Codul Rutier: S-au schimbat condițiile în care bicicliștii pot fi depășiți de mașini

de Alexandru Monenciu
Miercuri, 13.10.2021
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Ordonanța de Urgență a Guvernului 195/2002, sau cu alte cuvinte Codul Rutier, a primit o modificare importantă. Aceasta reglementează clar cum vor fi obligați șoferii să execute depășirea unei biciclete sau trotinete.

Până de curând, șoferilor le era recomandat ca la depășirea unei biciclete să păstreze o distanță de 1,5 metri față de aceasta. Fiind, însă, doar o recomandare, șoferii nu puteau fi neaparat sancționați dacă nu o respectau, mai ales că acea distanță nu putea fi măsurată în mod obiectiv.

Tocmai de aceea, regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 a fost acum modificat prin Hotărâre de Guvern. Noua reglementare, care vine să îi protejeze pe bicicliști, a fost publicată în Monitorul Oficial, astfel că a intrat deja în vigoare.

Potrivit noii reglementări șoferii care circulă cu mai puțin de 50 km/h la depășirea unei biciclete sau trotinete pot face acest lucru trecând peste axul drumului cu roțile din stânga, iar cei care au mai mult de 50 km/h trebuie să depășească axul drumului/linia întreruptă cu cel puțin jumătate din lățimea autovehicului.

"Prin această modificare s-a urmărit crearea unei siguranțe suplimentare a bicicliștilor și a celor care conduc trotinete electrice, prin crearea unui spațiu lateral suficient între autovehicule și vehiculele care au o viteză de deplasare mai redusă," explică Ionuț Lazăr, inspector principal la Poliția Rutieră Timiș.

La întâlnirea marcajului longitudinal continuu, depășirea bicicletelor este, așadar, interzisă.

În acest caz, șoferul va trebui să aștepte până când poate depăși regulamentar biciclistul.

"În traficul din marile orașe, biciclistul are chiar o viteză superioară autovehiculelor, el nu rămâne în ambuteiaj. Este benefic acolo unde avem viteze de deplasare foarte mari, de aceea se și face o diferențiere în funcție de viteza de deplasare a autovehiculului care urmează să efectueze depășirea biciclistului," a mai declarat Ionuț Lazăr.

Încălcarea noii reglementări atrage după sine suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile.

via Adevărul

Comentarii (18)

  • S-ar fi putut face un compromis în sensul de a modifica legea astfel încât să poți depăși o bicicletă chiar dacă există linie continuă. Deși cred că mulți dintre bicicliști se vor retrage pe acostament în astfel de cazuri, totuși cred că vor fi și abuzuri. Altfel mi se par hilar să aștepți după biciclist sute de metri, poate chiar kilometri întregi până se termină linia continuă.
    42 6
  • antibiciclisti
    desi merg mult cu bicicleta, consider ca locul ei nu e pe sosele, cel putin in Romania.
    Discutii sterile pe marginea unui cod rutier facut aiurea, ca majoritatea legilor din Ro. Cine dracu sta sa vada la ce distanta depasesti tu un ametit ratacit pe vreun DN?
    Mult zbucium pentru nimic.
    27 9
  • @ds
    Stai liniștit, în România reglementările Codului Rutier sunt facultative (fapt însușit inclusiv de polițiști). De la parcatul aiurea până la viteze de autostradă prin localități - totul e permis.
    Poliția mai face din când în când câte un filtru ca să nu uite lumea definitiv că instituția asta există...și atât!.
    16 2
  • digital
    Păi și cu pistele de biciclete, ce mai facem?!
    10 2
  • Sa modifice cat or vrea codul rutier ca eu n-am vazut vre-o aplicare a legii nici cu codul actual. Stationeaza masini pe banda de bicicleta in fata inspectoratului general al politiei si nu se intampla nimic, deci despre ce discutam...
    Pana nu se formeaza masa critica de bicicisti prin educatie si responsabilizare civica nu se va intampla nimic. Totul porneste de la educatie.

    S-a dat de cateva saptamani legea cu trotinetele electrice care trebuie sa mearga pe strada si ele zburda in continuare bine merci pe trotuare. O campanie la TV, un infomercial ceva?

    Trebuie si mai multe benzi de bicicleta care au fost promise si raspromise de fiecare primar general de 15 ani incoace.
    15 1
  • marian
    La un sens giratoriu, cu o viteza mica, am vrut sa fac dreapta de pe prima banda. Dar, in acelasi timp, un biciclist urmat de fiul sau de 10-12 ani, s-a gandit sa ma depaseasca si sa mearga inainte... Pentru ei sunt stabilite reguli si sa nu faca astfel de depasiri? Motociclistii de ce nu stiu sa stea si sa astepte in coloana si trebuie sa se strecoare printre masini? Doar soferii sunt de vina???
    24 4
  • LUCCI LUCIANO
    Despre ,,crosetarile,, trotinetelor cu 30 km/h printre masini nu scrie nimic? Sau cum intra ei, trotinetistii, in intersectii cu castile in urechi si barbile in vant, fara ca nici macar sa simuleze o asigurare....4
    24 3
  • andrei
    si daca intra ce? masinile nu trec pe rosu la greu? daca intra si se lovesc ei mor. tu in masina nu. nu e insa semafor sa nu vad multe masini cum trec pe rosu. pe ei nu ii ceri interzisi?

    @antibiciclisti: nu ai unde sa construiesti infrastructura numai pt biciclisti. unii dintre noi facem ture de peste 100km pe zi. unde sa mergem si cu viteza? pe drumuri laturalnice, dar nu ai cum sa construiesti mii de km numai pt bicle.

    cine sta sa vada? pai camerele si politia. in UK te iau de nu te vezi daca nu lasi acel 1.5m obligatoriu. daca politia ar vrea, chiar ar face ceva cu regula asta. si oricum, e preferabil sa fie in cod decat nu.
    6 18
  • Ăștia vor sa le facă bicicliștilor loc singuri pe o banda, in schimb pe cele mai multe drumuri din bucuresti nu ai loc cu autobuzul pe o singura banda... cine nu crede sa observe cum se circula in dreptul refugiului pt stația de tramvai când un autobuz ocupa de nevoie doua benzi... ori cum de exemplu se cobora de la Lujerului la Ciurel când cu autobuzul nu poți merge pe lângă bordura pt ca Riști sa lovești copacii plantați fix lângă burdura
    10 1
  • Intram in randul lumii.
    3 16
  • In 2003 urcam cu masina in pasul Micul San Bernard (2188 m) in Alpi. Deodata o coada de masini se tara in viteza 1 in sus, panta mare. In fata un camion care statea dupa un biciclist. Pana n-a avut loc sa depaseasca in siguranta, camionul nu a intrat in depasire. Nimeni din coloana nu si-a aratat nerabdarea, n-a dat flashuri si n-a claxonat. Biciclistul tragea din greu la deal, noi stateam confortabil la volan si apasam acceleratia. Am vazut atunci ce inseamna civilizatia, toleranta, ecologia ... in practica.
    12 31
  • @16:53.., serios?.., dar ce era ecologic când mergeați in coloana confortabil in treapta 1?
    20 4
  • @Jon Snow
    În realitate vine un BMW-ist care depășește coloana pe linie continuă și intră brutal înapoi pe bandă când are trafic, cu orice consecințe.

    Tu ai scăpat atunci, ce-ți mai pasă?!?

    Oricum depășeam natural la minim 1,5 m pentru că nu-mi garanta nimeni că nu se dezechilibrează biciclistul, dar pare că noul cod încurajează bicicleala în trafic și sigur se termină cu dosarele penale și mulți răposați.
    10 1
  • Edikkk
    Egăriștii de ciclişti care îşi tot toacă... preţioasele... de mai fac şi cancer testicular, (prin încălzirea prea accentuată şi pentru perioade prea îndelungate şi repetate a testiculelor; nu degeaba Dumnezeu le-a pus într-un scrot coborât "afară din corp")

    ar trebui interzişi pe drumurile naţionale şi europene !!!

    Este total inadminisibil ca să ştii că căruţele sunt interzise, datorită regimului de viteză mult inferior traficului autoturismelor şi restului autovehicolelor, pentru că depăşirea căruţelor ar fi dificilă

    Acum cu aceste schimbări deja să depăşeşti un biciclist e ca şi cum ai depăşi o căruță, de accea ok masura este poate bună DAR trebuie venit cu contra măsura - de a interzice circulaţia bicicliştilor pe drumurile naţionale şi europene.

    Oricum majoritatea covârşitoare a şoferilor depăşesc cu mare grijă, chiar şi peste ăia 1,5 metri, când era posibil, pe biciclişti.
    6 18
  • Sesizez pe această cale Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării. Adică de ce trotinetele și bicicletele au voie prin orașe iar căruțele nu? Ce și-au epuizat resura istorică ?
    Că eu vreau să fie circulație rutieră cu de toate, așa și pentru tradiție nu numai pentru progres, că dacă-i bal bal să fie.
    7 3
  • Edikkk
    @r

    biciclistul nu face kk în stradă şi deci să fie un pericol pentru sănătatea publică

    calul, în schimb, când îi dă....
    2 3
  • Acum sa ne imaginam sectiune de drum de cativa km cu linie continua...primul in coloana un biciclist...masura mai mult ingreuneaza traficul decat ajuta, doar un retardat a gandit asa ceva !
    1 2
  • Bicicliști sunt o problema! Ar fi ok sa fie o regula ceva...! La tara (cred ca și în orase) bicicliștii sunt o problema. Un biciclist în fata despre care șoferul nu știe starea biciclistului( ca e beat sau alte lucruri de viata) , poate crea o problema brusca , pot venii mașini din sens opus cu viteza mare, ce pot întra pe contrasens, și un biciclist la mijloc e o chestie grea! Prefer sa aplic metoda evitării pericolului( ocolire), adaptare si prudență . Un biciclist care se da pe carosabil, e un plus de a parcurge în continuare traseul, dar nu și fără griji.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru