Drivetest MINI Cooper 3 uși

2.0 Benzina Turbo 192CP Aut6 S
MINI Cooper 3 uși zoom
de Dragoș Băltățeanu, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 26.03.2014
Portdrapel

Mini a ajuns la a treia generaţie. Şi vorbim aici de noul Mini, reîncarnarea celebrului automobil din anii '60. Mini a renăscut în anul 2000, atunci când grupul BMW a păstrat celebra marca pe care o achiziţionase la pachet cu Rover. În 2001, BMW avea să lanseze prima generaţie a noului model şi o nouă eră începea pentru fanii Mini. Producţia se făcea în Marea Britanie, la Oxford, pentru a păstra specificul britanic al mărcii. Mişcarea a reuşit destul de bine, Mini fiind un succes încă de la început, în ciuda preţului piperat şi a unor probleme de tinereţe. 

Avansăm repede 13 ani şi avem în faţă cel mai colorat Mini pe care l-am văzut vreodată. Este primul exemplar din generaţia a treia care a ajuns în România şi, dacă nu priveşti în detaliu, pare aproape identic cu vechile modele. Dacă te apropii, însă, încep să apară diferenţele. Este mai mare fizic faţă de generaţia anterioară, mai ales în partea frontală. Farurile rotunde îi dau un aer diferit noii generaţii datorită luminilor de zi integrate, iar nuanţa aprinsă aleasă drept culoare de lansare pentru noul Cooper S atrage toate privirile.

MINI Cooper 3 uși
2.0 Benzina Turbo 192CP Aut6 S

  • Pret de pornire 20.894 €
  • Pret model testat 42.675 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Prima versiune din gama noului Mini pe care am avut ocazia să îl testăm este şi cea mai puternic. Avem în faţă noul Cooper S, animat de un propulsor ce produce 192 CP la 4.700 rpm şi 300 Nm la 1.250 rpm. Ceea ce este însă mai ciudat este faptul că Mini a decis să renunţe la soluţia folosită până acum pentru motorizarea lui Cooper S şi să treacă la un motor de cilindree mai mare. Să detaliem. Până la generaţia anterioară, Mini a folosit un propulsor de 1.6 litri supraalimentat prin sistem turbo. Acel motor dezvolta 184 CP la 5.500 rpm. Pentru a mări puterea pentru noua generaţie, Mini a preferat să treacă la un motor de 2.0 litri turbo, o soluţie un pic ciudată în epoca în care toată lumea preferă curentul downsize şi produce motoare de capacităţi cilindrice din ce în ce mai mici. 

Lăsând la o parte latura fiscală, motorul de doi litri este poate cel mai matur propulsor pus vreodată pe un Mini. Dă senzaţia că are resurse suficiente pentru orice, dar poate fi operat şi la viteze de oraş fără ca consumul să te sperie prea tare. Datorită faptului că avem cuplu motor mare încă din partea de jos a turometrului, acest lucru îi dă suficient zvâc şi la turaţii mici.

Exemplarul testat de noi a venit echipat şi cu o cutie de viteze automată cu şase trepte similară cu cele de pe modelele BMW. Treptele pot fi schimbate automat în mod Normal sau Sport, iar pentru cei care preferă puţină acţiune există şi mod manual comandat prin intermediul levierului sau al clapetelor de pe volan. Rapoartele se schimbă fulgerător mai ales în modul Sport, iar cutia este recomandată mai ales dacă avem de gând să folosim maşina mai mult în traficul urban.

Interesant este că Mini a reuşit să transforme modelul Cooper S. Nu mai este o maşinărie extremă dedicată doar celor care doreau senzaţii tari. Datorită sistemului Mini Driving Modes, Cooper S are acum trei personalităţi: Green, Mid şi Sport. Avem de ales astfel între un Cooper S anemic şi ecologic, unul relativ normal şi unul nebun, care urlă şi trosneşte cu acceleraţia la fund.

Consum

În ciuda faptului că Mini a ales un motor mare pentru a propulsa noul Cooper S, cifrele pentru consum rămân în limite absolut decente. Conform tabelului oficial, un Mini Cooper S cu cutie automată consumă în medie 5.2 litri. Aceleaşi cifre indică 6.8 litri/100 km pentru consumul în mediu urban şi 4.4 litri/100 km extraurban. 

Cifrele oficiale sunt însă un pic cam optimiste. Poate că acestea pot fi atinse cu ceva efort şi mergând exclusiv în modelul Green. Noi am preferat să ne bucurăm de noul Mini şi am rulat mai mult în modelul intermediar şi uneori în cel Sport. La drum lung am reuşit un consum mediul de 7 litri/100 km, iar în oraş consumul s-a situat în jur de 9.5 litri/100 km.

Dacă comparăm cifrele oficiale cu cele ale lui Audi A1 1.4 TFSI de 185 CP, singurul concurent din zona de putere a noului Cooper S (noul Audi S1 e foarte sus, la 231 de cai putere), Mini stă mai bine, Audi raportând un consum mediu de 5.9 litri/100 km pentru versiunea cu cutie automată

Performanţe

Pentru a stoarce tot ce este mai bun din Cooper S, trebuie ales modul Sport. Atât pentru motor, suspensie cât şi pentru cutia de viteze automată. Cercul din jurul imensului display central se colorează în roşu, iar pe ecran apare un Mini stilizat alături de o rachetă. Astfel, Cooper S extrage şi ultimul căluţ din motorul turbo de 2.0 litri. Cutia duce motorul până în zona roşie, treptele sunt schimbate mai repede decât aş putea eu, iar acul vitezometrul atinge 100 km/oră în 6.7 secunde. Viteza maximă este de 233 km/oră. Sunetul gros se înteţeşte, iar când ridicăm piciorul de pe acceleraţie, dinspre eşapament se aud pocnituri, la fel ca la o maşină de competiţie. Mini-ul a rămas o jucărie perfectă din punctul de vedere al perfomanţelor şi nu va dezamăgi. 

Cooper S are însă un ghimpe în coastă: noul Audi S1, model de 231 de cai putere care face 0-100 km/h în doar 5.8 secunde. Teoretic, acest S1 (singurul model cu tracţiune integrală în segmentul ăsta) va avea rival direct versiunea JCW (John Cooper Works) a lui Mini, dar prezenţa noului model Audi trebuie menţionată. Până la urmă, îl detronează pe Cooper S din poziţia de lider al performanţelor în segment.

Interior

Interiorul va fi cel mai mare subiect de discuţie pentru fanii mărcii. Mini a reuşit să păstreze ambianţa generală cu care ne-am obişnuit de la genraţiile anterioare, dar a modificat serios zona de comenzii, butoane şi gadgeturi. Foarte multe comenzi au fost împumutate de la BMW şi, dacă ai condus de curând un BMW de ultimă generaţie, vei fi foarte familiarizat şi cu comenzile noului Mini.

Turometrul şi vitezometrul sunt acum amplasate direct în faţa celui dela volan, pe coloana de direcţie, Mini renunţând la celebrul vitezometru analogic central de dimensiuni care rivalizau cu ceasul Big Ben din Londra. De asemenea, alte informaţii importante, cum ar fi nivelul carburantului, sunt acum tot în faţa privirii, şi nu pe consola centrală. Celebrul cerc central a fost însă păstrat şi adăposteşte acum un ecran generos care preia informaţii de la computerul de bord şi sistemul de navigaţie. Iar rama acestuia este un caleidoscop de culori care îşi schimbă forma şi culoarea în funcţie de mai mulţi factori. Unora le va plăcea acest sistem colorat, altora li se va părea disco sau deranjant. O altă schimbare majoră este mutarea comenzilor geamurilor electrice pe portieră, Mini renunţând la comenzile în stil avion de luptă pentru geamuri. Pe consola centrală a fost amplasat acum un foarte arătos buton de start care pulsează în roşu înainte să porneşti motorul. 

Există şi câteva materiale plastice care parcă nu fac cinste noului model, dar per total calitatea şi feelingul la bordul unui Cooper S sunt ireproşabile. 

Spaţiul a crescut la interior, iar asta se simte pe bancheta din spate, mult îmbunătăţită şi cu ajutorul unor scobituri strategice interesante pe spătarele scaunelor din faţă. Parbrizul mic dă în continuare o senzaţie de claustrofobie, de care treci însă repede după câteva zeci de minute petrecute în interior. Patru oameni pot călători acum fără mari probleme în noul Mini, dar accesul în spate se face în continuare destul de greoi. Portbagajul este în continuare cel mai mic din segment, doar 211 litri fiind disponibili pentru bagaje. 

Preţ de achiziţie

Mini nu este un automobil ieftin. Nici nou, nici second-hand. Avantajul este însă faptul că cei 13 ani trecuţi de la lansarea prime generaţii ai noului Mini ne-au învăţat că Mini este unul dintre autombilele care se depreciază extrem de greu. Are un mare factor de dezirabilitate, ceea ce face ca preţurile să rămână destul de sus chiar şi pentru modele din 2001-2002.

Noul Mini porneşte de la 20.900 euro (TVA inclus) pentru varianta Cooper. Trebuie menţionat că modelul de bază One încă nu a fost lansat, deci vor exista şi versiuni cu preţuri mai abordabile. În ceea ce priveşte performantul Cooper S, acesta are un preţ de pornire de 25.400 euro. Însă lista de opţionale care poate fi bifată este extrem de lungă. În cazul exemplarului testat de noi, aceasta se întinde pe o coală şi jumătate, iar la final preţul total este foarte ridicat: 42.675 euro. 

Siguranţă

Cel mai nou Mini a fost supus testelor de impact în cadrul celei mai recente sesiuni EuroNCAP. Scorul general obţinut de noul Mini Cooper este de patru stele. Modelul din Oxford a obţinut 79% din punctajul disponibil pentru protecţia adulţilor, 73% din punctajul disponibil pentru protecţia copiiilor, 66% pentru protecţia pietonilor şi 56% pentru sistemele de siguranţă activă.

Noul Mini vine cu un set complet de dotări de siguranţă, airbaguri şi sisteme pasive. Avem chiar cruise control cu funcţie de frânare automată dacă maşina din faţă încetineşte. 

Ţinută de drum

Mini s-a mândrit mereu cu agilitatea unui kart. Dimensiunile relativ mici, roţile dispuse în colţurile caroseriei şi o suspensie bine reglată sunt reţeta pentru un zâmbet larg pe drumuri virajate. Iar noul model nu dezamăgeşte. Mai mult, în ciuda unui motor mai mare, noul Mini Cooper S este mai uşor ca cel al generaţiei anterioare. De la 1.225 kilograme cât cântărea cel vechi, noul Mini se mândreşte cu 1.175 kg.

O singură observaţie trebuie făcută pentru ţinuta de drum a noului Cooper S. Dacă alegeţi acest model, nu bifaţi opţiunea jantelor de 18 inch. Arată bine, dar distrug orice plăcere în a folosi maşina în oraş. Orice denivelare devine un calvar, iar capitala noastră nu are drumuri perfecte. Roţile prea mari şi suspensia rigidă sunt un minus în oraş, dar devin o plăcere pe un drum perfect de munte. Este cel mai stabil Mini pe care l-am condus până acum. Aproape nici o urmă de subvirare, indiferent cât de mult am insistat cu pedala de acceleraţie. Agil ca un kart, puternic ca o rachetă. Doar că în oraş, la prima linie de tramvai, Cooper S îţi aduce aminte ca ai rinichi şi coloană vertebrală. Deci ai de ales: drumuri bune sau roţi mai mici. 

Vizibilitate

Mini plăteşte un tribut designului cu note retro. Silueta a fost păstrată de la generaţia anterioară şi acest lucru echivalează cu un parbriz destul de îngust. Pentru cei care au condus un automobil normal, va fi nevoie de un pic de adaptare la parbrizul mic şi luneta destul de îngustă. În plus, complet accesorizat, noul Mini vine şi cu un sistem Head-On Display, dar unul care nu proiectează informaţii direct pe parbriz, ci pe o bucată de sticlă ce iese din bord în faţa volanului. Personal am fost incomodat de acest element în plus aflat în raza privirii şi am preferat să îl dezactivez. Montanţii sunt şi ei destul de groşi, dar cu un pic de antrenament te vei orienta rapid în trafic. În plus, Mini oferă un set de senzori pentru parcare şi o cameră de luat vederi pentru marşarier, ca opţiune. 

Tehnologie

Mini a decis să ofere pentru noul Cooper S cam toate gadgeturile şi sistemele folosite atât de BMW, cât şi cele specifice pentru Mini. Poate cel mai important element este display-ul central poziţionat în mijlocul imensului cerc de pe consola centrală. Este aproape identic ca mecanism şi are aceeaşi calitate grafică precum cele folosite de BMW, iar navigarea printre meniuri se face acum cu un controller rotativ mult mai mare şi mai uşor de folosit. Avem posibilitatea de a "lega" maşina la internet prin intermediul unui telefon mobil cu conexiune de date. Asta pentru că Mini are o serie de aplicaţie care îţi permite să stai pe reţelele de socializare chiar de la volan. Avem lumină ambientală într-o mare paletă de nuanţe, care pot fi schimbate prin atingerea unui buton. Am menţionat deja jocul de lumini din jurul elementului rotund central care se schimbă în funcţie de comenzile acţionate sau de modul de rulare ales.

Apropo de cele trei moduri de rulare, acestea pot fi selectate prin intermediul unui buton amplasat la baza schimbătorului de viteze, iar aceste moduri modifică instant răspunsul acceleraţiei, al motorului şi modul de schimbare al treptelor de viteză. Cel de la volan mai are la dispoziţie şi un frumos volan multifuncţional, în cazul nostru cu design John Cooper Works, sistem bluetooth pentru telefon şi muzică şi un Head-On display opţional pe care sunt afişate viteza de rulare şi informaţii de la sistemul de navigaţie. 

Design

În cazul lui Mini este greu să dai greş cu designul. Tema este una care nu poate fi prea mult modificată, pentru că un Mini trebuie să fie instant recunoscut pe stradă chiar şi de o persoană care nu este pasionată de lumea automobilelor. O imagine scăpată pe internet înainte de prezentarea oficială a noului model a speriat fanii, dar tabloul complet s-a dovedit a fi până la urmă agreabil. Noile faruri îi dau o notă cumva mai "speriată" noii generaţii. dar sunt cele mai bune care au fost montate vreodată pe un Mini: înglobează lumini de zi şi semnalizatoarele şi părerea mea este că se asortează bine cu restul maşinii.

Designerii Mini au păstrat însă multe elemente de design comune cu generaţiile anterioare: calandrul, cele două prize de aer din faţă, capacul rezervorului de carburant, precum şi clanţele interioare sunt aproape neschimbate. Vopsit în nuanţa Volcano Orange, un portocaliu-galben de efect, şi cu celebrele dungi pe capotă, noul Mini a fost un magnet pentru privirile trecătorilor şi ale celorlaţi şoferi, mai ales dacă aceştia din urmă se aflau la volanul unui Mini actual.

Nu ne-a placut

  • Suspensie prea fermă
  • Portbagaj mic
  • Acces dificil în spate
  • Preţ foarte ridicat
Date tehnice - MINI Cooper 3 uși 2.0 Benzina Turbo 192CP Aut6 S
Combustibil
Benzina
Nr. usi
3
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
1998
Lungime mm
3850
Putere maxima CP (rpm)
192 (4700)
Latime mm
1727
Cuplu maxim Nm (rpm)
300 (1250)
Inaltime mm
1414
Viteza maxima km/h
233
Greutate kg
1175
Acceleratie 0-100 km/h s
6.7
Ampatament mm
2495
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
44
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
211
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre MINI Cooper 3 uși

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • razvanis
    Minunatia aia de reclama video ford, aterizeaza perfect peste poze, minunat, felicitari, galeria voastra nu poate fi vizualizata civilizat.
    27 3
  • CooperS la pret de Golf 7 R si Audi S3. Superb pretul.
    Sa nu mai mentionam ca este la 10k distanta de un GTR sh.
    Si mai e si clasa mini.
    24 7
  • mircea
    @razvanis
    Am sesizat şi noi problema. Oricât de ciudat ar părea, nu e vina noastră. Dar insistăm să se rezolve foarte repede. Ne cerem scuze.
    12 0
  • un design superb pt spate ( a touch of Bentley ?) spre deosebire de
    prototipul viitorului Mini Clubman, prezentat la Geneva luna aceasta, ce are un design "nefericit" al posteriorului
    8 1
  • @Bloodrave, srie in articol!: "În ceea ce priveşte performantul Cooper S, acesta are un preţ de pornire de 25.400 euro. Însă lista de opţionale care poate fi bifată este extrem de lungă. În cazul exemplarului testat de noi, aceasta se întinde pe o coală şi jumătate, iar la final preţul total este foarte ridicat: 42.675 euro."
    Golful R pleaca de la 36.522, adica peste 11k de EURO in plus, iar full dotat trece de 48k euro.
    Audi S1 full configurat ajunge putin peste 45k euro!
    Deasemenea Audi S3 PLEACA de la 36.522 euro, ajungand full la peste 68k euro.
    15 3
  • O fi masina asta full, dar sa dai 42.000 de euro pe o masina diesel din clasa aceasta, mi se pare ridicol.
    5 4
  • *pe o masina din clasa aceasta
    1 3
  • un oarecare
    42 000?nu stiu daca sa plang sau sa rad
    3 0
  • ba eu nu stiu ce sa zic,dar nu prea imi place parerea mea.... nu va suparati..ok? :)
    0 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru