMERICANĂ

A doua generație Audi 100 a fost lansată pe piața nord-americană în 1978, sub numele 5000. Față de modelul de specificație europeană, Audi 5000 primea faruri duble, rotunde, în primii doi ani de producție. De asemenea, erau disponibile doar 4 motorizări, toate cu 5 cilindri, dintre care două erau pe benzină, iar celelalte două erau diesel.

Producția primei generații Audi 5000 a luat sfârșit în 1983, la un an după ce a fost încheiată producția lui Audi 100 C2 în Europa.

A TREIA GENERAȚIE (1982 – 1991): AERODINAMICA LA PUTERE

După succesul celei de-a doua generații, Audi a introdus în toamna lui 1982 cel de-al treilea 100, bazat acum pe noua platformă C3. Față de modelul precedent, noul Audi 100 C3 a introdus 4 noutăți importante. Prima și cea mai evidentă este noua caroserie cu o formă rotunjită, mai aerodinamică. Grație caroseriei, Audi 100 C3 se putea lăuda cu un coeficient aerodinamic de 0.30 de unități.

A doua noutate importantă este introducerea primei variante break din istoria modelului. Începând de la această generație, numele Avant denotă varianta break a unui model Audi. Inițial, Audi 100 C3 a fost lansat sub formă de berlină cu 4 uși, în timp ce varianta Avant a fost introdusă în 1983. Odată cu această generație, a dispărut definitiv varianta coupe. Mai mult, tot începând cu a treia generație, toate exemplarele de specificație europeană ale lui Audi 100 și A6 au fost produse exclusiv la uzina din Neckarsulm.

O altă noutate introdusă de Audi 100 C3 a fost sistemul de tracțiune integrală quattro. Până acum, generațiile anterioare aveau doar tracțiune față.

Cea de-a patra noutate a fost reprezentată de primele sisteme de siguranță, avansate la acea vreme. Cu alte cuvinte, Audi 100 C3 a fost prima generație care a primit frâne cu ABS, precum și sistemul de protecție Procon Ten, dezvoltat de Audi. Acest sistem, dezvoltat ca o alternativă la airbag-uri, trăgea automat volanul către bord în caz de impact frontal pentru ca șoferul să nu lovească volanul cu capul. Acest sistem a fost disponibil pe Audi 100 începând din 1986.

AUDI 100: MAȘINA ANULUI ÎN EUROPA

Datorită noutăților inovatoare introduse de noul model, Audi 100 C3 a fost desemnat “Mașina Anului în Europa”, în 1983. Lista de motorizări pentru noul model era extrem de vastă, cu 24 de motorizări pe benzină diferite și 5 motorizări diesel disponibile pentru piața europeană, de-a lungul celor aproape 10 ani de producție. Printre motorizări se afla și o unitate de 2.2 litri în 5 cilindri, turbo, care oferea 165 de cai putere.

Audi 100 C3 a primit un facelift în 1988, care a adus mânere noi pentru portiere și un interior nou, cu un bord rotund. Această generație Audi 100 a fost primul model al mărcii care a primit un motor diesel TDI, în 1990.

Versiunea de lux Audi 200 C3 a fost lansată în 1983 și actualizată tot în 1988. La fel ca modelul 100, Audi 200 C3 era disponibil în variantele de caroserie sedan și Avant. Motoarele erau mai puternice, iar lista includea un motor de 2.2 litri turbo, în 5 cilindri, de 220 de cai putere.

POPULAR ȘI PESTE HOTARE: PRIMUL AUDI PRODUS ÎN CHINA

În 1988, Audi a demarat oficial producția modelului 100 în China, fiind prima mașină germană produsă în această țară. Pentru piața chineză, aflată încă la începuturi timide în acea perioadă, Audi 100 a fost produs de către producătorul local First Auto Works, cunoscut mai bine sub prescurtarea FAW.

Pe baza lui Audi 100 C3 a fost produs și un model Hongqi începând din 1989. Deși producția europeană a lui Audi 100 C3 a ajuns la sfârșit în Europa în 1991, producția chineză a lui Audi 100 a durat până în 1999. Modelul Hongqi, bazat pe cel german, a continuat să fie produs până în 2005.

AUDI DUO, PRIMUL AUDI HIBRID

Înainte de sfârșitul producției acestei generații, Audi a prezentat prototipul Duo, în primăvara lui 1990. Acest prototip, bazat pe varianta Avant, avea un propulsor hibrid cu încărcare la priză și tracțiune integrală. Roțile din față erau propulsate de un motor pe benzină de 2.3 litri și 136 de cai putere, în timp ce roțile din spate erau antrenate de către un motor electric de 12.6 cai putere, dezvoltat de Siemens. Partea electrică era alimentată de o baterie din nichel-cadmiu montată în portbagaj.

ULTIMA VICTORIE ÎN WRC, PRIMA VICTORIE PE CIRCUIT

A doua generație Audi 200 a fost prima pregătită pentru competiții. Cu acest model, Audi a obținut ultima sa victorie în Campionatul Mondial de Raliuri, la ediția din 1987 a Raliului Safari. Mașina, pregătită sub egida noului regulament al Grupei A, a fost pilotată către victorie de finlandezul Hannu Mikkola, campion mondial cu Audi în 1983.

După retragerea din lumea raliurilor, Audi s-a concentrat pe circuite. În 1988, constructorul german a concurat în seria americană Trans Am cu modelul 200 turbo quattro, pregătit de americanii de la Group 44 Racing. În acel campionat, Audi 200 a câștigat 8 din cele 13 curse, grație motorului său puternic, dar și al sistemului de tracțiune integrală quattro.

Audi ar fi vrut să concureze în Trans Am și în 1989, însă SCCA, organismul de sancționare a acestui campionat, a interzis mașinile cu tracțiune integrală începând din acel an. Astfel, Audi a făcut pasul către campionatul IMSA GT, acolo unde a concurat și a dominat cu modelul 90 GTO.

A PATRA GENERAȚIE (1990 – 1994): FINALUL MODELULUI 100

Cea de-a patra și ultima generație Audi 100 a fost lansată la finele lui 1990. Deși numele platformei era acum C4, șasiul era neschimbat față de generația precedentă, la fel și suspensia și majoritatea motorizărilor. Caroseria, mai rotunjită decât înainte, era într-adevăr nouă.

Această generație a lui Audi 100 a fost prima care a primit un motor V6. Această unitate de 2.8 litri dezvolta 174 de cai putere. Ulterior, a fost lansat un alt motor V6, de această dată de 2.6 litri și 150 de cai putere.

VERSIUNE DE PERFORMANȚĂ S4

În vara lui 1991, Audi a introdus modelul S4. În esență, aceasta era o versiune de performanță a lui 100 și a fost produsă pentru a înlocui vechiul Audi 200 turbo quattro 20V. Modelul de performanță a fost disponibil atât în variantă sedan, cât și Avant, și a primit, pentru început, același motor de 2.2 litri în 5 cilindri, turbo, de 230 de cai putere de la modelul pe care l-a înlocuit.

Un an mai târziu, Audi S4 a primit un motor și mai puternic: un V8 de 4.2 litri, care dezvolta 280 de cai putere. Acest motor era cuplat, în premieră, la o cutie manuală cu 6 trepte.

Pentru a distinge prima generație Audi S4, bazată pe 100, de generațiile care au urmat și care sunt bazate pe A4, această primă generație este cunoscută neoficial ca Ur-S4. Ca opțiune, primul Audi S4 primea și tehnologia Servotronic, o direcție controlată electronic și care oferea un nivel de asistență variabil în funcție de viteză.

1994: AUDI 100 ÎȘI SCHIMBĂ IDENTITATEA

În 1994, Audi a decis să schimbe modul în care erau denumite modelele sale. Din acest moment, toate modelele începeau cu litera A, acompaniată de o cifră. Astfel, Audi 80/90 a devenit A4, iar Audi 100/200 a devenit A6. De asemenea, modelul de lux Audi V8, bazat pe platforma lui 100 C3, a fost rebotezat A8 în același an.

Prima generație Audi A6 a apărut în vara lui 1994. Noul model era bazat în continuare pe platforma C4, iar caroseria a suferit doar câteva modificări minore. Printre noutățile vizuale notabile au fost farurile mai mici și mai rotunjite, stopurile noi, mai mici și ele, dar și o grilă nouă. La fel ca până acum, prima generație A6 a fost oferită în variantele Sedan și Avant.

Noul Audi A6 a păstrat o parte din motorizările deja existente la vechiul 100 C4, însă au fost introduse și câteva motoare noi. De exemplu, noul A6 putea fi configurat cu un motor de 1.8 litri în 4 cilindri cu 20 de valve. Alte motorizări noi erau reprezentate de un V6 de 2.6 litri și 12 valve, un V6 de 2.8 litri și 30 de valve și un nou motor de 2.0 litri în 4 cilindri cu 8 valve. În premieră, Audi A6 fost primul model care a primit motorul diesel de 1.9 litri TDI.

În materie de siguranță, Audi A6 C4 a renunțat la sistemul de protecție Procon Ten în favoarea unui airbag convențional.

PRIMUL AUDI S6 

Odată cu lansarea noului model, Audi a introdus prima generație S6, ca versiune de performanță. Acest prim model era succesorul direct al vechiului S4 și păstra motorul V8 de 4.2 litri, dar care dezvolta 290 de cai putere, mai mult cu 10 cai putere față de vechiul model.

Prima generație Audi A6 a fost produsă până în 1997. Înainte de retragerea din producție, Audi a introdus o versiune și mai puternică pentru S6. Botezată S6 Plus, aceasta a fost disponibilă doar pentru piața europeană în câteva sute de exemplare, cele mai multe fiind în varianta Avant. Deși sub capotă se regăsea același motor, ca cel văzut la S6 obișnuit, puterea a fost mărită la 326 de cai putere. Timoneria cutiei manuale cu 6 trepte a fost modificată, iar discurile de frână de pe puntea față au fost mărite până la 323 milimetri. 

Audi S6 Plus a fost produs în doar 952 de exemplare între iunie 1996 și octombrie 1997. Dintre acestea, 855 de exemplare au fost Avant, iar restul de 97 de unități  Sedan.

A DOUA GENERAȚIE A6 (1997 – 2004): PLATFORMĂ NOUĂ

Următoarea generație Audi A6 a apărut în iarna lui 1997. Față de ultimele 3 generații, noul A6 C5 era bazat pe o platformă complet nouă și a adus o caroserie cu un design rotund, o premieră de la prima generație 100. Grație noului său design, Audi A6 C5 s-a putut lăuda cu un coeficient aerodinamic Cx de 0.28.

Pentru prima dată, noua generație A6 a introdus cutia de viteze automată Tiptronic, care permitea schimbarea manuală a treptelor. Motorizările pe benzină aveau puteri cuprinse între 125 și 300 de cai putere, în configurații cu 4 cilindri în linie, V6 și V8. 

De cealaltă parte, motoarele diesel, disponibile pentru prima dată și în configurație V6, aveau puteri cuprinse între 110 și 179 de cai putere.

Versiunea de performanță S6 a fost lansată în 1999, cu un motor V8 de 4.2 litri și 340 de cai putere.

PRIMUL AUDI ALLROAD

Tot în 1999 a fost prezentat, în premieră, noul Audi Allroad quattro, o versiune crossover de teren, bazată pe A6 Avant. Față de modelul obișnuit, Audi Allroad quattro primea suspensie pneumatică, pentru o gardă la sol mai înaltă, anvelope de teren cu diametru mărit, un șasiu mai rigid și protecții pentru spoilere și aripile laterale.

Datorită suspensiei pneumatice, primul Audi Allroad quattro avea o gardă la sol înaltă, de până la 208 milimetri. Bineînțeles, pentru că noul model era conceput pentru off-road, acesta primea tracțiune integrală quattro în standard. De asemenea, Audi Allroad quattro primea și modul low range pentru performanțe mai bune pe teren accidentat. 

Inițial, primul Audi Allroad quattro era disponibil cu două motorizări. Primul motor, o unitate pe benzină V6 de 2.7 litri, dezvolta 250 de cai putere. Celălalt motor, un diesel de 2.5 litri, era capabil să livreze 177 de cai putere.

Mai târziu, în 2003, Audi Allroad quattro a primit un motor V8 de 4.2 litri, iar în 2004 a primit un motor diesel de 163 de cai putere.

PRIMUL AUDI RS6

În 2001, Audi A6 a fost actualizat cu faruri ușor schimbate și cu un design revizuit al grilei. Un an mai târziu, Audi a lansat o versiune și mai puternică, botezată RS6, dezvoltată de către divizia de performanță Quattro GmbH, cunoscută în prezent ca Audi Sport.

Producția lui Audi A6 C5 a durat până în 2004. Modelul Allroad quattro a continuat să fie produs până în 2005.

A TREIA GENERAȚIE (2004 – 2011): PRIMA GRILĂ SINGLEFRAME

Cea de-a treia generație Audi A6 a fost lansată în iarna lui 2004. Acesta a fost primul model Audi care a introdus celebra grilă Singleframe, confecționată dintr-o singură bucată. Caroseria noului model este o evoluție a generației precedente, însă schimbările mai mari sunt de natură tehnică.

De exemplu, Audi A6 C6 a introdus motoarele pe benzină cu tehnologia FSI, prescurtare de la Fuel Stratified Injection. În cazul său, motoarele pe benzină, disponibile în configurațiile I4, V6 și V8, aveau puteri cuprinse între 170 de cai putere și 350 de cai putere. De asemenea, existau 3 motoare diesel, de 140, 163, 180, 225, 233 și 239 de cai putere.

O altă noutate introdusă de Audi A6 din această generație este sistemul multimedia MMI, prin care pot fi controlate mai multe funcții, precum: meniurile ecranului central, sistemul de navigație, temperatura în habitaclu și configurația suspensiei printre altele.

Varianta Avant a fost lansată în 2005. În același an a apărut și o variantă alungită, botezată A6L, creată exclusiv pentru piața din China. Versiuni noi au apărut în 2006, după lansarea versiunii mai puternice S6, precum și noul A6 Allroad quattro. La fel ca vechiul Allroad quattro, noua generație a versiunii de teren primea și această suspensie pneumatică, precum și protecții exterioare îmbunătățite.

Facelift-ul acestei generații a apărut în 2008 și a adus, în premieră pentru A6, lumini de zi LED, precum și stopuri mai mari, care se extindeau până în ușa portbagajului. De asemenea, tot în același an, gama lui A6 a culminat cu lansarea noului RS6, care primea un motor V10 de 579 de cai putere. Audi RS6 C6 a fost cel mai puternic model de serie din istoria mărcii până la debutul lui R8 V10 Plus în 2015.

MAȘINA ANULUI ÎN LUME

La testele de siguranță Euro NCAP, Audi A6 C6 a fost prima generație care a primit scorul maxim de 5 stele. Toate generațiile care au urmat aveau să păstreze acest scor la testele de siguranță.

De asemenea, această generație A6 a fost desemnată “Mașina Anului în Lume” în 2005.

A PATRA GENERAȚIE (2011 – 2018): PRIMUL MOTOR HIBRID DE SERIE

Următoarea generație Audi A6 a fost dezvăluită în 2011 și a primit o caroserie cu un design puternic influențat de modelul A8 din acea perioadă. Platforma noului Audi A6 era acum împărtășită cu Audi A7 și a fost prima generație care a primit o motorizare hibrid.

Această motorizare, lansată în 2012, îmbina un motor pe benzină de 2.0 litri, de 211 cai putere, cu un motor electric de 45 de cai putere. Autonomia electrică era de numai 3 kilometri la o viteză de 60 km/h, fiind performanțe destul de slabe pentru standardele moderne. Din această cauză, producția versiunii cu motor hibrid a încetat în 2014, după ce au fost vândute mai puțin de 4000 de exemplare. Putem spune că încă nu era vremea ei.

Coeficientul aerodinamic al noului Audi A6 C7 a fost redus până la 0.25 unități, iar una din noutățile aduse de acest model au fost farurile full LED, disponibile opțional. Lista de motorizări includea propulsoare pe benzină cu puteri cuprinse între 180 și 333 de cai putere pentru A6. Versiunea mai puternică S6, lansată în 2012, avea inițial un motor V6 de 420 de cai putere. Ulterior, Audi S6 avea să primească un motor mai puternic, de 450 de cai putere.

Tot în 2012 a apărut o nouă generație pentru versiunea Allroad quattro, care aducea peste 1.100 de piese noi, create special pentru acest model. Versiunea alungită A6L pentru China a fost lansată în același an. Un an mai târziu, a apărut și etalonul gamei, RS6, cu un motor V8 bi-turbo de 4.0 litri și 560 de cai putere.

Facelift-ul a fost prezentat în 2014 și a adus faruri cu semnătură luminoasă nouă și cu tehnologie LED Matrix, un sistem multimedia MMI mai rapid, un sistem de recunoaștere a scrisului de mână și telematică Audi Connect cu internet mobil 4G.

A CINCEA GENERAȚIE (2018 – PREZENT): PRIMUL MOTOR MILD-HYBRID

În 2018 și-a făcut apariția cea de-a cincea generație Audi A6. Pentru prima dată, gama de motorizări includea propulsoare cu tehnologie mild-hybrid, care ajută la reducerea consumului de combustibil cu până la 0.7 litri/100 km în cazul motorizărilor V6.

De asemenea, această generație A6 a fost prima care a primit un sistem de direcție integrală. Odată cu această generație, cutia manuală a dispărut din oferta lui A6. 

În 2019, a fost lansată o versiune hibrid cu încărcare la priză, care aducea un propulsor de 367 de cai putere. Cu acest propulsor, autonomia electrică a lui A6 era de 55 de kilometri în regim WLTP. Excluzând versiunile S6 și RS6, motoarele acestei generații aveau puteri cuprinse între 245 și 367 cai putere. Versiunea A6 era disponibilă cu un motor V6 pe benzină de 450 de cai putere sau cu un V6 diesel de 349 cai putere.

Modelul RS 6 Avant, lansat în 2019, a primit un motor V8 de 600 de cai putere. Indiferent de motorizările alese, această generație a fost disponibilă cu două cutii automate, cu 7 trepte sau cu 8 trepte. 

AUDI A6 E-TRON, PRIMA GENERAȚIE ELECTRICĂ

În vara lui 2024, Audi a lansat prima generație pur electrică a lui A6. Botezat A6 e-tron, noul model este bazat pe o platformă complet diferită față de modelele cu motoare termice. Mai exact, la baza modelului electric este arhitectura Premium Platform Electric (PPE). La fel ca modelul cu motoare termice, noua generație electrică este disponibilă atât în variantă Sedan, cât și în variantă break Avant.

Pe piața europeană, noul Audi A6 e-tron primește 4 propulsoare diferite, cu puteri de 286, 367, 428 și 503 cai putere. În funcție de versiunea aleasă, A6 e-tron are o autonomie de până la 756 kilometri în regim WLTP.

Caroseria lui Audi A6 e-tron este desenată special pentru a reduce cât mai mult rezistența la înaintare. Interiorul este aproape în totalitate digitalizat, cu un instrumentar digital OLED de 11.9 inch, un ecran central de 14.5 inch și un ecran separat pentru pasagerul din față cu diagonală de 10.9 inch.

Totodată, Audi A6 e-tron este și primul model care nu mai oferă tapițerie din piele naturală în habitaclu, precum și primul model care primește suspensie pneumatică în afara versiunii Allroad.

A ȘASEA GENERAȚIE (DIN 2025)

Inițial, cea de-a șasea generație a lui Audi A6 trebuia să poarte numele A7, după ce Audi a decis să schimbe, din nou, nomenclatura modelelor sale. Practic, modelele cu număr impar denotă faptul că sub capotă se ascund motoare termice și hibride, iar cele cu număr par sunt modele electrice. Așa a fost cazul lui Audi A4, care a devenit Audi A5 odată cu lansarea actualei generații, în 2024.

Însă, noua nomenclatură a creat confuzie printre proprietarii de modele Audi, așa că marca germană a decis să revină la vechile denumiri. Astfel, noua generație Audi A6, prezentată în acest an, a rămas cu același nume. Noua generație cu numele de cod C9 este prima bazată pe noua arhitectură Premium Platform Combustion (PPC). 

În mare parte, design-ul noului model este asemănător cu cel al versiunii pur electrice, iar modelul primește aceleași dotări ca A6 e-tron. Diferența este, evident, sub capotă, acolo unde noul A6 este oferit cu două motoare pe benzină de 204 cai putere, respectiv 367 cai putere și un motor diesel de 204 cai putere. Toate aceste motorizări sunt dotate cu tehnologia MHEV Plus, despre care poți afla mai multe detalii într-un articol dedicat.

În luna mai, Audi a introdus și două versiuni cu motoare hibride cu încărcare la priză, de 299 de cai putere și de 367 de cai putere. Cu acest propulsor, noua generație Audi A6 poate să ruleze electric peste 100 de kilometri.

AUDI A6: O POVESTE DE SUCCES

Se poate spune despre Audi A6 că este un model care a contribuit enorm la succesul mărcii germane. În foarte scurt timp, probabil până la finalul acestui an, Audi va fi produs peste 10 milioane de exemplare ale modelului său din segmentul E de la, momentul lansării primului Audi 100 în urmă cu 57 de ani.