Feedback

DrivetestFiat Croma (2008)

Test drive Fiat Croma (2008) zoom
de Mircea Meșter
Marti, 13.01.2009
Design si familie
Segmentul din care face parte Croma a iesit in evidenta pana acum prin faptul ca este detinat mai ales familiilor cu multe bagaje. Fiat incearca sa regandeasca modelul cu care iese in fata, indreptandu-l spre pasageri. Ei beneficiaza de intregul aport al spatiului imens din interior. Motorizarile oferite fac parte din aceeasi gama cunoscuta, propulsorul Multijet de 1.9 litri reusind sa faca fata provocarilor atat din punctul de vedere al consumul, cat si din cel al performantelor.

Motor / Transmisie

Am avut pe mana versiunea Multijet de 1.9 litri cu 16 valve, motor care a facut ceva valva de la lansarea sa si pana astazi prin calitatile sale legate de performanta si prin cifrele de consum. Am avut la dispozitie 150 de cai putere si un cuplu de 320 Nm, amanunte care reusesc sa transforme break-ul italian dintr-o masina de familie intr-una care nu te lasa cand ai nevoie de moment pentru depasiri sau de o viteza de rulare care sa nu te faca de rusine pe autostrazile din afara granitelor. Motorul reuseste sa urce bine in turatii, marele secret al sau fiind - ca in cazul majoritatii propulsoarelor diesel, de altfel - mentinerea constanta a turometrului in jurul valorii de 2000 rpm. Acolo este disponibil cuplul maxim si acolo incep sa isi faca prezenta caii putere. Dupa ce reusesti sa te intelegi cu acest regim de turatie pe sosele noastre si ai norocul de a gasi o sosea libera, esti liber sa functionezi in deplinatatea fortelor.

Consum

Consumul este mai mult decat decent. Daca va bazati pe o viteza de croaziera de autostrada, masina va va ajuta cu un consum constant de 5.8%. Evident, cifra urca in momentul in care prinzi aripi sau intri in orase, unde iti petreci majoritatea timpului. Nu cu mult. Dupa 3100 de kilometri parcursi in raport de 75% pe sosea si 25% in oras, consumul mediu indicat era de 6.8%. Iar faptul ca faci un plin (62 de litri) cu pana in 200 de lei, dupa ultimele cifre afisate de benzinarii, nu poate reprezenta decat un avantaj. Evident, va recomand ca motorina pe care o utilizati in aceasta perioada sa fie una destinata anotimpului rece, pentru a evita orice problema.

Performanţe

O viteza maxima de 210 km/h si o treapta a sasea foarte bine conceputa pentru o caroserie de acest tip reusesc sa te faca sa te abtii de la cuplarea pilotului automat. De exemplu, la 120 de kilometri pe ora in treapta a sasea, acul turometrului se afla undeva la 1900 de ture, asteptand cuminte un imbold din partea celui de la volan. Cateva secunde mai tarziu te afli undeva pe la 150-160, moment in care motorul incepe sa isi reduca zvacul si sa continue lin spre culmi mai inalte.

Habitabilitate / Confort

Fiat a ales sa schimbe total interiorul lui Croma la nivel estetic. Modificarea principala: Croma se porneste cu ajutorul unei chei electronice al carei locas este gazduit de consola centrala. Am avut nevoie de o perioada de acomodare cu pozitiile nefiresti pe care le luam in momentul cuplarii contactului, insa totul a devenit natural dupa doua zile. Volanul este si el schimbat, fata simpla de pe celelalte modele Fiat fiind schimbata cu un volan pe care comenzile se regasesc dispuse pe etaje. Astfel, daca butoanele de comanda ale sistemului Blue&Me sunt asezate la vedere, butoanele care comanda setarile sistemului sunt dispuse pe un nivel inferior, pe marginea coloanei volanului. Accesul la acestea este oarecum dificil mai ales pentru ca ele se apasa doar in partea interioara, lipita de volan. Designul interiorului lui Croma a fost gandit pentru a acoperi nevoile unei familii. Plansa de bord este complet schimbata fata de cea a fratelui Bravo, acentul fiind pus pe accesibilitate. Materialele sunt de calitate, fara a impresiona, insa fara a le putea considera de nivel inferior. Foarte interesant este faptul ca Fiat si-a bazat modelul pe spatiu, insa acest spatiu nu este destinat neaparat bagajelor. Majoritatea surplusului de centimetri este impartita intre ocupantii celor cinci locuri individuale, portbagajul crescand in acest timp cu doar 100 de litri fata de Bravo. Normal, vorbim de spatiul disponibil in conditiile unei banchete asezate normal, deoarece spatiul de incarcare creste exponential atunci cand in discutie implicam rabatarea unei parti a banchetei.

Preţ de achiziţie

Croma reuseste sa se ridice la nivelul pretului sau de pornire in Romania, care la prima vedere poate sa para relativ ridicat. Cea mai ieftina versiune, cea pe benzina de 1.8 litri si 140 de cai putere, se ridica la 19.219 euro DDP. Un pret in care sunt incluse multe elemente care pe alte modele sunt doar optionale.

Interior / Materiale

Fiat a utilizat materiale placut, fara pretentii premium, insa cu o abordare curata. Bordul este extrem de curat si conceput pentru a nu da batai de cap celui care face cunostinta pentru prima data cu masina, numarul comenzilor putand fi numarate pe degetele pasagerilor din fata. Foarte buna asezarea butonului de avarie, care este necesar in conditiile traficului din Romania si care poate fi accesat fara niciun fel de efort.

Ţinută de drum

Suspensiile lui Fiat Croma reprezinta un mare avantaj sau un dezavantaj, in functie de locul in care le testezi si de scopul pentru care iti cumperi o masina. Daca ai de-a face cu orasul, suspensiile sunt excelente. Nu vei face manevre bruste, deci setarile ceva mai moi ale acestora te vor ajuta sa treci cu brio peste linii de tramvai, gropi, marcaje in relief si alte inventii romanesti de acest tip. Daca vrei sa iti cumperi masina pentru a incerca sa faci curse nocturne pe serpentine, aminteste-ti ca un break e facut pentru altceva si asteapta-ti randul la un RS6 Avant. In schimb, daca ai de gand sa iti iei o masina in care sa iti incapa familia si care sa te duca cu brio prin Europa, faptul ca te gandesti la Croma reprezinta un punct bun de plecare.

Vizibilitate

Fiind un model destinat familiei si fiind ceva mai inaltat decat Bravo, pozitia la volan este ceva mai inalta. Suprafetele vitrate sunt si ele ceva mai mari, optional putand fi comandat chiar si un parbriz panoramic. Nicio problema de vizibilitate la spate, acolo unde Croma beneficiaza de aportul unui spate vertical, clasic.

Spatiu interior

Schimbatorul de viteze cu sase trepte cuplat la motorul diesel Multijet de 1.9 litri avut in test este asezat pe consola centrala, ocupand un spatiu important din aceasta. De fapt, aici ajungem la un dezavantaj al lui Croma: spatiile marunte de depozitare. O calatorie lunga are nevoie de astfel de ajutoare, care sunt trecute la prima vedere. Acestea fac parte din grupul elementelor care, atunci cand ai nevoie de ele si nu exista, devin extrem de importante. In singurul spati deschis de pe consola si-au facut loc, in majoritatea timpului, o cutie cu guma de mestecat si o doza de suc, restul imprastiindu-se prin alte locuri. E adevarat, soferul are la dispozitie un decupaj in care ar intra o sticla de doi litri, ascuns undeva in stanga volanului, iar cotiera are doua nivele de deschidere, in ea putand fi asezata o alta sticla de doi litri. Mai sunt si buzunarele usilor, insa acestea nu pot compensa lipsa spatiilor deschise aflate la indemana. Portbagajul, in schimb, face fata oricaror provocari. Pasagerii au la dispozitie 500 de litri in conditiile in care bancheta ramane pe pozitia normal, spatiul crescand proportional atunci cand in discutie intra bancheta rabatata: 1640 de litri.

Design

Paradoxal, Fiat Croma se incadreaza bine in peisajul masinilor existente in orasele autohtone. Desi modelul de test a fost singurul de acest tip pe care l-am observat in jur in aceste doua saptamani, legaturile sale de rudenie cu celelalte modele ale Grupului Fiat sunt evidente iar liniile stilistice te fac sa nu dai gres in vreun fel atunci cand trebuie sa ghicesti apartenenta modelului. Ba mai mult, partea sa frontala poate duce la confuzii. Acest lucru se intampla pentru ca ideea de design este legata de filosofia pe care italienii au abordat-o atunci cand au scos pe piata modelul Bravo. Aceleasi blocuri optice, aproximativ aceeasi grila - ceva mai inalta la Croma - aceeasi dispunere a spoilerului si a proiectoarelor de ceata. In principiu, aceeasi fata, cu mici nuante legate de forma grilei si de liniile care delimiteaza partea inferioara a frontului masinii, ceva mai curbate in cazul lui Croma. In aceste conditii, aparitia breakului Fiat a fost considerata, pe drept cuvant, largirea gamei Bravo cu un Station Wagon derivat direct din compacta italiana.

Nu ne-a placut

  • Suspensii relativ moi
  • Pret mediu in clasa

Ultimele teste

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru